O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Array

Priča o kraljevičkom škveru obišla svijet

Iako su problemi hrvatskih brodogradilišta i već prije, uglavnom kroz specijalizirane poslovne rubrike, znali doći do stranih medija, poveća reportaža o kraljevičkom brodogradilištu pojavila se jučer i među dnevnim temama jedne od najpoznatijih novinskih agencija Reuters. Tužnu priču o »propasti najstarijeg hrvatskog brodogradilišta« koja ujedno odražava i stagnaciju nekad »svjetski poznate brodogradnje« iz pera Reutersovog dopisnika Zorana Radosavljevića, prenijeli su jučer i mnogi svjetski portali. Poveći je broj njihovih čitatelja tako mogao doznati da je kraljevički škver, smješten u »pitoresknom zaljevu na sjevernom Jadranu« osnovao kralj Karlo VI još 1729. godine kako bi gradio drvene ratne brodove za Austro-ugarsku monarhiju. U njemu je tijekom dvadesetih godina kratko radio čak i Tito, podsjeća autor u reportaži dodajući da je škver, nakon što je gotovo potpuno razrušen u bombardiranju tijekom 2. svjetskog rata, po njegovom završetku obnovljen, te je punim kapacitetom radio 50 godina. Brodogradnja je, pojašnjava se dalje u tekstu, bila jedna od najvažnijih izvoznih grana Jugoslavije – tada među pet najjačih na svijetu. No »rat, a tada i gubitak tradicionalnog ruskog tržišta, te loše upravljanje utjecali su na njen nezaustavljivi pad« uslijed sve jače konkurencije. Sada na nekadašnju slavu najstarijeg hrvatskog brodogradilišta, opisuje autor, podsjeća tek smrad mašinskog ulja, dok ogorčeni radnici koriste dolazak medija kako bi »poslali psovku vlastima koje šalju brodogradilište u stečaj kako bi zadovoljili pravila o tržišnom natjecanju pred ulazak u Europsku uniju«
– Nakon što sam proveo ovdje gotovo cijeli život, nije lako prihvatiti da škver sutra više neće postojati, zato jer to tako ne mora biti. Da postoji dobra volja vlasnika, države, da se restrukturiranje provelo drugačije, mogli bi preživjeti, kazao je za Reuters jedan od radnika Emil Matetić. Citiran je i predsjednik sindikata Nenad Miškulin koji je ustvrdio da »već deset godina slušaju da brodogradilište nema budućnosti«. U članku se navodi i da će propast brodogradilišta utjecati na cijeli gradić. Pojašnjavajući, međutim, sve okolnosti odluke o stečaju, autor Reutersove reportaže dalje navodi i mišljenje analitičara da je propast škvera logična posljedica dugotrajnog zanemarivanja potrebe za modernizacijom, te da »je samo jedno od pet velikih hrvatskih brodogradilišta profitabilno, dok ostala četiri generiraju gubitke od otprilike milijardu kuna godišnje, čak i uz financijsku pomoć države, koja je ilegalna u EU«.

novine.novilist.hr

Iako su problemi hrvatskih brodogradilišta i već prije, uglavnom kroz specijalizirane poslovne rubrike, znali doći do stranih medija, poveća reportaža o kraljevičkom brodogradilištu pojavila se jučer i među dnevnim temama jedne od najpoznatijih novinskih agencija Reuters. Tužnu priču o »propasti najstarijeg hrvatskog brodogradilišta« koja ujedno odražava i stagnaciju nekad »svjetski poznate brodogradnje« iz pera Reutersovog dopisnika Zorana Radosavljevića, prenijeli su jučer i mnogi svjetski portali. Poveći je broj njihovih čitatelja tako mogao doznati da je kraljevički škver, smješten u »pitoresknom zaljevu na sjevernom Jadranu« osnovao kralj Karlo VI još 1729. godine kako bi gradio drvene ratne brodove za Austro-ugarsku monarhiju. U njemu je tijekom dvadesetih godina kratko radio čak i Tito, podsjeća autor u reportaži dodajući da je škver, nakon što je gotovo potpuno razrušen u bombardiranju tijekom 2. svjetskog rata, po njegovom završetku obnovljen, te je punim kapacitetom radio 50 godina. Brodogradnja je, pojašnjava se dalje u tekstu, bila jedna od najvažnijih izvoznih grana Jugoslavije – tada među pet najjačih na svijetu. No »rat, a tada i gubitak tradicionalnog ruskog tržišta, te loše upravljanje utjecali su na njen nezaustavljivi pad« uslijed sve jače konkurencije. Sada na nekadašnju slavu najstarijeg hrvatskog brodogradilišta, opisuje autor, podsjeća tek smrad mašinskog ulja, dok ogorčeni radnici koriste dolazak medija kako bi »poslali psovku vlastima koje šalju brodogradilište u stečaj kako bi zadovoljili pravila o tržišnom natjecanju pred ulazak u Europsku uniju«
– Nakon što sam proveo ovdje gotovo cijeli život, nije lako prihvatiti da škver sutra više neće postojati, zato jer to tako ne mora biti. Da postoji dobra volja vlasnika, države, da se restrukturiranje provelo drugačije, mogli bi preživjeti, kazao je za Reuters jedan od radnika Emil Matetić. Citiran je i predsjednik sindikata Nenad Miškulin koji je ustvrdio da »već deset godina slušaju da brodogradilište nema budućnosti«. U članku se navodi i da će propast brodogradilišta utjecati na cijeli gradić. Pojašnjavajući, međutim, sve okolnosti odluke o stečaju, autor Reutersove reportaže dalje navodi i mišljenje analitičara da je propast škvera logična posljedica dugotrajnog zanemarivanja potrebe za modernizacijom, te da »je samo jedno od pet velikih hrvatskih brodogradilišta profitabilno, dok ostala četiri generiraju gubitke od otprilike milijardu kuna godišnje, čak i uz financijsku pomoć države, koja je ilegalna u EU«.

novine.novilist.hr

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video