O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Napušteni i gladni: Hoće li u 2022. biti oboren crni rekord u slučajevima napuštanja posade?

“Zašto bih im trebao platiti? Ponašaju se kao da je ovaj brod hotel”, tvrdi vlasnik 28 godina starog teretnog broda Sai Arambh, koji već 32 mjeseca stoji napušten u Šri Lanki, s posadom koja živi u bijedi, bez plaće, a preživljava od pomoći koju im pružaju dobrotvorne udruge za pomorce

Kapetan Mushtaq Ahmed Kapade nalazi se na 28 godina starom teretnom brodu teret Sai Arambh (IMO: 9115456) u luci Colombo od listopada 2019. Nije primio plaću, a ne prima redovito ni svježu hranu i pitku vodu. Ne može ni otići s broda.

Zajedno s pet članova posade koji su ostali na brodu, kapetan Kapde čeka presudu Visokog suda Šri Lanke koja bi mogla napokon presuditi javnu dražbu broda i okončati čekanje na pravdu koje traje već 32 mjeseca. No, s obzirom na ekonomsku i političku krizu na Šri Lanki, posada broda Sai Arambh je u neizvjesnoj situaciji, piše Lloyd’s List.

Oni su, zajedno s više od 3.500 pomoraca diljem svijeta, napušteni, prepušteni milosti i nemilosti mora. Ne mogu se vratiti kući, a njihovoj muci ne nazire se brz kraj. Neka od 247 plovila koja su napuštena na više lokacija diljem svijeta čekaju presude i odluke nacionalnih i međunarodnih vlasti više od desetljeća.

Broj slučajeva napuštanja raste

Zabilježeni slučajevi napuštanja posade prošle godine su porasli za čak 138%. Međutim, čelnici pomorske industrije upozoravaju da postoji vrlo dobra šansa da će se u ovoj godini premašiti rekord iz 2021. od 95 zabilježenih slučajeva.

Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF) i Međunarodna organizacija rada (ILO) do sada su ove godine zabilježili 49 novih slučajeva napuštanja posade. ITF izvještava da je u tih 49 slučajeva riječ o ukupno 787 pomoraca koji su napušteni bez milosti (i bez plaće). Poput kapetana Kapdea i njegove posade, mnogi od njih su Indijci.

Međutim, poznato je da je takvi slučajevi ne prijavljuju redovito, a stvarna brojka je vjerojatno puno veća.

Dok jedni rekordno zarađuju, drugi jedva preživljavaju

Ponavljajući statistiku od prošle godine, Panama predvodi kao država zastave s najvećim brojem napuštanja, a do sada ove godine zabilježeno je ukupno 16 slučajeva. Prošle godine zabilježeno je njih 29.

Što se tiče lokacije, Ujedinjeni Arapski Emirati su najčešće mjesto za napuštanje plovila. Od siječnja je zabilježeno 11 slučajeva, s ukupno 157 pomoraca.

“Bude li trend slučajeva napuštanja nastavio rasti trenutnim tempom, ova godina bit će obilježena teškim problemima za brojne pomorce i njihove obitelji. Važno je zapamtiti da se to događa u kontekstu rekordnog profita od više milijardi dolara koje bilježi pomorska industrija”, kaže David Hammond, izvršni direktor nevladine udruge Human Rights at Sea.

“Ovakva ogromna nejednakost jednostavno je neprihvatljiva u industriji vrijednoj više trilijuna dolara. Ako su uopće dosad zabilježeni incidenti ikakvo mjerilo. Što je sa stvarnim brojem, uključujući one još nezabilježene slučajeve?”, kaže Hammond.

Odraz nesretnih sudbina kompanija

Slučajevi napuštanja naglo su se povećali na početku pandemije, a brojka je ove godine nastavila rasti.

Kako kaže Natalie Shaw, jedna od čelnih osoba u Međunarodnoj brodarskoj komori (ICS), sve veći broj slučajeva napuštanja odraz je sudbine tvrtki koje nisu imale dovoljno sredstava za hitne slučajeve.

Slučaj broda Sai Arambh poznata je priča za odvjetnike, sindikate i udruge koji pokušavaju pomoći pomorcima.

Kapetan Kapde prvi put zaplovio je na brodu Sai Arambh u rujnu 2018. godine. U listopadu 2019. brod je morao pristati u Colombo zbog problema s motorom. Iako je vlasnik, tvrtka SPS Marine Ocean Continental Shipping, uložio oko 300.000 dolara za popravke, posada nije plaćena.

