O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

FOTO: GROBLJA PLINAŠA – Impresivne fotografije iz rezališta

Dok je većina svijeta 1915. godine razmišljala o ratu, Godfrey Cabot razmišljao je o prijevozu ukapljenog prirodnog plina, pa je nakon dana i mjeseci razmišljanja razradio svoj projekt do najsitnijih detalja i patentirao teglenice za prijevoz ukapljenog plina rijekama. Ta ideja tada nije procvala, ali je pupoljak preživio sve do 1958. kada je američki brod MV Normati prenamijenjen u prvoga plinaša i preimenovan u MV Methane Pioneer.

Skladišni prostor bio je zapremine 5000 kubnih metara u 5 samonosivih spremnika prizmatskog tipa koji su bili izolirani drvenim pločama. Da, dobro ste pročitali – drvenim pločama. Svoju prvu plovidbu, MV Methane Pioneer, odradio je u siječnju 1959. godine i u službi je ostao sve do 1972., da bi se nakon toga koristio kao spremnik plina. Komercijalna priča ovih brodova ipak započinje nešto kasnije, točnije 1964. godine kada Conch International Methane u Velikoj Britaniji gradi dva broda, MV Methane Princess i MV Methane Progress, svaki zapremine 27 400 kubnih metara raspoređenih u 9 prizmatskih tankova.

Ova dva pionira prijevoza ukapljenog plina ostali su u službi sve do devedesetih godina, a operirali su na relaciji Alžir – London prevozeći ukapljeni plin za British Gas i ukupno su obavili gotovo 1000 takvih poduhvata. U sedamdesetim godinama dolazi do širenja tržišta i gradnje novih plinaša, a praksa se održala sve do danas. Takvo stanje dovelo je i do određenog broja brodova koji je nakon odsluženog radnog vijeka ocijenjen kao neupotrebljiv za bilo kakvu daljnju uporabu, pa je većina takvih ljepotana završila u rezalištu brodova Chittagong u Bangladešu.

Jedan od takvih brodova bio je i LPG Mina, plinaš izgrađen još davne 1980. godine. Riječ je o LPG brodu koji je bio dug 231 metar, a širok 35 metara. Bio je kapaciteta 70 680 četvornih metara ukapljenog plina, a u aktivnoj službi bio je 37 godina.

Foto: LPG MINA, rezalište Chittagong, fotograf Eren Topcu

Nedugo za njim, u bangladeški Chittagong došao je i sestrinski brod, LPG Gas al Burgan, gotovo jednakih dimenzija i kapaciteta 72 096 četvornih metara ukapljenoga plina. Bio je pravi izazov za ranike u Bangladešu, a od LPG Mina-e je stariji godinu dana.

Foto: LPG GAS AL BURGAN, rezalište Chittagong, fotograf Eren Topcu

Prava poslastica za sve ljubitelje fotografije su i impresivni sferični samonosivi sustavi, odnosno sferni tankovi. Oni su osmišljeni kako bi se smanjio rizik prilikom sudara i nasukavanja, zarad bolje kontrole te zbog povećanja mogućnosti sakupljanja isparenog dijela tereta.

Ovakvi spremnici izgrađeni su od čelika koji se dodatno obogaćuje aluminijem, bakrom, kobaltom, niklom, kromom i sličnim dodacima, pa su takvi spojevi na tržištu poznati kao monel, inconel i AG4MC, dok se još uvijek koriste i premise bakra sa aluminijem, te kombinacija bakar-nikal. Takve strukture presvlače se izolacijskim materijalima koji se mogu podijeliti u tri vrste: mineralni, organski i umjetni. Od mineralnih izolatora najpoznatiji su već zabranjeni azbest, staklena vuna, perlit i mineralna vuna. Organski izolatori su vuna, pluto, pamuk i filc, a već dugo vremena najpopularniji umjetni izolatori dolaze u obliku poliuretanske pjene, polistirola i polivinil-klorida.

