O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

“QUEEN ELIZABETH 2”, jedan od najljepših lajnera i kruzera na svijetu, ime je dobio po Kraljici, a danas je luksuzni hotel u Dubaiju

Dubrovnik je popularno nazvana ”QE2” posjećivala kao kruzer, a u Grad i danas stiže treći brod kompanije Cunard koji je dobio ime po nedavno preminuloj Kraljici Elizabethi II.

Lajner QUEEN ELIZABETH 2 izgrađen je 1969. u brodogradilištu John Brown na ušću rijeke Clyde u Škotskoj kao novogradnja broj 736 za kompaniju Cunard Line po ugovorenoj cijeni od 84 milijuna USD. Već je 1958. u Velikoj Britaniji donijeta odluka da se izgradi putnički brod, kodno nazvan 03 (treća Kraljica) koji bi zamijenio lajnere QUEEN MARY i QUEEN ELIZABETH (prvi brod s imenom Kraljice Elizabete) na putovanjima prema New Yorku, piše Ivo Batričević za Dubrovački dnevnik.

Britanska je Vlada odobrila 18 milijuna GBP subvencija za projekt broda od oko 70000 bruto tonaže koji može ploviti kroz Suez i Panamski kanal, a koji bi osim redovne transatlantske linije mogao obavljati i kružna putovanja. Kraljica Elizabeta II je kumovala porinuću broda te ga krstila svojim imenom. Ime broda je obznanjeno u zadnjem momentu, a u kombinaciji su do tada bila imena kao GREAT BRITAIN, WILLIAM SHAKESPEARE, WINSTON CHURCHILL, LONDON, BRITANNIA. Na kraju je ipak odlučeno da se imenom broda oda počast aktualnoj Kraljici Ujedinjenog Kraljevstva.

 QE2 (kako se brod popularno zove) prvo odlazi na kraće pred premijerno putovanje 22. travnja 1969. prema Las Palmasu, a premijerno 2. svibnja za New York. Doček u New Yorku je doista bio dostojan značaju broda, a bio je ujedno i posljednji organiziran za transatlantske lajnere. 

Zamalo prerano u rezalište

QUEEN ELIZABETH 2 ima 69053 bruto tona (nakon preinake 70327 bruto tona), dug je 293,5, širok 32 metara, a dvije parne turbine omogućavale su mu zavidnu brzinu od 28,5 čvorova. U svojim luksuznim kabinama mogao je ugostiti maksimalno 2000 putnika (560 u prvom i 1440 u turističkom razredu) o kojima se brinulo 1000 članova posade. Projektiran je i namijenjen glamuroznim prekoatlantskim putovanjima na liniji Southampton – New York. 

Ali, kao i ostali lajneri toga vremena uskoro je postao svjedokom nagle ekspanzije zračnog putničkog prometa i pomalo neočekivano počeo gubiti putnike. Naime, već je 1965. kada započinje gradnja broda, 95 posto putnika između Europe i Sjeverne Amerike koristilo zračni promet. Od 1974., zbog u svijetu sve većeg zanimanja za kružna putovanja, QE2 je sve rjeđe na prekoatlantskim putovanjima, a češće na krstarenjima. Sedamdesetih, nakon što su raspremljeni legendarni lajneri UNITED STATES, FRANCE, RAFAELLO

MICHELANGELO, zamalo je i QE2 otišla u rezalište, i to samo deset godina nakon porinuća. 

Foto: Ivo Batričević / Dubrovački Dnevnik

Rat s Argentinom

Na sreću, tvrdoglavi Britanci su našli uspješnu formulu kako je spasiti te su tako legendarni brod ipak sačuvali. Kada je 1982. između Velike Britanije i Argentine izbio rat na Malvinskom (Falklandskom) otočju, QE2 je rekvirirana za potrebe prijevoza 5. pješačke brigade sastavljene od Škotske i Welške  garde te Gurka. Na brodu su dograđene helikopterske platforme, luksuzni je smještaj preuređen u skromniji vojnički, a montiran je i moderni telekomunikacijski centar. Ove su preinake ekspresno započete 3. svibnja, a već je 12. svibnja, nakrcan s 3000 vojnika i vojnog materijala, QE2 zaplovio prema Malvinima.

