O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Brodovi boga Sunca

Jedna od ironija u povijesti plovidbe je da se riječna brodogradnja razvila upravo u Egiptu – zemlji  izrazito siromašnoj šumama. Prvi brodograditelji na raspolaganju nisu imali ništa drugo osim drva divlje smokve i bagrema iz kojih je bilo moguće istesati samo vrlo kratke grede i daske. Upravo to je razlog zašto na Nilu, za razliku od drugih šumom bogatih mjesta nisu mogli biti prvi brodovi. Ovdje su sredstva za plovidbu izrađivali od papirusa – raznih trstika koje su bujno rasle na obalama Nila.  Značajke ovog materijala odredili su konstrukciju i oblik drevnih egipatskih brodova.

Trup barki od papirusa bio je prekriven kožama. Kako bi se dobilo na snažnosti pojedini dijelovi čvrsto su vezani užetom. Kao počast toj tradiciji, u Egiptu su i kasnije govorili da se brodovi ne grade, nego vežu, slično tome kako Indonežani i danas zovu svoje brodove katamarane „vezanim balvanima“.

Upravo se na tom brodu-katamaranu od balzamovog drveta, nazvanom „Ra“ u čast drevnog egipatskog boga Sunca, Thor Heyerdahl, norveški pomorski biolog i antropolog, uputio na svoje drugo putovanje preko oceana 1970. godine. I opet je plovilo, sagrađeno prema drevnim tehnologijama, uspješno izdržalo test oceana – ljudi su živi stigli na odredište.

Najstarije sačuvano plovilo, čiji se trup sastoji od drvene obloge i unutarnjeg kostura, je brod pronađen 50-ih godina 20. stoljeća u drevnoj Keopsovoj piramidi u Egiptu, a prema izračunima mogao je biti star barem 4000 godina!

Restauratori su napravili rekonstrukciju antičkog broda i 1982. je bio izložen u paviljonu u blizini piramida. Brod u obliku polumjeseca, sagrađen oko 2.500 pr.n.e., ima dužinu od 43,4 metra i širinu 5,9 metara. Osim jedara pokretalo ga je šest pari vesala  dužine 7,8 metara. Još dva vesla dužine 6,8 metara na krmi služila su kao kormilo. U središnjem dijelu broda bila je nadstrešnica, dužine 9,1 metar, a njezina širina je pokrivala gotovo cijeli brod i štitila od sunca i vreline faraona i njegovu pratnju.

Svih 1224 dijelova broda bili su izrađeni uglavnom od libanonskog cedra. Sama konstrukcija, koja se sastojala od centralne grede, 67 poprečnih greda te nosivih greda na koje su se oslanjale daske, svjedočile su o visokoj kulturi brodogradnje koja je postojala u to vrijeme.

Jedna od ironija u povijesti plovidbe je da se riječna brodogradnja razvila upravo u Egiptu – zemlji  izrazito siromašnoj šumama. Prvi brodograditelji na raspolaganju nisu imali ništa drugo osim drva divlje smokve i bagrema iz kojih je bilo moguće istesati samo vrlo kratke grede i daske. Upravo to je razlog zašto na Nilu, za razliku od drugih šumom bogatih mjesta nisu mogli biti prvi brodovi. Ovdje su sredstva za plovidbu izrađivali od papirusa – raznih trstika koje su bujno rasle na obalama Nila.  Značajke ovog materijala odredili su konstrukciju i oblik drevnih egipatskih brodova.

Trup barki od papirusa bio je prekriven kožama. Kako bi se dobilo na snažnosti pojedini dijelovi čvrsto su vezani užetom. Kao počast toj tradiciji, u Egiptu su i kasnije govorili da se brodovi ne grade, nego vežu, slično tome kako Indonežani i danas zovu svoje brodove katamarane „vezanim balvanima“.

Upravo se na tom brodu-katamaranu od balzamovog drveta, nazvanom „Ra“ u čast drevnog egipatskog boga Sunca, Thor Heyerdahl, norveški pomorski biolog i antropolog, uputio na svoje drugo putovanje preko oceana 1970. godine. I opet je plovilo, sagrađeno prema drevnim tehnologijama, uspješno izdržalo test oceana – ljudi su živi stigli na odredište.

Najstarije sačuvano plovilo, čiji se trup sastoji od drvene obloge i unutarnjeg kostura, je brod pronađen 50-ih godina 20. stoljeća u drevnoj Keopsovoj piramidi u Egiptu, a prema izračunima mogao je biti star barem 4000 godina!

Restauratori su napravili rekonstrukciju antičkog broda i 1982. je bio izložen u paviljonu u blizini piramida. Brod u obliku polumjeseca, sagrađen oko 2.500 pr.n.e., ima dužinu od 43,4 metra i širinu 5,9 metara. Osim jedara pokretalo ga je šest pari vesala  dužine 7,8 metara. Još dva vesla dužine 6,8 metara na krmi služila su kao kormilo. U središnjem dijelu broda bila je nadstrešnica, dužine 9,1 metar, a njezina širina je pokrivala gotovo cijeli brod i štitila od sunca i vreline faraona i njegovu pratnju.

Svih 1224 dijelova broda bili su izrađeni uglavnom od libanonskog cedra. Sama konstrukcija, koja se sastojala od centralne grede, 67 poprečnih greda te nosivih greda na koje su se oslanjale daske, svjedočile su o visokoj kulturi brodogradnje koja je postojala u to vrijeme.

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video