O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

DDR-ovci u domaćim flotama: “Baltik” je prvi izgrađen za Jugoliniju, rasparao je dno i potonuo za 20-tak minuta

Iako je DDR nastao nakon Drugog svjetskog rata, Jugolinija je, kao ratnu reparaciju pri osnutku, 1947. godine, od Njemačke dobila parobrod Malaga, koji je izgrađen u brodogradilištu Neptunwerft Rostock Schiffswerft & Maschinenfabrik G.m.b.H., za poznatog njemačkog brodara Roberta M. Slomana Jr. Iz Hamburga. Jugolinija mu je dala ime Vis, a 1969. godine, kao i mnogi drugi brodovi, završio je u floti Lošinjske plovidbe da bi već sljedeće godine završio u splitskom rezalištu. Imao je samo 3.150 tona nosivosti, a pogonio ga je parni stroj dvostruke ekspanzije uz pripomoć niskotlačne turbine od 1.177 kw brzinom od pristojnih 11 čvorova, piše Novi list.

U floti Parobrodarskog društva Marović (Omišalj/Sušak) plovio je od 1931. do 1934. godine parobrod Tivat koji je izgrađen 1903. godine u brodogradilištu Neptun Werft A.G. u Rostocku kao Mimi Horn (H.C. Horn, Lubeck). Nakon Prvog svjetskog rata, 1919. godine, nalazimo ga u vlasništvu francuske vlade, a 1921. godine postaje Maid of Crete (Embiricos Line, London). Marović ga prodaje 1934. godine kada postaje Trade (Fenchurch S.S. Co. Ltd., London), a godinu dana kasnije prodan je i postao Pasubio (E. Milano & Co., Trieste). Kasnije, 1940. godine vlasnik je Angelo Parodi fu Bartolomeo iz Genove, a 16. veljače 1943. godine torpedirala ga je britanska podmornica HMS Unrivalled u plovidbi Crotone-Messina.

Jugolinija

Prvi brod izgrađen za riječku Jugoliniju u istočnonjemačkom brodogradilištu VEB Warnowwerft u Warnemundeu dobio je ime Baltik. U flotu je ušao 1974. godine, ali je 23. travnja 1993. nakon izlaska iz luke Bandar Imam Khomeini u plovidbi za Dubai rasparao dno na nepoznatom potonulom objektu i potonuo za dvadesetak minuta. Posadu su spasili lokalni ribari i jedan tegljač. Autor je imao priliku otići po brodolomce na aerodrom u Trstu autobusom. Među posadom bio je i susjed čiju je suprugu poštar dobro prestrašio: javio telefonom da ima telegram od Jugolinije, da je brod potonuo i da su svi članovi posade – stradali.

Stradao je i brod Krasica (Jugolinija) izgrađen u drugoj polovini 1977. godine: 7. listopada 1980. godine granatiran je i napušten od posade u luci Khorramshahru na rijeci Shatt-al-Arab tijekom Iračko-iranskog rata. Brod su preuzeli Iračani kao ratni plijen te je premješten – otegljen u Basru. U prosincu 1981. godine Jugolinija prepušta brod osiguravatelju te je 1990. prodan – postao je Ethnos (Emery Naviera S.A. iz Paname). Šest godina kasnije izbrisan je iz upisnika brodova.

Foto: Novi list

Slijedili su Topusko (290) i Drvar (391); prvi je ostao u floti do 1994. godine kada je postao Franka (Renzlor Securities Corp., Panama/Lošinjska plovidba iako se u monografiji tog brodara ne spominje), a 1999. doplovio je u rezalište u Chittagongu. Drugi je također 1994. godine prodan panamskoj kompaniji Renzlor Securities Corp, dvije godine kasnije postaje Mattz Spica, 1998. ime mu je skraćeno u Spica da bi bio 1999. godine nasukan u rezalištu Alang.

Mošćenice su izgrađene 1977. godine, a 28. listopada 1981. njegova je posada spasila 39 pomoraca, žena i djece, pred talijanskom lukom Crotone s tankera Chemical Challenger (vlasnik Gadot-Yama, Tel Aviv, zastava Liberije) na kojem se dogodila eksplozija. Mošćenice su ostale uz tanker do dolaska talijanskog ratnog broda Ardito. Spašeni su iskrcani u luci Crotone, nakon čega je brod proslijedio svoju putovanje prema lukama Srednjeg istoka. Brod je doplovio u indijsko rezalište Alang 8. prosinca 1998. godine. Početkom kolovoza 1984. godine, brod Mošćenice u plovidbi iz tajlandskog Pukheta prema Rijeci, oko 200 milja od Jeddaha, primio je poruku da je tanker Oceanic Energy naletio na minu. Bio je udaljen oko 25 milja od njega, a kad se približio, imao je što vidjeti, razneseni pramac. Bile su dvije eksplozije: jedna od mine, druga od plinova u praznim tankovima. Tanker je tonuo, ali dogodilo se čudo – u jednom trenutku prestao je tonuti. Mošćenice je ostao u blizini do dolaska tegljača, a onda oprezno do Sueza zbog mina. Svoje plovidbe Mošćenice je okončao 8. prosinca 1998. u rezalištu Alang.