 Tamo je doplovio 27. svibnja, istog dana iskrcao sve vojnike i njihovu opremu te nakon što je ukrcao spašene mornare s potopljene britanske fregate ARDENT, odmah pobjegao sjevernije jer su Argentinci već započeli upornu elektronsku potragu za njim. Vraća se u domovinu 11. lipnja, a kako je rat na dalekim Malvinima brzo okončan, nije više bilo potrebe za novim vojnim transportima pa se QE2 ponovo počela preuređivati da bi uskoro započela svoja nova komercijalna turistička putovanja.

Najbrži kruzer na svijetu i uraganski valovi

 Zbog Malvinskog rata otkazano je njeno već rasprodano krstarenje koje je trebalo početi 27. lipnja 1982. s itinererom: Venecija, Dubrovnik, Krf, Iraklion, Rodos, Piraeus po cijeni koja se kretala u rasponu od 835 do 1210 dolara. Kako su se problemi s parnim pogonskim strojevima konstantno ponavljali, Cunard ih je odlučio zamijeniti. Godine 1986. u Lloyd Werft  brodogradilištu u Bremerhavenu – Njemačka za 162 milijuna USD dvije parne turbine zamijenjene s 9 MAN B&W diesel strojeva ukupne snage 99900 kilovata koje su preko dvije propele davale maksimalnu plovidbenu brzinu od čak 33 čvora. QE2 je ostala najbrži kruzer (ali ne i lajner) na svijetu te je zabilježen i službeni podatak kako je mogla ploviti krmom (šijati) brzinom od 20 čvorova. 

Međutim, 7. kolovoza 1992. ploveći oko Vineyard Sounda u Massachusettsu u SAD-u OE2 se nepotrebno uz veliku blamažu nasukala na podvodne grebene te neslavno otplovila na ponovno potpuno preuređenje i popravak. Ploveći Atlantikom prema New Yorku 11. rujna 1995. brod je uletio u uragan Luis s jako velikim valovima od kojih je jedan bio visok čak 95 stopa ili 29 metara. U New York je došla s velikim zakašnjenjem i s velikom štetom te ga je Cunard Line odmah poslao na popravak. Kapetan je svim putnicima i posadi zbog naplate osiguranja morao izdati potvrdu o proživljenoj kalvariji. 

Kao kruzer stiže u Dubrovnik

Tipične plovidbe broda QUEEN ELIZABETH 2 odvijale su se po tradicionalno ustaljenom programu od jednog uvijek rasprodanog tromjesečnog putovanja oko svijeta, 30 transatlantskih putovanja između Southamptona i New Yorka te po nekoliko tematskih kružnih putovanja i party mini krstarenja. Nakon 25. travnja 2004. kada je QE2 zajedno s novosagrađenom QUEEN MARY 2 (QM2) posljednji put komercijalno iz New Yorka do Southamptona preplovila Atlantik, počinje isključivo ploviti na kružnim putovanjima, a ocean je ostavila mladoj nasljednici. 

Računa se da je do tada preplovila Atlantski ocean na ukupno 806 putovanja na kojima je prevezla oko 2,5 milijuna putnika. Rijetko je zalazila u istočno Sredozemlje, ali kada bi se ovamo zaputila, redovito je uplovljavala u Dubrovnik kao  jedino odredište hrvatskog Jadrana. Iza Domovinskog rata QE2 nas je posjetila 28. listopada 1998. te ponovo 10. srpnja 2004. Sljedeće godine dolazi ovamo 18. lipnja, na putu iz Trsta za Krf, te 28. rujna ploveći iz Zakinthosa za Cagliari. Nastavlja sa svojim redovnim uplovljavanjima i sidrenjem ispod gradskih mira i sljedeće četiri godine.          

Cunard je u lipnju 2007. obznanio odluku o prodaji broda QE2 kompaniji Dubai World za 100 milijuna USD. Legendarni krstaš je otplovio u Dubai u studenom 2008. gdje je ostao stalno vezan na posebno uređenom vezu The Palm Jumeirah, najvećem umjetnom otoku na svijetu. Planirano je da će nakon potpunog preuređenja QE2 služiti kao ploveći luksuzni hotel te postati još jednom atrakcijom ionako već glamuroznog Dubaija. 

