Organizacija Maritime Anti-Corruption Network (MACN) objavila je retrospektivno izvješće o korupciji u svjetskim lukama tijekom posljednjih 10 godina. Kako navode u izvješću, traženje mita česta je pojava lukama diljem svijeta, a odbijanje najčešće dovodi do kašnjenja brodova.
Retrospektivna studija obuhvaća period od 10 godina i temelji se na anonimnim izvješćima o slučajevima traženja mita koje su dostavili vlasnici brodova. Do danas je zabilježeno preko 45.000 incidenata u ukupno 1.195 luka u 149 zemalja.
Diljem svijeta, najčešći oblici mita su cigarete, alkohol i gotovina, a najkorumpiraniji su lučke uprave (20,9%), piloti (16,5%), carine (12,7%) i lučki agenti (8,2%), prenosi Splash247.
Zemlje s najviše prijavljenih slučajeva potraživanja mita su zemlje istočne Azije, Bliskog istoka i sjeverne Afrike, a u tim područjima dogodilo se više od 60 posto svih incidenata. MACN napominje da se izvješća podnose anonimno te da se ne mogu neovisno provjeriti, prenosi The Maritime Executive.
Podaci pokazuju da se na prvih pet najkorumpiranijih mjesta na svijetu nalaze Sueski kanal, Tanjung Priok u Indoneziji, Alexandria u Egiptu, Panjang u Indoneziji te Apapa u Nigeriji. Prva četiri mjesta zauzimaju piloti kao najčešći akteri potraživanja mita, a ukupno su najčešće korumpirani lučki služenici.
U gotovo svih ‘top 20’ najkorumpiranijih luka najčešći oblik mita su cigarete, a samo u Port Said korumpirani službenici traže gotovinu. Zanimljivo je da se u luci Lae na Papui Novoj Gvineji kao mito najčešće traže – gazirani sokovi.
“Mito i korupcija, ali i odbijanje sudjelovanja u takvim ilegalnim aktivnostima, imaju ogromn utjecaj na cijelu pomorsku industriju”, kažu iz MACN-a.
Čini se da je pandemija imala pozitivan učinak na smanjenje korupcije, koja je u padu već nekoliko godina. Najvjerojatnije je to zbog obaveznih karantena i epidemioloških mjera, pošto su korumpirani lučki službenici imali manje prilika za interakciju s članovima posade, a time i manje prilika za traženja mita. “Nadamo se da će se ovaj trend nastaviti”, rekli su iz MACN-a.
Kako bi se borili protiv korupcije u lukama i plovnim putevima, MACN razvija Global Port Integrity Platform (GPIP) za mjerenje integriteta u lukama širom svijeta.
“Korupcija šteti svima – pomorcima, ostalom osoblju, ali i poslovanju. Propisi i zakoni važan su temelj borbe protiv korupcije, ali, kao što pokazuju ovi podaci, to nije dovoljno za stvarne promjene”, kažu iz MACN-a.