O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Array

Puljanima novi tanker

Nakon tri i pol mjeseca, priča oko tankera »Istra« jučer je konačno zaključena. Riječki »3. maj« dobio je 34,5 milijuna dolara, a pulska »Uljanik plovidba« novi tanker od 52.000 tona nosivosti. To je šesti brod u njihovoj floti tankera i sve ih je, spomenimo, gradio riječki škver.
Primopredaja je obavljena jučer oko podneva, bez pompe i nazočnosti novinara. Novi tanker pulskog brodara će, doznajemo, na trećemajskom vezu ostati još netko kratko vrijeme za vrijeme koje će se kompletirati njegova posada, a brod uključiti u komercijalne aktivnosti.

Posljedice krize

Jučerašnjom isporukom »Istre« završena je priča oko takozvanih Sanaderovih brodova u »3. maju«. Podsjetimo, gradnja četiri tankera za domaće brodare, »Tankersku plovidbu« i Puljane, ugovorena je pod patronatom Vlade Ive Sanadera. Kako bi se spriječila eskalacija trećemajskog nezadovoljstva koje je Uprava na čelu Tomislavom Prpićem ostavila bez ijednog broda na navozu, krajem 2008. i početkom 2009. godine osmišljen je model po kojem su se ispražnjeni navozi u riječkom škveru trebali popuniti. Upravo na blagdan zaljubljenih, na Valentinovo 2009., tadašnji potpredsjednik Vlade Damir Polančec potpisao je ugovore za tankere s tadašnjim predsjednikom Uprave »3. maja« Željkom Starčevićem, koji je kasnije »zaradio« kaznenu prijavu zbog sumnje da je oštetio brodogradilište za 4 milijuna kuna, te predsjednikom Uprave »Uljanik plovidbe« Dragutinom Pavletićem. Par mjeseci kasnije, parafiranje ugovora i sa »Tankerskom plovidbom« iskoristio se za pomopozni pohod Ive Sanadera »3. maju«, taman uoči lokalnih izbora.

Sporenja oko plaćanja

S obzirom da su brodari tada već počeli osjećati posljedice velike krize i dramatičnog pada vozarina, financiranje gradnje četiri tankera riješilo se na način da ih je iz kredita od 220 milijuna dolara, za koje je jamčila država, gradio »3. maj«. Za brodare je, pak, vrijedilo da ih oni plaćaju po tržišnoj cijeni koja bude vrijedila na dan njihove isporuke. No, nikad do kraja nije razjašnjeno što stoji točno u ugovorima oko plaćanja ova četiri tankera jer, prema jednoj verziji brodari su ih, navodno, mogli preuzeti od »3. maja« praktički za 1 dolar i potom otplaćivati u ratama. U »Tankerskoj plovidbi« to nisu nikad priznali. Što se Zadrana tiče, s njima je »3. maj« lako dogovorio isporuke po ključu – mi vama brod, vi nama novac. Istina, cijena ovih aframax tankera u međuvremenu je prilično pala i kad su isporučivani njihova se tržišna vrijednost kretala oko 35 milijuna dolara. S »Uljanik plovidbom« riječko je brodogradilište upravo oko ovih odredbi plaćanja imalo sporenja. Tako je već na prvom tankeru iz ove serije prijetilo da će cijeli slučaj završiti na međunarodnoj arbitraži u Londonu. Na koncu je sve ipak »zataškano« i »Uljanik plovidba« je platila cjelokupan iznos na primopredaji broda. Za »Istru«, posljednji tanker iz serije, kojeg su »trećemajci« završili još sredinom travnja, financijska je konstrukcija zatvorena na način da je pulski brodar uzeo kredit za kojeg je u 80-postotnom iznosu odnosno za 27,6 milijuna dolara Vlada osigurala državna jamstva.

Uskoro posao za asfaltere?

Nažalost, u »3. maju« se i dalje nemaju za pohvaliti nekakvim novim ugovorima za brodove. Zasad jedino što imaju na papiru je pismo namjere sa švedskim Wisbyjem, ali za gradnju četiri barže za prijevoz asfalta. Prema riječima člana Uprave Predraga Božanića, očekivanja su da bi se ugovor za taj dodatni posao sa Šveđanima mogao osnažiti tijekom mjeseca rujna. Tada je, naime, u planu porinuće drugog od ukupno četiri asfalt-tankera koji se trenutno grade za Šveđane. Primopredaja prvog »asfaltera« trebala bi uslijediti mjesec dana kasnije, a tada će biti i puno jasnije hoće li se obistiniti najave Šveđana da bi gradili još dva takva tankera u »3. maju«.

novine.novilist.hr

Nakon tri i pol mjeseca, priča oko tankera »Istra« jučer je konačno zaključena. Riječki »3. maj« dobio je 34,5 milijuna dolara, a pulska »Uljanik plovidba« novi tanker od 52.000 tona nosivosti. To je šesti brod u njihovoj floti tankera i sve ih je, spomenimo, gradio riječki škver.
Primopredaja je obavljena jučer oko podneva, bez pompe i nazočnosti novinara. Novi tanker pulskog brodara će, doznajemo, na trećemajskom vezu ostati još netko kratko vrijeme za vrijeme koje će se kompletirati njegova posada, a brod uključiti u komercijalne aktivnosti.