Posjet i na posljednjem kružnom putovanju

Završno prekooceansko putovanje QE2 je, u pratnji nasljednice QUEEN MARY 2, započela 10. listopada 2008. iz luke Southampton do New Yorka. U povratku je na svom posljednjem, ukupno 806. transatlantskom putovanju ponovo uplovila u matičnu luku 22. listopada. Tu je ostala tri dana nakon čega je započela svoje posljednje kružno putovanje. S polaskom 25. listopada iz Southamptona, posjetila je Lisabon, Cagliari, Napulj, Messinu, Zakintos, Atenu, Gibraltar, Vigo i naravno Dubrovnik.

 Posljednji se put pod Gradskim mirima usidrila 3. studenog 2008. ujutro te se zauvijek oprostila od Grada oko 17:00 sati. U matičnu se luku vratila 11. studenog ujutro da bi istog dana navečer poduzela svoju posljednju plovidbu kroz Sueski kanal do Dubaija, tičući usput luke Lisabon, Gibraltar, Civittavecchia, Napulj, Maltu i Aleksandriju. 

Foto: Ivo Batričević / Dubrovački Dnevnik

Rasprodana povijesna plovidba prema Dubaiju

A kada je 27. lipnja 2007., odmah po objavi vijesti o umirovljenju broda, kroz Cunardov suvremeni elektronski sustav rezervacija pušteno u prodaju ovo povijesno zadnje putovanje brodom QE2, zahvaljujući izuzetnom zanimanju poštovatelja legendarne Kraljice mora, bilo je potrebno svega 36 minuta da se ono kompletno i rasproda. Dogodilo se to unatoč cijeni koja se kretala između 4700 USD pa do vrtoglavih 33000 USD po osobi. To je još samo jedan dokaz kako je sa scene konačno otišao neponovljivi i posljednji legendarni klasični putnički lajner/ kruzer, prepuštajući tako svjetska mora svojim novim i suvremenijim nasljednicima. 

Danas je brod QUEEN ELIZABETH 2 detaljno preuređen kao hotel i brod muzej u Mina Rashidu u Dubaiju te s njime upravlja PCFC hotels co. nakon svečanog otvaranja u listopadu 2018. godine. 

U svibnju 2022. brod je ponovo prodan poznatoj Francuskoj hotelskoj grupaciji Accor koja ga je preuredila u brod s 447 soba, a posebno je označen “Theatre by QE2” u kojem nastupaju poznati komičari kao što je komičar, prezenter, pisac i glumac Jack Whitehall.            

Početkom listopada 2007. Cunard je objavio vijest kako je s talijanskim brodogradilištima Fincantieri ugovorio izgradnju treće Kraljice. Putnički kruzer modificirane klase Vista od 92000 bruto tona, koji se je po ugovorenoj cijeni od 700 milijuna USD gradio u Monfalconeu u Italiji. Zaplovio je 2010. godine pod imenom QUEEN ELIZABETH i 16. studenog iste godine prvi put je uplovio u grušku luku, koju, poput svoje slavne prethodnice, nastavlja redovito posjećivati.

Ivo Batričević

Dubrovnik je popularno nazvana ”QE2” posjećivala kao kruzer, a u Grad i danas stiže treći brod kompanije Cunard koji je dobio ime po nedavno preminuloj Kraljici Elizabethi II.

Lajner QUEEN ELIZABETH 2 izgrađen je 1969. u brodogradilištu John Brown na ušću rijeke Clyde u Škotskoj kao novogradnja broj 736 za kompaniju Cunard Line po ugovorenoj cijeni od 84 milijuna USD. Već je 1958. u Velikoj Britaniji donijeta odluka da se izgradi putnički brod, kodno nazvan 03 (treća Kraljica) koji bi zamijenio lajnere QUEEN MARY i QUEEN ELIZABETH (prvi brod s imenom Kraljice Elizabete) na putovanjima prema New Yorku, piše Ivo Batričević za Dubrovački dnevnik.

Britanska je Vlada odobrila 18 milijuna GBP subvencija za projekt broda od oko 70000 bruto tonaže koji može ploviti kroz Suez i Panamski kanal, a koji bi osim redovne transatlantske linije mogao obavljati i kružna putovanja. Kraljica Elizabeta II je kumovala porinuću broda te ga krstila svojim imenom. Ime broda je obznanjeno u zadnjem momentu, a u kombinaciji su do tada bila imena kao GREAT BRITAIN, WILLIAM SHAKESPEARE, WINSTON CHURCHILL, LONDON, BRITANNIA. Na kraju je ipak odlučeno da se imenom broda oda počast aktualnoj Kraljici Ujedinjenog Kraljevstva.