Iste godine izgrađen je i Motovun koji je cijeli vijek plovio u vlasništvu Jugolinije te je 30. travnja 1999. doplovio u Alang. Krk je izgrađen 1977. godine, a 1999. je prodan te je postao Rice Express (Apple Maritime Co.) te je nastavio ploviti u menadžmentu Lošinjske plovidbe – Brodarstvo do 7. studenog 1999. kada je doplovio u Alang, navodi Novi list.

Foto: Novi list

Ostala su posljednja dva broda Jugolinije izgrađena u Warnemundeu: Slovenija je preuzeta 1980., a Vojvodina 1981. godine. Slovenija je od kraja 1998. do prosinca 1999. bio na mrtvom vezu u Lamjani, da bi doplovio 29. prosinca te godine u tursko rezalište Aliaga. Vojvodina se 3. srpnja 1989. na izlasku iz ustave Miraflores (Panamski kanal) sudarila s filipinskim brodom Ballena odnosno kanadskim tegljačem Guia koji se nalazio uz bok filipinskog broda. Došlo je do probijanja oplate i prodora mora, a brod se i nasukao. Dolaskom visoke vode, odsukan je i otegljen u Bilbao gdje privremeno popravljen. U rujnu 1992. za vrijeme blokade riječke luke od strane JRM-a, brod je preimenovan u Grobnik. Desetog rujna 1999. godine arestiran je u Durbanu, a 6. veljače 2000. doplovio je u Alang.

Slobodna plovidba

Vardar je izgrađen za Slobodnu plovidbu, Šibenik 1990. godine. Već sljedeće godine dat je u najam te postaje Vardar Delmas, 1992. postaje Torm America, a 1997. mijenja ime u Tijesno (S.P. Shipping Co. Ltd., Kingstown/Slobodna plovidba, Šibenik). Već 1998. je prodan te postaje opet Torm America (Sea Charm Marine Enterprise, Kingstown), a 2002. postaje MSC Patricia (Cia Naviera Patricia S.A., Panama). U rezalište Alang dolazi 29. lipnja 2012. godine.

Vodice su izgrađene 1986. godine za Slobodnu plovidbu, Šibenik, a 1992. registriran je u St. Vincentu i Grenadinima (S.P. Shipping Co., Kingstown). Godinu dana kasnije postaje Koral (Renzlor Securities Corp., Kingstown) te iste godine Mayor (Gregonavis Shipping S.A.), 1999. je u najmu kao Torm Brooklyn, a 2003. je opet Mayor (Lavantara Shipping, Valletta) i iste godine Safmarine Douala. Sedam godina kasnije prodan je i postaje Yuan Cheng (Yong Ding Men Shipping). U rezalište Alang odlazi 6. listopada 2012. godine.

Foto: Novi list

Jezera su izgrađena 1987. godine te su odmah date u najam Hapag-Lloydu pod imenom Borussia, da bi 1991. kratko ponovno bila Jezera te odlazi opet u najam kao Jezera Delmas, ali s matičnom lukom Kingstown (S.P. Shipping Co. Ltd.). Dvije godine kasnije mijenja ime u Francois de Sale, pa mijenja cijeli niz imena: 1994. je Torm Brigitte (KS UI Brigitte/A.S. Dampskibssekabet Torm, Hellerup), 2003. je Aeolian Sky (Arctic Breeze Shipping Ltd./Swissmarine Inc.), 2006. je Safmarine Texas, a u rezalište Alang odlazi kao Texas 13. siječnja 2012. godine. Američka carina je 2003. godine u luci Camden na brodu Torm Brigitte pronašla 23 »slijepa« putnika, ukrcani u Abidjanu i kilogram heroina.

Brod Merkur Bay (Merkur Bay Shipping/F.A. Vinnen, Monrovia) izgrađen je 1981. godine u brodogradilištu Neptunwerft u Rostocku. Prije nego je ušao u flotu Slobodne plovidbe 1989. godine promijenio je više imena (Andean Condor, Hapag Lloyd Pampa i Matador), a onda je dobio ime Tijesno (registriran za Puffin Maritime S.A.). Kasnije mijenja imena kao na traci: CGM Guyana, Pal Vassilis, CGM Amazonia, Amazonia, Floria I, Oriental Star i New Oriental. Udario je u stijene vijetnamske obale 4. listopada 2008. godine i – potonuo.

