O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Detaljna analiza nesreće u Baltimoreu: Šteta se procjenjuje na 2 do 4 milijarde dolara, krivac kontaminirano gorivo?

Čini se da će nesreća u Baltimoreu, u kojoj je u urušavanju velikog mosta nakon što je u njega udario kontejnerski brod poginulo šest osoba, oboriti rekord po potraživanjima od pomorskog osiguranja. Objavljen je i vremenski slijed, kao i novi detalji nesreće koja će zasigurno ući u povijest kao jedna od najvećih pomorskih nesreća. Pojavila su se i nagađanja da je gubitak pogona uzrokovalo kontaminirano gorivo ili problemi u sustavu opskrbe gorivom.

Jennifer Homendy, predsjednica američkog Nacionalnog odbora za sigurnost u prometu (NTSB), u srijedu navečer izjavila je da su istražitelji ispitali zapovjednika, prvog časnika, upravitelja stroja i druge članove posade. Dvojica peljara ispitana su u četvrtak.

Agencija je također otkrila da je preuzeto približno 6 sati podataka s tzv. ‘crne kutije’, odnosno uređaja za zapis plovidbenog putovanja (Voyage Data Recorder – VDR), koji je pokazao da je brod ostao bez pogona nekoliko minuta prije sudara. Na brodu se nalazio 21 član posade i dva lokalna peljara.

NTSB je objavio vremenski slijed događaja. Također su otkrili da je od ukupno 4.679 standardnih kontejnera od 20 stopa (TEU) na brodu, 56 kontejnera sadržavalo opasne tvari.

Vremenski slijed nesreće

Dali, kontejnerski brod od 300 metara, napustio je Baltimore u utorak oko 12:30 ujutro, na putu prema Šri Lanki.

Clay Diamond, izvršni direktor Američkog udruženja peljara (American Pilots’ Association), rekao je da je brod pretrpio “potpuni gubitak pogona” oko 01:20 ujutro. Brod je plovio brzinom od oko 8 čvorova, što je prema riječima Diamonda normalna brzina za plovidbu ovim područjem.

Podaci s VDR-a pokazuju pak da je u otprilike 01:25 sati zabilježen niz alarma na brodu, kao i kratkotrajni prekid u zapisu, koji se nastavio otprilike minutu kasnije, što se poklapa s verzijom koju je ispričao Diamond.

Diamond tvrdi da brod nikada nije povratio pogon, no pomoćni dizelski generator se ipak uključio, što je vratilo električne sustave. To je mogući izvor crnog dima koji se može vidjeti na videu sudara.

Budući da je brod nekontrolirano plutao, peljar je u 01:26 putem VHF-a prvo pozvao pomoć tegljača, a nekoliko sekundi kasnije naredio i obaranje lijevog sidra. Peljar je potom oko 01:27:25 poslao hitnu poruku da brod nekontrolirano pluta prema mostu Francis Scott Key te upozorio da se most zatvori za promet. Toj poruci pripisuje se spašavanje života.

Brod je oko 01:29:33 udario u jedan od potpornih stupova mosta, koji se urušio u rijeku Patapsco. Dva radnika s mosta su spašena, ali je nažalost šest njihovih kolega izgubilo živote, navela je Obalna straža.

VDR podaci, koji uključuju audio zapise sa zapovjednog mosta i VHF-a, nisu konzistentne kvalitete zbog pozadinske buke i alarma. Daljnja analiza će se provesti u laboratoriju kako bi se poboljšala jasnoća zvuka. Sve informacije su preliminarne i podložne konačnoj potvrdi i promjeni. VDR također sadrži ograničene sistemske podatke kao što su brzina broda, broj okretaja motora, kut kormila, smjer broda i neke informacije o alarmima.

Brod je više puta pretrpio blackout

Američka Obalna straža potvrdila je jučer da je tijekom brodavka broda u luci obavljeno rutinsko održavanje pogonskog stroja.

Lučki radnik luke Baltimore rekao je za CNN da je Dali više puta u danima prije nesreće pretrpio tzv. “blackout”.

