O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Spoj IT-a i pomorstva: Upoznajte Maria Ćendu, voditelja tima zaduženog za ICT sustav na Disneyjevom kruzeru

Pod utjecajem primorskog podneblja, u bespućima interneta, Mario Ćendo pronašao je zanimanje koje spaja za njega idealno: IT i pomorstvo. Od tada, više od 10 godina plovi i rješava tehnološke zavrzlame kruzera koji mogu smjestiti i po par tisuća ljudi. Prije nego je isplovio na još jedan 10 tjedana dug ugovor, s portalom Netokracija je podijelio detalje ovog nesvakidašnjeg posla.

Zamislite brod na kojem gostuje i radi 5500 tisuća ljudi. Jedan od takvih je Disney Wish, ploveći div od 340 metara i 15 paluba. Sad promislite kako bi mogao izgledati posao sistemskog inženjera na takvom brodu, piše portal Netokracija. Nema tu brze optike, svaka implementacija sustava u oblaku nosi neku peripetiju, okolnosti nisu idealne ni zbog stalne promjene lokacije, a tek kada u računicu uzmete sve što treba podesiti i održavati…

2 potpuno redundantna podatkovna centra, preko 1300 switcheva s ukupno 38000 portova, preko 2300 WiFi access pointova, 600 RFID antena, 500 telefonskih antena, 600 računala, 120 printera, preko 1000 mobilnih uređaja, 130 POS uređaja, 1200 CCTV kamera i još bezbroj povezanih uređaja koji podržavaju čitav zabavni i sigurnosni program broda.

“Želja za povratkom doma odvela me na drugi kraj svijeta…”

Mario Ćendo, diplomirani FESB-ovac iz Orebića, jedan je od ljudi koji su zaduženi izgraditi i održavati takvu infrastrukturu – koja će biti u mogućnosti osigurati neprestanu operativnost i sigurnost broda kao i pružiti gostima nova digitalna i povezana iskustva. Međutim, Mariova karijera na kruzerima počinje mnogo ranije od vođenja IT tima unutar najnovije perjanice Disneyjeve flote.

Kako i sam kaže, njegov put IT pomorca započinje u spletu okolnosti koji i njega dan danas začuđuje. U pokušaju da ih objasni i nama i sebi, započinje s naizgled kontradiktornom tvrdnjom: “želja za povratkom doma odvela me na drugi kraj svijeta”…

Nakon srednje Elektrotehničke škole u Dubrovniku i studija Računarstva na FESB-u, potraga za poslom podrazumijevala je život u Splitu ili Zagrebu, a ja sam se zaista želio vratiti – doma! A doma je Pelješac, Orebić, kraj slavne pomorske prošlosti, u kojem i mnogi danas plove.

I tako sam pod utjecajem okoline u kojoj se od pomorstva živi, u bespućima interneta naišao na zanimanje koje spaja nespojivo: IT i pomorstvo. Ideja da bih mogao raditi ono što volim, putovati svijetom, ali i po završetku ugovora vratiti se i živjeti u Orebiću je zvučala kao idealan kompromis.

Pošto u Hrvatskoj niti jedna pomorska agencija nije posredovala niti čula za takvo zanimanje, okrenuo sam se slanju bezbroj mailova, aplikacija i nakon nekog vremena dobio ponudu američke kompanije Carnival i odlazim na brod – zadnje mjesto na kojem sam mislio da ću započeti svoju karijeru u IT-ju…

Od 2011. do 2014. godine plovio je u floti Carnivala. S mnogo više iskustva, i još sigurniji u svoj odabir posla, zapošljava se tad u Disney Cruise Lineu (DCL), podružnici The Walt Disney tvrtke koja upravlja flotom od pet Disneyjevih kruzera – najnoviji od njih je upravo spomenuti Disney Wish. Mario samo u Disney Cruise Lineu radi već skoro 9 godina.

Održavanje infrastrukture koja plovi

Iako smo pomorska država, rijetko kad imamo priliku čuti o primjeni IT-ja u pomorstvu, a kamoli specijaliziranim zanimanjima tehnoloških stručnjaka unutar područja. K tomu, u Mariovoj priči spaja se još jedna vertikala, filmsko-zabavne kuće poput Disneya imaju itekakvu potrebu za IT kadrovima. Posljednjih godina uslijed akvizicije Marvela, Lucasfilma i pokretanja Disney+ servisa, Mario pojašnjava kako je implementirano mnoštvo novih tehničkih rješenja na svim Disney Cruise Line brodovima kako bi gosti imali uniformirano iskustvo koje ih prati kroz sve Disneyland parkove i resorte.

