O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Spašavanje Panamskog kanala trajat će godinama i koštati milijarde, ako je uopće moguće

Ostaci drevne šume pričaju priču o tome koliko je situacija u Panamskom kanalu pogođenom sušom zaista loša.

Nekoliko stotina metara od golemih prekooceanskih brodova koji prevoze robu širom svijeta, mršave stabljike drveća izranjaju iznad vode. To je sve što je ostalo od šume koja je bila poplavljena prije više od stoljeća kako bi se stvorio kanal. Nije neuobičajeno vidjeti ih u vrhuncu suše – ali sada, kada je uobičajen kišni period, trebale bi biti potpuno potopljene.

One su vidljiv podsjetnik na to kako su sušni uvjeti paralizirali plovni put kojime godišnje prijeđe 270 milijardi dolara globalne trgovine. I nema jednostavnog rješenja, piše JapanTimes, a prenosi Pomorstvo.info.

Uprava Panamskog kanala razmatra potencijalna rješenja koja uključuju umjetno jezero za nadopunjavanje vode u kanalu i sijanje oblaka za povećanje padalina, ali oba rješenja zahtijevaju godine rada, ako su uopće izvodiva.

S razinom vode koja je 1,8 metara (šest stopa) ispod normalne, Uprava kanala je ograničila broj brodova. Neki brodari plaćaju milijune dolara da preskoče rastući red, dok drugi koriste duže, skuplje rute oko Afrike ili Južne Amerike.

Ograničenja su se od tada malo olakšala zbog kišnijeg studenog, ali s 24 broda dnevno, maksimum je i dalje znatno ispod dnevnog kapaciteta prije suše od oko 38 brodova. Kako sušna sezona dolazi, gužva će se vjerojatno opet pogoršati.

“Kao kanal, kao zemlja, moramo poduzeti neke mjere jer to nije prihvatljivo,” rekao je u intervjuu Eric Cordoba iz Uprave Panamskog kanala. “Potrebno je ponovo kalibrirati sistem.”

Da bi omogućili prolazak 24 broda dnevno kroz sušnu sezonu, kroz kanal će se propustiti voda iz jezera Alajuela, sekundarnog izvora vode. Ako kiše počnu jačati u svibnju, promet bi mogao početi rasti, tvrdi Cordoba. Ali, to su kratkoročna rješenja. Na duge staze, primarno rješenje za kronične nestašice vode će biti gradnja brane na rijeci Indio, a zatim i tunela kroz planinu kako bi se svježa voda transportirala 8 kilometara u jezero Gatun, glavni izvor vode kanala. Takav projekt koštao bi oko 2 milijarde dolara i trajao najmanje šest godina, procjenjuje Cordoba.

Voda iz rijeke Indio povećala bi broj brodova za 11 do 15 dnevno, dovoljno da se najveći novčani generator Paname održi u punom kapacitetu, dok istovremeno osigurava svježu pitku vodu za grad Panama, gdje su razvojni poduzetnici u protekla dva desetljeća izgradili mini-Miami od blistavih nebodera. Zemlja će morati izgraditi još brana kako bi osigurala vodu do kraja stoljeća.

Ostaci drevne šume pričaju priču o tome koliko je situacija u Panamskom kanalu pogođenom sušom zaista loša.

Nekoliko stotina metara od golemih prekooceanskih brodova koji prevoze robu širom svijeta, mršave stabljike drveća izranjaju iznad vode. To je sve što je ostalo od šume koja je bila poplavljena prije više od stoljeća kako bi se stvorio kanal. Nije neuobičajeno vidjeti ih u vrhuncu suše – ali sada, kada je uobičajen kišni period, trebale bi biti potpuno potopljene.

One su vidljiv podsjetnik na to kako su sušni uvjeti paralizirali plovni put kojime godišnje prijeđe 270 milijardi dolara globalne trgovine. I nema jednostavnog rješenja, piše JapanTimes, a prenosi Pomorstvo.info.

Uprava Panamskog kanala razmatra potencijalna rješenja koja uključuju umjetno jezero za nadopunjavanje vode u kanalu i sijanje oblaka za povećanje padalina, ali oba rješenja zahtijevaju godine rada, ako su uopće izvodiva.

S razinom vode koja je 1,8 metara (šest stopa) ispod normalne, Uprava kanala je ograničila broj brodova. Neki brodari plaćaju milijune dolara da preskoče rastući red, dok drugi koriste duže, skuplje rute oko Afrike ili Južne Amerike.

Ograničenja su se od tada malo olakšala zbog kišnijeg studenog, ali s 24 broda dnevno, maksimum je i dalje znatno ispod dnevnog kapaciteta prije suše od oko 38 brodova. Kako sušna sezona dolazi, gužva će se vjerojatno opet pogoršati.

“Kao kanal, kao zemlja, moramo poduzeti neke mjere jer to nije prihvatljivo,” rekao je u intervjuu Eric Cordoba iz Uprave Panamskog kanala. “Potrebno je ponovo kalibrirati sistem.”

Da bi omogućili prolazak 24 broda dnevno kroz sušnu sezonu, kroz kanal će se propustiti voda iz jezera Alajuela, sekundarnog izvora vode. Ako kiše počnu jačati u svibnju, promet bi mogao početi rasti, tvrdi Cordoba. Ali, to su kratkoročna rješenja. Na duge staze, primarno rješenje za kronične nestašice vode će biti gradnja brane na rijeci Indio, a zatim i tunela kroz planinu kako bi se svježa voda transportirala 8 kilometara u jezero Gatun, glavni izvor vode kanala. Takav projekt koštao bi oko 2 milijarde dolara i trajao najmanje šest godina, procjenjuje Cordoba.

Voda iz rijeke Indio povećala bi broj brodova za 11 do 15 dnevno, dovoljno da se najveći novčani generator Paname održi u punom kapacitetu, dok istovremeno osigurava svježu pitku vodu za grad Panama, gdje su razvojni poduzetnici u protekla dva desetljeća izgradili mini-Miami od blistavih nebodera. Zemlja će morati izgraditi još brana kako bi osigurala vodu do kraja stoljeća.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video