O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Ruska jahta u Trogiru dobila je ukrajinsku zastavu, hoće li je aukcijske kuće prodati?

Jahta Royal Romance koja se nalazi u Trogiru prešla je pod ukrajinsku zastavu. To je bitan korak prema njezinoj prodaji na aukciji. Nizozemska aukcijska kuća koja ju je trebala prodati, odustala je od tog procesa. Ako se pokaže da ju je sankcionirani Rus Viktor Medvedčuk doista prodao 2021. godine, moguće je da će njezina prodaja biti nelegalna.

Jahta Royal Romance koja je zaplijenjena u Hrvatskoj 2022. godine prešla je pod ukrajinsku zastavu.

To je prekjučer objavila ARMA – ukrajinska agencija koja upravlja imovinom koja potječe od koruptivnih ili kriminalnih aktivnosti. U njihovom priopćenju navodi se kako je to ujedno i prvi primjer prelaska zaplijenjene imovine u inozemstvu pod ukrajinsko vlasništvo.

Razlog za zapljenu ove 92-metarske jahte su ukrajinske sankcije protiv njezinog ruskog vlasnika Viktora Medvedčuka.Početkom ove godine, Forbes Hrvatska izvještavao je o novim okolnostima, prema kojima je Medvedčuk jahtu još u ožujku 2021. godine prodao Alekseju Inkinu odnosno njegovoj tvrtki Lanelia Holdings. Ako se to pokaže točnim, ona ne bi smjela biti izručena i prodana s obzirom da Inkin i Lanelia Holdings nisu pod sankcijama.

ARMA je u međuvremenu na natječaju izabrala nizozemsku aukcijsku kuću Troostwijk Auctions koja je trebala prodati jahtu, no ona se povukla iz tog procesa nakon što joj se obratilo odvjetničko društvo koje zastupa Lanelia Holdings. Ukrajinci su nakon toga odlučili posao aukcije prepustiti američkoj aukcijskoj kući Bouthouse Auctions koja je bila drugoplasirana na natječaju. Hoće li ona prihvatiti posao koji teoretski može rezultirati kaznenim progonom i odgovornosti za štetu tek treba vidjeti.

Foto: ARMA/Forbes Hrvatska

Choudhury: Ukrajinski zahtjev je bio protivan hrvatskim zakonima i europskim direktivama

Kako bi cijela priča bila jasnija, Forbes Hrvatska razgovarao je s Imonom Choudhuryjem, odvjetnikom koji u Hrvatskoj zastupa Lanelia Holdings.

Choudhury kaže kako se zapravo radi o nekoliko sudskih postupaka u kojima se na sve načine pokušava oduzeti imovina od vlasnika, koji je jahtu isplatio u cijelosti s tim da je postupak kupoprodaje započeo još u studenom 2020 godine kada je izvršen tehnički pregled jahte.

Pojašnjava kako je pravna problematika oko jahte započela je u ožujku 2022. godine kada su, prema njegovim saznanjima nepoznati djelatnici Arme stupili u kontakt sa za sada nepoznatim službenicima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Ministarstva europskih i vanjskih poslova te su od njih tražili da donesu međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom. Choudhury tvrdi da je to protivno hrvatskim zakonima i europskim direktivama. Ipak, Hrvatska je tome udovoljila te je kapetanu broda najprije Lučka kapetanija Rijeka, a kasnije i Lučka kapetanija Split uručila Obavijest o navedenim mjerama. Time je određeno da jahta mora biti usidrena u luci – prvo u Rijeci, a potom u Trogiru.

Choudhury ističe kako se opisane mjere mogu odrediti isključivo u odnosu na osobe koje se nalaze na popisu iz priloga Uredbi Vijeća (EU) o mjerama ograničavanja u odnosu na djelovanja koja podrivaju ili ugrožavaju teritorijalnu cjelovitost, suverenost i neovisnost Ukrajine  i Provedbene Uredbe Vijeća (EU). Kaže kako je dodatna zanimljivost to da kod uručenih Obavijesti nije razvidno tko ih je potpisao niti imaju bilo kakvu klasu ili urudžbeni broj.

Određivanje mjera protiv osoba koje se ne nalaze na bilo kojem popisu sankcija i izdavanje službenog dokumenta bez klase i broja smatra u najmanju ruku upitnim, ako ne i posljedicom trgovanja utjecajem, piše Forbes Hrvatska.