No, najveći dio specifičnosti njegovog posla tiče se morskog dijela, odnosno činjenice da to uniformirano iskustvo na moru treba funkcionirati kao na kopnu, što je nemali izazov.

IT u pomorstvu je specifičan zbog same nemogućnosti da se konvencionalna IT rješenja primjene na potpuno isti način kao na kopnu. U prvom redu pričamo o brodskoj konekciji prema internetu koja se odvija putem satelitske veze koja sa sobom donosi malen bandwidth i visoku latenciju.

Implementacija bilo kakvih cloud rješenja i servisa za nas predstavljaju veliki izazov jer nitko u razvoju svojih usluga ne razmišlja kako bih ta ista mogla funkcionirati na brodu koji je usred oceana. Stvari se ipak poboljšavaju s novijim satelitima srednje i niske orbite i naprednijim antenskim sustavima poput SpaceX Starlinka kojeg upravo testiramo.

Zanimljiv tehnički problem s kojim se često susreću su i promjene vremenskih zona.

Naoko banalan problem i nešto čime se kopneni IT sektori ne susreću je činjenica da brod, ovisno o planu putovanja, veoma često mijenja i po par vremenskih zona. S toliko poveznih sustava koji su automatizirani i vremenski ovisni, kako sve uskladiti, ne poremetiti iskustvo gostiju i održati sve procese sinkronizirane je nešto što predstavlja konstantnu glavobolju.

Foto: Netokracija

Na moru je ključan IT kadar s “osobinama švicarskih nožića”

Zadnjih 10 godina mnogo toga se promijenilo u načinu kako funkcioniraju moderni brodski sustavi, posebno oni koji funkcioniraju kao maleni ploveći gradovi, pojašnjava Mario. Osobno je svjedočio kako su broj poveznih uređaja i potreba za automatizacijom promijenili strukturu kadrova koji su potrebni za održavanje i upravljanje modernim brodovima.

Na današnjim modernim kruzerima teško je povući crtu gdje završava odgovornost npr. brodskog elektroničara ili električara, a počinje odgovornost IT odjela. Danas, više nego prije, uslijed novih, sve kompleksnijih tehnologija, potrebna je odlična komunikacija između svih tehničkih odjela na brodu.

Prije nego što je i sam postao dio DisneyTech odjela, Mario je znao da isti postoji, ali dodaje kako nije bio ni približno svjestan veličine i raznovrsnosti vještina unutar tima. Kad govori o svojoj ulozi i ulozi svojeg tima na brodu danas, ističe kako je specifična baš iz razloga što si oni ne mogu priuštiti biti usko specijalizirani, upravo suprotno od tech industrije na kopnu.

Razlog tome leži u činjenici da brodski IT tim broji 3, 4 ili 5 članova (ovisno o veličini broda) i moramo posjedovati vještine u svim poljima sistemske administracije.

Zaista imate prste u svemu – od nadogradnje i održavanja podatkovnih centara, do naprednih mrežnih konfiguracija, virtualizacije, IoT konekcija koji sežu od rendgena u bolnici, perilica za rublje koje šalju obavijesti gostima o završenom ciklusu, AR/VR zabavnih sadržaja, lokacijskih RFID lokatora pa do navigacijske opreme na mostu i monitoringa vibracija unutar brodske strojarnice.

Lista sustava zaista nema kraja i smjer u kojem naša industrija se kreće znači da će lista biti sve duža i potreba za IT kadrom sa osobinama “švicarskih nožića” sve veća.

Kakav je dnevni ritam IT-jevca na kruzeru?