Julie Mitchell, administratorica Container Royaltyja koji prati dolaske i polaske kontejnerskih brodova u i iz Baltimorea, potvrdila je za CNN da je brod dva dana prije nesreće pretrpio blackout.

“Imali su ozbiljan problem. Bio je to potpuni gubitak pogona, snage motora, električne energije, svega”, kazala je Mitchell.

Mogući problemi s gorivom

Nagađanja o kontaminaciji goriva na Daliju pojavila su se nakon ekskluzivnog izvješća koje je prenio The Wall Street Journal o brifingu američke Obalne straže.

“Brod je doživio kompletni gubitak pogona, propulzije, kormilarenja, gašenje elektronike… Jedan od motora je ‘zakašljao’ i zatim stao. Miris izgorjelog goriva širio se strojarnicom, bio je mrkli mrak”, navodno je izjavio jedan od časnika stroja s Dalija u spomenutoj izjavi koje je objavio Wall Street Journal ranije ovog tjedna.

Homendy, predsjednica NTSB-a, potvrdila je da će se gorivo pomno analizirati i testirati njegova viskoznost i nečistoće.

Pregledavajući zapise, FuelTrust navodi da je Dali bunkeriran u Šangaju i Koreji i izvješćuju da je brod koristio Marine Gas Oil (MGO), uobičajeni, ali skuplji oblik lakog brodskog goriva koje se često koristi zbog nižih emisija u lukama i obalnim područjima. Brod se usidrio kod Panamskog kanala nakon tranzita 13. ožujka, zatim je nastavio prema New Yorku, Norfolku i konačno Baltimoreu. FuelTrust ne vjeruje da je brod bunkeriran u Panami, ali smatraju da je to obavljeno u Baltimoreu.

Ističu da je charterer, u ovom slučaju Maersk, obično odgovoran za kupnju goriva, no nema informacija jesu li u ovom slučaju za gorivo odgovorni Maersk, upravitelj Synergy Marine ili vlasnica plovila Grace Ocean. FuelTrust naglašava da i Maersk i Synergy Marine imaju uspostavljene stroge sustave za testiranje kako bi se osigurala ispravnost goriva.

Mediji također naglašavaju problem identificiran tijekom Port State inspekcije u San Antoniju, Čile, u lipnju 2023. godine. Pomorska i lučka uprava Singapura, kao država zastave, izvijestila je da se radi o neispravnom mjeraču tlaka goriva, a problem je riješen prije nego što je brod isplovilo iz luke. Brod tada nije zadržan.

Tijekom druge inspekcije američke Obalne straže u New Yorku u rujnu 2023. nisu zabilježeni nikakvi daljnji problemi s brodom. Sljedeća klasifikacija i inspekcija broda zakazani su za lipanj 2024.

Kontaminacija goriva dobro je poznat problem za pomorce, a nedavno je zabilježeno nekoliko incidenata povezanih s kontaminiranim gorivom.

Samo u 2023. godini zabilježeno je više od 120 slučajeva gubitka pogona na moru zbog problema s gorivom, prema FuelTrustu. Naglašavaju da se većina ovih problema dogodila na moru, daleko od očiju javnosti, a riješila ih je posada.

Problemi s kontaminacijom goriva pojavili su se 2022. u Singapuru, najvećem svjetskom bunkering tržištu. Riječ je bila o brodskom gorivu s visokim sadržajem sumpora (HSFO) koje je bilo kontaminirano visokom koncentracijom kloriranih organskih spojeva (COC). Incident je uključivao više od 120 milijuna dolara goriva, a Singapurska pomorska i lučka uprava Singapura (MPA) izvijestila je kako vjeruje da je oko 200 brodova primilo kontaminirano gorivo. Oko 80 brodova prijavilo je probleme s pumpom goriva ili motorom. Još jedan incident dogodio se u srpnju 2023. u Houstonu u Texasu, kada je više od 30 brodova primilo kontaminirano gorivo i prijavilo štetu ili kvarove.

Šteta se procjenjuje na 2 do 4 milijarde dolara

Do danas, potonuće kruzera Costa Concordia 2012. i incident Ever Givena u ožujku 2021. ističu se kao nesreće s daleko najvećim potraživanjima od osiguranja u ovom stoljeću. No, prema prvim procjenama, ukupna potraživanja nesreće u kojoj je u utorak sudjelovao kontejnerski brod Dali od 9.962 TEU mogli bi oboriti neslavne rekorde ovih nesreća.

