O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Novi skandal u UK-u: Pomorcima uručeni vanredni otkazi, zamijenit će ih jeftina strana radna snaga

Britanski pomorci prosvjeduju zbog velikog skandala koji je prošlog tjedna potresao offshore sektor.

Britanskim pomorcima na Balderu, prvoj semi-submersible offshore dizalici ikad izgrađenoj, koja trenutno služi za izgradnju jedne od najvećih škotskih offshore vjetroelektrana, prošlog je tjedna raskinut ugovor. Razlog je produljenje zakona Offshore Wind Workers Concession (OWWC), koji omogućuje zapošljavanje jeftine strane radne snage na offshore projektima u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Nekoliko pomoraca potvrdilo je za The Herald da je više od 50 od ukupno 250 članova posade offshore construction broda u vlasništvu nizozemske kompanije Heerema Marine Contractors prošli tjedan dobilo otkaz te da će ih zamijeniti uglavnom radnici iz Malezije. Inozemnim izvođačima radova na ogromnom projektu vjetroelektrana Neart Na Gaoithe (NnG) vrijednom 2 milijarde funti rečeno je da savjetuju zaposlenicima da ne napuštaju plovilo u znak prosvjeda.

Britanski pomorci koji su dobili otkaze imaju različite duljine ugovora, a neki su tek stigli na brod, pošto su se tek nedavno zaposlili, očekujući da će OWWC isteći 31. listopada. Međutim, koncesija je ponovno produžena do travnja sljedeće godine, a britanski pomorci dobili su obavijest o raskidu ugovora za nekoliko dana – iako je mnogima ugovor trebao isteći tek krajem prosinca.

The Herald je također dobio informaciju da je najmanje 36 uglavnom britanskih pomoraca na drugom brodu također dobilo otkaz te će ih zamijeniti radnici s Filipina. Riječ je o radnicima s Normand Navigatora, ključnog opskrbnog broda pod zastavom Norveške, koji je u vlasništvu Solstada, tvrtke koja radi na projektu NnG. Žalbe su upućene Heeremi i talijanskom Saipemu, koji nadzire postavljanje dijelova offshore vjetroelektrana.

Nacionalni sindikat željezničkih, pomorskih i transportnih radnika tvrdi da su britanski radnici, koji su inače plaćeni od 18 do 20 funti po satu, zamijenjeni jeftinijom azijskom radnom snagom, koju Solstad plaća u skladu s britanskom minimalnom plaćom od 9,50 funti po satu.

Odvjetnik koji zastupa radnike poslao je dopis u kojem kaže da su pomorci podvrgnuti “potpuno nerazumnom i nepravednom raskidu ugovora bez ikakvog objašnjenja ili valjanog razloga” te im se savjetuje da ne napuštaju brod. “Pomorci su potpisali ugovore za koje su vjerovali da traju do kraja projekta”, stoji u poruci. Nakon obraćanja javnosti, nekim je pomorcima rečeno da će dobiti dva tjedna plaćenog otkaznog roka kao naknadu.

Brojni pomorci podijelili su svoju priču s The Heraldom, ali željeli su ostati anonimni iz straha da ne budu stavljeni na ‘crnu listu’. Pomorac iz Škotske, otac troje djece, na brodu je bio samo tri tjedna. Tvrdi da je dijelu posade rečeno da moraju napustiti brod u utorak, a ostali će morati otići sljedeći tjedan. Vjeruje da će produženjem koncesije tvrtke dobiti vremena za izradu viza stranim radnicima.

“Šokantno je da škotska vlada ne vidi što se događa ovdje u našim vodama. Zašto je uopće došlo do produženja koncesije? Tu su mladi ljudi koji su ostavili sve da bi došli raditi ovdje, a oni će ih zamijeniti Malezijcima. Nemojte me krivo shvatiti, to su vrlo dragi ljudi, njima ne možemo ništa zamjeriti. Jednako su sposobni obaviti posao. Ali su jeftiniji”, rekao je škotski pomorac.

Još jedan otpušteni pomorac s Baldera, koji je želio ostati anoniman iz straha da ne dospije na ‘crnu listu’, rekao je za The Herald: “Tu imamo slučaj u britanskim vodama da naša Vlada, nakon havarije oko Brexita, opet pogoršava položaj britanskih pomoraca zbog jeftine radne snage. Odbio sam druge ponude kako bih se ovdje zaposlio. Sada ću izgubiti puno novca, neposredno prije božićnih blagdana.”