Kako tek onda izgleda radni dan ljudi koji moraju znati sve o svemu? Kad ste poslom na moru, nema laganini, jasno je odmah iz Mariovog opisa…

Kada brod isplovi u svoju redovitu službu moj se raspored mijenja i počinjem ploviti ugovorima „10/10“. To znači da provodim 10 tjedana na brodu (gdje god on u svijetu bio), a zatim imam 10 tjedana slobodno. Koliko god tendencija u tehnološkom svijetu bila fleksibilnost, brodovi i dalje imaju tradiciju rangova, radnog vremena i propisanih rutina. Radno vrijeme na brodu je 10 sati dnevno, 7 dana u tjednu, s 24 satnim smjenama, tako da je ovih navedenih 10 sati veoma relativan pojam.

Njegov trenutni tim na Disney Wishu broji 5 članova i okvirno su podijeljeni u 5 područja: Manager, Network, Server, Software, Hardware. Mario mi naglašava “okvirno” jer okruženje zahtjeva veliku fleksibilnost tako da u svakom datom trenutku svaki član mora biti u stanju uskočiti u drugu ulogu. Oni su ujedno i L1 i L2 podrška u svakom od tih područja, dok za naprednu podršku i realizaciju posebnih projekata imaju potporu tima s kopna koji je lociran u Orlandu na američkoj Floridi.

S velikim brojem sustava, korisnika i u isto vrijeme mnogobrojnih projekata, Mario napominje kako njihov radni dan definitivno ne zadovoljava termin “radne rutine“.

Dnevni Zoom sastanci su jedina rutina, sve ostalo je zaista nasumično i dinamika rada u brodskom IT odjelu je zaista nepredvidiva. Pored svakodnevne podrške mnogobrojnih IT sustava, život na brodu donosi i druge obaveze koje se tiču sigurnosti na brodu, tako da u datom trenutku možete raditi na jednom od firewall pravila, ali nakon obavijesti, morate sve staviti na čekanje i biti dio protupožarne ili sigurnosne vježbe!

Foto: MarineTraffic

“U trenutku bilo kakvog tehničkog problema vi vaše pogođene korisnike – vidite!”

Na pitanje sjeća li se nekih većih tehničkih izazova, Mario odgovara kako se izazova jedino i sjeća!

Nisam baš kao Gabi Novak koja pamti samo sretne dane. Naravno kao i većina vaših čitatelja susrećemo s problemima koji izgledaju veliki kao planina, ali su na kraju uzrokovani nekakvim banalnom propustom, jednom ne izvršenom komandom, jednim karakterom viška, oštećenim kabelom, paranoičnim korisnikom, itd…

Prvi, najveći izazov – dan ukrcaja odnosno iskrcaja gostiju. Brod uplovljava u matičnu luku u 7:00, svih 4000 gostiju mora izaći sa broda, brod se mora pripremiti i primiti novih 4000 gostiju i isploviti do 16:00. Taj proces je kritičan, ističe.

U tom periodu sa tehničke strane mi proširujemo brodsku mrežu na putnički terminal u kojem gosti obavljaju check-in, a u istom trenutku se na brodu vrši check-out, vrši se mnoštvo financijskih transakcija, u isto vrijeme dolazi i odlazi mnoštvo članova posade… Zvuči jednostavno i većinu vremena taj proces jest rutina, ali u trenutku bilo kakvog tehničkog problema vi vaše pogođene korisnike – vidite!

To su tisuće ljudi koji čekaju ispred broda da započne njihovo Disney iskustvo, svaka minuta kašnjenja procesa može značiti produljenje ostanka u luci, što povlači penale korištenja veza/luke, nezadovoljstvo gostiju… uglavnom, nije zabavno!

Nakon 8 mjeseci provedenih u Njemačkoj na projektu Disney Wish, Mariov novi ugovor počeo je 12. kolovoza. Iz matične luke Port Canaveral na Floridi isplovio je na kružna putovanja po Karibima i Bahamima.

Također, dodaje Mario, alarmantne su situacije i u kojima su pogođeni sustavi koji se brinu za sigurnost osoba na brodu.

U tom trenutku svi su vam na ramenu, sve do kapetana. Ali moram navesti da je sigurnost naš broj jedan prioritet i u vrlo kratkom razdoblju možemo dobiti podršku svih resursa kojima naša korporacija raspolaže.

Da ne bi sve završilo u stresnim izazovima, posebno zanimljiv dio je podrška i razvoj – otoka! Mario pojašnjava kako Disney kao i ostale cruise kompanije imaju svoj privatan otok na Bahamima (Castaway Cay), koji svaki od brodova posjeti jednom na svojim kružnim putovanjima. Otok ima svoju IT infrastrukturu koja se integrira u brodsku po dolasku broda na isti.

