O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

ARANDORA STAR: Parobrod koji je plijenio pažnju luksuzom

U vremenu između dva svjetska rata u Dubrovnik su uplovljavali mnogi velikani morskih pučina, a jedan od njih je i britanski parobrod ARANDORA STAR. Ostalo je zabilježeno da je ovaj putnički kruzer posjetio Dubrovnik prvi put 17. rujna 1929. godine s 275 putnika i 171 članom posade. Bio je to, uz ALMEDA STAR, ANDALUCIA STAR, AVELON STAR i AVILA STAR, jedan od pet jednakih luksuznih putničko teretnih brodova kompanije Blue Star Line.

Izgrađeni su u škotskim brodogradilištima Cammell Laird & Co. Birkenhead. Imali su 12847 bruto tona, bili dugi 156 metara, a mogli su prihvatiti 164 putnika u prvom razredu. Pokretani snagom četiri Parsons parne turbine ukupne snage 13880 KS, plovili su brzinom od 16 čvorova. Bili su namijenjeni luksuznim prekooceanskim putovanjima prema Južnoj Americi, a prostrane hladnjače su im na povratnim putovanjima omogućavale i prijevoz velikih količina smrznute argentinske govedine, piše Ivo Batričević za Dubrovački dnevnik.

JEDNOM GODIŠNJE I U DUBROVNIKU

Porinuta je u more 4 siječnja 1927. godine pod imenom ARANDORA, a na prvo putovanje je zaplovila već u svibnju iste godine. Posao se očito nije najbolje razvijao pa je ARANDORA već nakon dvije godine ponovo u brodogradilištu, ovaj put u Fairfield Shipbuilding & Engineering u Glasgowu, gdje je potpuno preuređena u brod za kružna putovanja. Od tada ima 14694 bruto tona i može ugostiti 354 putnika te nosi novo ime ARANDORA STAR i plovi na kružnim putovanjima svim morima svijeta.

Od 1929. redovito jednom godišnje posjećuje Dubrovnik. Ta je godina bila jedna od onih koje će se u našem gradu dugo pamtiti po posjetima velikih prekooceanskih orijaša, jer je lokalni tjednik “Narodna svijest” napisao da je ARANDORA STAR te godine bio “najmanji parobrod što nas je s izletnicima pohodio”.

Foto: Dubrovački dnevnik

UREĐEN JE NAJLUKSUZNIJE, NE BODE OČI

Različitost percepcije veličine broda u lukama koje nisu imale toliko posjeta brodova na kružnim putovanjima lijepo se vidi iz dojmova novinara splitskog “Novog doba” koji je nakon posjete brodu ARANDORA STAR zapisao: “Ne frapira svojom veličinom, ni orijaškim dimenzijama, ali je uređen najluksuznije, a što je najglavnije, vrlo ukusno, tako da taj luksuz ne bode oči, nije amerikanski”. Blue Star Line je organizirao kružno putovanje ovim brodom u trajanju od 25 dana s polaskom 22. travnja 1932. godine iz Southamptona itinererom: Tanger, Palma, Palermo, Korčula, Venecija, Split, Dubrovnik, Krf, Sousse, Philipsville, Malaga, Southampton. S polaskom 17. travnja 1935. iz Southamptona posjećuje: Tanger, Palermo, Kotor, Dubrovnik, Korčulu, Veneciju, La Vallettu, Alžir, Gibraltar i Arosa Bay. Na tipičnom krstarenju koje započinje također u Southamptonu te nastavlja preko Villefranchea, Messine, Krfa i Kotora, ostalo je zabilježeno kako je ARANDORA STAR dana 17. svibnja 1936. godine u 13:00 sati doplovio na lokrumsko sidrište s 217 putnika i 281 članom posade.

Oko ponoći je otplovila za Split, Opatiju, Veneciju, Brijune i Bizertu. Sljedeće godine dolazi ukupno četiri puta, kada iz Southamptona u dva putovanja ponavlja sličan itinerer, osim što umjesto Bizerte plovi za Lisabon. Iako je po planu drugog putovanja brod trebao posjetiti i Korčulu, vjerojatno zbog lošeg vremena ponovo dolazi ispod gradskih mira.

