O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Array

Mali brodograditelji ruše natječaj

Netransparentnost i fingiranje javnih natječaja pri nabavci vojne opreme jedna je od glavnih zamjerki hrvatskoj obrambenoj administraciji u izvještaju britanskog Transparency Internationala. A sadašnjoj strukturi MORH-a nad glavom visi nova »pobuna« baš zbog toga, i to u slučaju natječaja za ophodni brod Obalne straže.
    
Naime, MORH i Vlada ove godine namjeravaju pokrenuti gradnju prototipa ophodnog broda od 40 metara, i to na osnovu projekta koji je napravio Brodarski institut. Za to je i u proračunu predviđeno 35 milijuna kuna, no uvjeti potencijalnog natječaja izazivaju bunt kod jednog broja domaćih brodograđevnih tvrtki.
    
Pogažene odredbe

Mali brodograditelji nisu zadovoljni činjenicom da je već javno objavljeno da će se natječaj raditi po projektu Brodarskog instituta, a dodatni je problem što postoje indicije da se čitav posao gradnje zapravo podešava za Brodosplit Specijalne Objekte (BSO). Za sada ne žele izlaziti u javnost, ali namjeravaju čak i sudski rušiti natječaj ukoliko bude po uvjetima kakve MORH najavljuje da će biti.
    
Razlog za još uvijek anonimnost u pobuni je krajnje pragmatičan – nitko se ne želi zamjeriti državnoj administraciji. Spornim drže da se natječaj namjerava raspisati na osnovu već gotovog projektnog rješenja. Smatraju da se time krše odredbe Zakona o javnoj nabavi, ali i same Uredbe o javnoj nabavi za potrebe obrane i sigurnosti, koja detaljno propisuje procese nabave u vojnom sektoru.

U 28. članku, stavku drugom, stoji tako da »tehničke specifikacije moraju omogućiti jednak pristup ponuditeljima i ne smiju imati učinak stvaranja neopravdanih prepreka nadmetanju« te da »tehničke specifikacije moraju omogućiti podnošenje ponuda koje odražavaju različitost tehničkih rješenja«. Brodograđevne tvrtke smatraju da bi se postavljanjem projekta Brodarskog instituta kao osnove natječaja spomenute odredbe jednostavno pogazile.

A jasna je i njihova »ozlojeđenost« u ovom slučaju. Naime, čak i da dobiju posao izrade brodova, odnosno u prvoj fazi izrade prototipa, sam posao im ne bi služio kao referenca za daljnje djelovanje, obzirom da nisu sudjelovali u izradi projekta. Zbog svega toga namjeravaju koristiti i sudske instance u razbijanju natječaja kojeg smatraju nezakonitim i netransparentnim. Tim prije što projekt Brodarskog instituta nikad nije izrađen, odnosno nije plovio.
    
Vrući krumpir

Natječaj za ophodni brod vrući je krumpir koji je ova administracija nasljedila od biše HDZ-ove Vlade, koja nije pretjerano krila da im je čitav posao trebao poslužiti za kupovinu socijalnog mira u Splitu. Naime, Jadranka Kosor je tijekom posjeta Brodosplitu prije nekoliko godina kazala kako će baš BSO graditi ophodni brod. To je trebao biti jedan od načina spasa ovog brodogradilišta, iako se radi o iznosima koji i nisu nešto preveliki za toliko brodogradilište. Male brodograđevne tvrtke su i tada reagirale, nakon što je nešto slično ponovio i tadašnji ministar gospodarstva Đuro Popijač.

Priča je jedno vrijeme stavljena u zapećak, ponajprije zbog financijske krize i nedostatka novca. Ipak, Vlada je preko MORH-a ušla u projekt predprojektnog rješenja s Brodarskim institutom. MORH je uložio kroz nekoliko godina između tri i pet milijuna kuna na ovaj idejni projekt, i to je glavni razlog da se sad forsira to rješenje. Smatraju da bi bilo suludo da toliko uloženih novaca propadne, no s druge strane ih stišću male brodograđevne tvrtke, koje drže da se time uništava slobodno tržišno natjecanje.

http://novine.novilist.hr

Netransparentnost i fingiranje javnih natječaja pri nabavci vojne opreme jedna je od glavnih zamjerki hrvatskoj obrambenoj administraciji u izvještaju britanskog Transparency Internationala. A sadašnjoj strukturi MORH-a nad glavom visi nova »pobuna« baš zbog toga, i to u slučaju natječaja za ophodni brod Obalne straže.
    