Suvlasnik broda kapetan Ranjan rekao je za Lloyd’s List da nakon plaćanja popravaka jednostavno nije ostalo dovoljno sredstava za isplatiti posadu. Naredio im je da isplove, uvjeravajući ih da će dobiti plaću po završetku putovanja, ali posada je to odbila učiniti i na kraju uhitila brod. Nakon toga uslijedio je niz optužbi s obje strane, ali o sudbini broda i posade još treba odlučiti Visoki sud Šri Lanke.

Od 19 članova posade, koliko ih je bilo na početku, na brodu je ostalo samo njih šest, uključujući kapetana Kapdea. Oni 32 mjeseca čekaju plaću i put kući.

Brod je u lošem stanju. Nažalost, to najbolje ilustrira nesreća koja se dogodila 29. ožujka. Kako bi otišao na kopno, jedan član posade prolazio je skalama koje su bile jako korodirane, ali se poskliznuo, pao u luku i umro.

Vlasnik negira optužbe

Suvlasnik broda kapetan Ranjan negira optužbe da je napustio brod ili posadu. Krivi posadu i kapetana Kapdea jer su odbili isploviti, a neisplaćivanje plaća opravdava objašnjenjem da je zbog sudskih sporova izgubio ušteđevinu i kuću. Iako priznaje da nije isplatio plaću za prvotno putovanje, preostala 32 mjeseca koliko je posada na brodu “problem je njih i suda”.

“Zašto bih im trebao platiti? Nisu radili, a ja sam im govorio da odu. Ne bi smjeli biti na tom brodu – tretiraju ga kao vlastiti hotel”, rekao je kapetan Ranjan za Lloyd’s List.

Manje od 60% od ukupno 174 države članice Međunarodne pomorske organizacije (IMO) ratificiralo je Konvenciju o radu pomoraca, koja je usvojena još 2013. godine.

ILO i IMO planiraju krajem ove godine održati zajednički sastanak kako bi se raspravilo o tome što se još može učiniti kako bi se zaustavio ovaj negativan trend.

Foto: Lloyd’s List

“Zašto bih im trebao platiti? Ponašaju se kao da je ovaj brod hotel”, tvrdi vlasnik 28 godina starog teretnog broda Sai Arambh, koji već 32 mjeseca stoji napušten u Šri Lanki, s posadom koja živi u bijedi, bez plaće, a preživljava od pomoći koju im pružaju dobrotvorne udruge za pomorce

Kapetan Mushtaq Ahmed Kapade nalazi se na 28 godina starom teretnom brodu teret Sai Arambh (IMO: 9115456) u luci Colombo od listopada 2019. Nije primio plaću, a ne prima redovito ni svježu hranu i pitku vodu. Ne može ni otići s broda.

Zajedno s pet članova posade koji su ostali na brodu, kapetan Kapde čeka presudu Visokog suda Šri Lanke koja bi mogla napokon presuditi javnu dražbu broda i okončati čekanje na pravdu koje traje već 32 mjeseca. No, s obzirom na ekonomsku i političku krizu na Šri Lanki, posada broda Sai Arambh je u neizvjesnoj situaciji, piše Lloyd’s List.

Oni su, zajedno s više od 3.500 pomoraca diljem svijeta, napušteni, prepušteni milosti i nemilosti mora. Ne mogu se vratiti kući, a njihovoj muci ne nazire se brz kraj. Neka od 247 plovila koja su napuštena na više lokacija diljem svijeta čekaju presude i odluke nacionalnih i međunarodnih vlasti više od desetljeća.

Broj slučajeva napuštanja raste

Zabilježeni slučajevi napuštanja posade prošle godine su porasli za čak 138%. Međutim, čelnici pomorske industrije upozoravaju da postoji vrlo dobra šansa da će se u ovoj godini premašiti rekord iz 2021. od 95 zabilježenih slučajeva.

Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF) i Međunarodna organizacija rada (ILO) do sada su ove godine zabilježili 49 novih slučajeva napuštanja posade. ITF izvještava da je u tih 49 slučajeva riječ o ukupno 787 pomoraca koji su napušteni bez milosti (i bez plaće). Poput kapetana Kapdea i njegove posade, mnogi od njih su Indijci.

