O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Neki hrvatski brodari su zbog državnih interesa gradili brodove u SSSR-u: Ovo su najveći Sovjeti na Jadranu

Iako je Hrvatska brodograđevna zemlja, pojedini brodari, zbog državnih interesa gradili su brodove u bivšem SSSR-u.
Nakon rata takozvani mali brodari tražili su svoje mjesto pod suncem kupovinom starih, polovnih ruskih brodova. Istovremeno je SSSR gradio brodove u našim brodogradilištima, piše Novi list.

Jadroplov

Višenamjenski – osim generalnog tereta mogao je prevesti i 225 dvadesetstopnih spremnika – brod »Heroj Paić« izgrađen je 1977. godine u brodogradilištu Sudoistrelski Zavod u Hersonu kao novogradnja broj 2010, 1991. je preimenovan u »Jelsa« (Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc., Panama, menadžer Jadroplov, a plovio je pod zastavom St Vincent & Grenadina. Hrvatsku zastavu diže 1997. godine (Jelsa Maritime Inc., Monrovia). Izrezan je u kolovozu 1999. u Alangu.

Slijedio je »Heroj Senjanović« (novogradnja broj 2011), koji 1991. postaje »Omiš« i vije zastavu St. Vincenta & Grenadina, a 1997. diže hrvatsku zastavu (Omiš Maritime Inc., Monrovia). Izrezan je u Alangu u travnju 1999. godine.
»Heroj Kosta Stamenković« (novogradnja 2014) 1991. godine postaje »Marjan I« (zastava SVC) da bi 1997. bio pod hrvatskom zastavom (Marjan Maritime Inc., Monrovia), a 1998. postaje »Marjan«. Izrezan je u prosincu 1999 godine u Alangu.

Foto: Marijan Žuvić privatna arhiva / Otvoreno more

Mali brodovi

Kao novogradnja broj 14, motorni putnički brod male obalne plovidbe »Lara« izgrađen je 1988. godine u brodogradilištu Iljičevskij Sudostroitelno-Remontni Zavod Imeni 50-letija SSSR-a u Iljičevsku. Brod kapaciteta 250 putnika prilikom gradnje je imao ruski pogon (brzina 16,5 čv) koji je 1994. zamijenjen s dva dizelska motora Scania ukupne snage 600 kW (brzina 12,0 čv). Zanimljivo je da su još dva broda istih osobina izgrađena u istom brodogradilištu vijala hrvatsku zastavu: »Iverya« je izgrađena 1990. (Gruziya Plovidba, Batumi), onda je triput mijenjala imena 2006. godine: »Iveria«, »Ai Nikolas« i »Beluga« (Beluga ronioc d.o.o., Zagreb), a 2016. mijenja vlasnika (Cruise Line, Split) da bi početkom 2019. godine brod bio ukrcan u Splitu na brod »Jumbo Vision« i gubi mu se trag. Drugi brod je izgrađen kao »Monte Kristo« 1993. godine, da bi 1994. postao »Anamarija I«, a od 2002. plovi kao »Anamarija« (danas u floti G & V Line Iadera d.o.o., Zadar).

»Admiral Purišić« (novogradnja 2017) 1991. mijenja ime u »Alka« (zastava SVC), 1997. vije hrvatsku zastavu (Alka Maritime Inc., Monrovia). Izrezan je u siječnju 2000. godine u Alangu.
»Priština« (novogradnja 2019) 1991. vije zastavu St. Vincenta & Grenadina, 1992. postaje »Bol« i vije hrvatsku zastavu, a 2000. je prodan i postaje »Galina IV« (October Breeze Ltd/Kaalbye Shipping) u ukrajinskom vlasništvu.
U Lenjingradu (Sudostroitelni Zavod imeni A. A. Zhdanova) je izgrađen 1982. godine ro-ro brod »Aleksa Dundić« (novogradnja broj 834). Prodan je 1990. kada postaje »Livorno Bridge« pod zastavom Bahama, a 1996. mijenja ime u »Salerno Express« pod zastavom Malte. Izrezan je u kolovozu 2009. godine u Alangu. Blizanac »Marjan« izgrađen je 1980. kao novogradnja 830, prodan je 1990. i postao »Valencia Bridge« (zastava Bahami), 2005. mijenja ime u »Eurofeeder« i »Amaliahaven«, a 2008., samo za odlazak u rezalište (studeni), skraćuje ime u – »Haven«.