“Ako imate i najmanju želju otići raditi na brod – pođite!”

Očito je iz svega navedenog: raditi na brodu kao IT ima svojih prednosti i nedostataka.

Na direktno pitanje da ih navede, Mario kao prednost vidi izloženost najnovijim tehnologijama i trendovima u industriji, odnosno, njemu dodatno zadovoljstvo pričinjava okolina u kojoj se jako brzo stvari izmjenjuju i u kojoj nema komfor zone. Pogotovo zbog dinamike rada:

Ugovori znače da ste po povratku na brod u zaostatku sa svim projektima koji su se dogodili u međuvremenu. Konstanto učite i živite u zabludi da ćete jedan dan biti „on top of things“.

U tehničkom smislu, Mario pojašnjava kako su sistemski inženjeri najbliži zahtjevima koji se traže za rad na brodu, ali u njihovim timovima imaju i developere koji su se htjeli okušati u nečem novom i čije vještine itekako koriste u razvijanju manjih internih alata. Posao bi preporučio osobama koje su željne znati svašta o svačemu, zaključuje.

Osim spomenutih, prednosti su i svima poznate mogućnosti putovanja i upoznavanja svih krajeva svijeta kao i rad u okolini u kojoj u svakom trenutku živi i radi 50-ak različitih nacionalnosti. S druge strane pak…

Mane ovog posla nisu tehničke već ipak ljudske, a to su odvojenost od obitelji, propušteni veseli i tužni životni događaji koji ne čekaju završetke ugovora.

Nitko nikad nije posve spreman za ovu vrstu radno/životnog balansa, ali upravo je to zato zanimljivo i nezaboravno iskustvo, napominje Mario za kraj:

Moj savjet je uvijek bio da ako imate i najmanju želju otići raditi na brod – pođite! Skoro zaboravih još jednu prednost… S vremena na vrijeme, Mickey Mouse posjeti vaš ured i zahvali na svemu. Ne preuveličavam ni kada kažem da i Šiljo bane na vrata…


Ana Marija Kostanić / Netokracija.com

Foto: MarineTraffic

Pod utjecajem primorskog podneblja, u bespućima interneta, Mario Ćendo pronašao je zanimanje koje spaja za njega idealno: IT i pomorstvo. Od tada, više od 10 godina plovi i rješava tehnološke zavrzlame kruzera koji mogu smjestiti i po par tisuća ljudi. Prije nego je isplovio na još jedan 10 tjedana dug ugovor, s portalom Netokracija je podijelio detalje ovog nesvakidašnjeg posla.

Zamislite brod na kojem gostuje i radi 5500 tisuća ljudi. Jedan od takvih je Disney Wish, ploveći div od 340 metara i 15 paluba. Sad promislite kako bi mogao izgledati posao sistemskog inženjera na takvom brodu, piše portal Netokracija. Nema tu brze optike, svaka implementacija sustava u oblaku nosi neku peripetiju, okolnosti nisu idealne ni zbog stalne promjene lokacije, a tek kada u računicu uzmete sve što treba podesiti i održavati…

2 potpuno redundantna podatkovna centra, preko 1300 switcheva s ukupno 38000 portova, preko 2300 WiFi access pointova, 600 RFID antena, 500 telefonskih antena, 600 računala, 120 printera, preko 1000 mobilnih uređaja, 130 POS uređaja, 1200 CCTV kamera i još bezbroj povezanih uređaja koji podržavaju čitav zabavni i sigurnosni program broda.

“Želja za povratkom doma odvela me na drugi kraj svijeta…”

Mario Ćendo, diplomirani FESB-ovac iz Orebića, jedan je od ljudi koji su zaduženi izgraditi i održavati takvu infrastrukturu – koja će biti u mogućnosti osigurati neprestanu operativnost i sigurnost broda kao i pružiti gostima nova digitalna i povezana iskustva. Međutim, Mariova karijera na kruzerima počinje mnogo ranije od vođenja IT tima unutar najnovije perjanice Disneyjeve flote.