“Ovisno o trajanju blokade i prirodi pokrića troškova prekida poslovanja za luku Baltimore, potraživanja mogli bi iznositi između 2 i 4 milijarde dolara”, rekao je jučer za Reuters Marcos Alvarez, direktor u Morningstar DBRS.

Usporedbe radi, potraživanja od nesreće Costa Concordie, koja je potonula u Italiji prije 12 godina i u smrt odnijela 32 života, iznosila su oko 2 milijarde dolara.

Luka će vjerojatno biti zatvorena mjesecima

Pete Buttigieg, američki ministar prometa, rekao je u srijedu da je “prerano da bi se moglo procijeniti” koliko će vremena trebati da se luka ponovno otvori. Više od 30 plovila, uključujući tegljače, glisere, jahte, kao i prekooceanske trgovačke brodove kao što su brodovi za rasuti teret i kontejnerski brodovi, i dalje se nalaze u luci Baltimore. Najmanje 10 trgovačkih brodova usidreno je izvan Baltimorea, pokazali su u četvrtak podaci MarineTraffica.

Mediterranean Shipping Company (MSC), najveća kontejnerska kompanija na svijetu, upozorila je klijente da će proći “nekoliko mjeseci dok se lučke operacije u Baltimoreu vrate u normalu” te da će izostaviti Baltimore iz svojih usluga “do daljnjega”.

Peter Gautier, zamjenik zapovjednika za operacije Obalne straže, rekao je da je Dali “stabilan”, ali da su podvodne inspekcije njegovog trupa u tijeku. Američka vojska surađivat će s američkom Obalnom stražom na uklanjanju srušenog mosta s pramca broda. “Pramac plovila leži na dnu zbog težine ostataka mosta”, rekao je Gautier.

U međuvremenu, pomorska i lučka uprava Singapura (MPA), zastave pod kojom je plovio Dali, otvorila je vlastitu istragu nesreće.

Čini se da će nesreća u Baltimoreu, u kojoj je u urušavanju velikog mosta nakon što je u njega udario kontejnerski brod poginulo šest osoba, oboriti rekord po potraživanjima od pomorskog osiguranja. Objavljen je i vremenski slijed, kao i novi detalji nesreće koja će zasigurno ući u povijest kao jedna od najvećih pomorskih nesreća. Pojavila su se i nagađanja da je gubitak pogona uzrokovalo kontaminirano gorivo ili problemi u sustavu opskrbe gorivom.

Jennifer Homendy, predsjednica američkog Nacionalnog odbora za sigurnost u prometu (NTSB), u srijedu navečer izjavila je da su istražitelji ispitali zapovjednika, prvog časnika, upravitelja stroja i druge članove posade. Dvojica peljara ispitana su u četvrtak.

Agencija je također otkrila da je preuzeto približno 6 sati podataka s tzv. ‘crne kutije’, odnosno uređaja za zapis plovidbenog putovanja (Voyage Data Recorder – VDR), koji je pokazao da je brod ostao bez pogona nekoliko minuta prije sudara. Na brodu se nalazio 21 član posade i dva lokalna peljara.

NTSB je objavio vremenski slijed događaja. Također su otkrili da je od ukupno 4.679 standardnih kontejnera od 20 stopa (TEU) na brodu, 56 kontejnera sadržavalo opasne tvari.

Vremenski slijed nesreće

Dali, kontejnerski brod od 300 metara, napustio je Baltimore u utorak oko 12:30 ujutro, na putu prema Šri Lanki.

Clay Diamond, izvršni direktor Američkog udruženja peljara (American Pilots’ Association), rekao je da je brod pretrpio “potpuni gubitak pogona” oko 01:20 ujutro. Brod je plovio brzinom od oko 8 čvorova, što je prema riječima Diamonda normalna brzina za plovidbu ovim područjem.

