O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Hoće li se novo postrojenje na LNG Croatia ugraditi u hrvatskom brodogradilištu? Krhen: “Kapaciteti su popunjeni do 2030.”

Suočena s energetskom krizom zbog ruske agresije na Ukrajinu, Vlada je nakon godišnjeg odmora donijela stratešku odluku o povećanju kapaciteta LNG terminala na otoku Krku. HRT-ova novinarka Dajana Kruneš razgovarala je s direktorom LNG-ja Hrvojem Krhenom, koji je rekao da je investicija opravdala sva očekivanja.

– Danas dolazi 48. teret od početka rada terminala. Do sada smo zaprimili oko 6 milijuna 300 tisuća prostornih metara LNG-a i isporučili oko 3 milijarde 800 milijuna prostornih metara prirodnog plina u sustav, što nas čini najvećim pojedinačnim ulazom u sustav, rekao je Krhen u jučerašnjem intervjuu, istaknuvši da je investicija opravdala sva očekivanja. 

Posjet premijera Andreja Plenkovića s austrijskim kancelarom Karlom Nehammerom i predsjednikom vlade Savezne Države Bavarske Markusom Söderom govori da LNG nije samo za energetsku sigurnost Hrvatske nego i regije. 

– Naši kapaciteti koje nudimo na tržištu su 2 milijarde 900 milijuna prostornih metara na godišnjoj razini i ti kapaciteti su popunjeni do 2030. godine, rekao je direktor Krhen dodavši da svakodnevno dobivaju upite za nove kapacitete. 

– Dio kapaciteta pustit ćemo na tržište kada se napravi povećanje, tehnološka preinaka broda u iduće dvije godine kada ćemo moći isporučivati do 6,1 milijardu prostornih metara prirodnog plina, rekao je. 

Trenutačno smo na malo manje od tri milijarde prostornih metara prirodnog plina. Direktor LNG-ja rekao je da zadovoljavamo sve naše domaće potrebe. 

– Uz domaću proizvodnju i skladišne kapacitete sigurno zadovoljavamo domaće potrebe. Mi kao operater isporučujemo plin u transportni sustav, a dalje se distribuira putem transportnog i distributivnog sustava do krajnjih kupaca, ali većina plina ostaje na tržištu RH, istaknuo je Krhen, piše HRT.

Povećanje kapaciteta LNG-a u Omišlju

Podsjetimo, kapacitet terminala za ukapljeni prirodni plin (LNG) u Omišlju, na otoku Krku, bit će povećan na 6,1 milijardu kubičnih metara, što je gotovo dvostruko više od sadašnjeg kapaciteta, do 2024. godine, potvrdio je u studenom za Novi list Hrvoje Krhen, direktor tvrtke LNG Hrvatska koja upravlja terminalom.

Vlada Republike Hrvatske još je u kolovozu ove godine donijela odluku o proširenju kapaciteta LNG terminala, kao i Plinacrovog plinovoda između Zlobina i Bosiljeva, pri čemu je predviđeno ukupno ulaganje od 180 milijuna eura, od čega je 25 milijuna potrebno uložiti u sam LNG terminal, a 155 milijuna u novi plinovod. Ovakvu je odluku Vlada obrazložila povećanjem sigurnosti opskrbe te smanjenjem ovisnosti o uvozu plina iz Rusije.

Povećanje kapaciteta samog terminala izvest će se, objašnjava Krhen, dodavanjem još jednog postrojenja za uplinjavanje tekućeg prirodnog plina na FSRU (ploveća jedinica za skladištenje i uplinjavanje) brod »LNG Croatia«, čime će se maksimalni kapacitet uplinjavanja povećati na 700 tisuća kubnih metara na sat, odnosno nešto više od šest milijardi kubnih metara godišnje.

– Uskoro bi trebali ugovoriti izgradnju novog postrojenja za uplinjavanje, a očekivani rok isporuke je 18 mjeseci, nakon potpisa ugovora. Očekujemo da bi postrojenje za uplinjavanje trebalo biti ugrađeno na »LNG Croatia« tijekom ljeta 2024. godine, rekao je Krhen.

