O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Zašto japanski brodovi imaju imena s dodatkom “Maru”?

Brodovi japanskih vlasnika kao sastavni dio imena imaju počesto i dodatak – Maru, a potječe iz daleke prošlosti Japana. Povezan je s imenom božanstva Hakudo Maru, mitološkim nebeskim učiteljem brodogradnje i s božanstvom Akumigora Maru za koga se vjeruje da živi u podmorju.

Prvi brod koji je ponio taj dodatak imenu bio je »Nihon Maru« izgrađen 1591. godine. Dodatak se daje isključivo trgovačkim brodovima… U našoj floti gotovo svi brodari su gradili ili kupovali brodove u Japanu te su njihova originalna imena imala taj dodatak, piše Danilo Prestint za Novi list.

Kršenje pravila

Jedan od prvih brodova koji je porinut kao »Kibi Maru No.9« (dovršen kao »Commandant Le Fauve«, kasnije »Depute Frederic Chevillon«) 1918. godine u brodogradilištu Kibi u Osaki završio je 1930. godine u floti Splitskog parobrodarskog društva s.o.j. SPAD (utemeljeno 1929.) pod imenom »Jug«. Kasnije je prodan i postao je »Giglio« da bi 9. rujna 1943. godine bio potopljen u luci Bastia na Korzici.

Tanker »Eiryo Maru No. 3« izgrađen je 1990. godine u brodogradilištu Hitachi Mukaishima u Mukaishima. U Jadran dolazi 1998. godine kao »INA Sisak« (Outside Trading Corp. BVI Ltd.), a 2002. je »Sisak« (JPS Sisak Shipping Corp.). Prodan je 2009. godine i postaje »Karol Wojtyla« (Cassar Navigation Ltd.). I dalje plovi pod tim imenom, ali je u vlasništvu Milebrook United Ltd., vije zastavu Tanzanije, a posljednji poznati položaj zabilježen je krajem ožujka na sidrištu luke Kerč, pred prolazom između Kerčkog i Tamanskog poluotoka – spoj Crnog i Azovskog mora.

Godine 1993. u brodogradilištu Sasaki u Kinoe izgrađen je tanker »Yamae Maru« (Yamamoto Shoji), koji 2000. godine mijenja ime u »Seongho Ace« (Seong Ho Shipping Co.) da bi 2002. došao u Jadran kao »Bakar« (Jadranski pomorski servis, Rijeka). I danas plovi pod tim imenom, kao tanker za opskrbu brodova (bunker) u području luke Nakhodka (na obali Japanskog mora) vioreći zastavu Rusije.

Tanker »Koshin Maru No. 11« izgrađen je 1992. godine u brodogradilištu Watanabe Zosen u Hakati. Godine 1999. dolazi u Jadran i postaje »INA Urinj«, a tri godine kasnije je »Urinj« (Jadranski pomorski servis, Rijeka). Prodan je deset godina kasnije te postaje »Determination« pod kojim i danas plovi pod zastavom Togoa.

Tanker »Shohu Maru« izgrađen je 1986. godine u brodogradilištu Sasaki u Kinoe, a 1998. dolazi u Jadran kao »INA Đeletovci«. Četiri godine kasnije mijenja ime u »Đeletovci«, a 2010. je prodan i postaje »Z Two«. Šest godina kasnije postaje »Sea Eunice« pod kojim imenom i danas plovi pod zastavom Sierra Leonea. Prema najnovijim podacima iz ožujka, odnosno travnja 2023. godine, operativci nigerijske mornarice arestirali su tanker 15. veljače (bio je arestiran i 8. studenog 2016. i 11. kolovoza prošle godine) zbog kršenja pravila IMO-a i Nigerian Maritime Administration and Safety Agency (NIMASA). Naime, posada isključuje AIS i krijumčari gorivo.

