S krajem školske godine u osnovnim školama diljem Republike Hrvatske, dolazi vrijeme kada učenici osmih razreda biraju svoj životni put. Među tisućama učenika osmih razreda, nekoliko stotina njih odlučit će se za pomorska zanimanja ili zanimanja usko vezana za pomorstvo. U sklopu Ministarstva znanosti i obrazovanja, čak dvanaest srednjih škola sudjeluju u obrazovanju maloljetnika za pomorska zanimanja, a njih još pet u obrazovanju vezanom za logistiku i špediciju, kao vrlo bitan faktor koji je u neraskidivoj vezi sa samim pomorstvom. Ovako velik broj škola i srednjoškolskih programa vezanih za pomorstvo na svega četiri milijuna stanovnika, rezultat je više stoljetne tradicije, kako u pomorstvu, tako i u izobrazbi pomoraca i stavljanju hrvatskoga morskoga teritorija, te radne snage u sam vrh pomorskog sektora što se kvalitete tiče. Donosimo popis svih srednjih škola i obrazovnih programa koje je moguće upisati:
IME SREDNJOŠKOLSKOG PROGRAMA: minimalni broj bodova upisanoga učenika / maksimalni broj bodova upisanoga učenika / prosječan broj bodova svih upisanih učenika
Pomorska-tehnička škola Dubrovnik:
– Pomorski nautičar: 44,87 / 72,79 / 57,80
– Tehničar za brodostrojarstvo: 44,01 / 71,96 / 56,27
Srednja škola Petra Šegedina Korčula:
– Brodski mehaničar: 28,94 / 28,94 / 28,94 (trogodišnja)
– Tehničar za brodostrojarstvo: 42,75 / 71,84 / 56,64
Pomorska škola Bakar
– Pomorski nautičar: 50,38 / 80,00 / 61,10
– Tehničar za brodostrojarstvo: 39,77/ 72,77 / 48,94
Srednja škola Ambroza Haračića Mali Lošinj
– Pomorski nautičar: 51,05 / 68,90 / 58,65
– Tehničar za brodostrojarstvo: 43,45 / 62,20 / 50,19
Tehnička škola Rijeka
– Brodograđevni tehničar: 48,28 / 62,88 / 53,55
Industrijska škola Split
– Brodomehaničar: 22,02 / 26,10 / 24,28 (trogodišnja)
Pomorska škola Split
– Pomorski nautičar: 54,95 / 77,80 / 60,10
– Ribarsko-nautički tehničar: 41,16 / 52,17 / 45,64
– Tehničar za brodostrojarstvo: 49,07 /69,61 / 53,80
– Tehničar za logistiku i špediciju: 45,24 / 64,04 / 51,79
Industrijsko-obrtnička škola Šibenik
– Brodomehaničar: 24,32 / 29,44 / 25,80 (trogodišnja)
– Brodski električar: 46,69 / 64,38 / 52,95
Prometno-tehnička škola Šibenik
– Pomorski nautičar: 45,94 / 63,60 / 51,78
Tehnička škola Šibenik
– Tehničar za brodostrojarstvo: 50,10 / 61,83 / 53,19
Pomorska škola Zadar
– Pomorski nautičar: 56,55 / 75,50 / 62,50
– Tehničar za brodostrojarstvo: 49,48 / 72,39 / 56,11
Srednja škola Biograd na Moru
– Brodograditelj nemetalnog broda: 21,79 / 34,56 / 27,33 (trogodišnja)
– Brodomehaničar: 22,96 / 34,86 / 27,51 (trogodišnja)
Tehnička škola Slavonski Brod
– Tehničar za logistiku i špediciju: 58,38 / 73,76 / 62,51
Škola za cestovni promet Zagreb
– Tehničar za logistiku i špediciju: 54,80 / 69,05 / 59,25
Tehnička škola Zagreb
– Tehničar za logistiku i špediciju: 53,50 / 7298 / 59,50
Srednja škola Zlatar
– Tehničar za logistiku i špediciju: 41,48 / 59,33 / 50,25
Strojarska i prometna škola Varaždin
– Tehničar za logistiku i špediciju: 58,57 / 71,48 / 62,84
Osim velikog broja srednjoškolskih smjerova vezanih uz pomorstvo, u Republici Hrvatskoj dostupno je i visokoškolsko, sveučilišno obrazovanje u sektoru pomorstva na četiri javna sveučilišta, onima u Dubrovniku, Splitu, Zadru i Rijeci. Osim redovnoga studiranja, moguće je odabrati i ono u izvanrednom statusu. Zahvaljujući velikom broju upisnih mjesta, gotovo tri četvrtine hrvatskih pomoraca su pomorski časnici. U nastavku teksta donosimo sve studijske programe vezane za pomorstvo u sklopu hrvatskog obrazovnog sustava.
