O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Povijest metla na nizozemskim jarbolima

Plovidba u konvojima već je bila poznata i koristila se kao zaštita trgovačkih brodova od gusara. Nekoliko ratnih brodova pratilo bi okupljene desetke trgovačkih brodova i štitili ih plovidbom kroz rizična područja, piše Gorgonija.com.

Ulaskom u rat s Englezima, Nizozemska je obnovila takav način plovidbe i s visokim nivoom organizacije u konvoju pratila nekoliko stotina brodova. Već 26. kolovoza 1652. godine, južno od Plymoutha, odigrala se prava bitka za konvoj. Napustivši domaće luke, nizozemski konvoj uputio se prema zapadu i kada se već činilo da su pred Atlantikom i opasnost prošla, naišla je jaka engleska flota od 40 brodova.

Pratnja konvoja s 30 ratnih brodova, pod zapovjedništvom najslavnijeg holandskog admirala De Ruytera, znatno slabija i pod nepovoljnijim smjerom vjetra, krenula je u napad i nakon žestoke borbe uspjela obraniti konvoj i Engleze natjerati na povlačenje. Bila je to prva bitka za konvoj. Uslijedilo je još nekoliko sličnih borbi s različitim ishodima, ali bez obzira i na velike gubitke, nizozemski konvoj nikada nije pao u ruke Englezima.

Foto: Gorgonija.com

Najteži poraz doživjeli su Englezi 10. prosinca iste godine kod rta Dungenessa. Engleski admiral Blake, ukrcan na glasoviti brod Triumph, s flotom od 37 ratnih brodova napao je konvoj od 500 trgovačkih brodova. Konvoj je štitio admiral flote Tromp sa 70 ratnih brodova. Poslao je konvoj natrag i usmjerio se na napadača.

U bitci je potopljeno pet engleskih brodova, a velika većina ostalih je znatno oštećena. Pod zaštitom noći, Englezi su se povukli u Temzu, a admiral Tromp je ponovno okupio konvoj i odveo ga u La Rochelle u Biskajskom zaljevu. U zaljevu ga je čekao konvoj od 250 brodova okupljenih za povratak u holandske luke. Tromp je preuzeo povratni konvoj, a na povratku kroz La Manche dao je na sve jarbole svoje flote vezati metle. Time je htio naglasiti da je očistio pomorske puteve i pomeo neprijateljske brodove.

Taj čin znatno je podigao moral na brodovima, pa je vezivanje metli na jarbol postalo tradicionalno u nizozemskoj mornarici.

Damir Višić

Plovidba u konvojima već je bila poznata i koristila se kao zaštita trgovačkih brodova od gusara. Nekoliko ratnih brodova pratilo bi okupljene desetke trgovačkih brodova i štitili ih plovidbom kroz rizična područja, piše Gorgonija.com.

Ulaskom u rat s Englezima, Nizozemska je obnovila takav način plovidbe i s visokim nivoom organizacije u konvoju pratila nekoliko stotina brodova. Već 26. kolovoza 1652. godine, južno od Plymoutha, odigrala se prava bitka za konvoj. Napustivši domaće luke, nizozemski konvoj uputio se prema zapadu i kada se već činilo da su pred Atlantikom i opasnost prošla, naišla je jaka engleska flota od 40 brodova.

Pratnja konvoja s 30 ratnih brodova, pod zapovjedništvom najslavnijeg holandskog admirala De Ruytera, znatno slabija i pod nepovoljnijim smjerom vjetra, krenula je u napad i nakon žestoke borbe uspjela obraniti konvoj i Engleze natjerati na povlačenje. Bila je to prva bitka za konvoj. Uslijedilo je još nekoliko sličnih borbi s različitim ishodima, ali bez obzira i na velike gubitke, nizozemski konvoj nikada nije pao u ruke Englezima.

Foto: Gorgonija.com

Najteži poraz doživjeli su Englezi 10. prosinca iste godine kod rta Dungenessa. Engleski admiral Blake, ukrcan na glasoviti brod Triumph, s flotom od 37 ratnih brodova napao je konvoj od 500 trgovačkih brodova. Konvoj je štitio admiral flote Tromp sa 70 ratnih brodova. Poslao je konvoj natrag i usmjerio se na napadača.

U bitci je potopljeno pet engleskih brodova, a velika većina ostalih je znatno oštećena. Pod zaštitom noći, Englezi su se povukli u Temzu, a admiral Tromp je ponovno okupio konvoj i odveo ga u La Rochelle u Biskajskom zaljevu. U zaljevu ga je čekao konvoj od 250 brodova okupljenih za povratak u holandske luke. Tromp je preuzeo povratni konvoj, a na povratku kroz La Manche dao je na sve jarbole svoje flote vezati metle. Time je htio naglasiti da je očistio pomorske puteve i pomeo neprijateljske brodove.

Taj čin znatno je podigao moral na brodovima, pa je vezivanje metli na jarbol postalo tradicionalno u nizozemskoj mornarici.

Damir Višić

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video