Jadroplov

Splitski Jadroplov je 1987. i 1988. nabavio dva vrlo slična broda (tip MBC – kombinacija bulker/kontejnerski brod) izgrađena u istom istočnonjemačkom brodogradilištu VEB Mathias-Thesen-Werft, Wismar. Brod je imao 22.042 tone nosivosti, te mogao prevesti 841 kontejner s pogonom motora MAN (VEB Dieselmotorenwerke, Rostock) od 11.200 KS brzinom od 15,5 čvorova. Prvi je dobio ime Split, a izgrađen je kao Paloma (Partenreederei m.s. Paloma, Hamburg, man. F. Lieisz). Mnogo toga događalo se 1983. godine: najprije je brod dat u najam (ime Finnsailor), pa vraćen te prodan – Mira (Mira Shipping Pte. Ltd., Singapore/H. Zeppenfeld). Plovi pod singapurskom zastavom dok 1987. nije u floti Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc., Panama, stranoj tvrtki splitskog Jadroplova (zastava Jugoslavija), a 1991. upisan je u upisnik države St. Vincent i Grenadini te mu je matična luka Kingstown. Prodan je 1998. godine i postaje Athanassia (Igloo Tiger Maritime, Limassol), često je dat u najam: Cape Barren (SCL Equator), a 2004. je prodan i postaje Parsian (Megaship Management). Dvije godine kasnije postaje Ocean Frontier (Qeshm Bonyad Shipmanagement, Panama), a 27. veljače 2009. godina nasukan je u rezalištu u Šangaju.

Drugi brod dobio je ime Solin (23.240 tona nosivosti, 863 kontejnera, motor MAN od 9,500 KS), izgrađen je kao Spyros A Lemos (Thalassoporos Corp., Pirej, man. N.S. Lemos) i kod tog brodara ostaje dok nije registriran na tvrtku Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc. Panama pod jugoslavenskom zastavom (1991. Adria Maritime Ltd., Valletta, zastava Malte, 1993. Salona Maritime Co., Valletta). Prodan je 2001. godine nakon dokovanja u Lamjani te postaje Flame (Sunseeker Shipping Ltd., Valletta), a 2004. postaje Thor Tribute (Thor Tribute Shipping Co Ltd/Thorensen & Co). Šest godina kasnije prodan je (Cetrade International Ltd., Panama/Nobpac Shipping Pte., Panama) pa mijenja ime u Bukit Timah. Odlazi 5. svibnja 2011. godine u rezalište Gadani Beach.

Ostali

Brod Orebić izgrađen je u brodogradilištu Schlicting & Co., u Travemundeu kao Siegried Lehmann 1958. godine za Lubecker Stauereikontor Hans Lehmann, Lubeck, 1962. postaje Anna Vera (Altenbucker Reederei Walter Sporlender, Berlin), a 1967. Orebić u floti riječke Jadrolinije. Četiri godine kasnije je u floti Obalne plovidbe Split, 1973. u Vranjicu je preuređen za prijevoz cementa, a 1982. je u floti Splitske plovidbe (1991. Cement Transport & Shipping Co. Ltd., Kingstown/manager Splitska plovidba). Godine 2010. nasukao se na plićinu Gumanac (Ploče), a 2015. u nevremenu na Marjan (Split), izrezan je 2015. u Vranjicu.

Brod Tipperary (Shelbourne Shipping Co, Dublin), kontejnerski brod (74 teu), a 1974. postaje brod za prijevoz općeg i teškog tereta (dvije dizalice po 350 tona). Izgrađen je 1969. godine u brodogradilištu Schlichtingwerft, Travemunde. Godine 1974. postaje Thor Scan (Scan Heavy Shipping Co., Willemstad/ Bjaesberg), a Atlantska plovidba, Dubrovnik kupuje ga 1980. godine i daje ime Jahorina. Prodan je 1987. i mijenja ime u Hori (Orville Cia Naviera S. A., Kingstown), a 1988. postaje malezijski Lin Petaling (Lin Lin Shipping Sendirian Berhad Kuching). Već sljedeće, 1989. prodan je u Singapur i postaje Equator Jade (Thong Soon Navigation (Pte.) Ltd.). No, 1998. godine vlasnik je u stečaju, te je brod napušten u brodogradilištu Sintai Industri u Batamu (Indonezija). Iz upisnika brodova izbrisan je 2011. godine, navodi Novi list.

Mali brod (66,5 x 9,9 metara) Kupa (Obalna plovidba Split), također je izgrađen 1957. godine u brodogradilištu New Schlichting Werft u Travemundeu (Lubeck) kao Bestik (Otto Christian Bohme, Oslo). Godine 1971. postaje Normannvaag, a tri godine kasnije, Kupa. Brod se 21. veljače 1984. nasukao u kanalu Sv. Ante (Šibenik) te je izrezan u ožujku iste godine u Splitu.

U floti Mediteranske plovidbe iz Korčule plovio je brod Kučište (Magis Shipping S.A.) izgrađen 1981. godine u brodogradilištu Neptun VEB iz Rostocka kao Yiannis L. (Belvedere Investment Trust Inc., Panama). Kasnije je, kod istog brodara mijenjao imena: Supertramp i Sascha Green. Do ulaska u flotu našeg brodara plovio je kao Horsham (Imperials Ltd.) te Novi Beograd (Beoplov, Beograd). Prodan je 1998. godine i postao Baltic Trader, a 2007. postaje Aniva (Key Developments S.A.). Svoje plovidbe završava 22. travnja 2014. godine kada je nasukan na plaću rezališta Alang.