 QE2 (kako se brod popularno zove) prvo odlazi na kraće pred premijerno putovanje 22. travnja 1969. prema Las Palmasu, a premijerno 2. svibnja za New York. Doček u New Yorku je doista bio dostojan značaju broda, a bio je ujedno i posljednji organiziran za transatlantske lajnere. 

Zamalo prerano u rezalište

QUEEN ELIZABETH 2 ima 69053 bruto tona (nakon preinake 70327 bruto tona), dug je 293,5, širok 32 metara, a dvije parne turbine omogućavale su mu zavidnu brzinu od 28,5 čvorova. U svojim luksuznim kabinama mogao je ugostiti maksimalno 2000 putnika (560 u prvom i 1440 u turističkom razredu) o kojima se brinulo 1000 članova posade. Projektiran je i namijenjen glamuroznim prekoatlantskim putovanjima na liniji Southampton – New York. 

Ali, kao i ostali lajneri toga vremena uskoro je postao svjedokom nagle ekspanzije zračnog putničkog prometa i pomalo neočekivano počeo gubiti putnike. Naime, već je 1965. kada započinje gradnja broda, 95 posto putnika između Europe i Sjeverne Amerike koristilo zračni promet. Od 1974., zbog u svijetu sve većeg zanimanja za kružna putovanja, QE2 je sve rjeđe na prekoatlantskim putovanjima, a češće na krstarenjima. Sedamdesetih, nakon što su raspremljeni legendarni lajneri UNITED STATES, FRANCE, RAFAELLO

MICHELANGELO, zamalo je i QE2 otišla u rezalište, i to samo deset godina nakon porinuća. 

Foto: Ivo Batričević / Dubrovački Dnevnik

Rat s Argentinom

Na sreću, tvrdoglavi Britanci su našli uspješnu formulu kako je spasiti te su tako legendarni brod ipak sačuvali. Kada je 1982. između Velike Britanije i Argentine izbio rat na Malvinskom (Falklandskom) otočju, QE2 je rekvirirana za potrebe prijevoza 5. pješačke brigade sastavljene od Škotske i Welške  garde te Gurka. Na brodu su dograđene helikopterske platforme, luksuzni je smještaj preuređen u skromniji vojnički, a montiran je i moderni telekomunikacijski centar. Ove su preinake ekspresno započete 3. svibnja, a već je 12. svibnja, nakrcan s 3000 vojnika i vojnog materijala, QE2 zaplovio prema Malvinima.

 Tamo je doplovio 27. svibnja, istog dana iskrcao sve vojnike i njihovu opremu te nakon što je ukrcao spašene mornare s potopljene britanske fregate ARDENT, odmah pobjegao sjevernije jer su Argentinci već započeli upornu elektronsku potragu za njim. Vraća se u domovinu 11. lipnja, a kako je rat na dalekim Malvinima brzo okončan, nije više bilo potrebe za novim vojnim transportima pa se QE2 ponovo počela preuređivati da bi uskoro započela svoja nova komercijalna turistička putovanja.

Najbrži kruzer na svijetu i uraganski valovi

 Zbog Malvinskog rata otkazano je njeno već rasprodano krstarenje koje je trebalo početi 27. lipnja 1982. s itinererom: Venecija, Dubrovnik, Krf, Iraklion, Rodos, Piraeus po cijeni koja se kretala u rasponu od 835 do 1210 dolara. Kako su se problemi s parnim pogonskim strojevima konstantno ponavljali, Cunard ih je odlučio zamijeniti. Godine 1986. u Lloyd Werft  brodogradilištu u Bremerhavenu – Njemačka za 162 milijuna USD dvije parne turbine zamijenjene s 9 MAN B&W diesel strojeva ukupne snage 99900 kilovata koje su preko dvije propele davale maksimalnu plovidbenu brzinu od čak 33 čvora. QE2 je ostala najbrži kruzer (ali ne i lajner) na svijetu te je zabilježen i službeni podatak kako je mogla ploviti krmom (šijati) brzinom od 20 čvorova. 