Kako i sam kaže, njegov put IT pomorca započinje u spletu okolnosti koji i njega dan danas začuđuje. U pokušaju da ih objasni i nama i sebi, započinje s naizgled kontradiktornom tvrdnjom: “želja za povratkom doma odvela me na drugi kraj svijeta”…

Nakon srednje Elektrotehničke škole u Dubrovniku i studija Računarstva na FESB-u, potraga za poslom podrazumijevala je život u Splitu ili Zagrebu, a ja sam se zaista želio vratiti – doma! A doma je Pelješac, Orebić, kraj slavne pomorske prošlosti, u kojem i mnogi danas plove.

I tako sam pod utjecajem okoline u kojoj se od pomorstva živi, u bespućima interneta naišao na zanimanje koje spaja nespojivo: IT i pomorstvo. Ideja da bih mogao raditi ono što volim, putovati svijetom, ali i po završetku ugovora vratiti se i živjeti u Orebiću je zvučala kao idealan kompromis.

Pošto u Hrvatskoj niti jedna pomorska agencija nije posredovala niti čula za takvo zanimanje, okrenuo sam se slanju bezbroj mailova, aplikacija i nakon nekog vremena dobio ponudu američke kompanije Carnival i odlazim na brod – zadnje mjesto na kojem sam mislio da ću započeti svoju karijeru u IT-ju…

Od 2011. do 2014. godine plovio je u floti Carnivala. S mnogo više iskustva, i još sigurniji u svoj odabir posla, zapošljava se tad u Disney Cruise Lineu (DCL), podružnici The Walt Disney tvrtke koja upravlja flotom od pet Disneyjevih kruzera – najnoviji od njih je upravo spomenuti Disney Wish. Mario samo u Disney Cruise Lineu radi već skoro 9 godina.

Održavanje infrastrukture koja plovi

Iako smo pomorska država, rijetko kad imamo priliku čuti o primjeni IT-ja u pomorstvu, a kamoli specijaliziranim zanimanjima tehnoloških stručnjaka unutar područja. K tomu, u Mariovoj priči spaja se još jedna vertikala, filmsko-zabavne kuće poput Disneya imaju itekakvu potrebu za IT kadrovima. Posljednjih godina uslijed akvizicije Marvela, Lucasfilma i pokretanja Disney+ servisa, Mario pojašnjava kako je implementirano mnoštvo novih tehničkih rješenja na svim Disney Cruise Line brodovima kako bi gosti imali uniformirano iskustvo koje ih prati kroz sve Disneyland parkove i resorte.

No, najveći dio specifičnosti njegovog posla tiče se morskog dijela, odnosno činjenice da to uniformirano iskustvo na moru treba funkcionirati kao na kopnu, što je nemali izazov.

IT u pomorstvu je specifičan zbog same nemogućnosti da se konvencionalna IT rješenja primjene na potpuno isti način kao na kopnu. U prvom redu pričamo o brodskoj konekciji prema internetu koja se odvija putem satelitske veze koja sa sobom donosi malen bandwidth i visoku latenciju.

Implementacija bilo kakvih cloud rješenja i servisa za nas predstavljaju veliki izazov jer nitko u razvoju svojih usluga ne razmišlja kako bih ta ista mogla funkcionirati na brodu koji je usred oceana. Stvari se ipak poboljšavaju s novijim satelitima srednje i niske orbite i naprednijim antenskim sustavima poput SpaceX Starlinka kojeg upravo testiramo.

Zanimljiv tehnički problem s kojim se često susreću su i promjene vremenskih zona.

Naoko banalan problem i nešto čime se kopneni IT sektori ne susreću je činjenica da brod, ovisno o planu putovanja, veoma često mijenja i po par vremenskih zona. S toliko poveznih sustava koji su automatizirani i vremenski ovisni, kako sve uskladiti, ne poremetiti iskustvo gostiju i održati sve procese sinkronizirane je nešto što predstavlja konstantnu glavobolju.

Foto: Netokracija

Na moru je ključan IT kadar s “osobinama švicarskih nožića”

Zadnjih 10 godina mnogo toga se promijenilo u načinu kako funkcioniraju moderni brodski sustavi, posebno oni koji funkcioniraju kao maleni ploveći gradovi, pojašnjava Mario. Osobno je svjedočio kako su broj poveznih uređaja i potreba za automatizacijom promijenili strukturu kadrova koji su potrebni za održavanje i upravljanje modernim brodovima.