POTOPLJEN KOD OBALE IRSKE

U svom posljednjem putovanju 1937. ARANDORA STAR je iz iste polazne luke preko Malte, Splita, Opatije, Venecije i Brijuna uplovila u Gruž, 11. listopada u 07:00 sati s 245 putnika i 301 članom posade. Oko 15 sati oprostila se od Dubrovnika i nastavila put prema Kotoru, Krfu, Beirutu, Haifi, Jaffi, Port Saidu, Aleksandriji i Lisabonu. Posljednji je put ARANDORA STAR usidrila pred gradskim mirima ujutro 13. lipnja 1938., a poslijepodne se uputila put Venecije i ovamo se više nikada nije vratila.    

Nažalost, svih pet brodova blizanaca stradalo je gotovo identično u ratnim operacijama tijekom Drugog svjetskog rata. Prvo je 3. lipnja 1940. njemačka podmornica U-43 potopila AVELONU STAR na Atlantiku (šest mrtvih), a potom 4. srpnja iste godine od torpeda upućenog s U-47 kod obala Irske tone ARANDORA STAR s preko 805 ljudskih žrtava. Sljedeće godine 17. siječnja kod Hebrida podmornica U-96 potapa ALMEDU STAR kada se utopilo  490 žrtava. I konačno 1942. na dno odlaze i posljednja dva broda, 5. srpnja kod Azora AVILA STAR uz 62 žrtve potapa je U-201, te 6. listopada kod obala Liberije kada je podmornica U-107 potopila ANDALUCIJU STAR (četiri žrtve).     

Tako su istu sudbinu doživjeli svih pet brodova blizanaca iz serije najluksuznijih putničkih brodova ikada izgrađenih na svijetu. S poštovanjem se prisjećamo ARANDORE STAR zbog njegovih značajnih posjeta Gradu započetih prije devedeset šest godina.

Foto: Dubrovački dnevnik

U vremenu između dva svjetska rata u Dubrovnik su uplovljavali mnogi velikani morskih pučina, a jedan od njih je i britanski parobrod ARANDORA STAR. Ostalo je zabilježeno da je ovaj putnički kruzer posjetio Dubrovnik prvi put 17. rujna 1929. godine s 275 putnika i 171 članom posade. Bio je to, uz ALMEDA STAR, ANDALUCIA STAR, AVELON STAR i AVILA STAR, jedan od pet jednakih luksuznih putničko teretnih brodova kompanije Blue Star Line.

Izgrađeni su u škotskim brodogradilištima Cammell Laird & Co. Birkenhead. Imali su 12847 bruto tona, bili dugi 156 metara, a mogli su prihvatiti 164 putnika u prvom razredu. Pokretani snagom četiri Parsons parne turbine ukupne snage 13880 KS, plovili su brzinom od 16 čvorova. Bili su namijenjeni luksuznim prekooceanskim putovanjima prema Južnoj Americi, a prostrane hladnjače su im na povratnim putovanjima omogućavale i prijevoz velikih količina smrznute argentinske govedine, piše Ivo Batričević za Dubrovački dnevnik.

JEDNOM GODIŠNJE I U DUBROVNIKU

Porinuta je u more 4 siječnja 1927. godine pod imenom ARANDORA, a na prvo putovanje je zaplovila već u svibnju iste godine. Posao se očito nije najbolje razvijao pa je ARANDORA već nakon dvije godine ponovo u brodogradilištu, ovaj put u Fairfield Shipbuilding & Engineering u Glasgowu, gdje je potpuno preuređena u brod za kružna putovanja. Od tada ima 14694 bruto tona i može ugostiti 354 putnika te nosi novo ime ARANDORA STAR i plovi na kružnim putovanjima svim morima svijeta.