Međutim, poznato je da je takvi slučajevi ne prijavljuju redovito, a stvarna brojka je vjerojatno puno veća.

Dok jedni rekordno zarađuju, drugi jedva preživljavaju

Ponavljajući statistiku od prošle godine, Panama predvodi kao država zastave s najvećim brojem napuštanja, a do sada ove godine zabilježeno je ukupno 16 slučajeva. Prošle godine zabilježeno je njih 29.

Što se tiče lokacije, Ujedinjeni Arapski Emirati su najčešće mjesto za napuštanje plovila. Od siječnja je zabilježeno 11 slučajeva, s ukupno 157 pomoraca.

“Bude li trend slučajeva napuštanja nastavio rasti trenutnim tempom, ova godina bit će obilježena teškim problemima za brojne pomorce i njihove obitelji. Važno je zapamtiti da se to događa u kontekstu rekordnog profita od više milijardi dolara koje bilježi pomorska industrija”, kaže David Hammond, izvršni direktor nevladine udruge Human Rights at Sea.

“Ovakva ogromna nejednakost jednostavno je neprihvatljiva u industriji vrijednoj više trilijuna dolara. Ako su uopće dosad zabilježeni incidenti ikakvo mjerilo. Što je sa stvarnim brojem, uključujući one još nezabilježene slučajeve?”, kaže Hammond.

Odraz nesretnih sudbina kompanija

Slučajevi napuštanja naglo su se povećali na početku pandemije, a brojka je ove godine nastavila rasti.

Kako kaže Natalie Shaw, jedna od čelnih osoba u Međunarodnoj brodarskoj komori (ICS), sve veći broj slučajeva napuštanja odraz je sudbine tvrtki koje nisu imale dovoljno sredstava za hitne slučajeve.

Slučaj broda Sai Arambh poznata je priča za odvjetnike, sindikate i udruge koji pokušavaju pomoći pomorcima.

Kapetan Kapde prvi put zaplovio je na brodu Sai Arambh u rujnu 2018. godine. U listopadu 2019. brod je morao pristati u Colombo zbog problema s motorom. Iako je vlasnik, tvrtka SPS Marine Ocean Continental Shipping, uložio oko 300.000 dolara za popravke, posada nije plaćena.

Suvlasnik broda kapetan Ranjan rekao je za Lloyd’s List da nakon plaćanja popravaka jednostavno nije ostalo dovoljno sredstava za isplatiti posadu. Naredio im je da isplove, uvjeravajući ih da će dobiti plaću po završetku putovanja, ali posada je to odbila učiniti i na kraju uhitila brod. Nakon toga uslijedio je niz optužbi s obje strane, ali o sudbini broda i posade još treba odlučiti Visoki sud Šri Lanke.

Od 19 članova posade, koliko ih je bilo na početku, na brodu je ostalo samo njih šest, uključujući kapetana Kapdea. Oni 32 mjeseca čekaju plaću i put kući.

Brod je u lošem stanju. Nažalost, to najbolje ilustrira nesreća koja se dogodila 29. ožujka. Kako bi otišao na kopno, jedan član posade prolazio je skalama koje su bile jako korodirane, ali se poskliznuo, pao u luku i umro.

Vlasnik negira optužbe

Suvlasnik broda kapetan Ranjan negira optužbe da je napustio brod ili posadu. Krivi posadu i kapetana Kapdea jer su odbili isploviti, a neisplaćivanje plaća opravdava objašnjenjem da je zbog sudskih sporova izgubio ušteđevinu i kuću. Iako priznaje da nije isplatio plaću za prvotno putovanje, preostala 32 mjeseca koliko je posada na brodu “problem je njih i suda”.

“Zašto bih im trebao platiti? Nisu radili, a ja sam im govorio da odu. Ne bi smjeli biti na tom brodu – tretiraju ga kao vlastiti hotel”, rekao je kapetan Ranjan za Lloyd’s List.

Manje od 60% od ukupno 174 države članice Međunarodne pomorske organizacije (IMO) ratificiralo je Konvenciju o radu pomoraca, koja je usvojena još 2013. godine.

ILO i IMO planiraju krajem ove godine održati zajednički sastanak kako bi se raspravilo o tome što se još može učiniti kako bi se zaustavio ovaj negativan trend.

Foto: Lloyd’s List

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video