Sustav naplate emisija uvodi se za sve brodove koji voze bilo kakve terete u Europsku uniju ili unutar nje
Brodovi koji prevoze sve, od robe široke potrošnje do hrane i goriva u i iz Europske unije uskoro će se suočiti s velikim računima za emisije. Zašto? Zato jer će od početka sljedeće godine brodarstvo biti uključeno u europski sustav trgovanja ugljikom. To znači više cijene tereta, upozoravaju ljudi iz industrije, prenosi portal Energetika.
Brodari bi za novonametnuti trošak mogli dobiti kompenzaciju od kupaca. Pomorski promet predstavljao je 3 do 4% ukupnih europskih emisija ugljičnog dioksida u 2021., pokazuju EU statistike, a ovaj porez dio je europskog političkog eko paketa „Spremni za 55“, odnosno Zelenog plana.
Predviđen za 1. siječnja 2024., EU ETS će se primjenjivati na sva plovila od 5.000 GT ili veća, koja putuju u ili iz luka unutar Europske unije, neovisno pod čijom zastavom. Vlasnici plovila morat će platiti ili “predati” jedan ugljični kredit (koji se naziva “EU dozvola” ili “EUA”) s namjenskog računa za ugljik za svaku tonu emitiranog ugljičnog dioksida (CO2). Sustav treba pokriti 50% emisija koja započinju ili završavaju u EU-u odnosno 100% emisija koje se događaju unutar luka u EU. EU ETS će isprva pokrivati samo emisije ugljičnog dioksida, te od 2026. i metana te dušikovih oksida.
Veći troškovi prijevoza
Jasno je da će EU ETS, kada stupi na snagu, rezultirati većim troškovima na rutama u EU. Vlasnici brodova očekuju da će predati svoja prva godišnja izvješća o emisijama do 30. rujna 2025., ali primijenjeni omjer troškova postupno će se povećavati tijekom prve tri godine. Tijekom ove faze prilagodbe, vlasnicima će se naplaćivati ekvivalent od 40% potvrđenih emisija prijavljenih za 2024., 70% za 2025. i 100% od 2026. nadalje.
EU je na aukciji brodarskom sektoru prodao 78,4 milijuna ugljičnih kredita s europskog tržišta ugljika, zarađujući gotovo 8 milijardi eura u prvoj godini. Ova sredstva bit će uložena u europske programe obnove voznog parka i raspodijeljena među državama članicama kako bi se podržali nacionalni prometni EU programi za smanjenje emisija. U pripremi su neki prijevoznici već najavili dodatne naknade za ETS, dok bi drugi mogli preferirati apsorbiranje troškova u zamjenu za tržišni udio i konkurentnost. Količina kredita će se postupno smanjivati 2024. i 2026., a djelomična besplatna alokacija dozvola će se postupno smanjivati sve dok ne bude posve ukinuta 2034. godine.
Vlasnici brodova će imati pravo kupovati i prodavati neiskorištene kredite na otvorenom tržištu, što bi moglo predstavljati dodatni izvor prihoda za flote sposobne trgovati viškom emisijskih jedinica. Trenutačno je tržišna cijena za svaki kredit oko 80 eura, dok su fjučersima za prosinac 2024. na burzi TTF trguje po 85 eura. EU ETS nosi kazne, uključujući novčane kazne i potencijalno odbijanje ulaska u EU. Obveza praćenja i izvještavanja o emisijama ugljičnog s velikih brodova postoji od 2018., no od iduće godine trebat će izvještavati i o emisijama metana i dušikovih oksida.