Pomorska industrija ulazi u 2025. godinu suočavajući se s nizom značajnih regulativnih promjena. Ove promjene ciljaju ekološku održivost, povećanje sigurnosti te bolju usklađenost s međunarodnim standardima.
Ekološka održivost je u prvom planu, s naglaskom na smanjenje emisija stakleničkih plinova i primjenu zelenijih tehnologija. Sigurnost ostaje glavni prioritet, što dovodi do uvođenja strožih mjera za sprječavanje nesreća i poboljšanje sustava za odgovor na izvanredne situacije. S obzirom na sve složenije geopolitičke okolnosti, jača potreba za međunarodnom suradnjom u osiguravanju sigurnosti plovidbe, piše Safety4Sea.
Nove regulative za 2025.
Nova ograničenja u Crvenom moru i Adenskom zaljevu
Od 1. siječnja 2025. primjenjuju se nova ograničenja za brodove vezana za ispuštanje ulja i uljnih mješavina unutar specijalnih područja Crvenog mora i Adenskog zaljeva, kao i za ispuštanje otpada u specijalnom području Crvenog mora.
Od 1. siječnja 2025., ispuštanje ulja ili uljnih mješavina u more s brodova od 400 bruto tona ili više bit će zabranjeno u specijalnim područjima Crvenog mora i Adenskog zaljeva, osim ako su zadovoljeni svi sljedeći uvjeti:
- Brod je na ruti;
- Uljna mješavina obrađena je pomoću opreme za filtriranje ulja koja ispunjava zahtjeve Pravilnika 14.7 Priloga I MARPOL-a;
- Sadržaj ulja u efluentu bez razrjeđenja ne prelazi 15 dijelova na milijun;
- Uljna mješavina ne potječe iz kaljuža pumpne stanice naftnih tankera; i
- U slučaju naftnih tankera, uljna mješavina nije pomiješana s ostacima naftnog tereta.
Osim toga, od 1. siječnja 2025., ispuštanje ulja ili uljnih mješavina iz teretnog prostora naftnih tankera bit će zabranjeno u specijalnim područjima Crvenog mora i Adenskog zaljeva. Ovo se pravilo neće primjenjivati na ispuštanje čistog ili odvojenog balasta.
Također, od 1. siječnja 2025., ispuštanje otpada u more u specijalnom području Crvenog mora bit će dopušteno samo kada je brod na ruti i u skladu s Pravilnikom 6 (Ispuštanje otpada u specijalnim područjima) MARPOL Priloga V, kako slijedi:
- Ispuštanje ostataka hrane u more, što dalje od najbližeg kopna, ali ne manje od 12 nautičkih milja. Ostatci hrane moraju biti usitnjeni ili mljeveni i biti u stanju proći kroz mrežu s otvorima ne većim od 25 mm. Ostatci hrane ne smiju biti kontaminirani drugim vrstama otpada.
Primjena izmjena MARPOL Priloga VI
Izmjene Priloga VI MARPOL-a usvojene su 22. ožujka 2024. od strane IMO-a, dok je dodatak IX Priloga VI MARPOL-a (informacije koje se dostavljaju bazi podataka IMO-a o potrošnji brodskog goriva) revidiran kako bi se povećala preciznost podataka o godišnjoj potrošnji goriva koji se prikupljaju i prijavljuju. Ovo uključuje nove podatke o potrošnji goriva po potrošaču, kako za vrijeme plovidbe, tako i za vrijeme mirovanja; ukupnu količinu energije dobivene sa obale; ukupni transportni rad; prijeđene udaljenosti; i ugradnju inovativnih tehnologija.
Izmjene stupaju na snagu 1. kolovoza 2025., što je usred kalendarske godine za prijavu podataka. IMO je odlučio da se svi podaci za istu kalendarsku godinu trebaju prikupiti i prijaviti na istoj razini preciznosti i izdao smjernice za primjenu izmjena kako bi se olakšala ujednačena razina preciznosti podataka tijekom cijele kalendarske godine.
Usklađenost s CARB-ovom odobrenom strategijom kontrole emisija (CAECS)
Od 1. siječnja 2025., tankeri koji posjećuju luke Los Angelesa i Long Beacha, kao i brodovi za prijevoz vozila u svim kalifornijskim lukama, moraju se pridržavati Strategije kontrole emisija koju je odobrio Kalifornijski odbor za zrak (CARB). Ovaj zahtjev dio je propisa At Berth Regulation (ABR), koji je prvi put usvojen 2007. i provodi se od 2014. radi smanjenja ispušnih emisija iz brodova u kalifornijskim lukama. Najnovija izmjena, iz 2020. godine, zahtijeva od brodova da zadovolje standarde zamućenja dima (koji mjere emisije dima iz dimnjaka) i prijave relevantne informacije lokalnim vlastima unutar 30 dana nakon odlaska. Do 1. siječnja 2027., ABR će se proširiti i na tankere u svim kalifornijskim lukama.