Foto: Marijan Žuvić privatna arhiva / Otvoreno more

Beoplov i Brodospas

Brodove blizance onih iz Jadroplova kupila je i Beogradska plovidba iz Beograda i to 1982. godine brod »Jugoagent« (novogradnja broj 2024) i sljedeće godine »Kapetan Pavlović« (novogradnja 2026). »Jugoagent« (Third World Shipping Co./Beoplov, Beograd) postaje 1984. »Acdir II«, a 1991. ponovo »Jugoagent«. Prodan je 2000. godine kada postaje »Concept« (zastava Cipar) i pet godina kasnije »Precious«. U srpnju 2009. godine odlazi u rezalište Alang.
»Kapetan Pavlović« 1991. godine postaje »Runner B.«, 1996. »Afris Runner«, a 1997. ponovo »Runner B.«. Prodan je 2001. godine kada postaje »Lady Juliet« (White Albatros/Kaalbye Shipping Ukraine). U lipnju 2011. odlazi u rezalište Alang.

Brod »Jugonavigator« (Third World Shipping Co./Beoplov, Beograd) izgrađen je 1981. godine u brodogradilištu Vyborgskiy SZ u VIborgu, a devet godina kasnije postaje »Zuil« i »Italica« (talijanska zastava), a 2017. »Alica«. Izrezan je u lipnju 2017. godine u Alangu
Splitski Brodospas je nekoliko svojih tegljača (»Kastor«, »Brodarica« kasnije »Argus«, »Antares«, »Delta«, »Rigel«) izgradio u brodogradilištu Gorokhovetskiy Sudostritelniy Zavoz, Gorokhovetz.

Foto: Beoplov / Facebook

Mali brodari

Kasne devedesete obilježene su pojavom cijelog niza tzv. malih brodara koji su kupovali polovne (jeftine) brodove izgrađene u SSSR-u.
Brod »Konstantin Korshunov« (Northern Shipping Co., Arhangelsk) izgrađen je 1970. godine u brodogradilištu Viborgskiy SZ u Viborgu, 1997. postaje »Dea« (Liberum mare nostrum d.o.o, Zagreb, odnosno Liberum mare nostrum, Smokvice-Brna), a već šest godina kasnije je prodan (Nazek T.). Zatim mijenja više imena i vlasnika: »CPT George« i »Luminita T.« (2005.), te 2008. – »Retag«. Izrezan je u prosincu 2010. godine u Aliagi.

Dokovi

U brodogradilištu Sudostroitelni Zavod Pallada u Hersonuu izgrađen 1978. godine je Dok 15 (Titovo brodogradilište, Kraljevica) koji se sada nalazi u Trogiru. Godinu dana ranije izgrađen je u istom brodogradilištu Dok 13 (od 1978. godine Dok 16) koji se nalazio u brodogradilištu u Lamjani, a prodan je 2006. godine u bugarsku Varnu. Dok 17 izgrađen je 1977. za Brodoremont, Split/Vranjic, (kasnije V. Lenac, Vranjic pa RLE, Drniš)) u brodogradilištu Sudostroitelni Zavod Baltija u Klaipedi, a Dok 7 (brodogradilište »V. Lenac«) izgrađen je 1972. u Admiralitetskom zavodu u Lenjingradu, potonuo je 2007. godine, a rezanje i vađenje je počelo dvije godine kasnije.