Međutim, 7. kolovoza 1992. ploveći oko Vineyard Sounda u Massachusettsu u SAD-u OE2 se nepotrebno uz veliku blamažu nasukala na podvodne grebene te neslavno otplovila na ponovno potpuno preuređenje i popravak. Ploveći Atlantikom prema New Yorku 11. rujna 1995. brod je uletio u uragan Luis s jako velikim valovima od kojih je jedan bio visok čak 95 stopa ili 29 metara. U New York je došla s velikim zakašnjenjem i s velikom štetom te ga je Cunard Line odmah poslao na popravak. Kapetan je svim putnicima i posadi zbog naplate osiguranja morao izdati potvrdu o proživljenoj kalvariji. 

Kao kruzer stiže u Dubrovnik

Tipične plovidbe broda QUEEN ELIZABETH 2 odvijale su se po tradicionalno ustaljenom programu od jednog uvijek rasprodanog tromjesečnog putovanja oko svijeta, 30 transatlantskih putovanja između Southamptona i New Yorka te po nekoliko tematskih kružnih putovanja i party mini krstarenja. Nakon 25. travnja 2004. kada je QE2 zajedno s novosagrađenom QUEEN MARY 2 (QM2) posljednji put komercijalno iz New Yorka do Southamptona preplovila Atlantik, počinje isključivo ploviti na kružnim putovanjima, a ocean je ostavila mladoj nasljednici. 

Računa se da je do tada preplovila Atlantski ocean na ukupno 806 putovanja na kojima je prevezla oko 2,5 milijuna putnika. Rijetko je zalazila u istočno Sredozemlje, ali kada bi se ovamo zaputila, redovito je uplovljavala u Dubrovnik kao  jedino odredište hrvatskog Jadrana. Iza Domovinskog rata QE2 nas je posjetila 28. listopada 1998. te ponovo 10. srpnja 2004. Sljedeće godine dolazi ovamo 18. lipnja, na putu iz Trsta za Krf, te 28. rujna ploveći iz Zakinthosa za Cagliari. Nastavlja sa svojim redovnim uplovljavanjima i sidrenjem ispod gradskih mira i sljedeće četiri godine.          

Cunard je u lipnju 2007. obznanio odluku o prodaji broda QE2 kompaniji Dubai World za 100 milijuna USD. Legendarni krstaš je otplovio u Dubai u studenom 2008. gdje je ostao stalno vezan na posebno uređenom vezu The Palm Jumeirah, najvećem umjetnom otoku na svijetu. Planirano je da će nakon potpunog preuređenja QE2 služiti kao ploveći luksuzni hotel te postati još jednom atrakcijom ionako već glamuroznog Dubaija. 

Posjet i na posljednjem kružnom putovanju

Završno prekooceansko putovanje QE2 je, u pratnji nasljednice QUEEN MARY 2, započela 10. listopada 2008. iz luke Southampton do New Yorka. U povratku je na svom posljednjem, ukupno 806. transatlantskom putovanju ponovo uplovila u matičnu luku 22. listopada. Tu je ostala tri dana nakon čega je započela svoje posljednje kružno putovanje. S polaskom 25. listopada iz Southamptona, posjetila je Lisabon, Cagliari, Napulj, Messinu, Zakintos, Atenu, Gibraltar, Vigo i naravno Dubrovnik.

 Posljednji se put pod Gradskim mirima usidrila 3. studenog 2008. ujutro te se zauvijek oprostila od Grada oko 17:00 sati. U matičnu se luku vratila 11. studenog ujutro da bi istog dana navečer poduzela svoju posljednju plovidbu kroz Sueski kanal do Dubaija, tičući usput luke Lisabon, Gibraltar, Civittavecchia, Napulj, Maltu i Aleksandriju. 

Foto: Ivo Batričević / Dubrovački Dnevnik

Rasprodana povijesna plovidba prema Dubaiju

A kada je 27. lipnja 2007., odmah po objavi vijesti o umirovljenju broda, kroz Cunardov suvremeni elektronski sustav rezervacija pušteno u prodaju ovo povijesno zadnje putovanje brodom QE2, zahvaljujući izuzetnom zanimanju poštovatelja legendarne Kraljice mora, bilo je potrebno svega 36 minuta da se ono kompletno i rasproda. Dogodilo se to unatoč cijeni koja se kretala između 4700 USD pa do vrtoglavih 33000 USD po osobi. To je još samo jedan dokaz kako je sa scene konačno otišao neponovljivi i posljednji legendarni klasični putnički lajner/ kruzer, prepuštajući tako svjetska mora svojim novim i suvremenijim nasljednicima. 

