O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Kratka povijest linijske plovidbe Jadranom: Od početaka do monopola

Linijske brodske putničke linije na Jadranu imaju bogatu povijest koja započinje s Austrijskim Lloydom, brodarom koji je pokrivao čitavu istočnu obalu Jadranskog mora, piše Novi List.

Prvi pokušaji uspostavljanja linijskog prijevoza bilježe se 1821. godine kada Ljudevit Adamić iz Rijeke neuspješno pokušava dobiti koncesiju za prugu Rijeka – Kotor – Albanija. Slični pokušaji uslijedili su i 1823. godine kada Adamić zajedno s Ilijom Bratićem iz Dubrovnika ponovo pokušava dobiti koncesiju za plovidbu prema Dalmaciji, no također bez uspjeha.

Konačno, 1831. godine William Morgan dobiva odobrenje za održavanje linija između Rijeke i Zadra te Trsta i Kotora, ali do realizacije tih linija nije došlo. Prva uspješna uspostava linijskog prometa vezuje se uz tršćanski Austrijski Lloyd, koji je 1843. godine počeo održavati liniju Trst – Dalmacija – Istanbul, uključujući i Rijeku.

Austrijski Lloyd, osnovan 1837. godine, ubrzo je proširio svoje linije pokrivajući čitavu istočnu obalu Jadrana. Do 1853. godine njihove linije obuhvaćale su Hrvatsko primorje od Rijeke do Karlobaga, kvarnerske otoke i istočnu obalu Istre do Pule. Lloyd Austriaco, koji je u svojim najboljim godinama zapošljavao 80% Hrvata i 33,5% Bokelja, imao je ključnu ulogu u razvoju pomorskog linijskog prijevoza na Jadranu.

Godine 1882. održavano je čak šest linija, uključujući rute od Trsta do Dalmacije i Albanije, te između Trsta i Drača, Trsta i Kotora, Rijeke i Zadra te Rijeke i Kotora. Već 1883. uvedene su dodatne pruge između Rijeke i Splita, Kotora te Trsta i Metkovića.

Monopol Austrijskog Lloyda prekida se 1888. godine kada ugarska vlada osniva Ugarsko-hrvatsko pomorsko parobrodarsko društvo (Ungaro-Croata) sa sjedištem u Rijeci. Ovo društvo preuzima brodove brojnih manjih brodarskih tvrtki i do 1902. ima flotu od 41 parobroda, održavajući 31 redovnu liniju, uključujući popularne linije Rijeka – Opatija – Lovran.

Godine 1922. utemeljena je Jadranska plovidba d.d. sa sjedištem u Sušaku, koja zajedno s Dubrovačkom plovidbom d.d. iz Dubrovnika održava putničko-teretne linije sve do početka Drugog svjetskog rata.

Povijest linijske plovidbe Jadranom temelj je pomorske industrije u regiji, s brodarima poput Austrijskog Lloyda i Ungaro-Croate koji su bili pioniri u njenom razvoju. Današnje linije nastavljaju tu tradiciju, osiguravajući povezanost jadranskih luka i održavajući važnost pomorskog prometa.

Linijske brodske putničke linije na Jadranu imaju bogatu povijest koja započinje s Austrijskim Lloydom, brodarom koji je pokrivao čitavu istočnu obalu Jadranskog mora, piše Novi List.

Prvi pokušaji uspostavljanja linijskog prijevoza bilježe se 1821. godine kada Ljudevit Adamić iz Rijeke neuspješno pokušava dobiti koncesiju za prugu Rijeka – Kotor – Albanija. Slični pokušaji uslijedili su i 1823. godine kada Adamić zajedno s Ilijom Bratićem iz Dubrovnika ponovo pokušava dobiti koncesiju za plovidbu prema Dalmaciji, no također bez uspjeha.

Konačno, 1831. godine William Morgan dobiva odobrenje za održavanje linija između Rijeke i Zadra te Trsta i Kotora, ali do realizacije tih linija nije došlo. Prva uspješna uspostava linijskog prometa vezuje se uz tršćanski Austrijski Lloyd, koji je 1843. godine počeo održavati liniju Trst – Dalmacija – Istanbul, uključujući i Rijeku.

Austrijski Lloyd, osnovan 1837. godine, ubrzo je proširio svoje linije pokrivajući čitavu istočnu obalu Jadrana. Do 1853. godine njihove linije obuhvaćale su Hrvatsko primorje od Rijeke do Karlobaga, kvarnerske otoke i istočnu obalu Istre do Pule. Lloyd Austriaco, koji je u svojim najboljim godinama zapošljavao 80% Hrvata i 33,5% Bokelja, imao je ključnu ulogu u razvoju pomorskog linijskog prijevoza na Jadranu.

Godine 1882. održavano je čak šest linija, uključujući rute od Trsta do Dalmacije i Albanije, te između Trsta i Drača, Trsta i Kotora, Rijeke i Zadra te Rijeke i Kotora. Već 1883. uvedene su dodatne pruge između Rijeke i Splita, Kotora te Trsta i Metkovića.

Monopol Austrijskog Lloyda prekida se 1888. godine kada ugarska vlada osniva Ugarsko-hrvatsko pomorsko parobrodarsko društvo (Ungaro-Croata) sa sjedištem u Rijeci. Ovo društvo preuzima brodove brojnih manjih brodarskih tvrtki i do 1902. ima flotu od 41 parobroda, održavajući 31 redovnu liniju, uključujući popularne linije Rijeka – Opatija – Lovran.

Godine 1922. utemeljena je Jadranska plovidba d.d. sa sjedištem u Sušaku, koja zajedno s Dubrovačkom plovidbom d.d. iz Dubrovnika održava putničko-teretne linije sve do početka Drugog svjetskog rata.

Povijest linijske plovidbe Jadranom temelj je pomorske industrije u regiji, s brodarima poput Austrijskog Lloyda i Ungaro-Croate koji su bili pioniri u njenom razvoju. Današnje linije nastavljaju tu tradiciju, osiguravajući povezanost jadranskih luka i održavajući važnost pomorskog prometa.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video