U istom brodogradilištu 1968. godine izgrađen je brod »Konstantin Shestakov« koji 1998. postaje »Mišo« za istog zagrebačkog brodara. Pet godina kasnije plovi kao »Cirrus« (Sirius Shipping Inc/SSM, Split) pa 2007. – »Kairos« i godinu dana kasnije »Ata Atun«. Iste godine mijenja ime u »Edro II«, a u lipnju 2010. izrezan je u Aliagi. U istom brodogradilištu izgrađen je 1970. godine i brod »Andrey Ivanov« koji 1997. postaje »Ražanj« (Ražanjska vala, Rogoznica). Tri godine kasnije mijenja ime u »Susan Anne«, 2005. postaje »Edna Marie«, a u srpnju te iste godine je napušten.

Slijede dva broda izgrađena u Krasnoyarsku: »Bakhchisaray« 1971. godine koji 1998. postaje »Marko Dundo«, da bi 2000. bio izrezan u Španjolskoj. »Balkhash« je izgrađen 1969. godine da bi 1991. postao »Unitiger«, a 1993. »Vjeko« (Jadran Cargo Shipping Co., Split). Deset godina kasnije postaje »Perla« pa »Islam Bici« i »Perla I«, a 2004. »Glaros«, pa 2009. »Miya«. Izrezan je u rujnu 2010. godine u Aliagi.

Brod »Nikolay Emelyanov« izgrađen je 1971. godine u brodogradilištu Okean Oktyabrskoye (novogradnja 206), 1988. postaje »Movar«, a 1989. »Alliana Princess«. Deset godina kasnije mijenja ime u »Klis« (Corex Shipping Ltd./Splitska plovidba, Split), te 2002. mijenja ime u »Sutla«. Izrezan je u rujnu 2011. u Aliagi.
U brodogradilištima u Feodosiji i Potiju izgrađen je veliki broj hidrokrilnih brodova koji su plovili Jadranom, ali njihove sudbine zaslužuju poseban napis.

Danilo Prestint

Iako je Hrvatska brodograđevna zemlja, pojedini brodari, zbog državnih interesa gradili su brodove u bivšem SSSR-u.
Nakon rata takozvani mali brodari tražili su svoje mjesto pod suncem kupovinom starih, polovnih ruskih brodova. Istovremeno je SSSR gradio brodove u našim brodogradilištima, piše Novi list.

Jadroplov

Višenamjenski – osim generalnog tereta mogao je prevesti i 225 dvadesetstopnih spremnika – brod »Heroj Paić« izgrađen je 1977. godine u brodogradilištu Sudoistrelski Zavod u Hersonu kao novogradnja broj 2010, 1991. je preimenovan u »Jelsa« (Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc., Panama, menadžer Jadroplov, a plovio je pod zastavom St Vincent & Grenadina. Hrvatsku zastavu diže 1997. godine (Jelsa Maritime Inc., Monrovia). Izrezan je u kolovozu 1999. u Alangu.

Slijedio je »Heroj Senjanović« (novogradnja broj 2011), koji 1991. postaje »Omiš« i vije zastavu St. Vincenta & Grenadina, a 1997. diže hrvatsku zastavu (Omiš Maritime Inc., Monrovia). Izrezan je u Alangu u travnju 1999. godine.
»Heroj Kosta Stamenković« (novogradnja 2014) 1991. godine postaje »Marjan I« (zastava SVC) da bi 1997. bio pod hrvatskom zastavom (Marjan Maritime Inc., Monrovia), a 1998. postaje »Marjan«. Izrezan je u prosincu 1999 godine u Alangu.