Foto: Sferični tank, rezalište Chittagong, fotograf Abs Bablu
Foto: Sferični tank, rezalište Chittagong, fotograf Eren Topcu
Foto: LNG i skinuta izolacija sa tankova, rezalište Chittagong, fotograf Ifthaker Uddin
Foto: Sferni tankovi, rezalište Chittagong, fotograf Ifthaker Uddin

Neki od brodova za prijevoz ukapljenoga plina završili su i u pakistanskom rezalištu Gadani. Jedan od takvih je i LPG Isis Gas, izgrađen 1985. godine. Ovaj 222 metra dugačak brod otišao je u mirovinu, a potom i na svoj posljednji vijađ u Pakistan gdje su radnici rezališta Gadani rastavili ovu plinašku ljepoticu već spomenute dužine i širine od 36 metara. Zapremina LPG Isis Gas-a bila je 80 681 kubni metar ukapljenog plina.

Foto: LPG ISIS GAS, rezalište Gadani, fotograf Ovais Kl

Nekolicina plinaša nakon umirovljenja završava i u Alangu, poznatom rezalištu u Indiji. Alang je jedno od najprofitabilnijih rezališta u svijetu te ima tržišnu vrijednost veću od 110 milijardi dolara. Na fotografiji ispod vidimo primjer prizmatičnih tankova. Iako su sferični tankovi oku najatraktivniji, samonosivi sustavi s prizmatičnim spremnicima najbolji su izbor, ukoliko pitate brodograditelje. Zahtijevaju manje dimenzije spremnika za jednak kapacitet, manju visinu nadgrađa i manju propulzijsku snagu. Uz to, imaju i sve prednosti samonosivih sferičnih spremnika.

Foto: Prizmatični spremnici, rezalište Alang, fotograf Hennadiy Ilyin

Sferični tankovi u rezalištima izgledaju poput ogromnih kuglica za božićno drvce.

Foto: Sferični tankovi, fotograf Md Ziku

Petar Zuanović

Dok je većina svijeta 1915. godine razmišljala o ratu, Godfrey Cabot razmišljao je o prijevozu ukapljenog prirodnog plina, pa je nakon dana i mjeseci razmišljanja razradio svoj projekt do najsitnijih detalja i patentirao teglenice za prijevoz ukapljenog plina rijekama. Ta ideja tada nije procvala, ali je pupoljak preživio sve do 1958. kada je američki brod MV Normati prenamijenjen u prvoga plinaša i preimenovan u MV Methane Pioneer.

Skladišni prostor bio je zapremine 5000 kubnih metara u 5 samonosivih spremnika prizmatskog tipa koji su bili izolirani drvenim pločama. Da, dobro ste pročitali – drvenim pločama. Svoju prvu plovidbu, MV Methane Pioneer, odradio je u siječnju 1959. godine i u službi je ostao sve do 1972., da bi se nakon toga koristio kao spremnik plina. Komercijalna priča ovih brodova ipak započinje nešto kasnije, točnije 1964. godine kada Conch International Methane u Velikoj Britaniji gradi dva broda, MV Methane Princess i MV Methane Progress, svaki zapremine 27 400 kubnih metara raspoređenih u 9 prizmatskih tankova.

Ova dva pionira prijevoza ukapljenog plina ostali su u službi sve do devedesetih godina, a operirali su na relaciji Alžir – London prevozeći ukapljeni plin za British Gas i ukupno su obavili gotovo 1000 takvih poduhvata. U sedamdesetim godinama dolazi do širenja tržišta i gradnje novih plinaša, a praksa se održala sve do danas. Takvo stanje dovelo je i do određenog broja brodova koji je nakon odsluženog radnog vijeka ocijenjen kao neupotrebljiv za bilo kakvu daljnju uporabu, pa je većina takvih ljepotana završila u rezalištu brodova Chittagong u Bangladešu.