Ukrajina nikad nije dostavila dokaze i podatke za svoje tvrdnje

Na temelju zamolnice Ureda glavnog tužitelja Ukrajine, Županijski sud u Splitu donio je rješenje o određivanju privremene mjere kojom se jahta povjerava na čuvanje Armi. Pojašnjava kako to znači da vlasnik ne može raspolagati jahtom, ali da ni Arma ne može njom isploviti iz Trogira.

Choudhury upozorava kako je ARMA strana državna agencija koja nije ustanovljena niti djeluje po zakonima Republike Hrvatske, a tvrdi i da su tvrdnje Ureda glavnog tužitelja Ukrajine do danas nedokazane.

Iako je u ime svog klijenta odvjetničko društvo dostavljalo obimnu dokumentaciju koja navodno potvrđuje da je jahtu kupio prije početka rata, mjere povjeravanja na čuvanje Armi su kontinuirano produljivane.

Zadnja privremena mjera produljenja bila je 31. siječnja 2024. godine, no istu je nedavno, po žalbi, ukinulo izvanraspravno vijeće Županijskog suda u Splitu i vratilo sucu istrage na ponovni postupak.

Sudac istrage upućen je da prije ponovne odluke Ukrajina, kao država moliteljica, mora dostaviti dokaze i podatke temeljem kojih zasniva svoj zahtjev. Tražio se, pravosudni akt iz kojeg bi bilo razvidno za što se tereti Medvedčuk, tko su ostali osumnjičenici u predkaznenom postupku u Ukrajini, koja im se kaznena djela stavljaju na teret, je li njima pričinjena bilo kakva materijalna šteta I u kojem iznosu. Osim toga tražili su se dokumenti iz kojih bi proizašlo da bi vlasnik jahte bio Medvedčuk, a ne tvrtka Lanelia Holdings.

Choudhury tvrdi da je prema dokumentaciji koja je dostavljenau u sudski spis, kupoprodaja jahte bila ostvarena prije započinjanja oružanog sukoba u Ukrajini. Tražio se i odgovor na pitanje je li u Ukrajini već izvršena zapljena Medvedčukova imovina i u kojoj vrijednosti.

Predstavnici Arme sastajali se sa sucima

Navedene podatke Ured glavnog tužitelja Ukrajine nikada nije dostavio – no unatoč tomu privremena mjera je produljivana u nekoliko navrata. Odvjetnik Choudhury radi toga tvrdi da su sve dosadašnje odluke Županijskog suda u Splitu kojima se produljuje privremena mjera osiguranja bile neosnovane.

Dokazi o krivnji nikad nisu dostavljeni iako ih je hrvatski sud tražio skoro svaka tri mjeseca. Podsjeća i kako njihov klijent nema nikakve veze s Viktorom Medvedčukom. Tvrdi kako predkazneni postupak u Ukrajini protiv Viktora Medvedčuka, u kojem je jahta navodno zaplijenjena, nije pravomoćno okončan, odnosno nema osuđujuće presude, niti odluke o oduzimanju jahte.

Choudhury je u ime svoje stranke podnio zahtjev za otklonom određenih sudaca Županijskog suda u Splitu uključujući njegovog predsjednika. Tvrdi kako su predstavnici Arme i Ureda glavnog tužitelja Ukrajine održali sastanke sa sucima Županijskog suda u Splitu te poznatim i nepoznatim službenicima i dužnosnicima u izvršnoj vlasti RH. Podnio je i kaznene prijave USKOK-u protiv poznatih i nepoznatih osoba izvršne i pravosudne vlasti Hrvatske i Ukrajine. Prijave je podnio i drugim međunarodnim agencijama i organizacijama.

Sudac Vrhovnog suda RH koji je obavljao inspekciju utvrdio je kako se zaista održao sastanak između sudaca Županijskog suda u Splitu i stranih agenata, no zaključio je kako se radilo o sastanku „protokolarno kurtoazne naravi“, odnosno nije smatrao spornim da se osobe koje su zainteresirane za sudski postupak nalaze sa sucima koji odlučuju u tom postupku samo dan prije nego se treba održati sudska radnja.

Upis jahte u privremeni upisnik brodova u Ukrajini smatra nezakonitim i protivnim međunarodnim konvencijama i privremenoj mjeri određenoj od strane Županijskog suda u Splitu.

Voditelj Državne službe za pomorstvo, promet unutarnjim plovnim putovima i brodarstvo Ukrajine Jegvenij Ihnatenko i šefica Arme Olena Duma s potvrdom o privremenom pravu plovidbe pod državnom zastavom Ukrajine; Foto: ARMA/Forbes Grvatska

Upis jahte pod ukrajinsku zastavu nema pravni učinak?

