O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Prva regatna jedrilica koja je preplovila Atlantski ocean

U jednoj drvenoj baraci, u maloj uvali utemeljen je New York Yacht Club. Utemeljio ga je John Cox Stevens 1844. godine. Nakon sedam godina klub je imao nekoliko odličnih jedrilica koje su imale izvrsne rezultate na regatama. Nakon nekog vremena u klubu je sazrela zamisao da se jednom jedrilicom preplovi Atlantik te da se Englezima u Solentu (središtu jedriličarskih regata) pokažu svojstva njujorških jedrilica; piše Gorgonija.com.

Stevens je nagovorio petoricu brodovlasnika sportaša da financiraju izgradnju jedrilice koja bi sudjelovala na engleskim takmičenjima. George Steer, graditelj peljarskih goleta je izradio model nove jedrilice, a sagradio ju je, tada prvi jedriličar, William Brown. Opremljena potpuno, stajala je 30 000 dolara.

Naručitelj je u ime kluba sklopio neobičan ugovor, kojim se obavezao da će vratiti čitavu svotu ako ova jedrilica, imenom America, ne pobijedi u Solentu. America je bila duga 30,8 m, široka 8m, imala je dva jarbola, površinu jedrilja 483 metra kvadratna, težila je 171 tonu. Pri jedrenju krmenim vjetrom dosizala je tada neslućenu brzinu. Nakon registracije, 1851. America je kao prva regatna jedrilica preplovila Atlantik u dvadeset dana. Atlantik je prva preplovila rekreacijska jahta Cleopatra Barge.

Stevens je toliko impresionirao Engleze da se nitko nije usudio takmičiti s njim, tako da je i propala nada u nagradu kojom je trebao isplatiti dug. Tek poslije dugog vremena je britanski Royal Yacht Squadron odlučio osnovati  “Cup od  100 gineja” za regatu oko otoka Wighta. Prva regata održana je 22.8.1851. godine. Americi se suprotstavilo četrnaest goleta i britanskih kutera, ali je ova ipak odnijela pobjedu. America je ostala u Europi deset godina u vlasništvu različitih bogataša i pobjeđivala na svim regatama. U SAD se vratila 1861. godine  i sudjelovala u građanskom ratu na strani konfederacije kao izvidnica i patrolni brod. Potopljena je od topovnjače Ottava 1861. da bi je kasnije dignuli s dna i uvrstili u flotu sjevernih država.

Poslije rata je plovila kao školski brod pomorske akademije u Annapolisu, a 1872. godine ju je kupio Benjamin Buttler i ponovo je opremio za regate. Međutim, u 51 regati pobijedila je samo 12 puta jer su je potiskivali moderniji brodovi. Klub u Marbleheadu ju je kupio 1921. godine i darovao je pomorskoj akademiji u Annapolisu gdje se čuvala kao dragocjena uspomena. Brzo je istrunula iako je bila obložena bakrenim limovima, pa je od drveta njezine kobilice 1954. godine izrađen model koji se i danas čuva u muzeju u Annapolisu. Osvojenom nagradom u Cowesu od 500 gineja, njujorški je klub osnovao međunarodni trofej America Cup.

Damir Višić

U jednoj drvenoj baraci, u maloj uvali utemeljen je New York Yacht Club. Utemeljio ga je John Cox Stevens 1844. godine. Nakon sedam godina klub je imao nekoliko odličnih jedrilica koje su imale izvrsne rezultate na regatama. Nakon nekog vremena u klubu je sazrela zamisao da se jednom jedrilicom preplovi Atlantik te da se Englezima u Solentu (središtu jedriličarskih regata) pokažu svojstva njujorških jedrilica; piše Gorgonija.com.

Stevens je nagovorio petoricu brodovlasnika sportaša da financiraju izgradnju jedrilice koja bi sudjelovala na engleskim takmičenjima. George Steer, graditelj peljarskih goleta je izradio model nove jedrilice, a sagradio ju je, tada prvi jedriličar, William Brown. Opremljena potpuno, stajala je 30 000 dolara.

Naručitelj je u ime kluba sklopio neobičan ugovor, kojim se obavezao da će vratiti čitavu svotu ako ova jedrilica, imenom America, ne pobijedi u Solentu. America je bila duga 30,8 m, široka 8m, imala je dva jarbola, površinu jedrilja 483 metra kvadratna, težila je 171 tonu. Pri jedrenju krmenim vjetrom dosizala je tada neslućenu brzinu. Nakon registracije, 1851. America je kao prva regatna jedrilica preplovila Atlantik u dvadeset dana. Atlantik je prva preplovila rekreacijska jahta Cleopatra Barge.

Stevens je toliko impresionirao Engleze da se nitko nije usudio takmičiti s njim, tako da je i propala nada u nagradu kojom je trebao isplatiti dug. Tek poslije dugog vremena je britanski Royal Yacht Squadron odlučio osnovati  “Cup od  100 gineja” za regatu oko otoka Wighta. Prva regata održana je 22.8.1851. godine. Americi se suprotstavilo četrnaest goleta i britanskih kutera, ali je ova ipak odnijela pobjedu. America je ostala u Europi deset godina u vlasništvu različitih bogataša i pobjeđivala na svim regatama. U SAD se vratila 1861. godine  i sudjelovala u građanskom ratu na strani konfederacije kao izvidnica i patrolni brod. Potopljena je od topovnjače Ottava 1861. da bi je kasnije dignuli s dna i uvrstili u flotu sjevernih država.

Poslije rata je plovila kao školski brod pomorske akademije u Annapolisu, a 1872. godine ju je kupio Benjamin Buttler i ponovo je opremio za regate. Međutim, u 51 regati pobijedila je samo 12 puta jer su je potiskivali moderniji brodovi. Klub u Marbleheadu ju je kupio 1921. godine i darovao je pomorskoj akademiji u Annapolisu gdje se čuvala kao dragocjena uspomena. Brzo je istrunula iako je bila obložena bakrenim limovima, pa je od drveta njezine kobilice 1954. godine izrađen model koji se i danas čuva u muzeju u Annapolisu. Osvojenom nagradom u Cowesu od 500 gineja, njujorški je klub osnovao međunarodni trofej America Cup.

Damir Višić

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video