Danas je brod QUEEN ELIZABETH 2 detaljno preuređen kao hotel i brod muzej u Mina Rashidu u Dubaiju te s njime upravlja PCFC hotels co. nakon svečanog otvaranja u listopadu 2018. godine. 

U svibnju 2022. brod je ponovo prodan poznatoj Francuskoj hotelskoj grupaciji Accor koja ga je preuredila u brod s 447 soba, a posebno je označen “Theatre by QE2” u kojem nastupaju poznati komičari kao što je komičar, prezenter, pisac i glumac Jack Whitehall.            

Početkom listopada 2007. Cunard je objavio vijest kako je s talijanskim brodogradilištima Fincantieri ugovorio izgradnju treće Kraljice. Putnički kruzer modificirane klase Vista od 92000 bruto tona, koji se je po ugovorenoj cijeni od 700 milijuna USD gradio u Monfalconeu u Italiji. Zaplovio je 2010. godine pod imenom QUEEN ELIZABETH i 16. studenog iste godine prvi put je uplovio u grušku luku, koju, poput svoje slavne prethodnice, nastavlja redovito posjećivati.

Ivo Batričević

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video

Dubrovnik je popularno nazvana ”QE2” posjećivala kao kruzer, a u Grad i danas stiže treći brod kompanije Cunard koji je dobio ime po nedavno preminuloj Kraljici Elizabethi II.

Lajner QUEEN ELIZABETH 2 izgrađen je 1969. u brodogradilištu John Brown na ušću rijeke Clyde u Škotskoj kao novogradnja broj 736 za kompaniju Cunard Line po ugovorenoj cijeni od 84 milijuna USD. Već je 1958. u Velikoj Britaniji donijeta odluka da se izgradi putnički brod, kodno nazvan 03 (treća Kraljica) koji bi zamijenio lajnere QUEEN MARY i QUEEN ELIZABETH (prvi brod s imenom Kraljice Elizabete) na putovanjima prema New Yorku, piše Ivo Batričević za Dubrovački dnevnik.

Britanska je Vlada odobrila 18 milijuna GBP subvencija za projekt broda od oko 70000 bruto tonaže koji može ploviti kroz Suez i Panamski kanal, a koji bi osim redovne transatlantske linije mogao obavljati i kružna putovanja. Kraljica Elizabeta II je kumovala porinuću broda te ga krstila svojim imenom. Ime broda je obznanjeno u zadnjem momentu, a u kombinaciji su do tada bila imena kao GREAT BRITAIN, WILLIAM SHAKESPEARE, WINSTON CHURCHILL, LONDON, BRITANNIA. Na kraju je ipak odlučeno da se imenom broda oda počast aktualnoj Kraljici Ujedinjenog Kraljevstva.

 QE2 (kako se brod popularno zove) prvo odlazi na kraće pred premijerno putovanje 22. travnja 1969. prema Las Palmasu, a premijerno 2. svibnja za New York. Doček u New Yorku je doista bio dostojan značaju broda, a bio je ujedno i posljednji organiziran za transatlantske lajnere. 

Zamalo prerano u rezalište

QUEEN ELIZABETH 2 ima 69053 bruto tona (nakon preinake 70327 bruto tona), dug je 293,5, širok 32 metara, a dvije parne turbine omogućavale su mu zavidnu brzinu od 28,5 čvorova. U svojim luksuznim kabinama mogao je ugostiti maksimalno 2000 putnika (560 u prvom i 1440 u turističkom razredu) o kojima se brinulo 1000 članova posade. Projektiran je i namijenjen glamuroznim prekoatlantskim putovanjima na liniji Southampton – New York. 

