Titanic je potonuo zbog sudara s ledenjakom, no postoje i drugi razlozi zbog koje se, prije 100 godina, dogodila velika tragedija.
14. travnja prije točno 100 godina, na putu iz Southamptona u New York, brod Titanik udario je u ledenjak, pri čemu je smrtno stradalo čak 1 514 ljudi, piše Cosmic Log. Otkriva i drugih devet razloga koji su doveli do ove tragedije.
Klimatski uvjeti krivi su što su se sante leda počele topiti. Naime, vremenski uvjeti u sjevernom Atlantiku razlog su što su se ledenjaci počeli topiti na raskrižju Labradorske i Golfske struje, točno gdje je došlo do nesreće.
Prošli mjesec, astronomi teksaškog fakulteta, napomenuli su da su Sunce, Mjesec i Zemlja mogli biti usklađeni na način da su doveli do neuobičajeno visoke morske mijene u siječnju 1912. godine. Nagađaju da je plima i oseka mogla pomaknuti ledenjak na mjesto gdje je Titanic prošao par mjeseci kasnije.
Prema nekim tvrdnjama, Titanic je išao prebrzo, po području koje obiluje ledenjacima.
Titanic je primio više upozorenja u vezi ledenjaka kojima sjeverni Atlantik obiluje. No, dokazano je da zadnje, hitno i najozbiljnije upozorenje, nije došlo od radio operatera Jacka Phillipsa do kapetana Smitha.
Dalekozori, koji su se koristili s vidikovca broda, u noći tragedije bili su zatvoreni. Ključ je bio kod Davida Blaira, časnika koji je nabasao do posade broda prije odlaska iz Southamptona. Neki povjesničari tvrde da bi se santa leda mogla ranije uočiti, da su se upotrebljavali dalekozori.
Je li Titanicov kormilar krivo skrenuo? Tu je teoriju iznio Louise Patten 2012. godine, koji kaže da se priča prenosila od njegovog djeda, koji je bio najstariji časnik broda koji je preživio nesreću. Nakon što je ledenjak uočen, izdana je naredba da se kormilom skrene sasvim desno. No, komanda je krivo shvaćena, i iako je odmah otkrivena, više nije bilo dovoljno vremena da se spriječi sudar.
Neposredno prije sudara, prvi časnik McMaster Murdoch je rekao da su u strojarnici brodske motore stavili u obrnutom smjeru. Činjenica je da su upravljajući propeleri ozbiljno umanjili sposobnost okretanja broda.
Sumnja se da su željezne zakovice na brodu bile preslabe. Metalurzi Tim Foecke i Jennifer Hooper pregledali su materijale od kojeg su izrađene zakovice te utvrdili da su čelični limovi prema pramcu i krmi bili zakačeni preslabim zakovicama.
Možda je najveća tragedija u tome što nije bilo dovoljno čamaca za spašavanje.Titanic je imao 2 200 putnika i članova posade, a u čamce za spašavanje stalo je samo 1 200 putnika.
www.dnevnik.hr