Na pitanje gdje će novo postrojenje biti proizvedeno nije želio špekulirati, ali budući da je konverzija broda »LNG Croatia« iz LNG tankera u FSRU rađena u Kini, vjerojatno će Kinezi sklapati i novu jedinicu za uplinjavanje tekućeg plina. Inače, dijelovi za takva postrojenja dolaze iz više zemalja svijeta, a u Kini se sklapaju u cjelinu i ugrađuju na brodove ili isporučuju naručitelju.

U slučaju »LNG Croatije«, novo postrojenje za uplinjavanje ugradit će se na brod u nekom od brodogradilišta na Mediteranu, možda čak i u nekom od hrvatskih brodogradilišta, no ni o tome Krhen nije htio govoriti prije nego što posao bude ugovoren. Novi list neslužbeno saznaje da su pregovori o tome već vođeni s riječkim brodogradilištem »3. maj«.

U svakom slučaju, LNG Hrvatska će nastojati, potvrdio je Krhen, da se ugradnja postrojenja obavi što bliže Krku kako bi se smanjio period tijekom kojega će biti prekinuta proizvodnja na LNG terminalu, kao i smanjili troškovi putovanja broda do brodogradilišta i natrag. Radi što manjeg zastoja u isporukama plina zakupcima kapaciteta terminala, novo postrojenje za uplinjavanje bit će ugrađeno u ljetnim mjesecima, kada je i potražnja za plinom najmanja.

Već 19. rujna 2022. godine donesena je odluka o početku postupka javne nabave čeličnih plinovodnih cijevi vrijednosti 400 milijuna kuna, a 14. listopada i odluka o početku postupka javne nabave opreme s puštanjem u rad i održavanjem, procijenjene vrijednosti 60 milijuna kuna.

U međuvremenu se očekuje i izgradnja prekrcajnih stanica za ukapljeni prirodni plin na Jadranu, u prvom redu u Zadru, Splitu i Pločama, gdje bi se manjim brodovima plin u ukapljenom stanju transportirao s Krka, a potom prekrcavao na brodove koji ga koriste kao pogonsko gorivo, kao i na kamione.

Suočena s energetskom krizom zbog ruske agresije na Ukrajinu, Vlada je nakon godišnjeg odmora donijela stratešku odluku o povećanju kapaciteta LNG terminala na otoku Krku. HRT-ova novinarka Dajana Kruneš razgovarala je s direktorom LNG-ja Hrvojem Krhenom, koji je rekao da je investicija opravdala sva očekivanja.

– Danas dolazi 48. teret od početka rada terminala. Do sada smo zaprimili oko 6 milijuna 300 tisuća prostornih metara LNG-a i isporučili oko 3 milijarde 800 milijuna prostornih metara prirodnog plina u sustav, što nas čini najvećim pojedinačnim ulazom u sustav, rekao je Krhen u jučerašnjem intervjuu, istaknuvši da je investicija opravdala sva očekivanja. 

Posjet premijera Andreja Plenkovića s austrijskim kancelarom Karlom Nehammerom i predsjednikom vlade Savezne Države Bavarske Markusom Söderom govori da LNG nije samo za energetsku sigurnost Hrvatske nego i regije. 

– Naši kapaciteti koje nudimo na tržištu su 2 milijarde 900 milijuna prostornih metara na godišnjoj razini i ti kapaciteti su popunjeni do 2030. godine, rekao je direktor Krhen dodavši da svakodnevno dobivaju upite za nove kapacitete. 

– Dio kapaciteta pustit ćemo na tržište kada se napravi povećanje, tehnološka preinaka broda u iduće dvije godine kada ćemo moći isporučivati do 6,1 milijardu prostornih metara prirodnog plina, rekao je. 

Trenutačno smo na malo manje od tri milijarde prostornih metara prirodnog plina. Direktor LNG-ja rekao je da zadovoljavamo sve naše domaće potrebe. 

– Uz domaću proizvodnju i skladišne kapacitete sigurno zadovoljavamo domaće potrebe. Mi kao operater isporučujemo plin u transportni sustav, a dalje se distribuira putem transportnog i distributivnog sustava do krajnjih kupaca, ali većina plina ostaje na tržištu RH, istaknuo je Krhen, piše HRT.