Na današnjim modernim kruzerima teško je povući crtu gdje završava odgovornost npr. brodskog elektroničara ili električara, a počinje odgovornost IT odjela. Danas, više nego prije, uslijed novih, sve kompleksnijih tehnologija, potrebna je odlična komunikacija između svih tehničkih odjela na brodu.

Prije nego što je i sam postao dio DisneyTech odjela, Mario je znao da isti postoji, ali dodaje kako nije bio ni približno svjestan veličine i raznovrsnosti vještina unutar tima. Kad govori o svojoj ulozi i ulozi svojeg tima na brodu danas, ističe kako je specifična baš iz razloga što si oni ne mogu priuštiti biti usko specijalizirani, upravo suprotno od tech industrije na kopnu.

Razlog tome leži u činjenici da brodski IT tim broji 3, 4 ili 5 članova (ovisno o veličini broda) i moramo posjedovati vještine u svim poljima sistemske administracije.

Zaista imate prste u svemu – od nadogradnje i održavanja podatkovnih centara, do naprednih mrežnih konfiguracija, virtualizacije, IoT konekcija koji sežu od rendgena u bolnici, perilica za rublje koje šalju obavijesti gostima o završenom ciklusu, AR/VR zabavnih sadržaja, lokacijskih RFID lokatora pa do navigacijske opreme na mostu i monitoringa vibracija unutar brodske strojarnice.

Lista sustava zaista nema kraja i smjer u kojem naša industrija se kreće znači da će lista biti sve duža i potreba za IT kadrom sa osobinama “švicarskih nožića” sve veća.

Kakav je dnevni ritam IT-jevca na kruzeru?

Kako tek onda izgleda radni dan ljudi koji moraju znati sve o svemu? Kad ste poslom na moru, nema laganini, jasno je odmah iz Mariovog opisa…

Kada brod isplovi u svoju redovitu službu moj se raspored mijenja i počinjem ploviti ugovorima „10/10“. To znači da provodim 10 tjedana na brodu (gdje god on u svijetu bio), a zatim imam 10 tjedana slobodno. Koliko god tendencija u tehnološkom svijetu bila fleksibilnost, brodovi i dalje imaju tradiciju rangova, radnog vremena i propisanih rutina. Radno vrijeme na brodu je 10 sati dnevno, 7 dana u tjednu, s 24 satnim smjenama, tako da je ovih navedenih 10 sati veoma relativan pojam.

Njegov trenutni tim na Disney Wishu broji 5 članova i okvirno su podijeljeni u 5 područja: Manager, Network, Server, Software, Hardware. Mario mi naglašava “okvirno” jer okruženje zahtjeva veliku fleksibilnost tako da u svakom datom trenutku svaki član mora biti u stanju uskočiti u drugu ulogu. Oni su ujedno i L1 i L2 podrška u svakom od tih područja, dok za naprednu podršku i realizaciju posebnih projekata imaju potporu tima s kopna koji je lociran u Orlandu na američkoj Floridi.

S velikim brojem sustava, korisnika i u isto vrijeme mnogobrojnih projekata, Mario napominje kako njihov radni dan definitivno ne zadovoljava termin “radne rutine“.

Dnevni Zoom sastanci su jedina rutina, sve ostalo je zaista nasumično i dinamika rada u brodskom IT odjelu je zaista nepredvidiva. Pored svakodnevne podrške mnogobrojnih IT sustava, život na brodu donosi i druge obaveze koje se tiču sigurnosti na brodu, tako da u datom trenutku možete raditi na jednom od firewall pravila, ali nakon obavijesti, morate sve staviti na čekanje i biti dio protupožarne ili sigurnosne vježbe!

Foto: MarineTraffic

“U trenutku bilo kakvog tehničkog problema vi vaše pogođene korisnike – vidite!”

Na pitanje sjeća li se nekih većih tehničkih izazova, Mario odgovara kako se izazova jedino i sjeća!

