Više od trećine planiranih isplovljavanja kontejnerskih brodova iz Azije zakazanih do mjeseca lipnja je otkazano, a najveće brodarske kompanije najavile su još otkazivanja.
Prema podacima platforme project44, između 17. i 23. tjedna ove godine THE Alliance (kojeg čine Hapag-Lloyd, Ocean Express Network (ONE) i Yang Ming) otkazat će 33% planiranih isplovljavanja iz Azije. Ocean Alliance (COSCO, OOCL, CMA CGM i Evergreen) otkazat će ukupno 37%, dok će 2M savez, kojeg čine MSC i Maersk, otkazati 39% putovanja. Podaci platforme project44 pokazuju da Maersk i MSC vode u broju obustavljenih linijskih polazaka iz luka (blank sailings) u Aziji, prenosi Splash247.
Navodno je riječ o strategiji kompanija da izbjegnu duga čekanja u lukama u Kini uzrokovana strogim lockdownima i kineskom ‘zero-covid’ politikom. Vrijeme čekanja u Šangaju u travnju je iznosilo čak 16 dana, no trenutno brodovi čekaju oko 3 dana, piše gCaptain.
Na rutama između Azije i zapadne obale SAD-a zabilježen je najveći broj obustavljenih isplovljavanja u posljednjih pet tjedana, kako u apsolutnoj količini, tako i prema kapacitetu, pokazuju podaci platforme Xeneta. Između 4. travnja i 8. svibnja, na ovim rutama otkazane su 63 plovidbe, čime je otkazan i transport ukupno 517.300 TEU – što je čak 25% ukupne količine TEU koja je trebala biti prevezena između Azije i zapadne obale SAD-a u ovom razdoblju.
Freightosov voditelj Judah Levine kaže da bi otkazivanje isplovljavanja i smanjeni kapaciteti mogli stabilizirati cijene vozarina za kontejnere koji se prevoze iz Azije u Europu i zapadnu obalu SAD-a. Vozarine su već pale za više od 20% otkako je u Šangaju u ožujku uveden potpuni lockdown, prema podacima platforme Freightos.
“Unatoč otkazivanjima, predviđa se da će se uvoz u SAD tijekom ljetnih mjeseci povećati u odnosu na prošlu godinu. To ukazuje na trenutno povećanje potražnje kako bi se izbjegla kašnjenja na vrhuncu sezone i mogući prekidi u radu luka na zapadnoj obali krajem lipnja, kada istječe ugovor o radu lučkih radnika na terminalima u gotovo 30 luka diljem zapadne obale”, navodi se u ažuriranju Freightosa.
Drewry indeks danas je ponovno u padu. Tjedni globalni indeks pao je za 0,9%, na 7.657,20 USD po kontejnerskoj jedinici od 40 stopa, ali i dalje je za čak 33,7% viši nego prije godinu dana.
Djelomični prekid izvoza iz Kine i posljedična otkazivanja ispovljavanja uzrokovali su dodatna kašnjenja u sjevernoj Europi i UK. Podaci project44 pokazuju da se u posljednjih 12 mjeseci vrijeme potrebno za isporuku tereta od Kine do sjeverne Europe i Ujedinjenog Kraljevstva povećalo za 20%, odnosno 27%.
“Kompanije se pokušavaju prilagoditi stanju na tržištu i padu promptnih cijena implementacijom taktike privremenog obustavljanja linijskih polazaka iz luka, dok istovremeno pokušavaju zaključiti dugoročne ugovore s pošiljateljima, u nadi da će još malo produžiti period visoke zarade”, rekla je Shabsie Levy, izvršna direktorica platforme Shifl.