Maru brodovi Splošne plovbe

– »Geiko Maru«, izgrađen 1970. u Yokosuki, a 1975. postaje »Novo Mesto«. Izrezan je 1992. u Beilunu

– »Kanetoshi Maru«, izgrađen 1968. u Shimizu, a 1971. mijenja ime u »Logatec«. Odlazi u rezalište 1993. kao »Wan Dai«

– »Nile Maru«, izgrađen 1972. u Shimizu, 1972. postaje »Nova Gorica«. Odlazi u rezalište 1996. kao »Triglav«

– »Shokai Maru«, izgrađen 1968. u Osaki, 1975. »Sobrino«, »Saloma« i »Vrhnika«. 1989. »Nika«, 1990. rezalište

– »Suiko Maru«, izgrađen 1978. u Mizushima, kasnije« Lassia«, »Lucija«, »Angela R.«, »Angela«, »Angel«, »Angel S.« i »KS Angel«. Izrezan 2012. godine

– »Tanba Maru«, izgrađen 1969. u Onomichi. Kasnije »Pioneer Merchant« i »Kočevje«. Izrezan 1992. godine

– »Thames Maru«, izgrađen 1972. u Onomichi. Kasnije »Oinoussian Maiden«, »Izola«, »Guns and Roses«, »Prosperous Star« i »Han Star«. Izrezan 2002. godine

Zanimljiva sudbina

U floti riječke Jadrolinije nalazimo trajekt »Koraku Maru« izgrađen 1983. godine u japanskom brodogradilištu Hayashikane SB & Eng. Co. Ltd u Nagasakiju za tvrtku Utaka Kokudo Ferry K.K. iz Takamatsua koji 1998. postaje – »Valun«.

Zanimljivu sudbinu imao je brod »Matsufukujin Maru« koji je izgrađen 1975. godine u brodogradilištu Kochiken Zosen K.K. u Kochiju, da bi nakon promjena nekoliko imena: »Sun Alkes« (Fukujin Kisen K.K., Namikata) i »Crest II« (Fantai Navigation S.A., Panama), 1985. ušao u flotu Trinos Shipping S.A., Panama, ali u najmu Lošinjske plovidbe-Brodarstvo, pod imenom »Unije«. Jedanaest godina kasnije brod izlazi iz najma Lošinjplova te je vraćen panamskom brodaru (Ferremka Handelsgeselschaft mbH, Beč) te je raspremljen od listopada 1996. u Rijeci, a potom u Kraljevici. Otegljen je u tursko rezalište Aliaga tek 2003. godine.

Godine 1976. u brodogradilištu Mitsubishi Heavy Industries Co. Ltd. u Shimonosekiju izgrađen je brod »Unkai Maru« (Sankyu Unyu Kiko K.K., Kitakyusho) koji nakon promjene imena u »Golden Cirrus« (Golden Cirrus S.A., Panama), 1986. godine ulazi u flotu Trinos Shipping S.A. iz Rijeke u menadžmentu Lošinjske plovidbe – Brodarstvo pod imenom »Cernik«. Prodan je 1988. godine jednoj ciparskoj kompaniji i postaje »Lady II« (Vlastos Shipping Co Ltd., Limassol), a 1991. mijenja ime u »Robin«, ali ostaje u ciparskom vlasništvu (man. Meadway Shipping & Trading Inc.) i pod ciparskom zastavom. U veljači 1999. godine odlazi u kinesko rezalište Xinhui.

Brod »Yosei Maru« (Itoh-Chu Shoji K.K., Osaka) izgrađen je 1969. godine u brodogradilištu Kanasashi Zosen K.K. u Shimizu, pet godina kasnije mijenja ime u »Strait Mars« (Oyster Shipping Corp., Singapore), a 1975. ulazi u flotu Lošinjske plovidbe – Brodarstvo kao »Rovenska«. Početkom rata, 1991. godine upisan je na tvrtku Croline Shipping Co. Ltd. iz Kingstowna te vije zastave St. Vincenta i Grenadina, a već sljedeće godine ista tvrtka je registrirana u Rijeci te je podignuta hrvatska zastava. Brod je prodan 1992. godine, postaje »Lady Rima« (zastava Honduras), 1994. je u sirijskom vlasništvu, a 1996. postaje »Mona C.« (Acatos Navigation Ltd.), pod zastavom Belizea. O nepoznatoj sudbini toga broda pisali smo nedavno (2010. je izbrisan)

Bulker »Nissho Maru« izgrađen je 1981. godine u Imabariju (Imabari Zosen K.K.) za japanskog brodara Dainichi Kaiun K.K. iz Kobea. Nakon promjena imena »Nymphaea« i »Azucena« (Seafarers Shipping Agency Inc., Manila, filipinska zastava), 1986. godine postaje »Ist« u floti Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc., Panama (Jadranska slobodna plovidba, Split). Početkom rata, 1991. godine, registriran je na Malti (Adria Maritime Ltd., Valletta), a 1993. je u floti Hope Shipping Co. Ltd. (Valletta), ali uvijek u menadžmentu Jadroplova. Prodan je 2012. godine kad postaje »Bright Eagle« (Brightway Group Ltd., Panama), iste godine »Brigg« (Korablestroitel JS Co., Pnom Penh.zastava Kambodža), a 2013. odlazi u indijsko rezalište u Alangu.

