O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

WSC: Koliko je kontejnera izgubljeno u moru i koliko je tome doprinio rast brodova?

Tijekom 2021. godine, oko 6.300 brodova isporučilo je širom svijeta robu u vrijednosti od 7 bilijuna dolara, smještenu u približno 241 milijun kontejnera. Ipak, različiti faktori utjecali su na to da jedan dio kontejnera, umjesto na odredištu, završi u morima i oceanima. Organizacija World Shipping Council (WSC) analizirala je kako se tijekom proteklog perioda kretao broj izgubljenih kontejnera, kao i okolnosti koje su dovele do gubitaka.

Prema izvještaju World Shipping Council (WSC) za period 2020.-2021., kontejneri izgubljeni na moru predstavljaju manje od tisućitog dijela 1 postotka svih transportiranih kontejnera, odnosno svega 0,001% svih transportiranih kontejnera, prenosi PlutonLogistics

Međutim, u protekle dvije godine došlo je do zabrinjavajućeg prekida trenda smanjenja gubitaka, navodi se.

Iz perspektive pomorske industrije, svaki kontejner izgubljen u moru je previše. Prijevoznici svakodnevno surađuju s drugim sudionicima u lancima opskrbe kako bi poboljšali sigurnost. Ipak, čak i uz pravilno pakiranje tereta u kontejner, ispravnu težinu kontejnera i pravilno odlaganje i osiguranje na brodu, nekoliko faktora može dovesti do toga da kontejneri padnu u more: loši vremenski uvjeti, uzburkano more, katastrofe poput zaglavljivanja broda, kvarova, sudara itd.

Tijekom zime 2020.-2021. zabilježen je neuobičajeno veliki broj incidenata povezanih s vremenskim uvjetima, a prosječni gubici za dvogodišnji period od 2020. do 2021. bili su 3.113, u usporedbi s 779 u prethodnom periodu.

Grafikon u nastavku prikazuje statistiku u periodu od 14 godina.

Analiza 14-godišnjeg trenda, izvor: Containers Lost at Sea – 2022., WSC

Kako spriječiti gubitak kontejnera na moru?

Potaknuti ovim događajima, pomorski akteri širom lanca opskrbe pokrenuli su MARIN TopTier, projekt za poboljšanje sigurnosti kontejnera, s WSC i kompanijama-članicama među osnivačima. Ovaj projekt će trajati tri godine i koristit će znanstvene analize, studije, kao i stvarna mjerenja i prikupljanje podataka za razvoj i objavljivanje konkretnih, djelotvornih preporuka za smanjenje rizika od gubitka kontejnera u moru.

Prvi rezultati studije pokazuju da je tzv. parametarsko, odnosno parametrijsko ljuljanje (parametric rolling) posebno opasno za kontejnerske brodove. Riječ je o pojavi koja nije dovoljno istražena, a neočekivano se može razviti u situaciju s teškim posljedicama, navodi WSC.

Parametarsko ljuljanje događa se kada valovi udaraju u pramac ili krmu pod određenim kutom. Brod se naizgled bez vidljivog uzroka krene nekontrolirano ljuljati, što može biti pogubno za teret. Iako se parametarsko ljuljanje broda proučavalo desetljećima, do pojave velikih kontejnerskih brodova smatralo se da je riječ o teorijskom fenomenu, najviše iz razloga što je bilo relativno rijetko. S pojavom velikih kontejnerskih brodova krajem dvadesetog stoljeća, stvari su se neočekivano i bitno promijenile.

PROČITAJTE I: Kako su kontejneraši postali tako veliki i zašto uzrokuju probleme?

Da bi se pomoglo u sprječavanju daljih incidenata, razvijen je i Notice to Mariners, koji opisuje kako posada kontejnerskog broda može planirati, prepoznati i djelovati kako bi spriječili parametarsko ljuljanje prilikom plovidbe.

U okviru projekta planirano je još mnogo tema, testova i mjerenja, a putem Međunarodne pomorske organizacije (IMO) i drugih tijela, pomorska javnost bit će obaviještena o napretku i dostignućima, navodi se.

Kontejnerski brodovi dizajnirani su da sigurno transportiraju kontejnere, a prijevoznici rade uz stroge sigurnosne procedure. Ali kada vidimo da brojevi idu pogrešnim putem, moramo uložiti sve napore da otkrijemo zašto, kao i dodatno povećamo sigurnost, kaže John Butler, predsjednik i generalni direktor WSC-a.

Uz projekt MARIN TopTier, WSC i kompanije članice aktivno su podržale i reviziju IMO smjernica za programe inspekcije teretnih transportnih jedinica. Osim toga, WSC podržava i kreiranje smjernica obaveznog izvještavanja kada je riječ o kontejnerima izgubljenima na moru, što je pitanje koje će se naći na dnevnom redu IMO u rujnu.

