O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

»3. maj« pred ugovorom novog posla za Algomu: Radi se o vrlo specifičnom brodu

U riječkom brodogradilištu »3. maj« pred ugovaranjem su novog posla – završetak novogradnje 527 za kanadsku brodarsku kuću Algoma.

Da su pregovori s Kanađanima došli do samog finiša i da bi uskoro trebalo uslijediti parafiranje ugovora, potvrdio je za Novi list pomoćnik direktora za komercijalu Siniša Ostojić.

O cijeni koju se uspjelo postići u tim razgovorima, u »3. maju« zasad nisu htjeli govoriti, uz obrazloženje da se o cijelom poslu još mora izjasniti nekoliko »adresa«, počev od Nadzornog odbora brodogradilišta do resornih ministarstva gospodarstva i financija. Potpis ugovora, naime, nosi svoju težinu, no da bi došlo do njegovog osnaženja, prethodno valja ispuniti određene financijske preduvjete, kako od strane brodara, tako i od strane brodogradilišta.

Novogradnja 527 je vrlo specifičan brod, riječ je o još jednom samoiskrcavajućem bulku, odnosno brodu za prijevoz rasutog trereta, kakve je »3. maj« već gradio za Algomu, zadnji u nizu bio je »Algoma Intrepid« koji je isporučen u rujnu prošle godine. Osim što je 25 duži, novogradnja 527 praktički je »sister ship« tog broda, što znači da je projektiran i građen za vrlo usko tržište i plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima što automatski bitno sužava paletu mogućih kupaca tog broda. S druge strane, između »3. maja« i Algome uspostavljena je dobra poslovna suradnja, u konačnici to je potvrđeno i na isporuci »Algome Intrepida« čiji je završetak bio prvi posao koji je riječko brodogradilište, nakon kraha Uljanik grupe, uspjelo ugovoriti i u roku isporučiti Kanađanima.

Novogradnja 527, a riječ je o 225 metara dugačkom samoiskrcavajućem bulku, u fazi je gradnje na navozu i dosad je odrađena trećina posla. Problem s tom novogradnjom je što se sve do lanjskog rujna vodila kao dio stečajne mase Uljanika, drugim riječima, »3. maj« s tom novogradnjom nije mogao ništa, a zauzimala je jedan od ukupno dva navoza s kojima riječki škver raspolaže. Nakon što je položena kobilica za gradnju novog polarnog kruzera za Scenic grupu, »3. maj« ostao je bez slobodnog navoza zbog čega je riječki škver morao odbijati određene poslove.

O tome je za Novi list u proljeće ove godine progovorio predsjednik NO-a »3. maja« Juraj Šoljić, ustvrdivši da je brodogradilište, otkad su počeli poslovati po posebnom programu, moralo odbiti ili odgoditi 19 projekata, ukupno vrijednih oko 100 milijuna kuna, a koji – prema njegovim navodima – nisu iziskivali državna jamstva i imali su pripremljenu dokumentaciju. S druge strane, raspetljavanje vlasničkog statusa novogradnje 527 moglo se provesti samo prema odredbama stečajnog zakona, pod koje je potpalo nekadašnje matično društvo Uljanik holdinga, a to je značilo stavljanje ove novogradnje na dražbu koja, opet, ima svoje zakonitosti i rokove.

Konačno, u ljeto ove godine, na ponovljenom četvrtom krugu prodaje ove novogradnje za 1 kunu, odlučeno je da će se »3. maj« javiti na dražbu i za 1 kunu preuzeti vlasništvo nad ovim nezavršenim brodom, čija je vrijednost procijenjena na 74,3 milijuna kuna. Vlada je potom odobrila, uvjetno rečeno, kratkoročno jamstvo u iznosu od 10 posto od te vrijednosti, kako bi riječko brodogradilište moglo uplatiti jamčevinu za pristup dražbi. Početkom rujna novogradnja 527 tako je postala i formalno vlasništvo »3. maja«.

Oko ovog nezavršenog broda na navozu baš i ne postoji puno opcija. Kao što smo već spomenuli, krug potencijalnih kupaca iznimno je uzak jer je brod svojom konstrukcijom namijenjen za plovidbu Velikim jezerima. Njegovo »skidanje« s trećemajskog navoza na način da se ugrađene sekcije idu rastavljati i prodavati za sekundarnu sirovinu, prilično je organizacijski zahtjevno do razine da se postavlja pitanje bi li bilo isplativije novogradnju završiti do razine da se može porinuti u more, pa je onda utržiti kao sekundarnu sirovinu.

U riječkom brodogradilištu krenuli su u razgovore s originalnim naručiteljem u kojima se kroz proteklih par mjeseci došlo do konačne točke dogovora koji bi, prema najavama Ostojića, ubrzo trebao biti potpisan. No, konačnu odluku hoće li riječki škver ući u taj posao donijet će u Vladi s obzirom na to da u »3. maju« ne mogu doći do sredstava za završetak tog broda bez državne pomoći u vidu 100-postotnog jamstva za kredite.

Kako Novi list doznaje od Ostojića, prema postignutom dogovoru s Kanađanima novogradnja 527 isporučila bi se prije početka zime 2023. godine.