Najveći u Jugoslaviji

Najveći brod u tadašnjoj jugoslavenskoj floti (nosivost 162.597 tona) – »Smederevo« (Beogradska plovidba, Beograd) izgrađen je 1973. godine u brodogradilištu JMU Amtec (IHI) u Aioi kao »Hoshun Maru« za kao ore/oil carrier (bulker/tanker), a 1981. je preuređen za prijevoz rudače. Prilično često mijenja imena (»Ryusei Maru«, »New Bounty« i »Accord«) da bi 1987. podigao jugoslavensku zastavu. Prodan je 1992. godine i postaje »Ore Star« (zastava St. Vincent & Grenadini), a 1994. bio izbrisan iz registra brodova zbog upitnog postojanja.

»Newcastle« je izgrađen 1971. godine u brodogradilištu Kurushima u Hashihami kao »Osho Maru« (Toda Kisen K.K.), zatim mijenja imena »Paz Estrella« (J.M. Volpan SA) te 1990. postaje »Vicko« (Renzlor Securities SA). Devet godina kasnije postaje »Sofia«, a 2011. je izbrisan zbog upitnog postojanja.

Na kraju brod za prijevoz cementa koji je često u vodama Koromačna – »Lika«. Izgrađen je 1974. u brodogradilištu Honda u Saiki kao »Iyo Maru« (Iyo Kaiun K.K.), a onda mijenja imena (»Naftocement IV«, »Adriacem I«) da bi 2011. postao »Lika« (Gosp Shipping Ltd.).

Brod »Miyoshi Maru« (Dainichi Kaiun K.K., Kobe) izgrađen je 1970. godine u brodogradilištu Kurushima u Hashihama/Imabari, a šest godina kasnije nosi ime »Jugoslavija« (Jugoslavenska pomorska agencija). Iste godine mijenja ime u »Vietnam Namtu« (Vietnam Sea Transport & Chartering Co., Saigon). Godine 2000. postaje »Silvery Falcon« (Falcon Shipping Co., Saigon), a izrezan je 17. studenog 2003. u indijskom Alangu.

Brod za prijevoz rashlađenih tereta »Shinki Maru« (Fresh South Shipping SA, Panama, man. Nisshin Kisen K.K.) izgrađen je 1987. godine u brodogradilištu Shikoku DY Co. Ltd. u Takamatsu. Osam godina kasnije mijenja ime u »Nova Friesia« (NV Zeerederij Holland – Friesland, Willemstad, man. Seatrade Groningen BV, Groningen). Godine 2007. nalazimo je u floti Friesia Shipping Ltd., Monrovia, man. Damaco d.d., Rijeka. Izrezan je 17. ožujka 2012. godine u Mumbaiju (Kainya Steel Corp.)

Riječki Japanci

Zanimljivo je da su neki prodani parobrodi riječkih brodara s vremenom završili u japanskom vlasništvu te su dobili imena s dodatkom – Maru.

Parobrod »Hunnia« izgrađen 1911. godine u brodogradilištu Wood Skinner & Co Ltd u Bill Quayu za Atlantica Sea Navigation Co Ltd. Fiume, 1914. prodan je u Rusiju, 1921. postaje »San Fernando« (Societe Maritime et Commerciale de France, Rouen), a sljedeće godine je »Monica Seed«. Dvije godine kasnije postaje »Kogiku Maru« (Shiozaki Yokichi, Nagasaki), mijenja vlasnike (Sawaguchi Kisen Kogyo K.K., Amagasaki), ali ne i ime. Sedmog prosinca 1932. godine nasukao se i potopio kod otoka Shinto.

Parobrod »Hieronymi« izgrađen 1904. u brodogradilištu W. Dobson & Co. u Walker-on-Tyne za Hungarian Levant Steamship Co. Ltd. Fiume, 1913. godine je prodan u Cardiff i postaje »Boscombe Chine«. Stalno mijenja vlasnike, 1921. mijenja ime u »Ville de Berne« (L. Chantier & E. Dbi., Dieppe), a 1924. postaje »Taisei Maru« (Morihei Kisen K.K., Amagasaki). Preživljava Drugi svjetski rat, te 1945. je u vlasništvu tvrtke Yamamoto Kisen K.K. iz Osake koja ga 1950. prodaje japanskoj vladi. Sljedeće godine je izrezan.

