O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Počinje akcija spašavanja 3. maja: Hoće li se uspjeti osigurati budućnost riječkog škvera

Za idući utorak, 18. srpnja, sazvana je Skupština društva »3. maj Rijeka 1905« na kojoj bi se trebala donijeti odluka o dokapitalizaciji ove trećemajske tvrtke-kćeri, koja je u usvojenom planu restrukturiranja definirana kao okosnica spasa i nastavka brodogradnje u Rijeci.

Dokapitalizacija će se provesti unosom pokretne imovine brodogradilišta neophodne da »3. maj 1905« može krenuti s radom. Neslužbene informacije upućuju da je riječ o vrijednosti od oko 10 milijuna eura, javlja Novi list.

Odluka o dokapitalizaciji prvi je operativni korak za prebacivanje djelatnosti na novo društvo u stopostotnom vlasništvu »3. maja«. To društvo riječko je brodogradilište osnovalo u ljeto 2017. godine kao projektnu tvrtku, ali do sada nije imala nikakvih poslovnih aktivnosti, odnosno bila je u mirovanju. Skupštinu »3. maj Rijeka 1905« predstavlja direktor »3. maja« Edi Kučan, koji je u ovom trenutku i osoba ovlaštena za njezino zastupanje.

Početak u rujnu

U ovom trenutku, prema dostupnim informacijama, još uvijek traje potraga za osobom koja će preuzeti rukovođenje tvrtkom »3. maj 1905«, pri čemu nije isključeno da će kormilo preuzeti netko izvan sustava »3. maja«. U svakom slučaju, to kadrovsko pitanje prvo je što treba iduće riješiti, a najave su da bi se i to trebalo finalizirati tijekom kolovoza, tim više što se projicirani start poslovanja »3. maj Rijeka 1905« vezuje uz početak rujna. Dotad bi se, naime, trebao prebaciti i dio radnika, mahom iz direktne proizvodnje i proizvodne režije u tvrtku-kćer, a prvi posao kojem će se prionuti jest već započeta gradnja dva pontona za obnovu Doka 11, koji je ugovoren prije nekoliko mjeseci sa susjednim brodogradilištem »Viktor Lenac«.

Zahuktavanje radova na dva pontona za »Lenac« dobrim dijelom korelira s projiciranim startom poslovnih aktivnosti »3. maja 1905«. Dobre šanse da tvrtka-kći nema praznog hoda s poslovima daje i pismo namjere koje se u riječkom brodogradilištu u svibnju ove godine parafiralo s jednom američkom kompanijom za gradnju serije ekspedicijskih polarnih kruzera.

Obistine li se najave iz dosad vođenih razgovora, realizacija, odnosno potpisivanje ugovora osiguralo bi zaposlenost kapaciteta riječkih navoza i tvrtke »3. maj 1905« za više godina. Prebacivanje zdravog jezgra i djelatnosti na tvrtku-kćer sličan je modelu koji se primijenio u slučaju pulskog brodogradilišta, s tom razlikom da se u »3. maju« sve odvija prije formalnog otvaranja stečaja. To je jedini način da se osigura opstanak riječkim navozima s obzirom na kumulirane gubitke matičnog društva koji najvećim dijelom proizlaze iz razdoblja restrukturiranja »3. maja« pod kapom Uljanika. Činjenica da se Uljanik u stečaju i danas vodi kao vlasnik riječkog brodogradilišta, kao i gubitak od 102 milijuna eura iznad kapitala društva čine nemogućim daljnji nastavak poslovanja matičnog društva »3. maj«.

Unosni poslovi

Nakon urušavanja Uljanik grupe, »3. maj« poslovao je od ljeta 2019. godine prema posebnom programu kojem je za cilj bio završiti započete novogradnje. Uz stopostotno pokrivanje potrebnih kredita državnim jamstvima, tri su broda završena i isporučena kupcima, a najveći financijski efekt država je ostvarila na brodu za prijevoz automobila i kamiona koji je prodan i prošlo ljeto isporučen grčkoj kompaniji »Neptune Lines« za iznos koji je, prema dobro upućenim izvorima, bio nešto iznad 50 milijuna eura.

Trećemajci su iskoristili priliku i ugovorili s kanadskim brodarom Algomom i četvrtu zatečenu novogradnju, koja je u fazi gradnje na navozu. Riječ je o samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutog tereta za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima, za koji je u srpnju prošle godine Vlada odobrila državna jamstva u iznosu od 31,5 milijuna kanadskih dolara i 23,5 milijuna eura za potrebna kreditna sredstva. Brod je, naime, ugovoren s kupcem tako da Kanađani cjelokupnu cijenu plaćaju na kraju, na isporuci. Na tom se brodu, kako čujemo, intenzivno radi, cilj ga je čim više opremiti na navozu, a njegovo porinuće vezano je uz isporuku glavnog brodskog motora, naručenog u Kini.

Završetak te novogradnje neće preuzeti tvrtka-kći, već će se završiti pod kapom »3. maja«. Jedan od razloga je i to što se na isporuku tog broda vezala nagodba koju su »3. maj« i Uljanik u stečaju sklopili početkom ove godine kojom je regulirano pitanje Uljanikovih potraživanja u iznosu od oko 18 milijuna eura.