U riječkom brodogradilištu »3. maj« pred ugovaranjem su novog posla – završetak novogradnje 527 za kanadsku brodarsku kuću Algoma.

Da su pregovori s Kanađanima došli do samog finiša i da bi uskoro trebalo uslijediti parafiranje ugovora, potvrdio je za Novi list pomoćnik direktora za komercijalu Siniša Ostojić.

O cijeni koju se uspjelo postići u tim razgovorima, u »3. maju« zasad nisu htjeli govoriti, uz obrazloženje da se o cijelom poslu još mora izjasniti nekoliko »adresa«, počev od Nadzornog odbora brodogradilišta do resornih ministarstva gospodarstva i financija. Potpis ugovora, naime, nosi svoju težinu, no da bi došlo do njegovog osnaženja, prethodno valja ispuniti određene financijske preduvjete, kako od strane brodara, tako i od strane brodogradilišta.

Novogradnja 527 je vrlo specifičan brod, riječ je o još jednom samoiskrcavajućem bulku, odnosno brodu za prijevoz rasutog trereta, kakve je »3. maj« već gradio za Algomu, zadnji u nizu bio je »Algoma Intrepid« koji je isporučen u rujnu prošle godine. Osim što je 25 duži, novogradnja 527 praktički je »sister ship« tog broda, što znači da je projektiran i građen za vrlo usko tržište i plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima što automatski bitno sužava paletu mogućih kupaca tog broda. S druge strane, između »3. maja« i Algome uspostavljena je dobra poslovna suradnja, u konačnici to je potvrđeno i na isporuci »Algome Intrepida« čiji je završetak bio prvi posao koji je riječko brodogradilište, nakon kraha Uljanik grupe, uspjelo ugovoriti i u roku isporučiti Kanađanima.

Novogradnja 527, a riječ je o 225 metara dugačkom samoiskrcavajućem bulku, u fazi je gradnje na navozu i dosad je odrađena trećina posla. Problem s tom novogradnjom je što se sve do lanjskog rujna vodila kao dio stečajne mase Uljanika, drugim riječima, »3. maj« s tom novogradnjom nije mogao ništa, a zauzimala je jedan od ukupno dva navoza s kojima riječki škver raspolaže. Nakon što je položena kobilica za gradnju novog polarnog kruzera za Scenic grupu, »3. maj« ostao je bez slobodnog navoza zbog čega je riječki škver morao odbijati određene poslove.

O tome je za Novi list u proljeće ove godine progovorio predsjednik NO-a »3. maja« Juraj Šoljić, ustvrdivši da je brodogradilište, otkad su počeli poslovati po posebnom programu, moralo odbiti ili odgoditi 19 projekata, ukupno vrijednih oko 100 milijuna kuna, a koji – prema njegovim navodima – nisu iziskivali državna jamstva i imali su pripremljenu dokumentaciju. S druge strane, raspetljavanje vlasničkog statusa novogradnje 527 moglo se provesti samo prema odredbama stečajnog zakona, pod koje je potpalo nekadašnje matično društvo Uljanik holdinga, a to je značilo stavljanje ove novogradnje na dražbu koja, opet, ima svoje zakonitosti i rokove.

Konačno, u ljeto ove godine, na ponovljenom četvrtom krugu prodaje ove novogradnje za 1 kunu, odlučeno je da će se »3. maj« javiti na dražbu i za 1 kunu preuzeti vlasništvo nad ovim nezavršenim brodom, čija je vrijednost procijenjena na 74,3 milijuna kuna. Vlada je potom odobrila, uvjetno rečeno, kratkoročno jamstvo u iznosu od 10 posto od te vrijednosti, kako bi riječko brodogradilište moglo uplatiti jamčevinu za pristup dražbi. Početkom rujna novogradnja 527 tako je postala i formalno vlasništvo »3. maja«.

Oko ovog nezavršenog broda na navozu baš i ne postoji puno opcija. Kao što smo već spomenuli, krug potencijalnih kupaca iznimno je uzak jer je brod svojom konstrukcijom namijenjen za plovidbu Velikim jezerima. Njegovo »skidanje« s trećemajskog navoza na način da se ugrađene sekcije idu rastavljati i prodavati za sekundarnu sirovinu, prilično je organizacijski zahtjevno do razine da se postavlja pitanje bi li bilo isplativije novogradnju završiti do razine da se može porinuti u more, pa je onda utržiti kao sekundarnu sirovinu.

U riječkom brodogradilištu krenuli su u razgovore s originalnim naručiteljem u kojima se kroz proteklih par mjeseci došlo do konačne točke dogovora koji bi, prema najavama Ostojića, ubrzo trebao biti potpisan. No, konačnu odluku hoće li riječki škver ući u taj posao donijet će u Vladi s obzirom na to da u »3. maju« ne mogu doći do sredstava za završetak tog broda bez državne pomoći u vidu 100-postotnog jamstva za kredite.

Kako Novi list doznaje od Ostojića, prema postignutom dogovoru s Kanađanima novogradnja 527 isporučila bi se prije početka zime 2023. godine.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video