Foto: Marijan Žuvić privatna arhiva / Otvoreno more

Mali brodovi

Kao novogradnja broj 14, motorni putnički brod male obalne plovidbe »Lara« izgrađen je 1988. godine u brodogradilištu Iljičevskij Sudostroitelno-Remontni Zavod Imeni 50-letija SSSR-a u Iljičevsku. Brod kapaciteta 250 putnika prilikom gradnje je imao ruski pogon (brzina 16,5 čv) koji je 1994. zamijenjen s dva dizelska motora Scania ukupne snage 600 kW (brzina 12,0 čv). Zanimljivo je da su još dva broda istih osobina izgrađena u istom brodogradilištu vijala hrvatsku zastavu: »Iverya« je izgrađena 1990. (Gruziya Plovidba, Batumi), onda je triput mijenjala imena 2006. godine: »Iveria«, »Ai Nikolas« i »Beluga« (Beluga ronioc d.o.o., Zagreb), a 2016. mijenja vlasnika (Cruise Line, Split) da bi početkom 2019. godine brod bio ukrcan u Splitu na brod »Jumbo Vision« i gubi mu se trag. Drugi brod je izgrađen kao »Monte Kristo« 1993. godine, da bi 1994. postao »Anamarija I«, a od 2002. plovi kao »Anamarija« (danas u floti G & V Line Iadera d.o.o., Zadar).

»Admiral Purišić« (novogradnja 2017) 1991. mijenja ime u »Alka« (zastava SVC), 1997. vije hrvatsku zastavu (Alka Maritime Inc., Monrovia). Izrezan je u siječnju 2000. godine u Alangu.
»Priština« (novogradnja 2019) 1991. vije zastavu St. Vincenta & Grenadina, 1992. postaje »Bol« i vije hrvatsku zastavu, a 2000. je prodan i postaje »Galina IV« (October Breeze Ltd/Kaalbye Shipping) u ukrajinskom vlasništvu.
U Lenjingradu (Sudostroitelni Zavod imeni A. A. Zhdanova) je izgrađen 1982. godine ro-ro brod »Aleksa Dundić« (novogradnja broj 834). Prodan je 1990. kada postaje »Livorno Bridge« pod zastavom Bahama, a 1996. mijenja ime u »Salerno Express« pod zastavom Malte. Izrezan je u kolovozu 2009. godine u Alangu. Blizanac »Marjan« izgrađen je 1980. kao novogradnja 830, prodan je 1990. i postao »Valencia Bridge« (zastava Bahami), 2005. mijenja ime u »Eurofeeder« i »Amaliahaven«, a 2008., samo za odlazak u rezalište (studeni), skraćuje ime u – »Haven«.

Foto: Marijan Žuvić privatna arhiva / Otvoreno more

Beoplov i Brodospas

Brodove blizance onih iz Jadroplova kupila je i Beogradska plovidba iz Beograda i to 1982. godine brod »Jugoagent« (novogradnja broj 2024) i sljedeće godine »Kapetan Pavlović« (novogradnja 2026). »Jugoagent« (Third World Shipping Co./Beoplov, Beograd) postaje 1984. »Acdir II«, a 1991. ponovo »Jugoagent«. Prodan je 2000. godine kada postaje »Concept« (zastava Cipar) i pet godina kasnije »Precious«. U srpnju 2009. godine odlazi u rezalište Alang.
»Kapetan Pavlović« 1991. godine postaje »Runner B.«, 1996. »Afris Runner«, a 1997. ponovo »Runner B.«. Prodan je 2001. godine kada postaje »Lady Juliet« (White Albatros/Kaalbye Shipping Ukraine). U lipnju 2011. odlazi u rezalište Alang.

Brod »Jugonavigator« (Third World Shipping Co./Beoplov, Beograd) izgrađen je 1981. godine u brodogradilištu Vyborgskiy SZ u VIborgu, a devet godina kasnije postaje »Zuil« i »Italica« (talijanska zastava), a 2017. »Alica«. Izrezan je u lipnju 2017. godine u Alangu
Splitski Brodospas je nekoliko svojih tegljača (»Kastor«, »Brodarica« kasnije »Argus«, »Antares«, »Delta«, »Rigel«) izgradio u brodogradilištu Gorokhovetskiy Sudostritelniy Zavoz, Gorokhovetz.