Nisam baš kao Gabi Novak koja pamti samo sretne dane. Naravno kao i većina vaših čitatelja susrećemo s problemima koji izgledaju veliki kao planina, ali su na kraju uzrokovani nekakvim banalnom propustom, jednom ne izvršenom komandom, jednim karakterom viška, oštećenim kabelom, paranoičnim korisnikom, itd…

Prvi, najveći izazov – dan ukrcaja odnosno iskrcaja gostiju. Brod uplovljava u matičnu luku u 7:00, svih 4000 gostiju mora izaći sa broda, brod se mora pripremiti i primiti novih 4000 gostiju i isploviti do 16:00. Taj proces je kritičan, ističe.

U tom periodu sa tehničke strane mi proširujemo brodsku mrežu na putnički terminal u kojem gosti obavljaju check-in, a u istom trenutku se na brodu vrši check-out, vrši se mnoštvo financijskih transakcija, u isto vrijeme dolazi i odlazi mnoštvo članova posade… Zvuči jednostavno i većinu vremena taj proces jest rutina, ali u trenutku bilo kakvog tehničkog problema vi vaše pogođene korisnike – vidite!

To su tisuće ljudi koji čekaju ispred broda da započne njihovo Disney iskustvo, svaka minuta kašnjenja procesa može značiti produljenje ostanka u luci, što povlači penale korištenja veza/luke, nezadovoljstvo gostiju… uglavnom, nije zabavno!

Nakon 8 mjeseci provedenih u Njemačkoj na projektu Disney Wish, Mariov novi ugovor počeo je 12. kolovoza. Iz matične luke Port Canaveral na Floridi isplovio je na kružna putovanja po Karibima i Bahamima.

Također, dodaje Mario, alarmantne su situacije i u kojima su pogođeni sustavi koji se brinu za sigurnost osoba na brodu.

U tom trenutku svi su vam na ramenu, sve do kapetana. Ali moram navesti da je sigurnost naš broj jedan prioritet i u vrlo kratkom razdoblju možemo dobiti podršku svih resursa kojima naša korporacija raspolaže.

Da ne bi sve završilo u stresnim izazovima, posebno zanimljiv dio je podrška i razvoj – otoka! Mario pojašnjava kako Disney kao i ostale cruise kompanije imaju svoj privatan otok na Bahamima (Castaway Cay), koji svaki od brodova posjeti jednom na svojim kružnim putovanjima. Otok ima svoju IT infrastrukturu koja se integrira u brodsku po dolasku broda na isti.

“Ako imate i najmanju želju otići raditi na brod – pođite!”

Očito je iz svega navedenog: raditi na brodu kao IT ima svojih prednosti i nedostataka.

Na direktno pitanje da ih navede, Mario kao prednost vidi izloženost najnovijim tehnologijama i trendovima u industriji, odnosno, njemu dodatno zadovoljstvo pričinjava okolina u kojoj se jako brzo stvari izmjenjuju i u kojoj nema komfor zone. Pogotovo zbog dinamike rada:

Ugovori znače da ste po povratku na brod u zaostatku sa svim projektima koji su se dogodili u međuvremenu. Konstanto učite i živite u zabludi da ćete jedan dan biti „on top of things“.

U tehničkom smislu, Mario pojašnjava kako su sistemski inženjeri najbliži zahtjevima koji se traže za rad na brodu, ali u njihovim timovima imaju i developere koji su se htjeli okušati u nečem novom i čije vještine itekako koriste u razvijanju manjih internih alata. Posao bi preporučio osobama koje su željne znati svašta o svačemu, zaključuje.

Osim spomenutih, prednosti su i svima poznate mogućnosti putovanja i upoznavanja svih krajeva svijeta kao i rad u okolini u kojoj u svakom trenutku živi i radi 50-ak različitih nacionalnosti. S druge strane pak…

Mane ovog posla nisu tehničke već ipak ljudske, a to su odvojenost od obitelji, propušteni veseli i tužni životni događaji koji ne čekaju završetke ugovora.

Nitko nikad nije posve spreman za ovu vrstu radno/životnog balansa, ali upravo je to zato zanimljivo i nezaboravno iskustvo, napominje Mario za kraj:

Moj savjet je uvijek bio da ako imate i najmanju želju otići raditi na brod – pođite! Skoro zaboravih još jednu prednost… S vremena na vrijeme, Mickey Mouse posjeti vaš ured i zahvali na svemu. Ne preuveličavam ni kada kažem da i Šiljo bane na vrata…


Ana Marija Kostanić / Netokracija.com

Foto: MarineTraffic

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video