Ali, kao i ostali lajneri toga vremena uskoro je postao svjedokom nagle ekspanzije zračnog putničkog prometa i pomalo neočekivano počeo gubiti putnike. Naime, već je 1965. kada započinje gradnja broda, 95 posto putnika između Europe i Sjeverne Amerike koristilo zračni promet. Od 1974., zbog u svijetu sve većeg zanimanja za kružna putovanja, QE2 je sve rjeđe na prekoatlantskim putovanjima, a češće na krstarenjima. Sedamdesetih, nakon što su raspremljeni legendarni lajneri UNITED STATES, FRANCE, RAFAELLO

MICHELANGELO, zamalo je i QE2 otišla u rezalište, i to samo deset godina nakon porinuća. 

Foto: Ivo Batričević / Dubrovački Dnevnik

Rat s Argentinom

Na sreću, tvrdoglavi Britanci su našli uspješnu formulu kako je spasiti te su tako legendarni brod ipak sačuvali. Kada je 1982. između Velike Britanije i Argentine izbio rat na Malvinskom (Falklandskom) otočju, QE2 je rekvirirana za potrebe prijevoza 5. pješačke brigade sastavljene od Škotske i Welške  garde te Gurka. Na brodu su dograđene helikopterske platforme, luksuzni je smještaj preuređen u skromniji vojnički, a montiran je i moderni telekomunikacijski centar. Ove su preinake ekspresno započete 3. svibnja, a već je 12. svibnja, nakrcan s 3000 vojnika i vojnog materijala, QE2 zaplovio prema Malvinima.

 Tamo je doplovio 27. svibnja, istog dana iskrcao sve vojnike i njihovu opremu te nakon što je ukrcao spašene mornare s potopljene britanske fregate ARDENT, odmah pobjegao sjevernije jer su Argentinci već započeli upornu elektronsku potragu za njim. Vraća se u domovinu 11. lipnja, a kako je rat na dalekim Malvinima brzo okončan, nije više bilo potrebe za novim vojnim transportima pa se QE2 ponovo počela preuređivati da bi uskoro započela svoja nova komercijalna turistička putovanja.

Najbrži kruzer na svijetu i uraganski valovi

 Zbog Malvinskog rata otkazano je njeno već rasprodano krstarenje koje je trebalo početi 27. lipnja 1982. s itinererom: Venecija, Dubrovnik, Krf, Iraklion, Rodos, Piraeus po cijeni koja se kretala u rasponu od 835 do 1210 dolara. Kako su se problemi s parnim pogonskim strojevima konstantno ponavljali, Cunard ih je odlučio zamijeniti. Godine 1986. u Lloyd Werft  brodogradilištu u Bremerhavenu – Njemačka za 162 milijuna USD dvije parne turbine zamijenjene s 9 MAN B&W diesel strojeva ukupne snage 99900 kilovata koje su preko dvije propele davale maksimalnu plovidbenu brzinu od čak 33 čvora. QE2 je ostala najbrži kruzer (ali ne i lajner) na svijetu te je zabilježen i službeni podatak kako je mogla ploviti krmom (šijati) brzinom od 20 čvorova. 

Međutim, 7. kolovoza 1992. ploveći oko Vineyard Sounda u Massachusettsu u SAD-u OE2 se nepotrebno uz veliku blamažu nasukala na podvodne grebene te neslavno otplovila na ponovno potpuno preuređenje i popravak. Ploveći Atlantikom prema New Yorku 11. rujna 1995. brod je uletio u uragan Luis s jako velikim valovima od kojih je jedan bio visok čak 95 stopa ili 29 metara. U New York je došla s velikim zakašnjenjem i s velikom štetom te ga je Cunard Line odmah poslao na popravak. Kapetan je svim putnicima i posadi zbog naplate osiguranja morao izdati potvrdu o proživljenoj kalvariji. 

Kao kruzer stiže u Dubrovnik

Tipične plovidbe broda QUEEN ELIZABETH 2 odvijale su se po tradicionalno ustaljenom programu od jednog uvijek rasprodanog tromjesečnog putovanja oko svijeta, 30 transatlantskih putovanja između Southamptona i New Yorka te po nekoliko tematskih kružnih putovanja i party mini krstarenja. Nakon 25. travnja 2004. kada je QE2 zajedno s novosagrađenom QUEEN MARY 2 (QM2) posljednji put komercijalno iz New Yorka do Southamptona preplovila Atlantik, počinje isključivo ploviti na kružnim putovanjima, a ocean je ostavila mladoj nasljednici. 

