O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Ključni Pomorski Prolazi i Njihov Utjecaj na Globalni Transport

U svom najnovijem izvješću, UNCTAD analizira kompleksne izazove s kojima se suočava sektor pomorskog transporta, s posebnim naglaskom na to kako prekidi u ključnim pomorskim prolazima utječu na globalne trgovačke tokove.

Pomorska uska grla definiraju se kao strateški važna mjesta na trgovačkim rutama koja omogućuju prolazak velikih količina tereta i povezuju ključne regije svijeta. Zbog ograničenih alternativnih ruta, svako ometanje prometa kroz ove točke može uzrokovati ozbiljne poremećaje u lancima opskrbe te imati dalekosežne posljedice za sigurnost hrane, opskrbu energijom i globalnu ekonomiju, piše Safety4Sea.

Rebeca Grynspan, glavna tajnica UNCTAD-a, istaknula je: “Pomorski promet u velikoj mjeri ovisi o uskim grlima – strateškim, uskim pomorskim prolazima poput Sueskog i Panamskog kanala. Ovi prolazi značajno skraćuju interkontinentalna putovanja i smanjuju troškove prijevoza. Međutim, upravo ta ključna uloga čini uska grla izrazito ranjivima na prekide različitih priroda – od klimatskih i ekonomskih do geopolitičkih i operativnih – što može imati ozbiljne posljedice za globalno brodarstvo.”

Sljedeći prolazi smatraju se ključnim pomorskim uskim grlima zbog svoje važnosti i volumena trgovine koja kroz njih prolazi, posebice u pogledu specifičnih roba.

#1 Tjesnac Bab al-Mandeb (Crveno more)

  • Povezuje Crveno more s Adenskim zaljevom i Indijskim oceanom
  • Ključan za naftu i prirodni plin s Bliskog istoka
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 8,7%
  • Udio po robi (2023): automobili i kontejneri (20% svaki); naftni proizvodi (15%); sirova nafta (13%)

#2 Rt Dobre nade

  • Povezuje Indijski ocean s Atlantskim oceanom
  • Glavne robe uključuju kontejnere, sirovu naftu i rasute terete (željeznu rudu i ugljen)
  • Udio u pomorskoj trgovini naftom (2023): 8%

#3 Panamski kanal

  • Povezuje Atlantski ocean s Tihim oceanom
  • Važan za kontejnersku trgovinu te trgovinu automobilima, žitaricama i ukapljenim naftnim plinom (LPG)
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 2,16% (u tonama)

#4 Gibraltarski tjesnac

  • Povezuje Sredozemno more s Atlantskim oceanom i povezuje glavna gospodarstva
  • Sadrži ključnu infrastrukturu, uključujući plinovode i električne veze između Europe i Afrike
  • Ključan za protok sirove nafte i ukapljenog prirodnog plina (LNG) prema europskim tržištima

#5 Hormuški tjesnac

  • Povezuje Perzijski zaljev s Omanskim zaljevom i Arapskim morem
  • Ključan za globalnu energetsku sigurnost, s velikim dijelom svjetske nafte koja prolazi ovim uskim grlom
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 11,1%
  • Udio po robi (2023): sirova nafta (39%); propan (31%); naftni proizvodi (20%); prirodni plin (19%)

#6 Malajski tjesnac

  • Povezuje Indijski ocean s Južnokineskim morem
  • Ključan za trgovinu između Afrike, Azije, Europe i Bliskog istoka te za energetske uvoze i izvoze Azije
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 23,7%
  • Udio po robi (2023): sirova nafta (45%); propan (42%); automobili (26%); rasuti teret (23%)

#7 Sueski kanal

  • Povezuje Sredozemno more s Crvenim morem
  • Ključan za trgovinu između Europe i Azije
  • Smanjuje vrijeme putovanja za brodove eliminirajući potrebu za obilaskom Rta Dobre nade
  • Udio u globalnom prometu: oko 10% (u tonama)
  • Udio u globalnom kontejnerskom prometu (TEU): 22%
  • Najveći udio robe (2023): automobili i kontejneri (20% svaki); naftni proizvodi (15%); sirova nafta (10%)

#8 Turski tjesnaci (Bospor i Dardaneli)

  • Povezuje Crno more sa Sredozemnim morem
  • Ključan za transport nafte i žitarica iz crnomorske regije
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 3,1%

U svom najnovijem izvješću, UNCTAD analizira kompleksne izazove s kojima se suočava sektor pomorskog transporta, s posebnim naglaskom na to kako prekidi u ključnim pomorskim prolazima utječu na globalne trgovačke tokove.