Strava u Alexandriji

Luka je bila zakrčena, na sidrištu s lijeve strane Drvara grčki brod Deka Concorde, s desne ruski Kozmonavt. Vjetar je ojačao, sidro grčkog broda je zaoralo te je udario u pramac Drvara. I Drvaru su oba sidra popustila, krma se nasukala, a pramac je udario o ruski brod. Dio posade se spustio na obalu pokušati staviti autogume između trupa i stijena. Punih 28 sati sprječavalo se najgore: pojačani su vezovi na krmi prema kontejnerskom terminalu. No, konopi su strugali po ogradi terminala: posada je srušila armirano-betonsku ogradu u duljini od pet metara. Kad se nevrijeme smirilo, lučke vlasti su došle procijeniti štetu na – ogradi. Nakon svega, prvi časnik s ruskog broda došao se požaliti da mu je pramac Drvara ušao u kabinu i uništio – WC školjku… Naime, i taj brod je bio građen u DDR-u, pa je imao posebne školjke koje se nigdje drugdje nisu mogle nabaviti.

Jugooceanija, Kotor

Boka, izgrađen 1987.; 1992. Hanuman (Hanuman Shipping, Limassol); 1994. King Lion; 1995. Thraki Hellas (Laguna Shipping Corp., Pireaus); 1999. Elpis; 2000. Century Fortuna; 2003. Thor Navigator (Thoresen Bangkok); 2011. Xiang Hua Man (NYB Shipping Inc., Panama) 2012. Jian Xe; 2013. rezalište Xinhui

Tivat, izgrađen 1981.; 1999. Nativa (Grupo Punta Arena Corp., Panama); 2005. Taurus (Rag Maritime Co., Kingstown); 2009. Sea Star (Sun Rise Shipping & Trading, Sharjah); 25. kolovoza 2009. potonuo u Crvenom moru nakon prodora mora u strojarnicu; napušten; CTL

Kupres, izgrađen 1987.; 1992. Rama (White Star Shipping Co. Ltd., Limassol); 1996. Torm Agnete (Loyal Chartering Corp.); 2003. Aeolian Sun (New Light Shipping, Limassol); 2006. Safmarine Angola; 2012. Angola (Oceanstar Management Inc. Athens, Limassol); 28. svibnja 2012. rezalište Chittagong

Risan, izgrađen 1981.; 1999. Tirisa (Orinoco Panama Corp., Panama); 2001. Splendour (Savannah International Navigation, Panama); 2004. Lady Flora (Flora Maritime, Tartous); 2008. Blue Lady (Den Sanayi ve Ticaret, Istanbul); 2010. Destiny (Paruma Maritime Inc.); 20. lipnja 2011. rezalište Chittagong

Lovćen, izgrađen 1982.; 1999. Aegis (Savitel Shipping, Limassol); 2003. Anhui Hope (Anhui Ocean Shipping Co., Homg Kong); 2004. Ever Power (Ever Power Shipping, Hong Kong); 2006. Pheaton (Shanghai Vasteast International Shipping Management); 27. studenoga 2008. požar Luojing (Shanghai); 30. rujna. 2010. rezalište Chittagong

Durmitor, izgrađen 1982.; 1999. Anais (Rolisa Shipping, Limassol); 2007. Unitec (Unitec Maritime Ltd., Hong Kong); 22. rujna 2009. rezalište

Herceg Novi, izgrađen 1981.; 18. kolovoza 1996. Sudar s brodom Ming Galaxy; potonuo kod Singapura

Prekookeanska plovidba, Bar

Morača, izgrađen 1990.; 1995. Norviken; 1997. Lim (Ana Shipping Ltd/Prekookeanska plovidba, Bar); 1999. Tekeze (The Ethiopian Shipping Lines); 2015. Tika (Venus Shipping Inc.); 10. veljače 2016. rezalište Gadani Beach

Ivangrad, izgrađen 1988.; 1993. Brisa (Oktoih Overseas Shipping, Valletta); 1996. Cape Arnhem; 1998. Berane; 2001. Contship Cyprus; 2001. ANL Pioneer (Ocean Eind Shipping Co. Ltd., Limassol); 2002. Contship Cyprus (Maltese Sky Maritime Services S.A., Valletta); 2002. ANL Pioneer (City Shipping, Limassol); 2002. Contship Cyprus; 2003. Provider N.; 2004. Thor Nautilus (Thoresen, Bangkok); 2011. King Bright (Nanjing King Shipmanagement); 29. travnja 2013., rezalište Kina

Obod, izgrađen 1988.; 1992. Aire F. (Oktoih Overseas Shipping Ltd.Valletta); 1996. Cape Cleveland; 1998. Obod; 2001. Pan Oasis (Global Pacific Shipping Navigation, Panama); 2003. Thor Nautica (Thoresen Bangkok); 2011. Xiang Rong Men (NYA Shipping Inc., Panama); 6. srpnja 2013. rezalište Alang