Od 1929. redovito jednom godišnje posjećuje Dubrovnik. Ta je godina bila jedna od onih koje će se u našem gradu dugo pamtiti po posjetima velikih prekooceanskih orijaša, jer je lokalni tjednik “Narodna svijest” napisao da je ARANDORA STAR te godine bio “najmanji parobrod što nas je s izletnicima pohodio”.

Foto: Dubrovački dnevnik

UREĐEN JE NAJLUKSUZNIJE, NE BODE OČI

Različitost percepcije veličine broda u lukama koje nisu imale toliko posjeta brodova na kružnim putovanjima lijepo se vidi iz dojmova novinara splitskog “Novog doba” koji je nakon posjete brodu ARANDORA STAR zapisao: “Ne frapira svojom veličinom, ni orijaškim dimenzijama, ali je uređen najluksuznije, a što je najglavnije, vrlo ukusno, tako da taj luksuz ne bode oči, nije amerikanski”. Blue Star Line je organizirao kružno putovanje ovim brodom u trajanju od 25 dana s polaskom 22. travnja 1932. godine iz Southamptona itinererom: Tanger, Palma, Palermo, Korčula, Venecija, Split, Dubrovnik, Krf, Sousse, Philipsville, Malaga, Southampton. S polaskom 17. travnja 1935. iz Southamptona posjećuje: Tanger, Palermo, Kotor, Dubrovnik, Korčulu, Veneciju, La Vallettu, Alžir, Gibraltar i Arosa Bay. Na tipičnom krstarenju koje započinje također u Southamptonu te nastavlja preko Villefranchea, Messine, Krfa i Kotora, ostalo je zabilježeno kako je ARANDORA STAR dana 17. svibnja 1936. godine u 13:00 sati doplovio na lokrumsko sidrište s 217 putnika i 281 članom posade.

Oko ponoći je otplovila za Split, Opatiju, Veneciju, Brijune i Bizertu. Sljedeće godine dolazi ukupno četiri puta, kada iz Southamptona u dva putovanja ponavlja sličan itinerer, osim što umjesto Bizerte plovi za Lisabon. Iako je po planu drugog putovanja brod trebao posjetiti i Korčulu, vjerojatno zbog lošeg vremena ponovo dolazi ispod gradskih mira.

POTOPLJEN KOD OBALE IRSKE

U svom posljednjem putovanju 1937. ARANDORA STAR je iz iste polazne luke preko Malte, Splita, Opatije, Venecije i Brijuna uplovila u Gruž, 11. listopada u 07:00 sati s 245 putnika i 301 članom posade. Oko 15 sati oprostila se od Dubrovnika i nastavila put prema Kotoru, Krfu, Beirutu, Haifi, Jaffi, Port Saidu, Aleksandriji i Lisabonu. Posljednji je put ARANDORA STAR usidrila pred gradskim mirima ujutro 13. lipnja 1938., a poslijepodne se uputila put Venecije i ovamo se više nikada nije vratila.    

Nažalost, svih pet brodova blizanaca stradalo je gotovo identično u ratnim operacijama tijekom Drugog svjetskog rata. Prvo je 3. lipnja 1940. njemačka podmornica U-43 potopila AVELONU STAR na Atlantiku (šest mrtvih), a potom 4. srpnja iste godine od torpeda upućenog s U-47 kod obala Irske tone ARANDORA STAR s preko 805 ljudskih žrtava. Sljedeće godine 17. siječnja kod Hebrida podmornica U-96 potapa ALMEDU STAR kada se utopilo  490 žrtava. I konačno 1942. na dno odlaze i posljednja dva broda, 5. srpnja kod Azora AVILA STAR uz 62 žrtve potapa je U-201, te 6. listopada kod obala Liberije kada je podmornica U-107 potopila ANDALUCIJU STAR (četiri žrtve).     

Tako su istu sudbinu doživjeli svih pet brodova blizanaca iz serije najluksuznijih putničkih brodova ikada izgrađenih na svijetu. S poštovanjem se prisjećamo ARANDORE STAR zbog njegovih značajnih posjeta Gradu započetih prije devedeset šest godina.

Foto: Dubrovački dnevnik