Pomorska uska grla definiraju se kao strateški važna mjesta na trgovačkim rutama koja omogućuju prolazak velikih količina tereta i povezuju ključne regije svijeta. Zbog ograničenih alternativnih ruta, svako ometanje prometa kroz ove točke može uzrokovati ozbiljne poremećaje u lancima opskrbe te imati dalekosežne posljedice za sigurnost hrane, opskrbu energijom i globalnu ekonomiju, piše Safety4Sea.

Rebeca Grynspan, glavna tajnica UNCTAD-a, istaknula je: “Pomorski promet u velikoj mjeri ovisi o uskim grlima – strateškim, uskim pomorskim prolazima poput Sueskog i Panamskog kanala. Ovi prolazi značajno skraćuju interkontinentalna putovanja i smanjuju troškove prijevoza. Međutim, upravo ta ključna uloga čini uska grla izrazito ranjivima na prekide različitih priroda – od klimatskih i ekonomskih do geopolitičkih i operativnih – što može imati ozbiljne posljedice za globalno brodarstvo.”

Sljedeći prolazi smatraju se ključnim pomorskim uskim grlima zbog svoje važnosti i volumena trgovine koja kroz njih prolazi, posebice u pogledu specifičnih roba.

#1 Tjesnac Bab al-Mandeb (Crveno more)

  • Povezuje Crveno more s Adenskim zaljevom i Indijskim oceanom
  • Ključan za naftu i prirodni plin s Bliskog istoka
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 8,7%
  • Udio po robi (2023): automobili i kontejneri (20% svaki); naftni proizvodi (15%); sirova nafta (13%)

#2 Rt Dobre nade

  • Povezuje Indijski ocean s Atlantskim oceanom
  • Glavne robe uključuju kontejnere, sirovu naftu i rasute terete (željeznu rudu i ugljen)
  • Udio u pomorskoj trgovini naftom (2023): 8%

#3 Panamski kanal

  • Povezuje Atlantski ocean s Tihim oceanom
  • Važan za kontejnersku trgovinu te trgovinu automobilima, žitaricama i ukapljenim naftnim plinom (LPG)
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 2,16% (u tonama)

#4 Gibraltarski tjesnac

  • Povezuje Sredozemno more s Atlantskim oceanom i povezuje glavna gospodarstva
  • Sadrži ključnu infrastrukturu, uključujući plinovode i električne veze između Europe i Afrike
  • Ključan za protok sirove nafte i ukapljenog prirodnog plina (LNG) prema europskim tržištima

#5 Hormuški tjesnac

  • Povezuje Perzijski zaljev s Omanskim zaljevom i Arapskim morem
  • Ključan za globalnu energetsku sigurnost, s velikim dijelom svjetske nafte koja prolazi ovim uskim grlom
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 11,1%
  • Udio po robi (2023): sirova nafta (39%); propan (31%); naftni proizvodi (20%); prirodni plin (19%)

#6 Malajski tjesnac

  • Povezuje Indijski ocean s Južnokineskim morem
  • Ključan za trgovinu između Afrike, Azije, Europe i Bliskog istoka te za energetske uvoze i izvoze Azije
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 23,7%
  • Udio po robi (2023): sirova nafta (45%); propan (42%); automobili (26%); rasuti teret (23%)

#7 Sueski kanal

  • Povezuje Sredozemno more s Crvenim morem
  • Ključan za trgovinu između Europe i Azije
  • Smanjuje vrijeme putovanja za brodove eliminirajući potrebu za obilaskom Rta Dobre nade
  • Udio u globalnom prometu: oko 10% (u tonama)
  • Udio u globalnom kontejnerskom prometu (TEU): 22%
  • Najveći udio robe (2023): automobili i kontejneri (20% svaki); naftni proizvodi (15%); sirova nafta (10%)

#8 Turski tjesnaci (Bospor i Dardaneli)

  • Povezuje Crno more sa Sredozemnim morem
  • Ključan za transport nafte i žitarica iz crnomorske regije
  • Udio u globalnom pomorskom prometu (2023): 3,1%
HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here