Registar brodova Svetog Kristofora i Nevisa (St. Kitts and Nevis) još jednom se našao na udaru teških kritika – ovaj put zbog izbjegavanja odgovornosti prema više od 30 pomoraca. Naime, ovaj registar je, protivno MLC-u i međunarodnom pravu, odjavio tri broda na kojima se nalaze napušteni pomorci. Njihovu “taktiku” oštro je osudila Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF).
Pomorci na brodovima Med Sea Eagle i Med Sea Fox od srpnja se nalaze na sidru kod Sharjaha u UAE. Njih je, uključujući i posadu broda Med Sea Lion koji se nalazi u zapadnoj Africi otkako je u travnju na njemu pronađena velika količina kokaina, napustio vlasnik Sea Lion Shipping. Nesretni pomorci na ovim brodovima mjesecima nisu primili plaću, a žive u strašnim uvjetima bez osnovnih potrepština. Svima im ponestaje hrane i vode, a mnogima je hitno potrebna liječnička pomoć. Inspektori ITF-a izvijestili su da je psihičko stanje svih pomoraca na ovim brodovima loše, a situacija je postala toliko ekstremna da je jedan član posade broda Med Sea Eagle pokušao oduzeti vlastiti život.
Pročitajte više: Svi izbjegavaju odgovornost: Odvratno postupanje kompanije prema pomorcima dovelo do pokušaja samoubojstva člana posade
Registar St. Kittsa i Nevisa potvrdio je ITF-u da je odjavio sva tri broda, navodeći da je riječ o njihovom odgovoru na napuštanje brodova i posade. Međutim, registar nije, ni nakon više od tjedan dana, objasnio zašto su brodovi odjavljeni dok su pomorci još na brodu i u opasnosti, prenosi Splash247.
“St. Kitts i Nevis poigrava se s međunarodnim pravom. Moralno je neprihvatljivo ostaviti pomorce da trunu na brodovima bez države zastave. Sama odjava tih plovila ne bi ih trebala osloboditi obveza. Ako je tako jednostavno izbjeći odgovornost, čemu onda služe naši međunarodni okviri za zaštitu pomoraca”, pita se David Heindel, predsjednik sekcije pomoraca ITF-a i predsjednik Seafarers International Union.
Ova karipska otočna država ratificirala je Konvenciju o radu pomoraca (MLC – 2006.) koja utvrđuje odgovornosti vezane uz dobrobit posade broda, uključujući i slučajeve kada ih brodovlasnici napuste. Konvencija vrlo jasno navodi da u slučaju kada brodovlasnik napusti pomorce, a osiguratelji ne izlaze u susret, država zastave preuzima obvezu za dobrobit pomoraca.
U slučaju ova tri broda, brodovlasnik Sea Lion Shipping tvrdi da je u financijskim poteškoćama, a osiguravatelji nisu reagirali na zahtjeve ITF-a. Prema MLC-u, to znači da su životi pomoraca u rukama države zastave.
“Smatram da je nevjerojatno da zastava uzima pristojbe za registraciju brodova, a na prvi znak nevolje pobjegne”, rekao je Heindel.
“Ovaj slučaj baca svjetlo na ludost sustava zastava pogodnosti. Države poput St. Kittsa i Nevisa vide registraciju plovila kao priliku za zaradu, ali ne pružaju resurse kako bi regulirali brodove u svom registru. Svjetska gospodarstva ovise o brodovima poput ovih, ali nastavljaju tolerirati ovaj manjkavi sustav. Pritom neprestano ugrožavaju živote pomoraca”, rekao je Steve Trowsdale, koordinator inspektorata ITF-a.
Registar St. Kittsa i Nevisa također se našao na udaru kritika zbog velike količine registriranih tankera koji pripadaju tzv. ‘floti u sjeni’ u prvoj godini rata između Rusije i Ukrajine.