Računa se da je do tada preplovila Atlantski ocean na ukupno 806 putovanja na kojima je prevezla oko 2,5 milijuna putnika. Rijetko je zalazila u istočno Sredozemlje, ali kada bi se ovamo zaputila, redovito je uplovljavala u Dubrovnik kao  jedino odredište hrvatskog Jadrana. Iza Domovinskog rata QE2 nas je posjetila 28. listopada 1998. te ponovo 10. srpnja 2004. Sljedeće godine dolazi ovamo 18. lipnja, na putu iz Trsta za Krf, te 28. rujna ploveći iz Zakinthosa za Cagliari. Nastavlja sa svojim redovnim uplovljavanjima i sidrenjem ispod gradskih mira i sljedeće četiri godine.          

Cunard je u lipnju 2007. obznanio odluku o prodaji broda QE2 kompaniji Dubai World za 100 milijuna USD. Legendarni krstaš je otplovio u Dubai u studenom 2008. gdje je ostao stalno vezan na posebno uređenom vezu The Palm Jumeirah, najvećem umjetnom otoku na svijetu. Planirano je da će nakon potpunog preuređenja QE2 služiti kao ploveći luksuzni hotel te postati još jednom atrakcijom ionako već glamuroznog Dubaija. 

Posjet i na posljednjem kružnom putovanju

Završno prekooceansko putovanje QE2 je, u pratnji nasljednice QUEEN MARY 2, započela 10. listopada 2008. iz luke Southampton do New Yorka. U povratku je na svom posljednjem, ukupno 806. transatlantskom putovanju ponovo uplovila u matičnu luku 22. listopada. Tu je ostala tri dana nakon čega je započela svoje posljednje kružno putovanje. S polaskom 25. listopada iz Southamptona, posjetila je Lisabon, Cagliari, Napulj, Messinu, Zakintos, Atenu, Gibraltar, Vigo i naravno Dubrovnik.

 Posljednji se put pod Gradskim mirima usidrila 3. studenog 2008. ujutro te se zauvijek oprostila od Grada oko 17:00 sati. U matičnu se luku vratila 11. studenog ujutro da bi istog dana navečer poduzela svoju posljednju plovidbu kroz Sueski kanal do Dubaija, tičući usput luke Lisabon, Gibraltar, Civittavecchia, Napulj, Maltu i Aleksandriju. 

Foto: Ivo Batričević / Dubrovački Dnevnik

Rasprodana povijesna plovidba prema Dubaiju

A kada je 27. lipnja 2007., odmah po objavi vijesti o umirovljenju broda, kroz Cunardov suvremeni elektronski sustav rezervacija pušteno u prodaju ovo povijesno zadnje putovanje brodom QE2, zahvaljujući izuzetnom zanimanju poštovatelja legendarne Kraljice mora, bilo je potrebno svega 36 minuta da se ono kompletno i rasproda. Dogodilo se to unatoč cijeni koja se kretala između 4700 USD pa do vrtoglavih 33000 USD po osobi. To je još samo jedan dokaz kako je sa scene konačno otišao neponovljivi i posljednji legendarni klasični putnički lajner/ kruzer, prepuštajući tako svjetska mora svojim novim i suvremenijim nasljednicima. 

Danas je brod QUEEN ELIZABETH 2 detaljno preuređen kao hotel i brod muzej u Mina Rashidu u Dubaiju te s njime upravlja PCFC hotels co. nakon svečanog otvaranja u listopadu 2018. godine. 

U svibnju 2022. brod je ponovo prodan poznatoj Francuskoj hotelskoj grupaciji Accor koja ga je preuredila u brod s 447 soba, a posebno je označen “Theatre by QE2” u kojem nastupaju poznati komičari kao što je komičar, prezenter, pisac i glumac Jack Whitehall.            

Početkom listopada 2007. Cunard je objavio vijest kako je s talijanskim brodogradilištima Fincantieri ugovorio izgradnju treće Kraljice. Putnički kruzer modificirane klase Vista od 92000 bruto tona, koji se je po ugovorenoj cijeni od 700 milijuna USD gradio u Monfalconeu u Italiji. Zaplovio je 2010. godine pod imenom QUEEN ELIZABETH i 16. studenog iste godine prvi put je uplovio u grušku luku, koju, poput svoje slavne prethodnice, nastavlja redovito posjećivati.

Ivo Batričević