Parobrod »Buda II« (Royal Hungarian Sea Navigation Co. Adria Ltd., Fiume) izgrađen je 1905. godine u brodogradilištu Napier & Miller u Yokeru. Početkom Prvog svjetskog rata raspremljen je u Santosu, a 1917. zaplijenjen je od strane Brazila nakon što je posada onesposobila stroj. Godine 1919. nalazimo ga pod imenom »Marechal Foch« u vlasništvu francuske vlade i matičnom lukom Brest. Tri godine kasnije je u floti dobro poznatog francuskog brodara Cia. Delmas Freres et Vieljeux iz La Rochellea koji ga 1936. prodaje u Shanghai te postaje »Ha-Ven«. Dvije godine kasnije je u norveškom vlasništvu, plovi pod panamskom zastavom kao »Foch« poznatog brodovlasnika Wallem & Co. Početkom prosinca 1941. godine u Yokohami ga plijeni japanska vlada te 1942. postaje »Hoshi Maru« (Teikoku Senpaku K.K.). Plovidbe završava 25. srpnja 1945., kada je naletio na američku minu u blizini Osake.

Godine 1893. u brodogradilištu William Gray & Co Ltd u West Hartlepoolu izgrađen je parobrod »Burma« za brodara Luigia Osojnaka i drugove iz Rijeke, a sljedeće godine je u floti Orient Hungarian Sea Navigation Co. Ltd. Fiume. U siječnju 1905. godine, za vrijeme rusko-japanskog rata, proglašen je ratnim plijenom te postaje »Yesan Maru«. Mijenja japanske vlasnike, 1934. je prodan u Kinu te postaje »Lee Shun«, a 1942. je ponovno u japanskom vlasništvu kao »Rijun Go«. Potonuo je sredinom siječnja 1945. u tajfunu na nepoznatom položaju.


Danilo Prestint / Novi list

Brodovi japanskih vlasnika kao sastavni dio imena imaju počesto i dodatak – Maru, a potječe iz daleke prošlosti Japana. Povezan je s imenom božanstva Hakudo Maru, mitološkim nebeskim učiteljem brodogradnje i s božanstvom Akumigora Maru za koga se vjeruje da živi u podmorju.

Prvi brod koji je ponio taj dodatak imenu bio je »Nihon Maru« izgrađen 1591. godine. Dodatak se daje isključivo trgovačkim brodovima… U našoj floti gotovo svi brodari su gradili ili kupovali brodove u Japanu te su njihova originalna imena imala taj dodatak, piše Danilo Prestint za Novi list.

Kršenje pravila

Jedan od prvih brodova koji je porinut kao »Kibi Maru No.9« (dovršen kao »Commandant Le Fauve«, kasnije »Depute Frederic Chevillon«) 1918. godine u brodogradilištu Kibi u Osaki završio je 1930. godine u floti Splitskog parobrodarskog društva s.o.j. SPAD (utemeljeno 1929.) pod imenom »Jug«. Kasnije je prodan i postao je »Giglio« da bi 9. rujna 1943. godine bio potopljen u luci Bastia na Korzici.

Tanker »Eiryo Maru No. 3« izgrađen je 1990. godine u brodogradilištu Hitachi Mukaishima u Mukaishima. U Jadran dolazi 1998. godine kao »INA Sisak« (Outside Trading Corp. BVI Ltd.), a 2002. je »Sisak« (JPS Sisak Shipping Corp.). Prodan je 2009. godine i postaje »Karol Wojtyla« (Cassar Navigation Ltd.). I dalje plovi pod tim imenom, ali je u vlasništvu Milebrook United Ltd., vije zastavu Tanzanije, a posljednji poznati položaj zabilježen je krajem ožujka na sidrištu luke Kerč, pred prolazom između Kerčkog i Tamanskog poluotoka – spoj Crnog i Azovskog mora.

