Nova investicija u vodne resurse Panamskog kanala ključna je za osiguranje nesmetanog brodskog prometa u godinama koje dolaze
U nastojanju da spriječi ponavljanje prošlogodišnjih problema s niskom razinom vode, Uprava Panamskog kanala odobrila je projekt izgradnje novog akumulacijskog jezera na srednjem toku sliva rijeke Indio. Ova investicija, vrijedna 1,2 milijarde dolara, trebala bi osigurati stabilniji vodeni režim kanala i smanjiti rizik od ograničenja brodskog prometa uzrokovanih sušom.
Od sredine 2023. godine Panamski kanal suočio se s najgorom sušom u svojoj povijesti, što je dovelo do smanjenja broja dnevnih prolazaka brodova i ograničenja maksimalnog gaza. Promjene u globalnim pomorskim rutama još uvijek nisu potpuno stabilizirane, a analize pokazuju da je brodski promet kroz kanal i dalje ispod povijesnog prosjeka, piše Splash247.
Prema planu, izgradnja velikog akumulacijskog jezera u slivu rijeke Indio započet će 2027. godine i trajat će četiri godine. Planirani rezervoar moći će pohraniti do 1,5 milijardi kubičnih metara vode, a sustav će uključivati i prijenosni tunel dug 8,7 kilometara, koji će omogućiti preusmjeravanje vode prema glavnim umjetnim jezerima kanala, Gatún i Alajuela.
Između lipnja 2023. i rujna 2024. godine, zbog niske razine vode u jezeru Gatún, Panamski kanal bio je prisiljen ograničiti broj dnevnih tranzita i smanjiti dopušteni gaz brodova. Mnogi brodari morali su se natjecati za ograničen broj prolaznih mjesta, što je dodatno otežalo situaciju u globalnoj pomorskoj industriji.
Iako je krajem 2024. godine promet kroz kanal ponovno stabiliziran, podaci pokazuju da volumeni i dalje nisu na razini od prije suše. Između rujna 2024. i siječnja 2025. kapacitet tereta u bruto tonaži koji prolazi kroz kanal bio je 10% manji od prosjeka između 2019. i 2022. godine.

Prema analizi BIMCO-a, premda trenutno nema ograničenja prolaza, broj tranzita brodova za suhi teret, LNG i tankere još uvijek nije dosegao ranije razine. Prema riječima Filipea Gouveije, analitičara BIMCO-a, faktori poput visoke tranzitne naknade, promjena u trgovačkim rutama i prilagodba industrije na “novo normalno” mogli bi biti razlozi sporog povratka prometa u kanal.