Cijeli izvještaj Containers Lost at Sea – 2022. možete pronaći <<ovdje>>.

Tijekom 2021. godine, oko 6.300 brodova isporučilo je širom svijeta robu u vrijednosti od 7 bilijuna dolara, smještenu u približno 241 milijun kontejnera. Ipak, različiti faktori utjecali su na to da jedan dio kontejnera, umjesto na odredištu, završi u morima i oceanima. Organizacija World Shipping Council (WSC) analizirala je kako se tijekom proteklog perioda kretao broj izgubljenih kontejnera, kao i okolnosti koje su dovele do gubitaka.

Prema izvještaju World Shipping Council (WSC) za period 2020.-2021., kontejneri izgubljeni na moru predstavljaju manje od tisućitog dijela 1 postotka svih transportiranih kontejnera, odnosno svega 0,001% svih transportiranih kontejnera, prenosi PlutonLogistics

Međutim, u protekle dvije godine došlo je do zabrinjavajućeg prekida trenda smanjenja gubitaka, navodi se.

Iz perspektive pomorske industrije, svaki kontejner izgubljen u moru je previše. Prijevoznici svakodnevno surađuju s drugim sudionicima u lancima opskrbe kako bi poboljšali sigurnost. Ipak, čak i uz pravilno pakiranje tereta u kontejner, ispravnu težinu kontejnera i pravilno odlaganje i osiguranje na brodu, nekoliko faktora može dovesti do toga da kontejneri padnu u more: loši vremenski uvjeti, uzburkano more, katastrofe poput zaglavljivanja broda, kvarova, sudara itd.

Tijekom zime 2020.-2021. zabilježen je neuobičajeno veliki broj incidenata povezanih s vremenskim uvjetima, a prosječni gubici za dvogodišnji period od 2020. do 2021. bili su 3.113, u usporedbi s 779 u prethodnom periodu.

Grafikon u nastavku prikazuje statistiku u periodu od 14 godina.

Analiza 14-godišnjeg trenda, izvor: Containers Lost at Sea – 2022., WSC

Kako spriječiti gubitak kontejnera na moru?

Potaknuti ovim događajima, pomorski akteri širom lanca opskrbe pokrenuli su MARIN TopTier, projekt za poboljšanje sigurnosti kontejnera, s WSC i kompanijama-članicama među osnivačima. Ovaj projekt će trajati tri godine i koristit će znanstvene analize, studije, kao i stvarna mjerenja i prikupljanje podataka za razvoj i objavljivanje konkretnih, djelotvornih preporuka za smanjenje rizika od gubitka kontejnera u moru.

Prvi rezultati studije pokazuju da je tzv. parametarsko, odnosno parametrijsko ljuljanje (parametric rolling) posebno opasno za kontejnerske brodove. Riječ je o pojavi koja nije dovoljno istražena, a neočekivano se može razviti u situaciju s teškim posljedicama, navodi WSC.

Parametarsko ljuljanje događa se kada valovi udaraju u pramac ili krmu pod određenim kutom. Brod se naizgled bez vidljivog uzroka krene nekontrolirano ljuljati, što može biti pogubno za teret. Iako se parametarsko ljuljanje broda proučavalo desetljećima, do pojave velikih kontejnerskih brodova smatralo se da je riječ o teorijskom fenomenu, najviše iz razloga što je bilo relativno rijetko. S pojavom velikih kontejnerskih brodova krajem dvadesetog stoljeća, stvari su se neočekivano i bitno promijenile.

PROČITAJTE I: Kako su kontejneraši postali tako veliki i zašto uzrokuju probleme?

Da bi se pomoglo u sprječavanju daljih incidenata, razvijen je i Notice to Mariners, koji opisuje kako posada kontejnerskog broda može planirati, prepoznati i djelovati kako bi spriječili parametarsko ljuljanje prilikom plovidbe.

U okviru projekta planirano je još mnogo tema, testova i mjerenja, a putem Međunarodne pomorske organizacije (IMO) i drugih tijela, pomorska javnost bit će obaviještena o napretku i dostignućima, navodi se.

Kontejnerski brodovi dizajnirani su da sigurno transportiraju kontejnere, a prijevoznici rade uz stroge sigurnosne procedure. Ali kada vidimo da brojevi idu pogrešnim putem, moramo uložiti sve napore da otkrijemo zašto, kao i dodatno povećamo sigurnost, kaže John Butler, predsjednik i generalni direktor WSC-a.

Uz projekt MARIN TopTier, WSC i kompanije članice aktivno su podržale i reviziju IMO smjernica za programe inspekcije teretnih transportnih jedinica. Osim toga, WSC podržava i kreiranje smjernica obaveznog izvještavanja kada je riječ o kontejnerima izgubljenima na moru, što je pitanje koje će se naći na dnevnom redu IMO u rujnu.

Cijeli izvještaj Containers Lost at Sea – 2022. možete pronaći <<ovdje>>.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video