O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Dalmacija plovi bez kapetana

Iako mnogi sanjaju o poslu u državnoj službi, ako tražite kapetana ispostave lučke kapetanije, itekako ima problema. Tako se već godinama za ta radna mjesta provode natječaji, no bez uspjeha. Što se promijenilo, zašto nitko ne želi biti kapetan ispostave, odnosno “naš lučki kapetan”, kako tom djelatniku redom ljudi s otoka i uz obalu tepaju, upitali smo glavnog i odgovornog za splitsko područje, lučkoga kapetana Davora Vidana, čelnika Lučke kapetanije Split. Kapetanije koja godinama, među ostalim, uporno traži voditelje ispostave u Sumartinu i Jelsi, pa čak i u Hvaru, a trenutno su u manjku za šest od ukupno petnaest kapetana ispostava. – Nažalost, taj posao više nije atraktivan. Traži se struka koja je prije bila popularna na otocima – pomorski smjer, bilo nautika bilo strojar. Ujedno je plaća kapetana ispostave u okvirima prihoda državnih službenika, što baš i nije primamljivo pomorcima koji navigavaju za pet puta veću plaću. Zato i ponavljamo natječaje za posao kapetana ispostave – uveo nas je u priču lučki kapetan Vidan, objašnjavajući: Ne teče mi staž – Po sistematizaciji, kapetan ispostave ima prihod od 4000 do 5200 kuna, naravno, ovisno o godinama staža i drugim parametrima koji nose bodove, a za taj se posao traži časnika stroja ili palube s tri do pet godina staža na odgovarajućim poslovima. Upravo je to i problem pomorcima jer njima staž ne teče kad su na kopnu, pa u ovom slučaju trebaju imati deset godina iskustva na brodu da bi u knjižici imali pet godina. Uz još jednu važnu stvar – ako ste otočanin, onda je lako i odlučiti se ostati na otoku, jer tu imate kuću, obitelj, zemlju, dok ako netko želi s kopna doći raditi u otočnu ispostavu lučke kapetanije, više nema osiguran stan. Naime, još od Austro-Ugarske tradicija je da se kapetanu riješi stambeno pitanje kad preuzme taj izuzetno odgovoran posao, no toga, naravno, više nema. Pa nekome s kopna uopće nije primamljivo doći raditi na otok. Sve to utječe na nedostatak kandidata. A zna se da je kapetan ispostave uvijek na raspolaganju mještanima, on je među prvima kojima se obraćaju u slučaju neke nesreće, ugroženog zdravlja i potrebnog medicinskog prijevoza na kopno. Brojne probleme na škoju rješavaju ti “bradati morski vukovi s lulom u ustima”, kako još uvijek većina nas zamišlja lučke kapetane. Uz pregršt standardnih obveza, koje obuhvaćaju sigurnost i spašavanje na moru, nadzor pomorskog dobra, administraciju od upisa pomoraca i brodica, pregleda plovila, naplatu pristojbi… Puno se toga radi u bilo kojoj ispostavi lučke kapetanije, i otočnoj i obalnoj. – Lučka kapetanija Split ima 15 ispostava, a u njih šest nemamo kapetana ispostave, dok u Trogiru imamo manjak dvojice djelatnika. Kapetan ispostave u Supetru tek je otišao u mirovinu, u Rogaču još nemamo proveden natječaj za zamjenu kapetana ispostave koji je otišao u zasluženu mirovinu. U Sumartinu smo četiri godine bez kapetana ispostave, u Jelsi tri godine, a u Hvaru dvije godine. Hvar nam je i najveći problem zbog gustoće prometa, no sve rješavamo posadom broda Lučke kapetanije, koja obavlja nadzor i za sigurnost plovidbe i kontrolu pomorskog prometa, nažalost, brojnih nedopuštenih aktivnosti na moru, plovidbe bez posade, glisiranja tik uz obalu, sve one prekršaje za koje je zadužen kapetan ispostave kao ovlaštena osoba. A i Kaštela su bez kapetana ispostave, upravo je u tijeku natječaj, kao i za upražnjeno radno mjesto u Jelsi. Kuriozitet je da se već tri puta nitko nije ni prijavio na natječaj za posao u “maloj hvarskoj Veneciji”. Katica