O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Europski zeleni plan: Postignut dogovor o smanjenju emisija iz pomorskog prometa

Komisija pozdravlja politički dogovor Europskog parlamenta i Vijeća kojim se povećava doprinos sektora pomorskog prometa postizanju cilja smanjenja neto emisija stakleničkih plinova na razini EU-a za najmanje 55 % do 2030. i postizanju klimatske neutralnosti do 2050.

Rano ujutro 23. ožujka, suzakonodavci su postigli dogovor o inicijativi „FuelEU Maritime” – novoj uredbi EU-a kojom se osigurava postupno smanjenje intenziteta stakleničkih plinova iz goriva koja se upotrebljavaju u sektoru pomorskog prometa, od 2 % u 2025. do čak 80 % do 2050. Tom će se mjerom pridonijeti smanjenju emisija stakleničkih plinova iz sektora pomorskog prometa promicanjem upotrebe čišćih goriva i energije.

Dogovorom se dopunjuje privremeni dogovor postignut 18. prosinca 2022. o uključivanju emisija iz pomorskog prometa u sustav EU-a za trgovanje emisijama (EU ETS), drugojključnoj inicijativi u nastojanjima EU-a da smanji emisije iz pomorskog prometa.

Dekarbonizacija pomorskog prometa

U EU-u je 2021. vodni promet proizveo od 3 do 4 % ukupnih emisija CO2. Unatoč padu aktivnosti 2020. zbog pandemije koronavirusa, očekuje se da će pomorski promet rasti zbog sve veće potražnje za primarnim resursima i kontejnerskim prijevozom.

Inicijativa „FuelEU Maritime” pridonijet će u dekarbonizaciji sektora pomorskog prometa utvrđivanjem maksimalnih ograničenja godišnjeg intenziteta emisija stakleničkih plinova za energiju koja se upotrebljava na brodu. Ti će ciljevi s vremenom postati ambiciozniji kako bi se potaknuli i uzeli u obzir očekivani tehnološki razvoj i povećana proizvodnja obnovljivih i niskougljičnih goriva. Ciljevi ne obuhvaćaju samo emisije CO2, nego i emisije metana i dušikova oksida tijekom cijelog životnog ciklusa goriva.

Novim pravilima uvodi se i dodatni zahtjev za nultu stopu emisija na vezu kojim se propisuje da putnički brodovi i kontejnerski brodovi u lukama upotrebljavaju opskrbu električnom energijom s kopna ili alternativne tehnologije s nultom stopom emisija kako bi se smanjile emisije koje onečišćuju zrak u lukama, koje su često blizu gusto naseljenih područja.

U okviru inicijative „FuelEU Maritime” primjenjuje se tehnološki neutralan pristup koji se temelji na ciljevima kako bi se omogućili inovacije i razvoj novih tehnologija goriva za zadovoljenje budućih potreba, a operaterima se nudi sloboda odlučivanja o tome koje će gorivo upotrijebiti s obzirom na brod ili vrstu operacije. Uredbom se predviđa i mehanizam dobrovoljnog udruživanja. U okviru tog programa brodovima će se dopustiti da objedinjuju svoje bilance usklađenosti s jednim ili više drugih brodova. Stoga će udruženje u cjelini morati u prosjeku poštovati ograničenja intenziteta stakleničkih plinova.

Usklađenim mandatom EU-a zadržat će se jednaki uvjeti i osigurati nastavak rasta tržišta održivih brodskih goriva i dobro funkcioniranje pomorskog prometa koji će istodobno pridonositi klimatskim ciljevima EU-a. To će se postići povećanjem potražnje za obnovljivim i niskougljičnim gorivima. Time će se osigurati pravna sigurnost za brodare i proizvođače goriva te potaknuti proizvodnja održivih brodskih goriva velikih razmjera. To će pak pomoći u smanjenju razlike u cijeni između fosilnih goriva i održivih opcija. Uključen je poseban sustav poticaja kako bi se poduprla uporaba obnovljivih goriva nebiološkog podrijetla s visokim potencijalom dekarbonizacije.

Sljedeći koraci

Jutros postignut politički dogovor sada se mora službeno potvrditi. Nakon što Europski parlament i Vijeće dovrše taj postupak, nova će se pravila objaviti u Službenom listu Europske unije i stupiti na snagu 20 dana nakon objave.

Kontekst

Europski zeleni plan EU-ova je dugoročna strategija rasta s ciljem da Europa do 2050. postane klimatski neutralna. Kako bi ostvarila taj cilj, Europa mora do 2030. smanjiti svoje emisije za barem 55 % u odnosu na razine iz 1990. Jutrošnji dogovor još je jedan važan korak u donošenju zakonodavnog paketa Komisije „Spremni za 55 %” za provedbu europskog zelenog plana. Temelji se na drugim političkim dogovorima o dijelovima tog paketa, od kojih su najnoviji postroženi propisi za povećanje energetske učinkovitosti

Budući da čini oko 75 % obujma vanjske trgovine EU-a i 31 % obujma unutarnje trgovine EU-a, pomorski promet bitna je sastavnica europskog prometnog sustava i ima ključnu ulogu za europsko gospodarstvo. Trenutačno se kombinacija goriva u pomorskom sektoru oslanja isključivo na fosilna goriva. Kako bi se postigla klimatska neutralnost, EU mora smanjiti emisije iz prometa, uključujući emisije iz pomorskog prometa, za 90 % do 2050. (u usporedbi s razinama iz 1990.). Povećana upotreba obnovljivih i niskougljičnih goriva u okviru inicijative „FuelEU Maritime” i veća potpora inovacijama za rješavanje utjecaja pomorskog sektora na okoliš bit će ključne za postizanje klimatskih ciljeva EU-a u okviru Pariškog sporazuma i ostvarivanje europskog zelenog plana.

