Jadrolinijin natječaj za nabavu dva aluminijska katamarana propao je jer se na njega nije javilo nijedno brodogradilište, što otvara pitanja o planiranju i strateškom pristupu kompanije.
Jadrolinija je poništila natječaj za nabavu dva aluminijska katamarana dužine 37 metara i kapaciteta najmanje 300 putnika. Vrijednost projekta bila je procijenjena na 12,4 milijuna eura plus PDV. Iako je nabava dio dugoročnog plana obnove flote, natječajni rok od 18 mjeseci za dizajn, izgradnju i isporuku brodova pokazao se problematičnim, piše forbes.n1info.hr.
Inozemno brodogradilište s preko 50 godina iskustva u brodogradnji komentiralo je kako je za ovakav projekt potrebno najmanje 28 mjeseci, osim ako brodovi nisu već djelomično izrađeni ili u fazi detaljnog dizajna. Jadrolinija je, unatoč njihovom zahtjevu za duljim rokom, ostala pri svojim uvjetima, pozivajući se na zakonske odredbe o uvođenju novih brodova na subvencionirane linije unutar dvije godine od potpisivanja PSO ugovora (Public Service Obligation).
Rokovi i zakonski okvir
PSO ugovori su oblik koncesije kojim država subvencionira linije koje nisu ekonomski isplative, što je slučaj s većinom linija u Hrvatskoj. Jadrolinija je tvrdila da je rok od 18 mjeseci nužan zbog vremena potrebnog za transport i pripremu broda, no stručnjaci iz sektora smatraju da su ovi uvjeti bili nerealni i da se moglo bolje planirati.
Prethodno savjetovanje za natječaj završilo je još u kolovozu, no natječaj je objavljen tek u listopadu, što ukazuje na odgode koje su mogle biti izbjegnute. Osim toga, Jadrolinija nije bila spremna produžiti ni rok za prijavu na natječaj za dodatnih 30 dana, čime bi možda privukla više potencijalnih ponuditelja.
Kritike iz sektora
Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske, ističe kako Jadroliniji nedostaje profesionalnosti i strategije. Smatra da bi kompanija trebala imati jasnu viziju i bolju organizaciju, dok se trenutni model često svodi na kupnju polovnih brodova. Melvan upozorava da Jadrolinija nije nabavila niti jedan novi trajekt u mandatu sadašnje Uprave, unatoč tome što su trajekti ključni za održavanje kvalitete usluge na Jadranu.
Melvan također naglašava važnost opstanka Jadrolinije kao nacionalnog brodara, no smatra da je za to potrebna kvalitetna Uprava koja će učinkovito planirati obnovu flote i osigurati konkurentnost na tržištu.
Mogućnosti planiranja
Stručnjaci iz Agencije za obalni linijski pomorski promet naglašavaju da su PSO natječaji predvidljivi jer se raspisuju svakih šest godina. To daje dovoljno vremena za pripremu projekata, uključujući gradnju novih brodova. Brodari su također dužni dostaviti projekt gradnje broda koji udovoljava zakonskim uvjetima prije nego što linija postane operativna.
Paula Vidović, ravnateljica Agencije, potvrđuje da je u tijeku 11 natječaja za 12 brzobrodskih linija, dok se novi natječaji planiraju samo ako Vlada odobri dodatne linije. Prema njenim riječima, uz pravilno planiranje, ovakvi problemi mogli su se izbjeći.
Novi natječaj
Jadrolinija je 28. studenog objavila novi natječaj za dva katamarana s istim uvjetima i rokom dostave ponuda do 11. prosinca. Međutim, taj rok ostavlja vrlo malo prostora za zainteresirana brodogradilišta da odgovore na zahtjeve, što dovodi u pitanje hoće li natječaj ponovno propasti.