Pomorski odjel Sveučilišta u Dubrovniku
Brodostrojarstvo
– Redovni: 30+1
– Izvanredni: 5 (Školarina: 5600,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 15,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 2,50%
– Kategorija sportaša: 2,50%
– Završena pomorska škola, smjer Tehničar za brodostrojarstvo: 10,00%
– Plovidbeni staž – minimalno šest mjeseci u svojstvu vježbenika stroja: 10,00%
Nautika
– Redovnih: 60+1
– Izvanrednih: 5 (Školarina: 5600,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 15,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 2,50%
– Kategorija sportaša: 2,50%
– Završena pomorska škola, smjer Tehničar za brodostrojarstvo: 10,00%
– Plovidbeni staž – minimalno šest mjeseci u svojstvu vježbenika palube: 10,00%
Pomorske tehnologije jahta i marina
– Redovnih: 15+1
– Izvanrednih: 1 (Školarina: 5600,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 15,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 2,50%
– Kategorija sportaša: 2,50%
Pomorski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Brodostrojarstvo
– Redovni: 60+3
– Izvanredni: 10 (Školarina: 7370,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 40,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 10,00-30,00%
– Matematika A razina: 10,00%
– Završena pomorska škola, smjer Tehničar za brodostrojarstvo: 10,00%
– Časnički ispit: 10,00%
Nautika i tehnologija pomorskog prometa
– Redovni: 60+4
– Izvanredni: 10 (Školarina: 7370,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 40,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 10,00-30,00%
– Matematika A razina: 10,00%
– Završena pomorska škola, smjer Pomorski nautičar: 10,00%
– Časnički ispit: 10,00%
Elektroničke i informatičke tehnologije u pomorstvu
– Redovni: 50+3
– Izvanredni: 10 (Školarina: 7370,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 40,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 10,00-30,00%
– Matematika A razina: 10,00%
Logistika i menadžment u prometu i pomorstvu
– Redovni: 50+3
– Izvanredni: 10 (Školarina: 7370,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 40,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 10,00-30,00%
– Matematika A razina: 10,00%
Tehnologija i organizacija prometa
– Redovni: 50+3
– Izvanredni: 3 (Školarina: 7370,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 40,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 10,00-30,00%
– Matematika A razina: 10,00%
Tehnički fakultet Sveučilišta u Rijeci
Brodogradnja
– Redovni: 55+2
– Prosjek svih ocjena: 40,00%
– Hrvatski jezik(B): 7,50%
– Matematika(B): 30,00%
– Strani jezik(B): 7,50%
– Državno natjecanje Fizika / Matematika: IZRAVAN UPIS
– Fizika(neobavezno): 15,00%
Pomorski fakultet Sveučilišta u Splitu
Brodostrojarstvo
– Redovni: 37+1
– Izvanredni: 15 (Školarina: 8000,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 30,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 5,00%
– Fizika(neobavezno): 10,00%
– Kategorija sportaša: 5,00%
– Završena pomorska škola: 10,00%
Pomorska nautika
– Redovni: 65+2
– Izvanredni: 20 (Školarina: 8000,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 30,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 5,00%
– Fizika(neobavezno): 10,00%
– Kategorija sportaša: 5,00%
– Završena pomorska škola: 10,00%
Pomorske elektrotehničke i informatičke tehnologije
– Redovni: 32+1