“Pomorci provode više od pola svog života na moru, prevozeći robu, opskrbljujući našu zemlju naftom, plinom i obnovljivom energijom te zauzvrat ostvaruju velike prihode. A ovo produženje koncesije daje stranim radnicima odobrenje da nastave raditi u britanskom offshore sektoru bez viza i ni na koji način ne pomaže britanskim pomorcima.”

Skandal dolazi u vrijeme kada se očekuje porast potražnje za offshore radnicima. Očekuje se da će se do 2030. broj zaposlenih u offshore sektoru više nego utrostručiti na 100.000 radnika. Trećina svih tih radnih mjesta je u Škotskoj.

Sindikati se bore protiv OWWC-a, koji omogućuje tvrtkama da preskoče uobičajena imigracijska ograničenja koja su stupila na snagu nakon Brexita i koriste rupu u zakonu kako bi zapošljavali strane državljane na brodovima za izgradnju i održavanje offshore vjetroelektrana u zoni od 12 nautičkih milja od kopna. Koncesija bi se trebala okončati u travnju 2023., a mnogi dovode u pitanje stajalište britanske vlade, ukazujući na činjenicu da je OWWC već puno puta bio produžen. Britanska vlada odlučila je produžiti koncesiju nakon što se u offshore industriji pojavila zabrinutost da će operateri offshore vjetroelektrana imati problema s održavanjem operativnog kontinuiteta zbog manjka kvalificiranih radnika.

Riječ je o već drugom skandalu u Velikoj Britaniji, nakon sramotnog otpuštanja britanskih pomoraca u P&O Ferries, navode sindikati. Naime, u ožujku je kompanija P&O Ferries otpustila 800 pomoraca putem Zooma kako bi ih zamijenili jeftinijom radnom snagom, uglavnom stranih agencija.

Pročitajte više: Britanske vlasti pokrenule istragu zbog masovnih otkaza u kompaniji P&O Ferries


Martin Williams / The Herald

Britanski pomorci prosvjeduju zbog velikog skandala koji je prošlog tjedna potresao offshore sektor.

Britanskim pomorcima na Balderu, prvoj semi-submersible offshore dizalici ikad izgrađenoj, koja trenutno služi za izgradnju jedne od najvećih škotskih offshore vjetroelektrana, prošlog je tjedna raskinut ugovor. Razlog je produljenje zakona Offshore Wind Workers Concession (OWWC), koji omogućuje zapošljavanje jeftine strane radne snage na offshore projektima u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Nekoliko pomoraca potvrdilo je za The Herald da je više od 50 od ukupno 250 članova posade offshore construction broda u vlasništvu nizozemske kompanije Heerema Marine Contractors prošli tjedan dobilo otkaz te da će ih zamijeniti uglavnom radnici iz Malezije. Inozemnim izvođačima radova na ogromnom projektu vjetroelektrana Neart Na Gaoithe (NnG) vrijednom 2 milijarde funti rečeno je da savjetuju zaposlenicima da ne napuštaju plovilo u znak prosvjeda.

Britanski pomorci koji su dobili otkaze imaju različite duljine ugovora, a neki su tek stigli na brod, pošto su se tek nedavno zaposlili, očekujući da će OWWC isteći 31. listopada. Međutim, koncesija je ponovno produžena do travnja sljedeće godine, a britanski pomorci dobili su obavijest o raskidu ugovora za nekoliko dana – iako je mnogima ugovor trebao isteći tek krajem prosinca.

The Herald je također dobio informaciju da je najmanje 36 uglavnom britanskih pomoraca na drugom brodu također dobilo otkaz te će ih zamijeniti radnici s Filipina. Riječ je o radnicima s Normand Navigatora, ključnog opskrbnog broda pod zastavom Norveške, koji je u vlasništvu Solstada, tvrtke koja radi na projektu NnG. Žalbe su upućene Heeremi i talijanskom Saipemu, koji nadzire postavljanje dijelova offshore vjetroelektrana.