za sve Interesa za obavljanje ovog posla baš i nema. – Nema tako kandidata ni za Hvar, koeficijent plaće relativno je mali, a posao je itekako odgovoran. Kad prođete natječaj, slijedi edukacija i polaganje državnog ispita, a sve za relativno malu naknadu. Iako caruje nezaposlenost, ljudi se odlučuju za sezonsku prodaju sendviča turistima, gdje više zarade nego kao kapetan ispostave Lučke kapetanije – iznosi dalje splitski lučki kapetan Vidan, žalostan što nam se tradicija gasi, jer je na otocima sve manje pomoraca koji bi sutra, u smiraj radnog staža, mogli obavljati posao kapetana ispostave lučke kapetanije. Dignite koeficijent No, kako taj zahtjevan posao više nije atraktivan, tako nisu ni ostali poslovi u ovoj branši, od pomorskih inspektora, administratora, pa se procjenjuje manjak do 30 posto ljudi, koliko ih nedostaje u četiri lučke uprave – Split, Dubrovnik, Zadar i Šibenik. Sve se to pokušava riješiti razmještajem djelatnika, zapošljavanjem sezonaca, kao i traženjem ubrzane dinamike raspisivanja natječaja, što obavlja Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture. Jer, kako smo doznali od iskusnih pomoraca, koji bi rado desetak godina pred kraj svoga radnog staža i obavljali tu dužnost kapetana ispostave, vrijeme je da se počne cijeniti tu djelatnost. Vrijeme je i za dizanje koeficijenta za taj posao. Ne može kapetan ispostave imati isti prihod kao i netko tko sjedi u toplom ili klimatiziranom uredu, s osmosatnim radnim vremenom i slobodnim vikendom, te redovitim ljetnim godišnjim odmorom. Kapetan ispostave ipak je na raspolaganju svim mještanima i službama 24 sata na dan, i tako svih sedam dana, bez ljetnog odmora. Ne smije se zaboraviti da je kapetan ispostave lučke kapetanije čovjek koji sve, bilo pomorce, bilo ribare, bilo nautičare, bilo turiste, prvi dočeka pri uplovljavanju u luku.

Iako mnogi sanjaju o poslu u državnoj službi, ako tražite kapetana ispostave lučke kapetanije, itekako ima problema. Tako se već godinama za ta radna mjesta provode natječaji, no bez uspjeha. Što se promijenilo, zašto nitko ne želi biti kapetan ispostave, odnosno “naš lučki kapetan”, kako tom djelatniku redom ljudi s otoka i uz obalu tepaju, upitali smo glavnog i odgovornog za splitsko područje, lučkoga kapetana Davora Vidana, čelnika Lučke kapetanije Split. Kapetanije koja godinama, među ostalim, uporno traži voditelje ispostave u Sumartinu i Jelsi, pa čak i u Hvaru, a trenutno su u manjku za šest od ukupno petnaest kapetana ispostava. – Nažalost, taj posao više nije atraktivan. Traži se struka koja je prije bila popularna na otocima – pomorski smjer, bilo nautika bilo strojar. Ujedno je plaća kapetana ispostave u okvirima prihoda državnih službenika, što baš i nije primamljivo pomorcima koji navigavaju za pet puta veću plaću. Zato i ponavljamo natječaje za posao kapetana ispostave – uveo nas je u priču lučki kapetan Vidan, objašnjavajući: Ne teče mi staž – Po sistematizaciji, kapetan ispostave ima prihod od 4000 do 5200 kuna, naravno, ovisno o godinama staža i drugim parametrima koji nose bodove, a za taj se posao traži časnika stroja ili palube s tri do pet godina staža na odgovarajućim poslovima. Upravo je to i problem pomorcima jer njima staž ne teče kad su na kopnu, pa u ovom slučaju trebaju imati deset godina iskustva na brodu da bi u knjižici imali pet godina. Uz još jednu važnu stvar – ako ste otočanin, onda je lako i odlučiti se ostati na otoku, jer tu imate kuću, obitelj, zemlju, dok ako netko želi s kopna doći raditi u otočnu ispostavu lučke kapetanije, više nema osiguran stan. Naime, još od Austro-Ugarske tradicija