Proširenje EU MRV regulativa
Od 1. siječnja 2025. izmijenjene EU MRV regulative proširuju se na opće teretne brodove bruto tonaže između 400 i 5000, kao i na offshore brodove od 400 bruto tona i više.
Ključne promjene koje stupaju na snagu 1. siječnja 2025.:
- Uključivanje općih teretnih brodova i offshore brodova od 400 bruto tona i više.
- Proširenje praćenja na emisije metana (CH4) i dušikovog oksida (N2O).
- Rok za podnošenje verificiranih EU MRV izvješća o emisijama pomiče se na 31. ožujka, umjesto 30. travnja.
- Brodovi moraju ranije podnijeti svoje podatke o emisijama radi verifikacije kako bi se uskladili s novim sustavom.
Izmjene IMSBC Kodeksa postaju obavezne
Međunarodna pomorska organizacija (IMO) usvojila je izmjenu 07-23 Međunarodnog kodeksa za krute rasute terete (IMSBC Kodeks) u lipnju 2023. Izmjena 07-23 postaje obvezna od 1. siječnja 2025.
Ove izmjene uključuju, ali nisu ograničene na:
- Otpremnici su sada obvezni deklarirati “gustoću rasutog tereta”, u skladu sa SOLAS Pravilnikom XII/10.
- Prilog 1 (pojedinačni raspored krutih rasutih tereta) je izmijenjen (dodani novi tereti, neki su uklonjeni, itd.).
- Prilog 3 (popis nekohenzivnih tereta) je izmijenjen i uključuje nove terete.
- Ažuriran je popis krutih rasutih tereta za koje se može izuzeti sustav za gašenje požara plinom.
Izmjene STCW Konvencije vezane uz elektroničke certifikate
Izmjene STCW Pravilnika I/1 i I/2 dopuštaju da se certifikati pomoraca izdaju u elektroničkom obliku, pod uvjetom da minimalne informacije budu dostupne nadležnim tijelima, u skladu sa STCW Kodeksom. Nadalje, izmjene dijela A STCW Kodeksa (odjeljak A-1-2) preciziraju minimalne informacije koje trebaju biti uključene u certifikate pomoraca i način na koji trebaju biti prikazane, bez obzira na format.
Izmjena Dodatka II Konvencije o upravljanju balastnim vodama (BWM Konvencija)
MEPC je usvojio izmjenu Dodatka II BWM Konvencije, koja ažurira postojeću verziju Evidencije o balastnim vodama (BWRB) s dodatnim informacijama koje treba uključiti i ažuriranim stranicama evidencije. Ova izmjena odnosi se na međunarodna putovanja i pristajanje u lukama koje nisu pod jurisdikcijom zastave broda. Ovo ne uključuje plutajuće platforme, FSU-ove i FPSO-ove.
Izmjene regulativa A-1 i B-2 BWM Konvencije o elektroničkim evidencijama
Izmjene dopuštaju da Evidencija o balastnim vodama bude elektronička i osiguravaju usklađenost s MARPOL Prilozima i Tehničkim kodeksom za NOx. Operateri koji odluče koristiti elektroničke evidencije za usklađenost s BWM Konvencijom trebaju se pozvati na Smjernice za korištenje elektroničkih evidencija prema BWM Konvenciji (MEPC.372(80)).
Sredozemno more kao područje kontrole emisija (ECA)
Od 1. svibnja 2024. Sredozemno more je proglašeno područjem kontrole emisija (ECA) za sumporne okside (SOx) i čestice (PM). Međutim, prema izmjenama MARPOL Priloga VI, Pravilnik 14 i Prilog VII, ovi zahtjevi stupaju na snagu 1. svibnja 2025. Od tog datuma brodovi će morati koristiti gorivo sa sadržajem sumpora od najviše 0,10% m/m ili koristiti sustave za pročišćavanje ispušnih plinova (EGCS) dok plove kroz ECA područje Sredozemnog mora.
Hong Kong Konvencija stupa na snagu
Ova značajna konvencija stupa na snagu 26. lipnja 2025. Hong Kong Konvencija postavlja zahtjeve za dizajn, gradnju, rad i pripremu brodova kako bi se olakšalo sigurno i ekološki prihvatljivo recikliranje bez ugrožavanja sigurnosti i učinkovitosti. Također regulira rad reciklažnih postrojenja i uspostavlja odgovarajuće mehanizme nadzora, uključujući certifikaciju i izvješćivanje.
Konvencija se primjenjuje na brodove od 500 GT ili više koji se bave međunarodnom trgovinom (osim ratnih brodova i brodova koji tijekom cijelog radnog vijeka operiraju unutar nacionalnih voda zastave broda) te na postrojenja za reciklažu brodova pod jurisdikcijom stranke Konvencije.