Naime, MORH i Vlada ove godine namjeravaju pokrenuti gradnju prototipa ophodnog broda od 40 metara, i to na osnovu projekta koji je napravio Brodarski institut. Za to je i u proračunu predviđeno 35 milijuna kuna, no uvjeti potencijalnog natječaja izazivaju bunt kod jednog broja domaćih brodograđevnih tvrtki.
    
Pogažene odredbe

Mali brodograditelji nisu zadovoljni činjenicom da je već javno objavljeno da će se natječaj raditi po projektu Brodarskog instituta, a dodatni je problem što postoje indicije da se čitav posao gradnje zapravo podešava za Brodosplit Specijalne Objekte (BSO). Za sada ne žele izlaziti u javnost, ali namjeravaju čak i sudski rušiti natječaj ukoliko bude po uvjetima kakve MORH najavljuje da će biti.
    
Razlog za još uvijek anonimnost u pobuni je krajnje pragmatičan – nitko se ne želi zamjeriti državnoj administraciji. Spornim drže da se natječaj namjerava raspisati na osnovu već gotovog projektnog rješenja. Smatraju da se time krše odredbe Zakona o javnoj nabavi, ali i same Uredbe o javnoj nabavi za potrebe obrane i sigurnosti, koja detaljno propisuje procese nabave u vojnom sektoru.

U 28. članku, stavku drugom, stoji tako da »tehničke specifikacije moraju omogućiti jednak pristup ponuditeljima i ne smiju imati učinak stvaranja neopravdanih prepreka nadmetanju« te da »tehničke specifikacije moraju omogućiti podnošenje ponuda koje odražavaju različitost tehničkih rješenja«. Brodograđevne tvrtke smatraju da bi se postavljanjem projekta Brodarskog instituta kao osnove natječaja spomenute odredbe jednostavno pogazile.

A jasna je i njihova »ozlojeđenost« u ovom slučaju. Naime, čak i da dobiju posao izrade brodova, odnosno u prvoj fazi izrade prototipa, sam posao im ne bi služio kao referenca za daljnje djelovanje, obzirom da nisu sudjelovali u izradi projekta. Zbog svega toga namjeravaju koristiti i sudske instance u razbijanju natječaja kojeg smatraju nezakonitim i netransparentnim. Tim prije što projekt Brodarskog instituta nikad nije izrađen, odnosno nije plovio.
    
Vrući krumpir

Natječaj za ophodni brod vrući je krumpir koji je ova administracija nasljedila od biše HDZ-ove Vlade, koja nije pretjerano krila da im je čitav posao trebao poslužiti za kupovinu socijalnog mira u Splitu. Naime, Jadranka Kosor je tijekom posjeta Brodosplitu prije nekoliko godina kazala kako će baš BSO graditi ophodni brod. To je trebao biti jedan od načina spasa ovog brodogradilišta, iako se radi o iznosima koji i nisu nešto preveliki za toliko brodogradilište. Male brodograđevne tvrtke su i tada reagirale, nakon što je nešto slično ponovio i tadašnji ministar gospodarstva Đuro Popijač.

Priča je jedno vrijeme stavljena u zapećak, ponajprije zbog financijske krize i nedostatka novca. Ipak, Vlada je preko MORH-a ušla u projekt predprojektnog rješenja s Brodarskim institutom. MORH je uložio kroz nekoliko godina između tri i pet milijuna kuna na ovaj idejni projekt, i to je glavni razlog da se sad forsira to rješenje. Smatraju da bi bilo suludo da toliko uloženih novaca propadne, no s druge strane ih stišću male brodograđevne tvrtke, koje drže da se time uništava slobodno tržišno natjecanje.

http://novine.novilist.hr

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video