Posljedice krize

Jučerašnjom isporukom »Istre« završena je priča oko takozvanih Sanaderovih brodova u »3. maju«. Podsjetimo, gradnja četiri tankera za domaće brodare, »Tankersku plovidbu« i Puljane, ugovorena je pod patronatom Vlade Ive Sanadera. Kako bi se spriječila eskalacija trećemajskog nezadovoljstva koje je Uprava na čelu Tomislavom Prpićem ostavila bez ijednog broda na navozu, krajem 2008. i početkom 2009. godine osmišljen je model po kojem su se ispražnjeni navozi u riječkom škveru trebali popuniti. Upravo na blagdan zaljubljenih, na Valentinovo 2009., tadašnji potpredsjednik Vlade Damir Polančec potpisao je ugovore za tankere s tadašnjim predsjednikom Uprave »3. maja« Željkom Starčevićem, koji je kasnije »zaradio« kaznenu prijavu zbog sumnje da je oštetio brodogradilište za 4 milijuna kuna, te predsjednikom Uprave »Uljanik plovidbe« Dragutinom Pavletićem. Par mjeseci kasnije, parafiranje ugovora i sa »Tankerskom plovidbom« iskoristio se za pomopozni pohod Ive Sanadera »3. maju«, taman uoči lokalnih izbora.

Sporenja oko plaćanja

S obzirom da su brodari tada već počeli osjećati posljedice velike krize i dramatičnog pada vozarina, financiranje gradnje četiri tankera riješilo se na način da ih je iz kredita od 220 milijuna dolara, za koje je jamčila država, gradio »3. maj«. Za brodare je, pak, vrijedilo da ih oni plaćaju po tržišnoj cijeni koja bude vrijedila na dan njihove isporuke. No, nikad do kraja nije razjašnjeno što stoji točno u ugovorima oko plaćanja ova četiri tankera jer, prema jednoj verziji brodari su ih, navodno, mogli preuzeti od »3. maja« praktički za 1 dolar i potom otplaćivati u ratama. U »Tankerskoj plovidbi« to nisu nikad priznali. Što se Zadrana tiče, s njima je »3. maj« lako dogovorio isporuke po ključu – mi vama brod, vi nama novac. Istina, cijena ovih aframax tankera u međuvremenu je prilično pala i kad su isporučivani njihova se tržišna vrijednost kretala oko 35 milijuna dolara. S »Uljanik plovidbom« riječko je brodogradilište upravo oko ovih odredbi plaćanja imalo sporenja. Tako je već na prvom tankeru iz ove serije prijetilo da će cijeli slučaj završiti na međunarodnoj arbitraži u Londonu. Na koncu je sve ipak »zataškano« i »Uljanik plovidba« je platila cjelokupan iznos na primopredaji broda. Za »Istru«, posljednji tanker iz serije, kojeg su »trećemajci« završili još sredinom travnja, financijska je konstrukcija zatvorena na način da je pulski brodar uzeo kredit za kojeg je u 80-postotnom iznosu odnosno za 27,6 milijuna dolara Vlada osigurala državna jamstva.

Uskoro posao za asfaltere?

Nažalost, u »3. maju« se i dalje nemaju za pohvaliti nekakvim novim ugovorima za brodove. Zasad jedino što imaju na papiru je pismo namjere sa švedskim Wisbyjem, ali za gradnju četiri barže za prijevoz asfalta. Prema riječima člana Uprave Predraga Božanića, očekivanja su da bi se ugovor za taj dodatni posao sa Šveđanima mogao osnažiti tijekom mjeseca rujna. Tada je, naime, u planu porinuće drugog od ukupno četiri asfalt-tankera koji se trenutno grade za Šveđane. Primopredaja prvog »asfaltera« trebala bi uslijediti mjesec dana kasnije, a tada će biti i puno jasnije hoće li se obistiniti najave Šveđana da bi gradili još dva takva tankera u »3. maju«.

novine.novilist.hr

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video