Upozorava i kako se prema navodima Arme, zakonodavstvo u Ukrajini može promijeniti vrlo brzo i prema njihovim potrebama. Podzakonski akti inače ne mogu imati veću snagu od zakona kao što je slučaj u Ukrajini. To tijelima kao što je ARMA daje mogućnost da registriraju plovilo za sebe i pod zastavom Ukrajine, iako je jahta Royal Romance uredno upisana u registar Malezije. Tvrdi kako takvi „upisi“ nemaju pravni učinak i ne daju Armi nikakva prava nad jahtom.

O zahtjevima za otklon sudaca Županijskog suda u Splitu, kao i o prijedlogu za prenošenje nadležnosti, Visoki kazneni sud RH još nije donio odluku. Do donošenja odluke Visokog kaznenog suda, Županijski sud u Splitu može poduzimati samo one radnje koje ne trpe odgodu.

Zaključno, svi sudski postupci su još uvijek u tijeku i još uvijek se o jahti odlučuje pred hrvatskim sudovima, kao i pred Europskim sudom za ljudska prava.

Privremena mjera osiguranja određena od strane Županijskog suda u Splitu može trajati najdulje dvije godine, što je u konkretnom slučaju do 26. svibnja 2024. godine, kada očekuju da će sud postupiti po Zakonu o kaznenom postupku i istu mjeru po službenoj dužnosti staviti izvan snage. Choudhury upozorava kako će u protivnom, u ovakvom postupku nastati materijalna šteta u visini od oko 200 milijuna eura koliko vrijedi jahta. Ona bi u konačnici pala na teret proračunskih sredstava Republike Hrvatske.

Royal Romance jedna je od 100 najvećih svjetskih jahti. Viktoru Medvedčuku 2015. godine isporučilo ju je nizozemsko brodogradilište Feadship. Jahtu izgrađenu u tom brodogradilištu nedavno je kupio osnivač Facebooka Mark Zuckerberg. Još aktualnija je vijest kako je Bill Gates svoju jahtu izgrađenu u tom brodogradilištu prodao i prije nego je završena.

Jahta Royal Romance koja se nalazi u Trogiru prešla je pod ukrajinsku zastavu. To je bitan korak prema njezinoj prodaji na aukciji. Nizozemska aukcijska kuća koja ju je trebala prodati, odustala je od tog procesa. Ako se pokaže da ju je sankcionirani Rus Viktor Medvedčuk doista prodao 2021. godine, moguće je da će njezina prodaja biti nelegalna.

Jahta Royal Romance koja je zaplijenjena u Hrvatskoj 2022. godine prešla je pod ukrajinsku zastavu.

To je prekjučer objavila ARMA – ukrajinska agencija koja upravlja imovinom koja potječe od koruptivnih ili kriminalnih aktivnosti. U njihovom priopćenju navodi se kako je to ujedno i prvi primjer prelaska zaplijenjene imovine u inozemstvu pod ukrajinsko vlasništvo.

Razlog za zapljenu ove 92-metarske jahte su ukrajinske sankcije protiv njezinog ruskog vlasnika Viktora Medvedčuka.Početkom ove godine, Forbes Hrvatska izvještavao je o novim okolnostima, prema kojima je Medvedčuk jahtu još u ožujku 2021. godine prodao Alekseju Inkinu odnosno njegovoj tvrtki Lanelia Holdings. Ako se to pokaže točnim, ona ne bi smjela biti izručena i prodana s obzirom da Inkin i Lanelia Holdings nisu pod sankcijama.

ARMA je u međuvremenu na natječaju izabrala nizozemsku aukcijsku kuću Troostwijk Auctions koja je trebala prodati jahtu, no ona se povukla iz tog procesa nakon što joj se obratilo odvjetničko društvo koje zastupa Lanelia Holdings. Ukrajinci su nakon toga odlučili posao aukcije prepustiti američkoj aukcijskoj kući Bouthouse Auctions koja je bila drugoplasirana na natječaju. Hoće li ona prihvatiti posao koji teoretski može rezultirati kaznenim progonom i odgovornosti za štetu tek treba vidjeti.