je da se kapetanu riješi stambeno pitanje kad preuzme taj izuzetno odgovoran posao, no toga, naravno, više nema. Pa nekome s kopna uopće nije primamljivo doći raditi na otok. Sve to utječe na nedostatak kandidata. A zna se da je kapetan ispostave uvijek na raspolaganju mještanima, on je među prvima kojima se obraćaju u slučaju neke nesreće, ugroženog zdravlja i potrebnog medicinskog prijevoza na kopno. Brojne probleme na škoju rješavaju ti “bradati morski vukovi s lulom u ustima”, kako još uvijek većina nas zamišlja lučke kapetane. Uz pregršt standardnih obveza, koje obuhvaćaju sigurnost i spašavanje na moru, nadzor pomorskog dobra, administraciju od upisa pomoraca i brodica, pregleda plovila, naplatu pristojbi… Puno se toga radi u bilo kojoj ispostavi lučke kapetanije, i otočnoj i obalnoj. – Lučka kapetanija Split ima 15 ispostava, a u njih šest nemamo kapetana ispostave, dok u Trogiru imamo manjak dvojice djelatnika. Kapetan ispostave u Supetru tek je otišao u mirovinu, u Rogaču još nemamo proveden natječaj za zamjenu kapetana ispostave koji je otišao u zasluženu mirovinu. U Sumartinu smo četiri godine bez kapetana ispostave, u Jelsi tri godine, a u Hvaru dvije godine. Hvar nam je i najveći problem zbog gustoće prometa, no sve rješavamo posadom broda Lučke kapetanije, koja obavlja nadzor i za sigurnost plovidbe i kontrolu pomorskog prometa, nažalost, brojnih nedopuštenih aktivnosti na moru, plovidbe bez posade, glisiranja tik uz obalu, sve one prekršaje za koje je zadužen kapetan ispostave kao ovlaštena osoba. A i Kaštela su bez kapetana ispostave, upravo je u tijeku natječaj, kao i za upražnjeno radno mjesto u Jelsi. Kuriozitet je da se već tri puta nitko nije ni prijavio na natječaj za posao u “maloj hvarskoj Veneciji”. Katica za sve Interesa za obavljanje ovog posla baš i nema. – Nema tako kandidata ni za Hvar, koeficijent plaće relativno je mali, a posao je itekako odgovoran. Kad prođete natječaj, slijedi edukacija i polaganje državnog ispita, a sve za relativno malu naknadu. Iako caruje nezaposlenost, ljudi se odlučuju za sezonsku prodaju sendviča turistima, gdje više zarade nego kao kapetan ispostave Lučke kapetanije – iznosi dalje splitski lučki kapetan Vidan, žalostan što nam se tradicija gasi, jer je na otocima sve manje pomoraca koji bi sutra, u smiraj radnog staža, mogli obavljati posao kapetana ispostave lučke kapetanije. Dignite koeficijent No, kako taj zahtjevan posao više nije atraktivan, tako nisu ni ostali poslovi u ovoj branši, od pomorskih inspektora, administratora, pa se procjenjuje manjak do 30 posto ljudi, koliko ih nedostaje u četiri lučke uprave – Split, Dubrovnik, Zadar i Šibenik. Sve se to pokušava riješiti razmještajem djelatnika, zapošljavanjem sezonaca, kao i traženjem ubrzane dinamike raspisivanja natječaja, što obavlja Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture. Jer, kako smo doznali od iskusnih pomoraca, koji bi rado desetak godina pred kraj svoga radnog staža i obavljali tu dužnost kapetana ispostave, vrijeme je da se počne cijeniti tu djelatnost. Vrijeme je i za dizanje koeficijenta za taj posao. Ne može kapetan ispostave imati isti prihod kao i netko tko sjedi u toplom ili klimatiziranom uredu, s osmosatnim radnim vremenom i slobodnim vikendom, te redovitim ljetnim godišnjim odmorom. Kapetan ispostave ipak je na raspolaganju svim mještanima i službama 24 sata na dan, i tako svih sedam dana, bez ljetnog odmora. Ne smije se zaboraviti da je kapetan ispostave lučke kapetanije čovjek koji sve, bilo pomorce, bilo ribare, bilo nautičare, bilo turiste, prvi dočeka pri uplovljavanju u luku.