O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Nije dovoljno: Brodosplit za izgradnju obalno ophodnih brodova traži još novca od države

Iz Brodosplita ističu da gradnju nije moguće nastaviti negdje drugdje jer su brodovi u vlasništvu brodogradilišta

Ugovor o gradnji 1+4 Obalna ophodna broda potpisan je nakon međunarodnog natječaja između Naručitelja MORH i Graditelja Brodogradilište specijalnih objekata d.o.o. u prosincu 2014. godine. S obzirom da je došlo do povećanja cijena elemenata, a Vlada RH odlučila je prihvatiti cijenu umjesto raskida ugovora, iz Brodosplita naglašavaju da dosad nije bilo plaćanja nikakve korekcije cijene na više.

Analizom troškova gradnje (energija, rad, materijali) izrađenom od strane ovlaštenog sudskog vještaka (obostrano prihvaćenog) od sklapanja ugovora do sklapanja „Dodatka 4“ dana 17. veljače 2020. utvrđen je porast u visini od 21,85%, da bi isti vještak analizom do 01. veljače 2022. godine izradio nalaz kojim utvrđuje porast tih istih troškova u visini od 79,03%. Analiza sudskog vještaka nakon 01. veljače 2022. do danas za sada nije rađena. Trenutna tržišna vrijednost ovakvih obalno ophodnih brodova na svjetskom tržištu je oko 20-ak milijuna eura, što je 2,5 puta više nego 2014. godine, navode iz Brodosplita.

Do sada je plaćeno 70% ukupne vrijednosti ugovora i to prema cijenama iz 2014., dok prema stvarnim troškovima, zbog proteka vremena taj iznos pokriva samo 47%. Gledajući samo brodove u seriji do sada je plaćeno samo 35,19% njihove troškovne vrijednosti na dan 01.02.2022. a dok im je prosječna gotovost 70%.

Razlika u plaćenom i stvarnim troškovima svih izvršenih radova do sada iznosi preko 120 milijuna HRK, pa je nemoguć i neodrživ nastavak gradnje po cijenama iz 2014. godine. I dužnost uprave (prema odredbama Zakona o trgovačkim društvima) je štititi poslovanje društvo kojim upravlja.

Potpisano je do sada ukupno 5 (pet) Dodataka osnovnom Ugovoru. Dva od njih se odnose na korekciju ugovornog iznosa i to jedan na smanjenje ugovornog iznosa radi odustajanja Naručitelja od dijela Ugovorene specifikacije, a drugi na povećanje ugovornog iznosa u visini 10%. Prema ugovoru, plaćanje ove razlike Dodatkom 5 ugovoreno je tek na isporuci drugog, trećeg i četvrtog broda u seriji. Dakle do sada nije bilo plaćanja nikakve korekcije cijene na više.

Prvi brod, tj. prototip koji je morao proći kompletno reprojektiranje i vrlo složena i detaljna ispitivanja isporučen je u prosincu 2018. Sve okolnosti gradnje i testiranja već su ranije komunicirane javno, te je prototip nakon kompletnog reprojektiranja ocijenjen vrhunskim ocjenama od korisnika Hrvatske ratne mornarice, odnosno njene Obalne straže. Posebno je efikasan u nepovoljnim vremenskim uvjetima, odnosno jakoj buri i visokom moru, zbog čega se u akcijama traganja i spašavanja redovito poziva i obalna straža s brodom OOB-31 ”Omiš”, ističu u Brodosplitu.

Dodatkom 4 osnovnog Ugovora tek 17.02.2020. godine dan je nalog Naručitelja za gradnju brodova u seriji. Isti se grade paralelno, te je za praćenje planirane dinamike gradnje bilo nužno osigurati dovoljno sredstava u proračunu, zbog čega se čekalo s početkom gradnje oko godinu dana.

Ugovorni graditelj Obalno ophodnih brodova je Brodogradilište specijalnih objekata d.o.o. koje posluje redovito. Jamstvo za dovršetak gradnje svih 4 brodova u seriji je samo osiguranje potrebnih financijskih sredstava, poštujući Zakon o obveznim odnosima koji regulira promjene na tržištu u slučaju nepredviđenih okolnosti, te između ostalog i Zaključaka Vlade RH od 30.09.2021. i 21.06.2022. Brodovi su vlasništvu Graditelja i gradnju nije moguće nastaviti negdje drugdje, navode iz Brodosplita.