Foto: ARMA/Forbes Hrvatska

Choudhury: Ukrajinski zahtjev je bio protivan hrvatskim zakonima i europskim direktivama

Kako bi cijela priča bila jasnija, Forbes Hrvatska razgovarao je s Imonom Choudhuryjem, odvjetnikom koji u Hrvatskoj zastupa Lanelia Holdings.

Choudhury kaže kako se zapravo radi o nekoliko sudskih postupaka u kojima se na sve načine pokušava oduzeti imovina od vlasnika, koji je jahtu isplatio u cijelosti s tim da je postupak kupoprodaje započeo još u studenom 2020 godine kada je izvršen tehnički pregled jahte.

Pojašnjava kako je pravna problematika oko jahte započela je u ožujku 2022. godine kada su, prema njegovim saznanjima nepoznati djelatnici Arme stupili u kontakt sa za sada nepoznatim službenicima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Ministarstva europskih i vanjskih poslova te su od njih tražili da donesu međunarodne mjere ograničavanja raspolaganja imovinom. Choudhury tvrdi da je to protivno hrvatskim zakonima i europskim direktivama. Ipak, Hrvatska je tome udovoljila te je kapetanu broda najprije Lučka kapetanija Rijeka, a kasnije i Lučka kapetanija Split uručila Obavijest o navedenim mjerama. Time je određeno da jahta mora biti usidrena u luci – prvo u Rijeci, a potom u Trogiru.

Choudhury ističe kako se opisane mjere mogu odrediti isključivo u odnosu na osobe koje se nalaze na popisu iz priloga Uredbi Vijeća (EU) o mjerama ograničavanja u odnosu na djelovanja koja podrivaju ili ugrožavaju teritorijalnu cjelovitost, suverenost i neovisnost Ukrajine  i Provedbene Uredbe Vijeća (EU). Kaže kako je dodatna zanimljivost to da kod uručenih Obavijesti nije razvidno tko ih je potpisao niti imaju bilo kakvu klasu ili urudžbeni broj.

Određivanje mjera protiv osoba koje se ne nalaze na bilo kojem popisu sankcija i izdavanje službenog dokumenta bez klase i broja smatra u najmanju ruku upitnim, ako ne i posljedicom trgovanja utjecajem, piše Forbes Hrvatska.

Ukrajina nikad nije dostavila dokaze i podatke za svoje tvrdnje

Na temelju zamolnice Ureda glavnog tužitelja Ukrajine, Županijski sud u Splitu donio je rješenje o određivanju privremene mjere kojom se jahta povjerava na čuvanje Armi. Pojašnjava kako to znači da vlasnik ne može raspolagati jahtom, ali da ni Arma ne može njom isploviti iz Trogira.

Choudhury upozorava kako je ARMA strana državna agencija koja nije ustanovljena niti djeluje po zakonima Republike Hrvatske, a tvrdi i da su tvrdnje Ureda glavnog tužitelja Ukrajine do danas nedokazane.

Iako je u ime svog klijenta odvjetničko društvo dostavljalo obimnu dokumentaciju koja navodno potvrđuje da je jahtu kupio prije početka rata, mjere povjeravanja na čuvanje Armi su kontinuirano produljivane.

Zadnja privremena mjera produljenja bila je 31. siječnja 2024. godine, no istu je nedavno, po žalbi, ukinulo izvanraspravno vijeće Županijskog suda u Splitu i vratilo sucu istrage na ponovni postupak.

Sudac istrage upućen je da prije ponovne odluke Ukrajina, kao država moliteljica, mora dostaviti dokaze i podatke temeljem kojih zasniva svoj zahtjev. Tražio se, pravosudni akt iz kojeg bi bilo razvidno za što se tereti Medvedčuk, tko su ostali osumnjičenici u predkaznenom postupku u Ukrajini, koja im se kaznena djela stavljaju na teret, je li njima pričinjena bilo kakva materijalna šteta I u kojem iznosu. Osim toga tražili su se dokumenti iz kojih bi proizašlo da bi vlasnik jahte bio Medvedčuk, a ne tvrtka Lanelia Holdings.

Choudhury tvrdi da je prema dokumentaciji koja je dostavljenau u sudski spis, kupoprodaja jahte bila ostvarena prije započinjanja oružanog sukoba u Ukrajini. Tražio se i odgovor na pitanje je li u Ukrajini već izvršena zapljena Medvedčukova imovina i u kojoj vrijednosti.