Godine 1993. u brodogradilištu Sasaki u Kinoe izgrađen je tanker »Yamae Maru« (Yamamoto Shoji), koji 2000. godine mijenja ime u »Seongho Ace« (Seong Ho Shipping Co.) da bi 2002. došao u Jadran kao »Bakar« (Jadranski pomorski servis, Rijeka). I danas plovi pod tim imenom, kao tanker za opskrbu brodova (bunker) u području luke Nakhodka (na obali Japanskog mora) vioreći zastavu Rusije.

Tanker »Koshin Maru No. 11« izgrađen je 1992. godine u brodogradilištu Watanabe Zosen u Hakati. Godine 1999. dolazi u Jadran i postaje »INA Urinj«, a tri godine kasnije je »Urinj« (Jadranski pomorski servis, Rijeka). Prodan je deset godina kasnije te postaje »Determination« pod kojim i danas plovi pod zastavom Togoa.

Tanker »Shohu Maru« izgrađen je 1986. godine u brodogradilištu Sasaki u Kinoe, a 1998. dolazi u Jadran kao »INA Đeletovci«. Četiri godine kasnije mijenja ime u »Đeletovci«, a 2010. je prodan i postaje »Z Two«. Šest godina kasnije postaje »Sea Eunice« pod kojim imenom i danas plovi pod zastavom Sierra Leonea. Prema najnovijim podacima iz ožujka, odnosno travnja 2023. godine, operativci nigerijske mornarice arestirali su tanker 15. veljače (bio je arestiran i 8. studenog 2016. i 11. kolovoza prošle godine) zbog kršenja pravila IMO-a i Nigerian Maritime Administration and Safety Agency (NIMASA). Naime, posada isključuje AIS i krijumčari gorivo.

Maru brodovi Splošne plovbe

– »Geiko Maru«, izgrađen 1970. u Yokosuki, a 1975. postaje »Novo Mesto«. Izrezan je 1992. u Beilunu

– »Kanetoshi Maru«, izgrađen 1968. u Shimizu, a 1971. mijenja ime u »Logatec«. Odlazi u rezalište 1993. kao »Wan Dai«

– »Nile Maru«, izgrađen 1972. u Shimizu, 1972. postaje »Nova Gorica«. Odlazi u rezalište 1996. kao »Triglav«

– »Shokai Maru«, izgrađen 1968. u Osaki, 1975. »Sobrino«, »Saloma« i »Vrhnika«. 1989. »Nika«, 1990. rezalište

– »Suiko Maru«, izgrađen 1978. u Mizushima, kasnije« Lassia«, »Lucija«, »Angela R.«, »Angela«, »Angel«, »Angel S.« i »KS Angel«. Izrezan 2012. godine

– »Tanba Maru«, izgrađen 1969. u Onomichi. Kasnije »Pioneer Merchant« i »Kočevje«. Izrezan 1992. godine

– »Thames Maru«, izgrađen 1972. u Onomichi. Kasnije »Oinoussian Maiden«, »Izola«, »Guns and Roses«, »Prosperous Star« i »Han Star«. Izrezan 2002. godine

Zanimljiva sudbina

U floti riječke Jadrolinije nalazimo trajekt »Koraku Maru« izgrađen 1983. godine u japanskom brodogradilištu Hayashikane SB & Eng. Co. Ltd u Nagasakiju za tvrtku Utaka Kokudo Ferry K.K. iz Takamatsua koji 1998. postaje – »Valun«.

Zanimljivu sudbinu imao je brod »Matsufukujin Maru« koji je izgrađen 1975. godine u brodogradilištu Kochiken Zosen K.K. u Kochiju, da bi nakon promjena nekoliko imena: »Sun Alkes« (Fukujin Kisen K.K., Namikata) i »Crest II« (Fantai Navigation S.A., Panama), 1985. ušao u flotu Trinos Shipping S.A., Panama, ali u najmu Lošinjske plovidbe-Brodarstvo, pod imenom »Unije«. Jedanaest godina kasnije brod izlazi iz najma Lošinjplova te je vraćen panamskom brodaru (Ferremka Handelsgeselschaft mbH, Beč) te je raspremljen od listopada 1996. u Rijeci, a potom u Kraljevici. Otegljen je u tursko rezalište Aliaga tek 2003. godine.