Iako je DDR nastao nakon Drugog svjetskog rata, Jugolinija je, kao ratnu reparaciju pri osnutku, 1947. godine, od Njemačke dobila parobrod Malaga, koji je izgrađen u brodogradilištu Neptunwerft Rostock Schiffswerft & Maschinenfabrik G.m.b.H., za poznatog njemačkog brodara Roberta M. Slomana Jr. Iz Hamburga. Jugolinija mu je dala ime Vis, a 1969. godine, kao i mnogi drugi brodovi, završio je u floti Lošinjske plovidbe da bi već sljedeće godine završio u splitskom rezalištu. Imao je samo 3.150 tona nosivosti, a pogonio ga je parni stroj dvostruke ekspanzije uz pripomoć niskotlačne turbine od 1.177 kw brzinom od pristojnih 11 čvorova, piše Novi list.

U floti Parobrodarskog društva Marović (Omišalj/Sušak) plovio je od 1931. do 1934. godine parobrod Tivat koji je izgrađen 1903. godine u brodogradilištu Neptun Werft A.G. u Rostocku kao Mimi Horn (H.C. Horn, Lubeck). Nakon Prvog svjetskog rata, 1919. godine, nalazimo ga u vlasništvu francuske vlade, a 1921. godine postaje Maid of Crete (Embiricos Line, London). Marović ga prodaje 1934. godine kada postaje Trade (Fenchurch S.S. Co. Ltd., London), a godinu dana kasnije prodan je i postao Pasubio (E. Milano & Co., Trieste). Kasnije, 1940. godine vlasnik je Angelo Parodi fu Bartolomeo iz Genove, a 16. veljače 1943. godine torpedirala ga je britanska podmornica HMS Unrivalled u plovidbi Crotone-Messina.

Jugolinija

Prvi brod izgrađen za riječku Jugoliniju u istočnonjemačkom brodogradilištu VEB Warnowwerft u Warnemundeu dobio je ime Baltik. U flotu je ušao 1974. godine, ali je 23. travnja 1993. nakon izlaska iz luke Bandar Imam Khomeini u plovidbi za Dubai rasparao dno na nepoznatom potonulom objektu i potonuo za dvadesetak minuta. Posadu su spasili lokalni ribari i jedan tegljač. Autor je imao priliku otići po brodolomce na aerodrom u Trstu autobusom. Među posadom bio je i susjed čiju je suprugu poštar dobro prestrašio: javio telefonom da ima telegram od Jugolinije, da je brod potonuo i da su svi članovi posade – stradali.

Stradao je i brod Krasica (Jugolinija) izgrađen u drugoj polovini 1977. godine: 7. listopada 1980. godine granatiran je i napušten od posade u luci Khorramshahru na rijeci Shatt-al-Arab tijekom Iračko-iranskog rata. Brod su preuzeli Iračani kao ratni plijen te je premješten – otegljen u Basru. U prosincu 1981. godine Jugolinija prepušta brod osiguravatelju te je 1990. prodan – postao je Ethnos (Emery Naviera S.A. iz Paname). Šest godina kasnije izbrisan je iz upisnika brodova.

Foto: Novi list

Slijedili su Topusko (290) i Drvar (391); prvi je ostao u floti do 1994. godine kada je postao Franka (Renzlor Securities Corp., Panama/Lošinjska plovidba iako se u monografiji tog brodara ne spominje), a 1999. doplovio je u rezalište u Chittagongu. Drugi je također 1994. godine prodan panamskoj kompaniji Renzlor Securities Corp, dvije godine kasnije postaje Mattz Spica, 1998. ime mu je skraćeno u Spica da bi bio 1999. godine nasukan u rezalištu Alang.

Mošćenice su izgrađene 1977. godine, a 28. listopada 1981. njegova je posada spasila 39 pomoraca, žena i djece, pred talijanskom lukom Crotone s tankera Chemical Challenger (vlasnik Gadot-Yama, Tel Aviv, zastava Liberije) na kojem se dogodila eksplozija. Mošćenice su ostale uz tanker do dolaska talijanskog ratnog broda Ardito. Spašeni su iskrcani u luci Crotone, nakon čega je brod proslijedio svoju putovanje prema lukama Srednjeg istoka. Brod je doplovio u indijsko rezalište Alang 8. prosinca 1998. godine. Početkom kolovoza 1984. godine, brod Mošćenice u plovidbi iz tajlandskog Pukheta prema Rijeci, oko 200 milja od Jeddaha, primio je poruku da je tanker Oceanic Energy naletio na minu. Bio je udaljen oko 25 milja od njega, a kad se približio, imao je što vidjeti, razneseni pramac. Bile su dvije eksplozije: jedna od mine, druga od plinova u praznim tankovima. Tanker je tonuo, ali dogodilo se čudo – u jednom trenutku prestao je tonuti. Mošćenice je ostao u blizini do dolaska tegljača, a onda oprezno do Sueza zbog mina. Svoje plovidbe Mošćenice je okončao 8. prosinca 1998. u rezalištu Alang.