Orjana Antešić / Novi list

Za idući utorak, 18. srpnja, sazvana je Skupština društva »3. maj Rijeka 1905« na kojoj bi se trebala donijeti odluka o dokapitalizaciji ove trećemajske tvrtke-kćeri, koja je u usvojenom planu restrukturiranja definirana kao okosnica spasa i nastavka brodogradnje u Rijeci.

Dokapitalizacija će se provesti unosom pokretne imovine brodogradilišta neophodne da »3. maj 1905« može krenuti s radom. Neslužbene informacije upućuju da je riječ o vrijednosti od oko 10 milijuna eura, javlja Novi list.

Odluka o dokapitalizaciji prvi je operativni korak za prebacivanje djelatnosti na novo društvo u stopostotnom vlasništvu »3. maja«. To društvo riječko je brodogradilište osnovalo u ljeto 2017. godine kao projektnu tvrtku, ali do sada nije imala nikakvih poslovnih aktivnosti, odnosno bila je u mirovanju. Skupštinu »3. maj Rijeka 1905« predstavlja direktor »3. maja« Edi Kučan, koji je u ovom trenutku i osoba ovlaštena za njezino zastupanje.

Početak u rujnu

U ovom trenutku, prema dostupnim informacijama, još uvijek traje potraga za osobom koja će preuzeti rukovođenje tvrtkom »3. maj 1905«, pri čemu nije isključeno da će kormilo preuzeti netko izvan sustava »3. maja«. U svakom slučaju, to kadrovsko pitanje prvo je što treba iduće riješiti, a najave su da bi se i to trebalo finalizirati tijekom kolovoza, tim više što se projicirani start poslovanja »3. maj Rijeka 1905« vezuje uz početak rujna. Dotad bi se, naime, trebao prebaciti i dio radnika, mahom iz direktne proizvodnje i proizvodne režije u tvrtku-kćer, a prvi posao kojem će se prionuti jest već započeta gradnja dva pontona za obnovu Doka 11, koji je ugovoren prije nekoliko mjeseci sa susjednim brodogradilištem »Viktor Lenac«.

Zahuktavanje radova na dva pontona za »Lenac« dobrim dijelom korelira s projiciranim startom poslovnih aktivnosti »3. maja 1905«. Dobre šanse da tvrtka-kći nema praznog hoda s poslovima daje i pismo namjere koje se u riječkom brodogradilištu u svibnju ove godine parafiralo s jednom američkom kompanijom za gradnju serije ekspedicijskih polarnih kruzera.

Obistine li se najave iz dosad vođenih razgovora, realizacija, odnosno potpisivanje ugovora osiguralo bi zaposlenost kapaciteta riječkih navoza i tvrtke »3. maj 1905« za više godina. Prebacivanje zdravog jezgra i djelatnosti na tvrtku-kćer sličan je modelu koji se primijenio u slučaju pulskog brodogradilišta, s tom razlikom da se u »3. maju« sve odvija prije formalnog otvaranja stečaja. To je jedini način da se osigura opstanak riječkim navozima s obzirom na kumulirane gubitke matičnog društva koji najvećim dijelom proizlaze iz razdoblja restrukturiranja »3. maja« pod kapom Uljanika. Činjenica da se Uljanik u stečaju i danas vodi kao vlasnik riječkog brodogradilišta, kao i gubitak od 102 milijuna eura iznad kapitala društva čine nemogućim daljnji nastavak poslovanja matičnog društva »3. maj«.

Unosni poslovi

Nakon urušavanja Uljanik grupe, »3. maj« poslovao je od ljeta 2019. godine prema posebnom programu kojem je za cilj bio završiti započete novogradnje. Uz stopostotno pokrivanje potrebnih kredita državnim jamstvima, tri su broda završena i isporučena kupcima, a najveći financijski efekt država je ostvarila na brodu za prijevoz automobila i kamiona koji je prodan i prošlo ljeto isporučen grčkoj kompaniji »Neptune Lines« za iznos koji je, prema dobro upućenim izvorima, bio nešto iznad 50 milijuna eura.

Trećemajci su iskoristili priliku i ugovorili s kanadskim brodarom Algomom i četvrtu zatečenu novogradnju, koja je u fazi gradnje na navozu. Riječ je o samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutog tereta za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima, za koji je u srpnju prošle godine Vlada odobrila državna jamstva u iznosu od 31,5 milijuna kanadskih dolara i 23,5 milijuna eura za potrebna kreditna sredstva. Brod je, naime, ugovoren s kupcem tako da Kanađani cjelokupnu cijenu plaćaju na kraju, na isporuci. Na tom se brodu, kako čujemo, intenzivno radi, cilj ga je čim više opremiti na navozu, a njegovo porinuće vezano je uz isporuku glavnog brodskog motora, naručenog u Kini.

Završetak te novogradnje neće preuzeti tvrtka-kći, već će se završiti pod kapom »3. maja«. Jedan od razloga je i to što se na isporuku tog broda vezala nagodba koju su »3. maj« i Uljanik u stečaju sklopili početkom ove godine kojom je regulirano pitanje Uljanikovih potraživanja u iznosu od oko 18 milijuna eura.


Orjana Antešić / Novi list

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video