Godine 1976. u brodogradilištu Mitsubishi Heavy Industries Co. Ltd. u Shimonosekiju izgrađen je brod »Unkai Maru« (Sankyu Unyu Kiko K.K., Kitakyusho) koji nakon promjene imena u »Golden Cirrus« (Golden Cirrus S.A., Panama), 1986. godine ulazi u flotu Trinos Shipping S.A. iz Rijeke u menadžmentu Lošinjske plovidbe – Brodarstvo pod imenom »Cernik«. Prodan je 1988. godine jednoj ciparskoj kompaniji i postaje »Lady II« (Vlastos Shipping Co Ltd., Limassol), a 1991. mijenja ime u »Robin«, ali ostaje u ciparskom vlasništvu (man. Meadway Shipping & Trading Inc.) i pod ciparskom zastavom. U veljači 1999. godine odlazi u kinesko rezalište Xinhui.

Brod »Yosei Maru« (Itoh-Chu Shoji K.K., Osaka) izgrađen je 1969. godine u brodogradilištu Kanasashi Zosen K.K. u Shimizu, pet godina kasnije mijenja ime u »Strait Mars« (Oyster Shipping Corp., Singapore), a 1975. ulazi u flotu Lošinjske plovidbe – Brodarstvo kao »Rovenska«. Početkom rata, 1991. godine upisan je na tvrtku Croline Shipping Co. Ltd. iz Kingstowna te vije zastave St. Vincenta i Grenadina, a već sljedeće godine ista tvrtka je registrirana u Rijeci te je podignuta hrvatska zastava. Brod je prodan 1992. godine, postaje »Lady Rima« (zastava Honduras), 1994. je u sirijskom vlasništvu, a 1996. postaje »Mona C.« (Acatos Navigation Ltd.), pod zastavom Belizea. O nepoznatoj sudbini toga broda pisali smo nedavno (2010. je izbrisan)

Bulker »Nissho Maru« izgrađen je 1981. godine u Imabariju (Imabari Zosen K.K.) za japanskog brodara Dainichi Kaiun K.K. iz Kobea. Nakon promjena imena »Nymphaea« i »Azucena« (Seafarers Shipping Agency Inc., Manila, filipinska zastava), 1986. godine postaje »Ist« u floti Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc., Panama (Jadranska slobodna plovidba, Split). Početkom rata, 1991. godine, registriran je na Malti (Adria Maritime Ltd., Valletta), a 1993. je u floti Hope Shipping Co. Ltd. (Valletta), ali uvijek u menadžmentu Jadroplova. Prodan je 2012. godine kad postaje »Bright Eagle« (Brightway Group Ltd., Panama), iste godine »Brigg« (Korablestroitel JS Co., Pnom Penh.zastava Kambodža), a 2013. odlazi u indijsko rezalište u Alangu.

Najveći u Jugoslaviji

Najveći brod u tadašnjoj jugoslavenskoj floti (nosivost 162.597 tona) – »Smederevo« (Beogradska plovidba, Beograd) izgrađen je 1973. godine u brodogradilištu JMU Amtec (IHI) u Aioi kao »Hoshun Maru« za kao ore/oil carrier (bulker/tanker), a 1981. je preuređen za prijevoz rudače. Prilično često mijenja imena (»Ryusei Maru«, »New Bounty« i »Accord«) da bi 1987. podigao jugoslavensku zastavu. Prodan je 1992. godine i postaje »Ore Star« (zastava St. Vincent & Grenadini), a 1994. bio izbrisan iz registra brodova zbog upitnog postojanja.

»Newcastle« je izgrađen 1971. godine u brodogradilištu Kurushima u Hashihami kao »Osho Maru« (Toda Kisen K.K.), zatim mijenja imena »Paz Estrella« (J.M. Volpan SA) te 1990. postaje »Vicko« (Renzlor Securities SA). Devet godina kasnije postaje »Sofia«, a 2011. je izbrisan zbog upitnog postojanja.

Na kraju brod za prijevoz cementa koji je često u vodama Koromačna – »Lika«. Izgrađen je 1974. u brodogradilištu Honda u Saiki kao »Iyo Maru« (Iyo Kaiun K.K.), a onda mijenja imena (»Naftocement IV«, »Adriacem I«) da bi 2011. postao »Lika« (Gosp Shipping Ltd.).

Brod »Miyoshi Maru« (Dainichi Kaiun K.K., Kobe) izgrađen je 1970. godine u brodogradilištu Kurushima u Hashihama/Imabari, a šest godina kasnije nosi ime »Jugoslavija« (Jugoslavenska pomorska agencija). Iste godine mijenja ime u »Vietnam Namtu« (Vietnam Sea Transport & Chartering Co., Saigon). Godine 2000. postaje »Silvery Falcon« (Falcon Shipping Co., Saigon), a izrezan je 17. studenog 2003. u indijskom Alangu.