Iste godine izgrađen je i Motovun koji je cijeli vijek plovio u vlasništvu Jugolinije te je 30. travnja 1999. doplovio u Alang. Krk je izgrađen 1977. godine, a 1999. je prodan te je postao Rice Express (Apple Maritime Co.) te je nastavio ploviti u menadžmentu Lošinjske plovidbe – Brodarstvo do 7. studenog 1999. kada je doplovio u Alang, navodi Novi list.

Foto: Novi list

Ostala su posljednja dva broda Jugolinije izgrađena u Warnemundeu: Slovenija je preuzeta 1980., a Vojvodina 1981. godine. Slovenija je od kraja 1998. do prosinca 1999. bio na mrtvom vezu u Lamjani, da bi doplovio 29. prosinca te godine u tursko rezalište Aliaga. Vojvodina se 3. srpnja 1989. na izlasku iz ustave Miraflores (Panamski kanal) sudarila s filipinskim brodom Ballena odnosno kanadskim tegljačem Guia koji se nalazio uz bok filipinskog broda. Došlo je do probijanja oplate i prodora mora, a brod se i nasukao. Dolaskom visoke vode, odsukan je i otegljen u Bilbao gdje privremeno popravljen. U rujnu 1992. za vrijeme blokade riječke luke od strane JRM-a, brod je preimenovan u Grobnik. Desetog rujna 1999. godine arestiran je u Durbanu, a 6. veljače 2000. doplovio je u Alang.

Slobodna plovidba

Vardar je izgrađen za Slobodnu plovidbu, Šibenik 1990. godine. Već sljedeće godine dat je u najam te postaje Vardar Delmas, 1992. postaje Torm America, a 1997. mijenja ime u Tijesno (S.P. Shipping Co. Ltd., Kingstown/Slobodna plovidba, Šibenik). Već 1998. je prodan te postaje opet Torm America (Sea Charm Marine Enterprise, Kingstown), a 2002. postaje MSC Patricia (Cia Naviera Patricia S.A., Panama). U rezalište Alang dolazi 29. lipnja 2012. godine.

Vodice su izgrađene 1986. godine za Slobodnu plovidbu, Šibenik, a 1992. registriran je u St. Vincentu i Grenadinima (S.P. Shipping Co., Kingstown). Godinu dana kasnije postaje Koral (Renzlor Securities Corp., Kingstown) te iste godine Mayor (Gregonavis Shipping S.A.), 1999. je u najmu kao Torm Brooklyn, a 2003. je opet Mayor (Lavantara Shipping, Valletta) i iste godine Safmarine Douala. Sedam godina kasnije prodan je i postaje Yuan Cheng (Yong Ding Men Shipping). U rezalište Alang odlazi 6. listopada 2012. godine.

Foto: Novi list

Jezera su izgrađena 1987. godine te su odmah date u najam Hapag-Lloydu pod imenom Borussia, da bi 1991. kratko ponovno bila Jezera te odlazi opet u najam kao Jezera Delmas, ali s matičnom lukom Kingstown (S.P. Shipping Co. Ltd.). Dvije godine kasnije mijenja ime u Francois de Sale, pa mijenja cijeli niz imena: 1994. je Torm Brigitte (KS UI Brigitte/A.S. Dampskibssekabet Torm, Hellerup), 2003. je Aeolian Sky (Arctic Breeze Shipping Ltd./Swissmarine Inc.), 2006. je Safmarine Texas, a u rezalište Alang odlazi kao Texas 13. siječnja 2012. godine. Američka carina je 2003. godine u luci Camden na brodu Torm Brigitte pronašla 23 »slijepa« putnika, ukrcani u Abidjanu i kilogram heroina.

Brod Merkur Bay (Merkur Bay Shipping/F.A. Vinnen, Monrovia) izgrađen je 1981. godine u brodogradilištu Neptunwerft u Rostocku. Prije nego je ušao u flotu Slobodne plovidbe 1989. godine promijenio je više imena (Andean Condor, Hapag Lloyd Pampa i Matador), a onda je dobio ime Tijesno (registriran za Puffin Maritime S.A.). Kasnije mijenja imena kao na traci: CGM Guyana, Pal Vassilis, CGM Amazonia, Amazonia, Floria I, Oriental Star i New Oriental. Udario je u stijene vijetnamske obale 4. listopada 2008. godine i – potonuo.