Iz Brodosplita ističu da gradnju nije moguće nastaviti negdje drugdje jer su brodovi u vlasništvu brodogradilišta

Ugovor o gradnji 1+4 Obalna ophodna broda potpisan je nakon međunarodnog natječaja između Naručitelja MORH i Graditelja Brodogradilište specijalnih objekata d.o.o. u prosincu 2014. godine. S obzirom da je došlo do povećanja cijena elemenata, a Vlada RH odlučila je prihvatiti cijenu umjesto raskida ugovora, iz Brodosplita naglašavaju da dosad nije bilo plaćanja nikakve korekcije cijene na više.

Analizom troškova gradnje (energija, rad, materijali) izrađenom od strane ovlaštenog sudskog vještaka (obostrano prihvaćenog) od sklapanja ugovora do sklapanja „Dodatka 4“ dana 17. veljače 2020. utvrđen je porast u visini od 21,85%, da bi isti vještak analizom do 01. veljače 2022. godine izradio nalaz kojim utvrđuje porast tih istih troškova u visini od 79,03%. Analiza sudskog vještaka nakon 01. veljače 2022. do danas za sada nije rađena. Trenutna tržišna vrijednost ovakvih obalno ophodnih brodova na svjetskom tržištu je oko 20-ak milijuna eura, što je 2,5 puta više nego 2014. godine, navode iz Brodosplita.

Do sada je plaćeno 70% ukupne vrijednosti ugovora i to prema cijenama iz 2014., dok prema stvarnim troškovima, zbog proteka vremena taj iznos pokriva samo 47%. Gledajući samo brodove u seriji do sada je plaćeno samo 35,19% njihove troškovne vrijednosti na dan 01.02.2022. a dok im je prosječna gotovost 70%.

Razlika u plaćenom i stvarnim troškovima svih izvršenih radova do sada iznosi preko 120 milijuna HRK, pa je nemoguć i neodrživ nastavak gradnje po cijenama iz 2014. godine. I dužnost uprave (prema odredbama Zakona o trgovačkim društvima) je štititi poslovanje društvo kojim upravlja.

Potpisano je do sada ukupno 5 (pet) Dodataka osnovnom Ugovoru. Dva od njih se odnose na korekciju ugovornog iznosa i to jedan na smanjenje ugovornog iznosa radi odustajanja Naručitelja od dijela Ugovorene specifikacije, a drugi na povećanje ugovornog iznosa u visini 10%. Prema ugovoru, plaćanje ove razlike Dodatkom 5 ugovoreno je tek na isporuci drugog, trećeg i četvrtog broda u seriji. Dakle do sada nije bilo plaćanja nikakve korekcije cijene na više.

Prvi brod, tj. prototip koji je morao proći kompletno reprojektiranje i vrlo složena i detaljna ispitivanja isporučen je u prosincu 2018. Sve okolnosti gradnje i testiranja već su ranije komunicirane javno, te je prototip nakon kompletnog reprojektiranja ocijenjen vrhunskim ocjenama od korisnika Hrvatske ratne mornarice, odnosno njene Obalne straže. Posebno je efikasan u nepovoljnim vremenskim uvjetima, odnosno jakoj buri i visokom moru, zbog čega se u akcijama traganja i spašavanja redovito poziva i obalna straža s brodom OOB-31 ”Omiš”, ističu u Brodosplitu.

Dodatkom 4 osnovnog Ugovora tek 17.02.2020. godine dan je nalog Naručitelja za gradnju brodova u seriji. Isti se grade paralelno, te je za praćenje planirane dinamike gradnje bilo nužno osigurati dovoljno sredstava u proračunu, zbog čega se čekalo s početkom gradnje oko godinu dana.

Ugovorni graditelj Obalno ophodnih brodova je Brodogradilište specijalnih objekata d.o.o. koje posluje redovito. Jamstvo za dovršetak gradnje svih 4 brodova u seriji je samo osiguranje potrebnih financijskih sredstava, poštujući Zakon o obveznim odnosima koji regulira promjene na tržištu u slučaju nepredviđenih okolnosti, te između ostalog i Zaključaka Vlade RH od 30.09.2021. i 21.06.2022. Brodovi su vlasništvu Graditelja i gradnju nije moguće nastaviti negdje drugdje, navode iz Brodosplita.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video