Komisija pozdravlja politički dogovor Europskog parlamenta i Vijeća kojim se povećava doprinos sektora pomorskog prometa postizanju cilja smanjenja neto emisija stakleničkih plinova na razini EU-a za najmanje 55 % do 2030. i postizanju klimatske neutralnosti do 2050.

Rano ujutro 23. ožujka, suzakonodavci su postigli dogovor o inicijativi „FuelEU Maritime” – novoj uredbi EU-a kojom se osigurava postupno smanjenje intenziteta stakleničkih plinova iz goriva koja se upotrebljavaju u sektoru pomorskog prometa, od 2 % u 2025. do čak 80 % do 2050. Tom će se mjerom pridonijeti smanjenju emisija stakleničkih plinova iz sektora pomorskog prometa promicanjem upotrebe čišćih goriva i energije.

Dogovorom se dopunjuje privremeni dogovor postignut 18. prosinca 2022. o uključivanju emisija iz pomorskog prometa u sustav EU-a za trgovanje emisijama (EU ETS), drugojključnoj inicijativi u nastojanjima EU-a da smanji emisije iz pomorskog prometa.

Dekarbonizacija pomorskog prometa

U EU-u je 2021. vodni promet proizveo od 3 do 4 % ukupnih emisija CO2. Unatoč padu aktivnosti 2020. zbog pandemije koronavirusa, očekuje se da će pomorski promet rasti zbog sve veće potražnje za primarnim resursima i kontejnerskim prijevozom.

Inicijativa „FuelEU Maritime” pridonijet će u dekarbonizaciji sektora pomorskog prometa utvrđivanjem maksimalnih ograničenja godišnjeg intenziteta emisija stakleničkih plinova za energiju koja se upotrebljava na brodu. Ti će ciljevi s vremenom postati ambiciozniji kako bi se potaknuli i uzeli u obzir očekivani tehnološki razvoj i povećana proizvodnja obnovljivih i niskougljičnih goriva. Ciljevi ne obuhvaćaju samo emisije CO2, nego i emisije metana i dušikova oksida tijekom cijelog životnog ciklusa goriva.

Novim pravilima uvodi se i dodatni zahtjev za nultu stopu emisija na vezu kojim se propisuje da putnički brodovi i kontejnerski brodovi u lukama upotrebljavaju opskrbu električnom energijom s kopna ili alternativne tehnologije s nultom stopom emisija kako bi se smanjile emisije koje onečišćuju zrak u lukama, koje su često blizu gusto naseljenih područja.

U okviru inicijative „FuelEU Maritime” primjenjuje se tehnološki neutralan pristup koji se temelji na ciljevima kako bi se omogućili inovacije i razvoj novih tehnologija goriva za zadovoljenje budućih potreba, a operaterima se nudi sloboda odlučivanja o tome koje će gorivo upotrijebiti s obzirom na brod ili vrstu operacije. Uredbom se predviđa i mehanizam dobrovoljnog udruživanja. U okviru tog programa brodovima će se dopustiti da objedinjuju svoje bilance usklađenosti s jednim ili više drugih brodova. Stoga će udruženje u cjelini morati u prosjeku poštovati ograničenja intenziteta stakleničkih plinova.

Usklađenim mandatom EU-a zadržat će se jednaki uvjeti i osigurati nastavak rasta tržišta održivih brodskih goriva i dobro funkcioniranje pomorskog prometa koji će istodobno pridonositi klimatskim ciljevima EU-a. To će se postići povećanjem potražnje za obnovljivim i niskougljičnim gorivima. Time će se osigurati pravna sigurnost za brodare i proizvođače goriva te potaknuti proizvodnja održivih brodskih goriva velikih razmjera. To će pak pomoći u smanjenju razlike u cijeni između fosilnih goriva i održivih opcija. Uključen je poseban sustav poticaja kako bi se poduprla uporaba obnovljivih goriva nebiološkog podrijetla s visokim potencijalom dekarbonizacije.

Sljedeći koraci

Jutros postignut politički dogovor sada se mora službeno potvrditi. Nakon što Europski parlament i Vijeće dovrše taj postupak, nova će se pravila objaviti u Službenom listu Europske unije i stupiti na snagu 20 dana nakon objave.

Kontekst

Europski zeleni plan EU-ova je dugoročna strategija rasta s ciljem da Europa do 2050. postane klimatski neutralna. Kako bi ostvarila taj cilj, Europa mora do 2030. smanjiti svoje emisije za barem 55 % u odnosu na razine iz 1990. Jutrošnji dogovor još je jedan važan korak u donošenju zakonodavnog paketa Komisije „Spremni za 55 %” za provedbu europskog zelenog plana. Temelji se na drugim političkim dogovorima o dijelovima tog paketa, od kojih su najnoviji postroženi propisi za povećanje energetske učinkovitosti

Budući da čini oko 75 % obujma vanjske trgovine EU-a i 31 % obujma unutarnje trgovine EU-a, pomorski promet bitna je sastavnica europskog prometnog sustava i ima ključnu ulogu za europsko gospodarstvo. Trenutačno se kombinacija goriva u pomorskom sektoru oslanja isključivo na fosilna goriva. Kako bi se postigla klimatska neutralnost, EU mora smanjiti emisije iz prometa, uključujući emisije iz pomorskog prometa, za 90 % do 2050. (u usporedbi s razinama iz 1990.). Povećana upotreba obnovljivih i niskougljičnih goriva u okviru inicijative „FuelEU Maritime” i veća potpora inovacijama za rješavanje utjecaja pomorskog sektora na okoliš bit će ključne za postizanje klimatskih ciljeva EU-a u okviru Pariškog sporazuma i ostvarivanje europskog zelenog plana.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video