Brod za prijevoz rashlađenih tereta »Shinki Maru« (Fresh South Shipping SA, Panama, man. Nisshin Kisen K.K.) izgrađen je 1987. godine u brodogradilištu Shikoku DY Co. Ltd. u Takamatsu. Osam godina kasnije mijenja ime u »Nova Friesia« (NV Zeerederij Holland – Friesland, Willemstad, man. Seatrade Groningen BV, Groningen). Godine 2007. nalazimo je u floti Friesia Shipping Ltd., Monrovia, man. Damaco d.d., Rijeka. Izrezan je 17. ožujka 2012. godine u Mumbaiju (Kainya Steel Corp.)

Riječki Japanci

Zanimljivo je da su neki prodani parobrodi riječkih brodara s vremenom završili u japanskom vlasništvu te su dobili imena s dodatkom – Maru.

Parobrod »Hunnia« izgrađen 1911. godine u brodogradilištu Wood Skinner & Co Ltd u Bill Quayu za Atlantica Sea Navigation Co Ltd. Fiume, 1914. prodan je u Rusiju, 1921. postaje »San Fernando« (Societe Maritime et Commerciale de France, Rouen), a sljedeće godine je »Monica Seed«. Dvije godine kasnije postaje »Kogiku Maru« (Shiozaki Yokichi, Nagasaki), mijenja vlasnike (Sawaguchi Kisen Kogyo K.K., Amagasaki), ali ne i ime. Sedmog prosinca 1932. godine nasukao se i potopio kod otoka Shinto.

Parobrod »Hieronymi« izgrađen 1904. u brodogradilištu W. Dobson & Co. u Walker-on-Tyne za Hungarian Levant Steamship Co. Ltd. Fiume, 1913. godine je prodan u Cardiff i postaje »Boscombe Chine«. Stalno mijenja vlasnike, 1921. mijenja ime u »Ville de Berne« (L. Chantier & E. Dbi., Dieppe), a 1924. postaje »Taisei Maru« (Morihei Kisen K.K., Amagasaki). Preživljava Drugi svjetski rat, te 1945. je u vlasništvu tvrtke Yamamoto Kisen K.K. iz Osake koja ga 1950. prodaje japanskoj vladi. Sljedeće godine je izrezan.

Parobrod »Buda II« (Royal Hungarian Sea Navigation Co. Adria Ltd., Fiume) izgrađen je 1905. godine u brodogradilištu Napier & Miller u Yokeru. Početkom Prvog svjetskog rata raspremljen je u Santosu, a 1917. zaplijenjen je od strane Brazila nakon što je posada onesposobila stroj. Godine 1919. nalazimo ga pod imenom »Marechal Foch« u vlasništvu francuske vlade i matičnom lukom Brest. Tri godine kasnije je u floti dobro poznatog francuskog brodara Cia. Delmas Freres et Vieljeux iz La Rochellea koji ga 1936. prodaje u Shanghai te postaje »Ha-Ven«. Dvije godine kasnije je u norveškom vlasništvu, plovi pod panamskom zastavom kao »Foch« poznatog brodovlasnika Wallem & Co. Početkom prosinca 1941. godine u Yokohami ga plijeni japanska vlada te 1942. postaje »Hoshi Maru« (Teikoku Senpaku K.K.). Plovidbe završava 25. srpnja 1945., kada je naletio na američku minu u blizini Osake.

Godine 1893. u brodogradilištu William Gray & Co Ltd u West Hartlepoolu izgrađen je parobrod »Burma« za brodara Luigia Osojnaka i drugove iz Rijeke, a sljedeće godine je u floti Orient Hungarian Sea Navigation Co. Ltd. Fiume. U siječnju 1905. godine, za vrijeme rusko-japanskog rata, proglašen je ratnim plijenom te postaje »Yesan Maru«. Mijenja japanske vlasnike, 1934. je prodan u Kinu te postaje »Lee Shun«, a 1942. je ponovno u japanskom vlasništvu kao »Rijun Go«. Potonuo je sredinom siječnja 1945. u tajfunu na nepoznatom položaju.


Danilo Prestint / Novi list

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video