Nacionalni sindikat željezničkih, pomorskih i transportnih radnika tvrdi da su britanski radnici, koji su inače plaćeni od 18 do 20 funti po satu, zamijenjeni jeftinijom azijskom radnom snagom, koju Solstad plaća u skladu s britanskom minimalnom plaćom od 9,50 funti po satu.

Odvjetnik koji zastupa radnike poslao je dopis u kojem kaže da su pomorci podvrgnuti “potpuno nerazumnom i nepravednom raskidu ugovora bez ikakvog objašnjenja ili valjanog razloga” te im se savjetuje da ne napuštaju brod. “Pomorci su potpisali ugovore za koje su vjerovali da traju do kraja projekta”, stoji u poruci. Nakon obraćanja javnosti, nekim je pomorcima rečeno da će dobiti dva tjedna plaćenog otkaznog roka kao naknadu.

Brojni pomorci podijelili su svoju priču s The Heraldom, ali željeli su ostati anonimni iz straha da ne budu stavljeni na ‘crnu listu’. Pomorac iz Škotske, otac troje djece, na brodu je bio samo tri tjedna. Tvrdi da je dijelu posade rečeno da moraju napustiti brod u utorak, a ostali će morati otići sljedeći tjedan. Vjeruje da će produženjem koncesije tvrtke dobiti vremena za izradu viza stranim radnicima.

“Šokantno je da škotska vlada ne vidi što se događa ovdje u našim vodama. Zašto je uopće došlo do produženja koncesije? Tu su mladi ljudi koji su ostavili sve da bi došli raditi ovdje, a oni će ih zamijeniti Malezijcima. Nemojte me krivo shvatiti, to su vrlo dragi ljudi, njima ne možemo ništa zamjeriti. Jednako su sposobni obaviti posao. Ali su jeftiniji”, rekao je škotski pomorac.

Još jedan otpušteni pomorac s Baldera, koji je želio ostati anoniman iz straha da ne dospije na ‘crnu listu’, rekao je za The Herald: “Tu imamo slučaj u britanskim vodama da naša Vlada, nakon havarije oko Brexita, opet pogoršava položaj britanskih pomoraca zbog jeftine radne snage. Odbio sam druge ponude kako bih se ovdje zaposlio. Sada ću izgubiti puno novca, neposredno prije božićnih blagdana.”

“Pomorci provode više od pola svog života na moru, prevozeći robu, opskrbljujući našu zemlju naftom, plinom i obnovljivom energijom te zauzvrat ostvaruju velike prihode. A ovo produženje koncesije daje stranim radnicima odobrenje da nastave raditi u britanskom offshore sektoru bez viza i ni na koji način ne pomaže britanskim pomorcima.”

Skandal dolazi u vrijeme kada se očekuje porast potražnje za offshore radnicima. Očekuje se da će se do 2030. broj zaposlenih u offshore sektoru više nego utrostručiti na 100.000 radnika. Trećina svih tih radnih mjesta je u Škotskoj.

Sindikati se bore protiv OWWC-a, koji omogućuje tvrtkama da preskoče uobičajena imigracijska ograničenja koja su stupila na snagu nakon Brexita i koriste rupu u zakonu kako bi zapošljavali strane državljane na brodovima za izgradnju i održavanje offshore vjetroelektrana u zoni od 12 nautičkih milja od kopna. Koncesija bi se trebala okončati u travnju 2023., a mnogi dovode u pitanje stajalište britanske vlade, ukazujući na činjenicu da je OWWC već puno puta bio produžen. Britanska vlada odlučila je produžiti koncesiju nakon što se u offshore industriji pojavila zabrinutost da će operateri offshore vjetroelektrana imati problema s održavanjem operativnog kontinuiteta zbog manjka kvalificiranih radnika.

Riječ je o već drugom skandalu u Velikoj Britaniji, nakon sramotnog otpuštanja britanskih pomoraca u P&O Ferries, navode sindikati. Naime, u ožujku je kompanija P&O Ferries otpustila 800 pomoraca putem Zooma kako bi ih zamijenili jeftinijom radnom snagom, uglavnom stranih agencija.

Pročitajte više: Britanske vlasti pokrenule istragu zbog masovnih otkaza u kompaniji P&O Ferries


Martin Williams / The Herald

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video