O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Array

Zapovijedao sam L’Androit-om

Francuskim offshore-ophodnim brodom “L’Androit”, inače nasuvremenijim brodom te klase trenutačno u svijetu, u Ratnu luku Lora doplovio je i poručnik fregate Ivan Božić. Ovaj je 36-godišnji časnik hrvatske Obalne straže na ponosu francuske ratne mornarice plovio četiri dana, od Toulona do Splita. Osamdeset sedam metara dugi “L’Androit” brod je 21. stoljeća. Nadgrađe “L’Androita” je ravnih ploha, što mu znatno smanjuje radarski odraz.

Nema vidljiv dimnjak, ni vidljive odvode ispušnih plinova koji su postavljeni nisko u trupu. Doslovno tik iznad vodene linije. Svu opremu projektanti su zakamuflirali smjestivši je ispod palube. Elegantne i čiste linije “remeti” tek pramčani 20 mm top i visoki integrirani “stealth” jarbol koji skriva moćni Thalesov 3D radar. Takvim brodom zapovijedao je naš poručnik Božić.

– Na plovidbi od Toulona do Sardinije, dok smo na otvorenome moru radili vježbu “man overboard”, francuski kolege pružili su mi priliku da manevriram “L’Androitom” i zapovijedam posadom. Brod je sjajnih manevarskih sposobnosti, upravljati njime je kao voziti automobil (osmjeh)… Brzo sluša komande, a ipak je to brod 1100 tona deplasmana. Ovo je patrolni brod koji se lako pretvori u korvetu. Ima i bespilotni helikopter koji pokriva ogromnu zonu od 50 milja oko broda.

Prije ukrcaja dva sam dana proveo u razvojnom institutu DSNS-a (francuski vojno-brodograđevni konzorcij, proizvođač “L’Androita”, op.a.), gdje su mi pokazali funkcioniranje svih sustava broda preko simulatora. Kad sam došao na brod, uopće nije problem uključiti se u aktivnosti – kazuje nam poručnik Božić, koji ima iskustvo plovidbe na norveškim i američkim brodovima. On je zasad jedini Hrvat koji je upravljao najsuvremenijim patrolnim brodom današnjice.

Pet minuta za gumenjake

– Ovo je zapravo demonstrator kojeg je proizvođač DCNS dao na raspolaganju francuskoj mornarici. Sadrži čitav niz inovativnih projektnih značajki koje uključuju integriranu strukturu jarbola, zapovjedni most panoramskog pogleda od 360 stupnjeva, krmenu rampu namijenjenu brzom (manje od pet minuta) porinuću i povratku brzih gumenjaka. Tu je i oprema za rukovanje bespilotnim helikopterom.

Brodski sustavi temelje se na integriranom sustavu upravljanja i razmjene informacija “Polaris-Matrics”. Predložio sam Francuzima da ugrade jednu dizalicu. Teško će bez nje obavljati sve misije na moru – kaže nam Božić.

– Bi li nama dobro došao ovakav jedan brod? – pitamo Božića.

Spiza kao u – Francuskoj

– Da, bio bi odličan za nadzor Jadrana. Sa samo dva ovakva broda mogli bismo nadzirati kompletan ZERP. Ovo je brod koji diže sve poznate standarde. Nema zadaće na moru koju “L’Androit” ne može obavljati – kaže poručnik. – Kakva je spiza bila u brodskoj kužini?

– Jako dobra, odlična. Kako se jede dobro u samoj Francuskoj, jednako se dobro jede i na francuskom brodu. Svaki dan smo za ručak imali vino na stolu. Tradicija je dan prije svakog uplovljavanja ujutro i navečer piti “irish coffe” – kaže Božić.

Naša mini posada za ‘L’Androit’

Čini se da poručnik Božić neće biti zadnji Hrvat koji je plovio na “L’Androitu”.