Foto: Beoplov / Facebook

Mali brodari

Kasne devedesete obilježene su pojavom cijelog niza tzv. malih brodara koji su kupovali polovne (jeftine) brodove izgrađene u SSSR-u.
Brod »Konstantin Korshunov« (Northern Shipping Co., Arhangelsk) izgrađen je 1970. godine u brodogradilištu Viborgskiy SZ u Viborgu, 1997. postaje »Dea« (Liberum mare nostrum d.o.o, Zagreb, odnosno Liberum mare nostrum, Smokvice-Brna), a već šest godina kasnije je prodan (Nazek T.). Zatim mijenja više imena i vlasnika: »CPT George« i »Luminita T.« (2005.), te 2008. – »Retag«. Izrezan je u prosincu 2010. godine u Aliagi.

Dokovi

U brodogradilištu Sudostroitelni Zavod Pallada u Hersonuu izgrađen 1978. godine je Dok 15 (Titovo brodogradilište, Kraljevica) koji se sada nalazi u Trogiru. Godinu dana ranije izgrađen je u istom brodogradilištu Dok 13 (od 1978. godine Dok 16) koji se nalazio u brodogradilištu u Lamjani, a prodan je 2006. godine u bugarsku Varnu. Dok 17 izgrađen je 1977. za Brodoremont, Split/Vranjic, (kasnije V. Lenac, Vranjic pa RLE, Drniš)) u brodogradilištu Sudostroitelni Zavod Baltija u Klaipedi, a Dok 7 (brodogradilište »V. Lenac«) izgrađen je 1972. u Admiralitetskom zavodu u Lenjingradu, potonuo je 2007. godine, a rezanje i vađenje je počelo dvije godine kasnije.

U istom brodogradilištu 1968. godine izgrađen je brod »Konstantin Shestakov« koji 1998. postaje »Mišo« za istog zagrebačkog brodara. Pet godina kasnije plovi kao »Cirrus« (Sirius Shipping Inc/SSM, Split) pa 2007. – »Kairos« i godinu dana kasnije »Ata Atun«. Iste godine mijenja ime u »Edro II«, a u lipnju 2010. izrezan je u Aliagi. U istom brodogradilištu izgrađen je 1970. godine i brod »Andrey Ivanov« koji 1997. postaje »Ražanj« (Ražanjska vala, Rogoznica). Tri godine kasnije mijenja ime u »Susan Anne«, 2005. postaje »Edna Marie«, a u srpnju te iste godine je napušten.

Slijede dva broda izgrađena u Krasnoyarsku: »Bakhchisaray« 1971. godine koji 1998. postaje »Marko Dundo«, da bi 2000. bio izrezan u Španjolskoj. »Balkhash« je izgrađen 1969. godine da bi 1991. postao »Unitiger«, a 1993. »Vjeko« (Jadran Cargo Shipping Co., Split). Deset godina kasnije postaje »Perla« pa »Islam Bici« i »Perla I«, a 2004. »Glaros«, pa 2009. »Miya«. Izrezan je u rujnu 2010. godine u Aliagi.

Brod »Nikolay Emelyanov« izgrađen je 1971. godine u brodogradilištu Okean Oktyabrskoye (novogradnja 206), 1988. postaje »Movar«, a 1989. »Alliana Princess«. Deset godina kasnije mijenja ime u »Klis« (Corex Shipping Ltd./Splitska plovidba, Split), te 2002. mijenja ime u »Sutla«. Izrezan je u rujnu 2011. u Aliagi.
U brodogradilištima u Feodosiji i Potiju izgrađen je veliki broj hidrokrilnih brodova koji su plovili Jadranom, ali njihove sudbine zaslužuju poseban napis.

Danilo Prestint

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video