Ekološke mjere Europske unije, uvedene na početku 2025. godine, donose značajne troškove za brodare. Naknade za emisije ugljičnog dioksida (CO2) sada su obavezne za sve brodove koji plove unutar EU-a ili iz trećih zemalja prema europskim lukama. Ove naknade povećavaju cijenu goriva za čak 220 eura po toni, što izravno utječe na profitabilnost pomorskog sektora.
Milijuni eura dodatnih troškova
Kako za Novi List pojašnjava Marijo Pavić, predsjednik uprave Tankerske plovidbe, ovogodišnji troškovi emisijskih naknada bit će dvostruko veći u odnosu na prošlu godinu. Ako cijena emisijskih jedinica (ETS) ostane na trenutnih 77 eura po toni CO2, Tankerska plovidba će za svoje brodove platiti oko tri milijuna eura u 2025., dok bi taj iznos do 2026. mogao narasti na čak četiri milijuna eura.
“Ovakve naknade, koje se primjenjuju samo na europskoj razini, neće riješiti globalni problem emisija CO2 iz pomorskog prometa. EU ovime ugrožava konkurentnost vlastitih brodara jer brodari iz drugih dijelova svijeta nisu podložni ovim troškovima”, ističe Pavić.
Novi pritisci na Jadroliniju i druge brodare
Jadrolinija, nacionalni prijevoznik, suočava se s dodatnim troškovima za svoje međunarodne linije. Njihovi brodovi Marko Polo i Dalmacija, koji prometuju na rutama Split – Ancona i Dubrovnik – Bari, podliježu ovim naknadama. Prema riječima predstavnika Jadrolinije, trenutno je u tijeku proces verifikacije brodova i utvrđivanja konačnih troškova za 2024. godinu, a računi će biti poznati do ožujka 2025.
Brodari koji prometuju prema manjim otocima, poput hrvatskih otoka s manje od 200.000 stanovnika, zasad su izuzeti iz ovih naknada. Međutim, EU razmatra proširenje pravila na brodove veće od 400 bruto tona, što bi moglo pogoditi i domaću nacionalnu plovidbu.
Zabrinutost zbog globalne konkurentnosti
Ivana Anić Miklec, ravnateljica udruge hrvatskih brodara Mare Nostrum, naglašava da ove mjere mogu imati negativne posljedice na europske brodare u globalnoj utakmici. “Cijene goriva za brodare će se povećati za gotovo 50 posto zbog emisijskih naknada, što bi moglo dovesti do prelijevanja tih troškova na krajnje korisnike – građane koji plaćaju proizvode prevezene brodovima”, objašnjava Anić Miklec.
Brodari podržavaju ideju smanjenja emisija stakleničkih plinova, ali inzistiraju na tome da ovakvi propisi budu doneseni na globalnoj razini kroz Međunarodnu pomorsku organizaciju (IMO), kako bi se izbjegla diskriminacija europskih prijevoznika.
Što donosi budućnost?
Unatoč izazovima, postoji nada da će prikupljeni novac od emisijskih naknada biti usmjeren u razvoj tehnologija i goriva koja smanjuju emisije. Brodari se nadaju alternativnim rješenjima koja će dugoročno smanjiti troškove i omogućiti održivost pomorske industrije.