– Planiramo poslati jednu mini posadu, od 5 časnika, koja bi plovila na “L’Androitu”. Osim toga, želimo pilote helikoptera naše Obalne straže poslati u Francusku na obuku da se upoznaju s francuskim taktikama primjene helikoptera na moru – kaže nam kapetan bojnog broda Marin Stošić, zapovjednik Obalne straže.

slobodnadalmacija.hr

Francuskim offshore-ophodnim brodom “L’Androit”, inače nasuvremenijim brodom te klase trenutačno u svijetu, u Ratnu luku Lora doplovio je i poručnik fregate Ivan Božić. Ovaj je 36-godišnji časnik hrvatske Obalne straže na ponosu francuske ratne mornarice plovio četiri dana, od Toulona do Splita. Osamdeset sedam metara dugi “L’Androit” brod je 21. stoljeća. Nadgrađe “L’Androita” je ravnih ploha, što mu znatno smanjuje radarski odraz.

Nema vidljiv dimnjak, ni vidljive odvode ispušnih plinova koji su postavljeni nisko u trupu. Doslovno tik iznad vodene linije. Svu opremu projektanti su zakamuflirali smjestivši je ispod palube. Elegantne i čiste linije “remeti” tek pramčani 20 mm top i visoki integrirani “stealth” jarbol koji skriva moćni Thalesov 3D radar. Takvim brodom zapovijedao je naš poručnik Božić.

– Na plovidbi od Toulona do Sardinije, dok smo na otvorenome moru radili vježbu “man overboard”, francuski kolege pružili su mi priliku da manevriram “L’Androitom” i zapovijedam posadom. Brod je sjajnih manevarskih sposobnosti, upravljati njime je kao voziti automobil (osmjeh)… Brzo sluša komande, a ipak je to brod 1100 tona deplasmana. Ovo je patrolni brod koji se lako pretvori u korvetu. Ima i bespilotni helikopter koji pokriva ogromnu zonu od 50 milja oko broda.

Prije ukrcaja dva sam dana proveo u razvojnom institutu DSNS-a (francuski vojno-brodograđevni konzorcij, proizvođač “L’Androita”, op.a.), gdje su mi pokazali funkcioniranje svih sustava broda preko simulatora. Kad sam došao na brod, uopće nije problem uključiti se u aktivnosti – kazuje nam poručnik Božić, koji ima iskustvo plovidbe na norveškim i američkim brodovima. On je zasad jedini Hrvat koji je upravljao najsuvremenijim patrolnim brodom današnjice.

Pet minuta za gumenjake

– Ovo je zapravo demonstrator kojeg je proizvođač DCNS dao na raspolaganju francuskoj mornarici. Sadrži čitav niz inovativnih projektnih značajki koje uključuju integriranu strukturu jarbola, zapovjedni most panoramskog pogleda od 360 stupnjeva, krmenu rampu namijenjenu brzom (manje od pet minuta) porinuću i povratku brzih gumenjaka. Tu je i oprema za rukovanje bespilotnim helikopterom.

Brodski sustavi temelje se na integriranom sustavu upravljanja i razmjene informacija “Polaris-Matrics”. Predložio sam Francuzima da ugrade jednu dizalicu. Teško će bez nje obavljati sve misije na moru – kaže nam Božić.

– Bi li nama dobro došao ovakav jedan brod? – pitamo Božića.

Spiza kao u – Francuskoj

– Da, bio bi odličan za nadzor Jadrana. Sa samo dva ovakva broda mogli bismo nadzirati kompletan ZERP. Ovo je brod koji diže sve poznate standarde. Nema zadaće na moru koju “L’Androit” ne može obavljati – kaže poručnik. – Kakva je spiza bila u brodskoj kužini?

– Jako dobra, odlična. Kako se jede dobro u samoj Francuskoj, jednako se dobro jede i na francuskom brodu. Svaki dan smo za ručak imali vino na stolu. Tradicija je dan prije svakog uplovljavanja ujutro i navečer piti “irish coffe” – kaže Božić.

Naša mini posada za ‘L’Androit’

Čini se da poručnik Božić neće biti zadnji Hrvat koji je plovio na “L’Androitu”.

– Planiramo poslati jednu mini posadu, od 5 časnika, koja bi plovila na “L’Androitu”. Osim toga, želimo pilote helikoptera naše Obalne straže poslati u Francusku na obuku da se upoznaju s francuskim taktikama primjene helikoptera na moru – kaže nam kapetan bojnog broda Marin Stošić, zapovjednik Obalne straže.

slobodnadalmacija.hr

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video