Podaci s VDR-a pokazuju pak da je u otprilike 01:25 sati zabilježen niz alarma na brodu, kao i kratkotrajni prekid u zapisu, koji se nastavio otprilike minutu kasnije, što se poklapa s verzijom koju je ispričao Diamond.

Diamond tvrdi da brod nikada nije povratio pogon, no pomoćni dizelski generator se ipak uključio, što je vratilo električne sustave. To je mogući izvor crnog dima koji se može vidjeti na videu sudara.

Budući da je brod nekontrolirano plutao, peljar je u 01:26 putem VHF-a prvo pozvao pomoć tegljača, a nekoliko sekundi kasnije naredio i obaranje lijevog sidra. Peljar je potom oko 01:27:25 poslao hitnu poruku da brod nekontrolirano pluta prema mostu Francis Scott Key te upozorio da se most zatvori za promet. Toj poruci pripisuje se spašavanje života.

Brod je oko 01:29:33 udario u jedan od potpornih stupova mosta, koji se urušio u rijeku Patapsco. Dva radnika s mosta su spašena, ali je nažalost šest njihovih kolega izgubilo živote, navela je Obalna straža.

VDR podaci, koji uključuju audio zapise sa zapovjednog mosta i VHF-a, nisu konzistentne kvalitete zbog pozadinske buke i alarma. Daljnja analiza će se provesti u laboratoriju kako bi se poboljšala jasnoća zvuka. Sve informacije su preliminarne i podložne konačnoj potvrdi i promjeni. VDR također sadrži ograničene sistemske podatke kao što su brzina broda, broj okretaja motora, kut kormila, smjer broda i neke informacije o alarmima.

Brod je više puta pretrpio blackout

Američka Obalna straža potvrdila je jučer da je tijekom brodavka broda u luci obavljeno rutinsko održavanje pogonskog stroja.

Lučki radnik luke Baltimore rekao je za CNN da je Dali više puta u danima prije nesreće pretrpio tzv. “blackout”.

Julie Mitchell, administratorica Container Royaltyja koji prati dolaske i polaske kontejnerskih brodova u i iz Baltimorea, potvrdila je za CNN da je brod dva dana prije nesreće pretrpio blackout.

“Imali su ozbiljan problem. Bio je to potpuni gubitak pogona, snage motora, električne energije, svega”, kazala je Mitchell.

Mogući problemi s gorivom

Nagađanja o kontaminaciji goriva na Daliju pojavila su se nakon ekskluzivnog izvješća koje je prenio The Wall Street Journal o brifingu američke Obalne straže.

“Brod je doživio kompletni gubitak pogona, propulzije, kormilarenja, gašenje elektronike… Jedan od motora je ‘zakašljao’ i zatim stao. Miris izgorjelog goriva širio se strojarnicom, bio je mrkli mrak”, navodno je izjavio jedan od časnika stroja s Dalija u spomenutoj izjavi koje je objavio Wall Street Journal ranije ovog tjedna.

Homendy, predsjednica NTSB-a, potvrdila je da će se gorivo pomno analizirati i testirati njegova viskoznost i nečistoće.

Pregledavajući zapise, FuelTrust navodi da je Dali bunkeriran u Šangaju i Koreji i izvješćuju da je brod koristio Marine Gas Oil (MGO), uobičajeni, ali skuplji oblik lakog brodskog goriva koje se često koristi zbog nižih emisija u lukama i obalnim područjima. Brod se usidrio kod Panamskog kanala nakon tranzita 13. ožujka, zatim je nastavio prema New Yorku, Norfolku i konačno Baltimoreu. FuelTrust ne vjeruje da je brod bunkeriran u Panami, ali smatraju da je to obavljeno u Baltimoreu.

Ističu da je charterer, u ovom slučaju Maersk, obično odgovoran za kupnju goriva, no nema informacija jesu li u ovom slučaju za gorivo odgovorni Maersk, upravitelj Synergy Marine ili vlasnica plovila Grace Ocean. FuelTrust naglašava da i Maersk i Synergy Marine imaju uspostavljene stroge sustave za testiranje kako bi se osigurala ispravnost goriva.