Jadroplov

Splitski Jadroplov je 1987. i 1988. nabavio dva vrlo slična broda (tip MBC – kombinacija bulker/kontejnerski brod) izgrađena u istom istočnonjemačkom brodogradilištu VEB Mathias-Thesen-Werft, Wismar. Brod je imao 22.042 tone nosivosti, te mogao prevesti 841 kontejner s pogonom motora MAN (VEB Dieselmotorenwerke, Rostock) od 11.200 KS brzinom od 15,5 čvorova. Prvi je dobio ime Split, a izgrađen je kao Paloma (Partenreederei m.s. Paloma, Hamburg, man. F. Lieisz). Mnogo toga događalo se 1983. godine: najprije je brod dat u najam (ime Finnsailor), pa vraćen te prodan – Mira (Mira Shipping Pte. Ltd., Singapore/H. Zeppenfeld). Plovi pod singapurskom zastavom dok 1987. nije u floti Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc., Panama, stranoj tvrtki splitskog Jadroplova (zastava Jugoslavija), a 1991. upisan je u upisnik države St. Vincent i Grenadini te mu je matična luka Kingstown. Prodan je 1998. godine i postaje Athanassia (Igloo Tiger Maritime, Limassol), često je dat u najam: Cape Barren (SCL Equator), a 2004. je prodan i postaje Parsian (Megaship Management). Dvije godine kasnije postaje Ocean Frontier (Qeshm Bonyad Shipmanagement, Panama), a 27. veljače 2009. godina nasukan je u rezalištu u Šangaju.

Drugi brod dobio je ime Solin (23.240 tona nosivosti, 863 kontejnera, motor MAN od 9,500 KS), izgrađen je kao Spyros A Lemos (Thalassoporos Corp., Pirej, man. N.S. Lemos) i kod tog brodara ostaje dok nije registriran na tvrtku Mid-Adriatic Shipping & Trading Inc. Panama pod jugoslavenskom zastavom (1991. Adria Maritime Ltd., Valletta, zastava Malte, 1993. Salona Maritime Co., Valletta). Prodan je 2001. godine nakon dokovanja u Lamjani te postaje Flame (Sunseeker Shipping Ltd., Valletta), a 2004. postaje Thor Tribute (Thor Tribute Shipping Co Ltd/Thorensen & Co). Šest godina kasnije prodan je (Cetrade International Ltd., Panama/Nobpac Shipping Pte., Panama) pa mijenja ime u Bukit Timah. Odlazi 5. svibnja 2011. godine u rezalište Gadani Beach.

Ostali

Brod Orebić izgrađen je u brodogradilištu Schlicting & Co., u Travemundeu kao Siegried Lehmann 1958. godine za Lubecker Stauereikontor Hans Lehmann, Lubeck, 1962. postaje Anna Vera (Altenbucker Reederei Walter Sporlender, Berlin), a 1967. Orebić u floti riječke Jadrolinije. Četiri godine kasnije je u floti Obalne plovidbe Split, 1973. u Vranjicu je preuređen za prijevoz cementa, a 1982. je u floti Splitske plovidbe (1991. Cement Transport & Shipping Co. Ltd., Kingstown/manager Splitska plovidba). Godine 2010. nasukao se na plićinu Gumanac (Ploče), a 2015. u nevremenu na Marjan (Split), izrezan je 2015. u Vranjicu.

Brod Tipperary (Shelbourne Shipping Co, Dublin), kontejnerski brod (74 teu), a 1974. postaje brod za prijevoz općeg i teškog tereta (dvije dizalice po 350 tona). Izgrađen je 1969. godine u brodogradilištu Schlichtingwerft, Travemunde. Godine 1974. postaje Thor Scan (Scan Heavy Shipping Co., Willemstad/ Bjaesberg), a Atlantska plovidba, Dubrovnik kupuje ga 1980. godine i daje ime Jahorina. Prodan je 1987. i mijenja ime u Hori (Orville Cia Naviera S. A., Kingstown), a 1988. postaje malezijski Lin Petaling (Lin Lin Shipping Sendirian Berhad Kuching). Već sljedeće, 1989. prodan je u Singapur i postaje Equator Jade (Thong Soon Navigation (Pte.) Ltd.). No, 1998. godine vlasnik je u stečaju, te je brod napušten u brodogradilištu Sintai Industri u Batamu (Indonezija). Iz upisnika brodova izbrisan je 2011. godine, navodi Novi list.

Mali brod (66,5 x 9,9 metara) Kupa (Obalna plovidba Split), također je izgrađen 1957. godine u brodogradilištu New Schlichting Werft u Travemundeu (Lubeck) kao Bestik (Otto Christian Bohme, Oslo). Godine 1971. postaje Normannvaag, a tri godine kasnije, Kupa. Brod se 21. veljače 1984. nasukao u kanalu Sv. Ante (Šibenik) te je izrezan u ožujku iste godine u Splitu.

U floti Mediteranske plovidbe iz Korčule plovio je brod Kučište (Magis Shipping S.A.) izgrađen 1981. godine u brodogradilištu Neptun VEB iz Rostocka kao Yiannis L. (Belvedere Investment Trust Inc., Panama). Kasnije je, kod istog brodara mijenjao imena: Supertramp i Sascha Green. Do ulaska u flotu našeg brodara plovio je kao Horsham (Imperials Ltd.) te Novi Beograd (Beoplov, Beograd). Prodan je 1998. godine i postao Baltic Trader, a 2007. postaje Aniva (Key Developments S.A.). Svoje plovidbe završava 22. travnja 2014. godine kada je nasukan na plaću rezališta Alang.