Povećanje kapaciteta LNG-a u Omišlju

Podsjetimo, kapacitet terminala za ukapljeni prirodni plin (LNG) u Omišlju, na otoku Krku, bit će povećan na 6,1 milijardu kubičnih metara, što je gotovo dvostruko više od sadašnjeg kapaciteta, do 2024. godine, potvrdio je u studenom za Novi list Hrvoje Krhen, direktor tvrtke LNG Hrvatska koja upravlja terminalom.

Vlada Republike Hrvatske još je u kolovozu ove godine donijela odluku o proširenju kapaciteta LNG terminala, kao i Plinacrovog plinovoda između Zlobina i Bosiljeva, pri čemu je predviđeno ukupno ulaganje od 180 milijuna eura, od čega je 25 milijuna potrebno uložiti u sam LNG terminal, a 155 milijuna u novi plinovod. Ovakvu je odluku Vlada obrazložila povećanjem sigurnosti opskrbe te smanjenjem ovisnosti o uvozu plina iz Rusije.

Povećanje kapaciteta samog terminala izvest će se, objašnjava Krhen, dodavanjem još jednog postrojenja za uplinjavanje tekućeg prirodnog plina na FSRU (ploveća jedinica za skladištenje i uplinjavanje) brod »LNG Croatia«, čime će se maksimalni kapacitet uplinjavanja povećati na 700 tisuća kubnih metara na sat, odnosno nešto više od šest milijardi kubnih metara godišnje.

– Uskoro bi trebali ugovoriti izgradnju novog postrojenja za uplinjavanje, a očekivani rok isporuke je 18 mjeseci, nakon potpisa ugovora. Očekujemo da bi postrojenje za uplinjavanje trebalo biti ugrađeno na »LNG Croatia« tijekom ljeta 2024. godine, rekao je Krhen.

Na pitanje gdje će novo postrojenje biti proizvedeno nije želio špekulirati, ali budući da je konverzija broda »LNG Croatia« iz LNG tankera u FSRU rađena u Kini, vjerojatno će Kinezi sklapati i novu jedinicu za uplinjavanje tekućeg plina. Inače, dijelovi za takva postrojenja dolaze iz više zemalja svijeta, a u Kini se sklapaju u cjelinu i ugrađuju na brodove ili isporučuju naručitelju.

U slučaju »LNG Croatije«, novo postrojenje za uplinjavanje ugradit će se na brod u nekom od brodogradilišta na Mediteranu, možda čak i u nekom od hrvatskih brodogradilišta, no ni o tome Krhen nije htio govoriti prije nego što posao bude ugovoren. Novi list neslužbeno saznaje da su pregovori o tome već vođeni s riječkim brodogradilištem »3. maj«.

U svakom slučaju, LNG Hrvatska će nastojati, potvrdio je Krhen, da se ugradnja postrojenja obavi što bliže Krku kako bi se smanjio period tijekom kojega će biti prekinuta proizvodnja na LNG terminalu, kao i smanjili troškovi putovanja broda do brodogradilišta i natrag. Radi što manjeg zastoja u isporukama plina zakupcima kapaciteta terminala, novo postrojenje za uplinjavanje bit će ugrađeno u ljetnim mjesecima, kada je i potražnja za plinom najmanja.

Već 19. rujna 2022. godine donesena je odluka o početku postupka javne nabave čeličnih plinovodnih cijevi vrijednosti 400 milijuna kuna, a 14. listopada i odluka o početku postupka javne nabave opreme s puštanjem u rad i održavanjem, procijenjene vrijednosti 60 milijuna kuna.

U međuvremenu se očekuje i izgradnja prekrcajnih stanica za ukapljeni prirodni plin na Jadranu, u prvom redu u Zadru, Splitu i Pločama, gdje bi se manjim brodovima plin u ukapljenom stanju transportirao s Krka, a potom prekrcavao na brodove koji ga koriste kao pogonsko gorivo, kao i na kamione.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video