Mediji također naglašavaju problem identificiran tijekom Port State inspekcije u San Antoniju, Čile, u lipnju 2023. godine. Pomorska i lučka uprava Singapura, kao država zastave, izvijestila je da se radi o neispravnom mjeraču tlaka goriva, a problem je riješen prije nego što je brod isplovilo iz luke. Brod tada nije zadržan.

Tijekom druge inspekcije američke Obalne straže u New Yorku u rujnu 2023. nisu zabilježeni nikakvi daljnji problemi s brodom. Sljedeća klasifikacija i inspekcija broda zakazani su za lipanj 2024.

Kontaminacija goriva dobro je poznat problem za pomorce, a nedavno je zabilježeno nekoliko incidenata povezanih s kontaminiranim gorivom.

Samo u 2023. godini zabilježeno je više od 120 slučajeva gubitka pogona na moru zbog problema s gorivom, prema FuelTrustu. Naglašavaju da se većina ovih problema dogodila na moru, daleko od očiju javnosti, a riješila ih je posada.

Problemi s kontaminacijom goriva pojavili su se 2022. u Singapuru, najvećem svjetskom bunkering tržištu. Riječ je bila o brodskom gorivu s visokim sadržajem sumpora (HSFO) koje je bilo kontaminirano visokom koncentracijom kloriranih organskih spojeva (COC). Incident je uključivao više od 120 milijuna dolara goriva, a Singapurska pomorska i lučka uprava Singapura (MPA) izvijestila je kako vjeruje da je oko 200 brodova primilo kontaminirano gorivo. Oko 80 brodova prijavilo je probleme s pumpom goriva ili motorom. Još jedan incident dogodio se u srpnju 2023. u Houstonu u Texasu, kada je više od 30 brodova primilo kontaminirano gorivo i prijavilo štetu ili kvarove.

Šteta se procjenjuje na 2 do 4 milijarde dolara

Do danas, potonuće kruzera Costa Concordia 2012. i incident Ever Givena u ožujku 2021. ističu se kao nesreće s daleko najvećim potraživanjima od osiguranja u ovom stoljeću. No, prema prvim procjenama, ukupna potraživanja nesreće u kojoj je u utorak sudjelovao kontejnerski brod Dali od 9.962 TEU mogli bi oboriti neslavne rekorde ovih nesreća.

“Ovisno o trajanju blokade i prirodi pokrića troškova prekida poslovanja za luku Baltimore, potraživanja mogli bi iznositi između 2 i 4 milijarde dolara”, rekao je jučer za Reuters Marcos Alvarez, direktor u Morningstar DBRS.

Usporedbe radi, potraživanja od nesreće Costa Concordie, koja je potonula u Italiji prije 12 godina i u smrt odnijela 32 života, iznosila su oko 2 milijarde dolara.

Luka će vjerojatno biti zatvorena mjesecima

Pete Buttigieg, američki ministar prometa, rekao je u srijedu da je “prerano da bi se moglo procijeniti” koliko će vremena trebati da se luka ponovno otvori. Više od 30 plovila, uključujući tegljače, glisere, jahte, kao i prekooceanske trgovačke brodove kao što su brodovi za rasuti teret i kontejnerski brodovi, i dalje se nalaze u luci Baltimore. Najmanje 10 trgovačkih brodova usidreno je izvan Baltimorea, pokazali su u četvrtak podaci MarineTraffica.

Mediterranean Shipping Company (MSC), najveća kontejnerska kompanija na svijetu, upozorila je klijente da će proći “nekoliko mjeseci dok se lučke operacije u Baltimoreu vrate u normalu” te da će izostaviti Baltimore iz svojih usluga “do daljnjega”.

Peter Gautier, zamjenik zapovjednika za operacije Obalne straže, rekao je da je Dali “stabilan”, ali da su podvodne inspekcije njegovog trupa u tijeku. Američka vojska surađivat će s američkom Obalnom stražom na uklanjanju srušenog mosta s pramca broda. “Pramac plovila leži na dnu zbog težine ostataka mosta”, rekao je Gautier.

U međuvremenu, pomorska i lučka uprava Singapura (MPA), zastave pod kojom je plovio Dali, otvorila je vlastitu istragu nesreće.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video