Predstavnici Arme sastajali se sa sucima

Navedene podatke Ured glavnog tužitelja Ukrajine nikada nije dostavio – no unatoč tomu privremena mjera je produljivana u nekoliko navrata. Odvjetnik Choudhury radi toga tvrdi da su sve dosadašnje odluke Županijskog suda u Splitu kojima se produljuje privremena mjera osiguranja bile neosnovane.

Dokazi o krivnji nikad nisu dostavljeni iako ih je hrvatski sud tražio skoro svaka tri mjeseca. Podsjeća i kako njihov klijent nema nikakve veze s Viktorom Medvedčukom. Tvrdi kako predkazneni postupak u Ukrajini protiv Viktora Medvedčuka, u kojem je jahta navodno zaplijenjena, nije pravomoćno okončan, odnosno nema osuđujuće presude, niti odluke o oduzimanju jahte.

Choudhury je u ime svoje stranke podnio zahtjev za otklonom određenih sudaca Županijskog suda u Splitu uključujući njegovog predsjednika. Tvrdi kako su predstavnici Arme i Ureda glavnog tužitelja Ukrajine održali sastanke sa sucima Županijskog suda u Splitu te poznatim i nepoznatim službenicima i dužnosnicima u izvršnoj vlasti RH. Podnio je i kaznene prijave USKOK-u protiv poznatih i nepoznatih osoba izvršne i pravosudne vlasti Hrvatske i Ukrajine. Prijave je podnio i drugim međunarodnim agencijama i organizacijama.

Sudac Vrhovnog suda RH koji je obavljao inspekciju utvrdio je kako se zaista održao sastanak između sudaca Županijskog suda u Splitu i stranih agenata, no zaključio je kako se radilo o sastanku „protokolarno kurtoazne naravi“, odnosno nije smatrao spornim da se osobe koje su zainteresirane za sudski postupak nalaze sa sucima koji odlučuju u tom postupku samo dan prije nego se treba održati sudska radnja.

Upis jahte u privremeni upisnik brodova u Ukrajini smatra nezakonitim i protivnim međunarodnim konvencijama i privremenoj mjeri određenoj od strane Županijskog suda u Splitu.

Voditelj Državne službe za pomorstvo, promet unutarnjim plovnim putovima i brodarstvo Ukrajine Jegvenij Ihnatenko i šefica Arme Olena Duma s potvrdom o privremenom pravu plovidbe pod državnom zastavom Ukrajine; Foto: ARMA/Forbes Grvatska

Upis jahte pod ukrajinsku zastavu nema pravni učinak?

Upozorava i kako se prema navodima Arme, zakonodavstvo u Ukrajini može promijeniti vrlo brzo i prema njihovim potrebama. Podzakonski akti inače ne mogu imati veću snagu od zakona kao što je slučaj u Ukrajini. To tijelima kao što je ARMA daje mogućnost da registriraju plovilo za sebe i pod zastavom Ukrajine, iako je jahta Royal Romance uredno upisana u registar Malezije. Tvrdi kako takvi „upisi“ nemaju pravni učinak i ne daju Armi nikakva prava nad jahtom.

O zahtjevima za otklon sudaca Županijskog suda u Splitu, kao i o prijedlogu za prenošenje nadležnosti, Visoki kazneni sud RH još nije donio odluku. Do donošenja odluke Visokog kaznenog suda, Županijski sud u Splitu može poduzimati samo one radnje koje ne trpe odgodu.

Zaključno, svi sudski postupci su još uvijek u tijeku i još uvijek se o jahti odlučuje pred hrvatskim sudovima, kao i pred Europskim sudom za ljudska prava.

Privremena mjera osiguranja određena od strane Županijskog suda u Splitu može trajati najdulje dvije godine, što je u konkretnom slučaju do 26. svibnja 2024. godine, kada očekuju da će sud postupiti po Zakonu o kaznenom postupku i istu mjeru po službenoj dužnosti staviti izvan snage. Choudhury upozorava kako će u protivnom, u ovakvom postupku nastati materijalna šteta u visini od oko 200 milijuna eura koliko vrijedi jahta. Ona bi u konačnici pala na teret proračunskih sredstava Republike Hrvatske.

Royal Romance jedna je od 100 najvećih svjetskih jahti. Viktoru Medvedčuku 2015. godine isporučilo ju je nizozemsko brodogradilište Feadship. Jahtu izgrađenu u tom brodogradilištu nedavno je kupio osnivač Facebooka Mark Zuckerberg. Još aktualnija je vijest kako je Bill Gates svoju jahtu izgrađenu u tom brodogradilištu prodao i prije nego je završena.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video