Strava u Alexandriji

Luka je bila zakrčena, na sidrištu s lijeve strane Drvara grčki brod Deka Concorde, s desne ruski Kozmonavt. Vjetar je ojačao, sidro grčkog broda je zaoralo te je udario u pramac Drvara. I Drvaru su oba sidra popustila, krma se nasukala, a pramac je udario o ruski brod. Dio posade se spustio na obalu pokušati staviti autogume između trupa i stijena. Punih 28 sati sprječavalo se najgore: pojačani su vezovi na krmi prema kontejnerskom terminalu. No, konopi su strugali po ogradi terminala: posada je srušila armirano-betonsku ogradu u duljini od pet metara. Kad se nevrijeme smirilo, lučke vlasti su došle procijeniti štetu na – ogradi. Nakon svega, prvi časnik s ruskog broda došao se požaliti da mu je pramac Drvara ušao u kabinu i uništio – WC školjku… Naime, i taj brod je bio građen u DDR-u, pa je imao posebne školjke koje se nigdje drugdje nisu mogle nabaviti.

Jugooceanija, Kotor

Boka, izgrađen 1987.; 1992. Hanuman (Hanuman Shipping, Limassol); 1994. King Lion; 1995. Thraki Hellas (Laguna Shipping Corp., Pireaus); 1999. Elpis; 2000. Century Fortuna; 2003. Thor Navigator (Thoresen Bangkok); 2011. Xiang Hua Man (NYB Shipping Inc., Panama) 2012. Jian Xe; 2013. rezalište Xinhui

Tivat, izgrađen 1981.; 1999. Nativa (Grupo Punta Arena Corp., Panama); 2005. Taurus (Rag Maritime Co., Kingstown); 2009. Sea Star (Sun Rise Shipping & Trading, Sharjah); 25. kolovoza 2009. potonuo u Crvenom moru nakon prodora mora u strojarnicu; napušten; CTL

Kupres, izgrađen 1987.; 1992. Rama (White Star Shipping Co. Ltd., Limassol); 1996. Torm Agnete (Loyal Chartering Corp.); 2003. Aeolian Sun (New Light Shipping, Limassol); 2006. Safmarine Angola; 2012. Angola (Oceanstar Management Inc. Athens, Limassol); 28. svibnja 2012. rezalište Chittagong

Risan, izgrađen 1981.; 1999. Tirisa (Orinoco Panama Corp., Panama); 2001. Splendour (Savannah International Navigation, Panama); 2004. Lady Flora (Flora Maritime, Tartous); 2008. Blue Lady (Den Sanayi ve Ticaret, Istanbul); 2010. Destiny (Paruma Maritime Inc.); 20. lipnja 2011. rezalište Chittagong

Lovćen, izgrađen 1982.; 1999. Aegis (Savitel Shipping, Limassol); 2003. Anhui Hope (Anhui Ocean Shipping Co., Homg Kong); 2004. Ever Power (Ever Power Shipping, Hong Kong); 2006. Pheaton (Shanghai Vasteast International Shipping Management); 27. studenoga 2008. požar Luojing (Shanghai); 30. rujna. 2010. rezalište Chittagong

Durmitor, izgrađen 1982.; 1999. Anais (Rolisa Shipping, Limassol); 2007. Unitec (Unitec Maritime Ltd., Hong Kong); 22. rujna 2009. rezalište

Herceg Novi, izgrađen 1981.; 18. kolovoza 1996. Sudar s brodom Ming Galaxy; potonuo kod Singapura

Prekookeanska plovidba, Bar

Morača, izgrađen 1990.; 1995. Norviken; 1997. Lim (Ana Shipping Ltd/Prekookeanska plovidba, Bar); 1999. Tekeze (The Ethiopian Shipping Lines); 2015. Tika (Venus Shipping Inc.); 10. veljače 2016. rezalište Gadani Beach

Ivangrad, izgrađen 1988.; 1993. Brisa (Oktoih Overseas Shipping, Valletta); 1996. Cape Arnhem; 1998. Berane; 2001. Contship Cyprus; 2001. ANL Pioneer (Ocean Eind Shipping Co. Ltd., Limassol); 2002. Contship Cyprus (Maltese Sky Maritime Services S.A., Valletta); 2002. ANL Pioneer (City Shipping, Limassol); 2002. Contship Cyprus; 2003. Provider N.; 2004. Thor Nautilus (Thoresen, Bangkok); 2011. King Bright (Nanjing King Shipmanagement); 29. travnja 2013., rezalište Kina

Obod, izgrađen 1988.; 1992. Aire F. (Oktoih Overseas Shipping Ltd.Valletta); 1996. Cape Cleveland; 1998. Obod; 2001. Pan Oasis (Global Pacific Shipping Navigation, Panama); 2003. Thor Nautica (Thoresen Bangkok); 2011. Xiang Rong Men (NYA Shipping Inc., Panama); 6. srpnja 2013. rezalište Alang

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video