Jedan od takvih brodova bio je i LPG Mina, plinaš izgrađen još davne 1980. godine. Riječ je o LPG brodu koji je bio dug 231 metar, a širok 35 metara. Bio je kapaciteta 70 680 četvornih metara ukapljenog plina, a u aktivnoj službi bio je 37 godina.

Foto: LPG MINA, rezalište Chittagong, fotograf Eren Topcu

Nedugo za njim, u bangladeški Chittagong došao je i sestrinski brod, LPG Gas al Burgan, gotovo jednakih dimenzija i kapaciteta 72 096 četvornih metara ukapljenoga plina. Bio je pravi izazov za ranike u Bangladešu, a od LPG Mina-e je stariji godinu dana.

Foto: LPG GAS AL BURGAN, rezalište Chittagong, fotograf Eren Topcu

Prava poslastica za sve ljubitelje fotografije su i impresivni sferični samonosivi sustavi, odnosno sferni tankovi. Oni su osmišljeni kako bi se smanjio rizik prilikom sudara i nasukavanja, zarad bolje kontrole te zbog povećanja mogućnosti sakupljanja isparenog dijela tereta.

Ovakvi spremnici izgrađeni su od čelika koji se dodatno obogaćuje aluminijem, bakrom, kobaltom, niklom, kromom i sličnim dodacima, pa su takvi spojevi na tržištu poznati kao monel, inconel i AG4MC, dok se još uvijek koriste i premise bakra sa aluminijem, te kombinacija bakar-nikal. Takve strukture presvlače se izolacijskim materijalima koji se mogu podijeliti u tri vrste: mineralni, organski i umjetni. Od mineralnih izolatora najpoznatiji su već zabranjeni azbest, staklena vuna, perlit i mineralna vuna. Organski izolatori su vuna, pluto, pamuk i filc, a već dugo vremena najpopularniji umjetni izolatori dolaze u obliku poliuretanske pjene, polistirola i polivinil-klorida.

Foto: Sferični tank, rezalište Chittagong, fotograf Abs Bablu
Foto: Sferični tank, rezalište Chittagong, fotograf Eren Topcu
Foto: LNG i skinuta izolacija sa tankova, rezalište Chittagong, fotograf Ifthaker Uddin
Foto: Sferni tankovi, rezalište Chittagong, fotograf Ifthaker Uddin

Neki od brodova za prijevoz ukapljenoga plina završili su i u pakistanskom rezalištu Gadani. Jedan od takvih je i LPG Isis Gas, izgrađen 1985. godine. Ovaj 222 metra dugačak brod otišao je u mirovinu, a potom i na svoj posljednji vijađ u Pakistan gdje su radnici rezališta Gadani rastavili ovu plinašku ljepoticu već spomenute dužine i širine od 36 metara. Zapremina LPG Isis Gas-a bila je 80 681 kubni metar ukapljenog plina.

Foto: LPG ISIS GAS, rezalište Gadani, fotograf Ovais Kl

Nekolicina plinaša nakon umirovljenja završava i u Alangu, poznatom rezalištu u Indiji. Alang je jedno od najprofitabilnijih rezališta u svijetu te ima tržišnu vrijednost veću od 110 milijardi dolara. Na fotografiji ispod vidimo primjer prizmatičnih tankova. Iako su sferični tankovi oku najatraktivniji, samonosivi sustavi s prizmatičnim spremnicima najbolji su izbor, ukoliko pitate brodograditelje. Zahtijevaju manje dimenzije spremnika za jednak kapacitet, manju visinu nadgrađa i manju propulzijsku snagu. Uz to, imaju i sve prednosti samonosivih sferičnih spremnika.

Foto: Prizmatični spremnici, rezalište Alang, fotograf Hennadiy Ilyin

Sferični tankovi u rezalištima izgledaju poput ogromnih kuglica za božićno drvce.

Foto: Sferični tankovi, fotograf Md Ziku

Petar Zuanović

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video