– Izvanredni: 5 (Školarina: 8000,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 30,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 5,00%
– Fizika(neobavezno): 10,00%
– Kategorija sportaša: 5,00%
– Završena pomorska škola: 10,00%
Pomorske tehnologije jahta i marina
– Redovni: 32+1
– Izvanredni: 5 (Školarina: 8000,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 30,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 5,00%
– Informatika(neobavezno): 10,00%
– Kategorija sportaša: 5,00%
– Završena pomorska škola: 10,00%
Pomorski menadžment
– Redovni: 42+1
– Izvanredni: 10 (Školarina: 8000,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 30,00%
– Hrvatski jezik(B): 20,00%
– Matematika(B): 20,00%
– Strani jezik(B): 20,00%
– Državno natjecanje: 5,00%
– Informatika(neobavezno): 10,00%
– Kategorija sportaša: 5,00%
– Završena pomorska škola: 10,00%
Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Splitu
Brodogradnja
– Redovni: 30+3
– Izvanredni: 15+3 (Školarina:nije navedeno)
– Prosjek svih ocjena: 40,00%
– Hrvatski jezik(B): 10,00%
– Matematika(B): 36,00%
– Strani jezik(B): 10,00%
– Državno natjecanje iz predmeta Fizika / Matematika / Informatika (1.-3. mjesto): IZRAVAN UPIS
Pomorski odjel Sveučilišta u Zadru
Brodostrojarstvo i tehnologija pomorskog prometa
– Redovni: 40+2
– Izvanredni: 30+2 (Školarina: 7370,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 30,00%
– Hrvatski jezik(B): 25,00%
– Matematika(B): 25,00%
– Strani jezik(B): 25,00%
– Završena srednja pomorska škola: 10,00
– Položen poručnički ispit: 5,00%
Nautika i tehnologija pomorskog prometa
– Redovni: 40+2
– Izvanredni: 30+2 (Školarina: 7370,00 HRK)
– Prosjek svih ocjena: 30,00%
– Hrvatski jezik(B): 25,00%
– Matematika(B): 25,00%
– Strani jezik(B): 25,00%
– Završena srednja pomorska škola: 10,00
– Položen poručnički ispit: 5,00%
Zahvaljujući ovako velikom broju srednjoškolskih i sveučilišnih studijskih programa iz sektora pomorstva, te kvalitetnom obrazovnom kadru i vrlo dobrim uvjetima koji u stopu prate globalne pomorske trendove, hrvatski pomorci su još uvijek traženi, te cijenjeni na tržištu rada. Mnoga sveučilišta imaju i ugovore o suradnji s brodarskim kompanijama, pa se tako najbolji studenti zapošljavaju odmah nakon završetka studija. Nekada je bio običaj da se najprije zaposli na hrvatskim kompanijama, pa da se kasnije prijeđe na stranu, no to više većinom nije slučaj. Svi žude za većim izazovima i što boljim plaćama, a smanjen je i kapacitet prihvata u hrvatske brodarske kompanije.
Osim plovidbe, mnogi se odlučuju i za posao na kopnu: od državne uprave pomorstva, preko brodarskih kompanija, pa do operativnih jedinica međunarodnih transportnih kompanija, kao i u sektoru brodogradnje i sferi nautičkoga turizma. Pomorska zanimanja otvaraju široku lepezu poslova jer čitava populacija svijeta zapravo teži ka obali svjetskoga oceana, pa je litoralizacija najvažniji segment migracija stanovništva već tisuću godina. Uz profesionalan kadar, te svoj zavidan geostrateški položaj, Hrvatska može uistinu zasjati punim sjajem u sferi pomorstva, te se znanjem stručnjaka nametnuti kao lider Jadranskoga mora, slanog vodenog kompleksa najviše uvučenog u europski kontinent. S obzirom na znanje i dokazanost mladih snaga, pred Hrvatskom bi trebala biti svjetla pomorska budućnost, no zbog neadekvatnih plaća za stručnjake u državnoj službi, oni nerijetko odlaze u inozemstvo tražeći iste pozicije, s gotovo jednakim obimom posla, ali uz višestruko veće plaće.