O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Problemi zbog embarga: Ograničenje cijena ruske nafte uzrokovalo veliku gužvu u Bosporu

Čak 19 tankera sa sirovom naftom čekalo je u ponedjeljak zeleno svjetlo da preplove turske vode. U utorak se njihov broj povećao

Zapadno ograničenje cijena nafte iz Rusije izazvalo je gužvu pred Bosporom. Nova mjera, koju su usuglasili SAD, zemlje skupine G7, EU i Australija, cijenu ruske nafte limitira na 60 dolara po barelu ako tankeri žele pristup osiguranju i financijskoj infrastrukturi, piše Jutarnji List.

Četiri direktora iz naftne industrije rekli su Financial Timesu da Turska traži potvrdu da kompanije imaju osiguranje za tankere koji prolaze Bosporom i Dardanelima.

Globalni pristup

Zemlje koje ulaze u skupinu G7 pružatelji su usluga osiguranja oko 90 posto svjetskog teretnog prometa, a EU je glavni igrač u pomorskom transportu što ih stavlja u poziciju da ograničenje nametnu većini ruskih kupaca diljem svijeta.

Prema pisanju Financial Timesa, 19 tankera sa sirovom naftom čekalo je u ponedjeljak zeleno svjetlo da preplove turske vode. U utorak se njihov broj povećao. Usko grlo događa se zbog potvrde o osiguranju za slučaj da dođe do incidenta poput izlijevanja nafte ili sudara.

Bospor je jedan od najprometnijih morskih prolaza. Prema nekim procjenama, svake godine tim prolazom prođe 48.000 brodova, a njime je ponekad teško ploviti. Više od tri posto globalne ponude – većinom iz Rusije ili Kaspijskog jezera – prolazi tim 27 kilometara dugim vodenim putem.

No, zakrčenje pred Turskom zbog potvrda prvi je znak da ograničenje cijena ruske nafte utječe na globalni pristup nafti. Jedan izvor iz naftne industrije upoznat sa situacijom izjavio je za FT da su ruske osiguravajuće kuće dale turskim vlastima potvrde koje im omogućuju da plove, a da su brodari s osiguranjem zapadnih tvrtki zadržani. Jedan izvor navodi da turske vlasti traže i dodatne informacije. Prethodnih je dana objavljeno da je Rusija nabavila stotinjak tajnih tankera kako bi zaobišla sankcije.

Dok se situacija pokraj turske obale komplicira, cijene nafte u utorak su pale, a ojačani američki dolar i gospodarska neizvjesnost pojačavali su utjecaj stupanja na snagu zapadnog ograničenja cijena ruske nafte i projiciranog porasta potražnje u Kini, piše Reuters. Kretanja na tržištima ojačala su uvjerenje ulagača da će Federalne rezerve još ustrajati na dizanju kamatnih stopa, u podršci rejtingu američkog dolara. Jači dolar čini naftu denominiranu u dolarima skupljom za kupce koji plaćaju ostalim valutama i smanjuje potražnju.

“Inflacija bi ipak mogla prouzročiti globalne gospodarske turbulencije u sljedećim mjesecima”, rekao je Tamas Varga iz kompanije PVM, dodajući da bi kinesko otvaranje trebalo pozitivno djelovati na razvoj situacije.

Nestabilno tržište

Tržište je još vagalo utjecaj ograničenja cijene ruske nafte koja se transportira morskim putem na 60 dolara po barelu na proizvodnju. To je tržište samo činilo nestabilnijim.

Rusija je odgovorila na potez Zapada objavljujući da neće prodavati naftu potpisnicima dogovora. Analitičari iz Rystad Energyja predviđaju da će prijetnja gubitka osiguranja ograničiti ruski pristup tankerskom tržištu i smanjiti izvoz sirove nafte za 500.000 barela dnevno u odnosu na razine iz veljače.

Čak 19 tankera sa sirovom naftom čekalo je u ponedjeljak zeleno svjetlo da preplove turske vode. U utorak se njihov broj povećao

Zapadno ograničenje cijena nafte iz Rusije izazvalo je gužvu pred Bosporom. Nova mjera, koju su usuglasili SAD, zemlje skupine G7, EU i Australija, cijenu ruske nafte limitira na 60 dolara po barelu ako tankeri žele pristup osiguranju i financijskoj infrastrukturi, piše Jutarnji List.

Četiri direktora iz naftne industrije rekli su Financial Timesu da Turska traži potvrdu da kompanije imaju osiguranje za tankere koji prolaze Bosporom i Dardanelima.

Globalni pristup

Zemlje koje ulaze u skupinu G7 pružatelji su usluga osiguranja oko 90 posto svjetskog teretnog prometa, a EU je glavni igrač u pomorskom transportu što ih stavlja u poziciju da ograničenje nametnu većini ruskih kupaca diljem svijeta.

Prema pisanju Financial Timesa, 19 tankera sa sirovom naftom čekalo je u ponedjeljak zeleno svjetlo da preplove turske vode. U utorak se njihov broj povećao. Usko grlo događa se zbog potvrde o osiguranju za slučaj da dođe do incidenta poput izlijevanja nafte ili sudara.

Bospor je jedan od najprometnijih morskih prolaza. Prema nekim procjenama, svake godine tim prolazom prođe 48.000 brodova, a njime je ponekad teško ploviti. Više od tri posto globalne ponude – većinom iz Rusije ili Kaspijskog jezera – prolazi tim 27 kilometara dugim vodenim putem.

No, zakrčenje pred Turskom zbog potvrda prvi je znak da ograničenje cijena ruske nafte utječe na globalni pristup nafti. Jedan izvor iz naftne industrije upoznat sa situacijom izjavio je za FT da su ruske osiguravajuće kuće dale turskim vlastima potvrde koje im omogućuju da plove, a da su brodari s osiguranjem zapadnih tvrtki zadržani. Jedan izvor navodi da turske vlasti traže i dodatne informacije. Prethodnih je dana objavljeno da je Rusija nabavila stotinjak tajnih tankera kako bi zaobišla sankcije.

Dok se situacija pokraj turske obale komplicira, cijene nafte u utorak su pale, a ojačani američki dolar i gospodarska neizvjesnost pojačavali su utjecaj stupanja na snagu zapadnog ograničenja cijena ruske nafte i projiciranog porasta potražnje u Kini, piše Reuters. Kretanja na tržištima ojačala su uvjerenje ulagača da će Federalne rezerve još ustrajati na dizanju kamatnih stopa, u podršci rejtingu američkog dolara. Jači dolar čini naftu denominiranu u dolarima skupljom za kupce koji plaćaju ostalim valutama i smanjuje potražnju.

“Inflacija bi ipak mogla prouzročiti globalne gospodarske turbulencije u sljedećim mjesecima”, rekao je Tamas Varga iz kompanije PVM, dodajući da bi kinesko otvaranje trebalo pozitivno djelovati na razvoj situacije.

Nestabilno tržište

Tržište je još vagalo utjecaj ograničenja cijene ruske nafte koja se transportira morskim putem na 60 dolara po barelu na proizvodnju. To je tržište samo činilo nestabilnijim.

Rusija je odgovorila na potez Zapada objavljujući da neće prodavati naftu potpisnicima dogovora. Analitičari iz Rystad Energyja predviđaju da će prijetnja gubitka osiguranja ograničiti ruski pristup tankerskom tržištu i smanjiti izvoz sirove nafte za 500.000 barela dnevno u odnosu na razine iz veljače.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video