Kineski trgovinski suficit u prvih 11 mjeseci 2025. premašio je granicu od jednog bilijuna američkih dolara, što snažno odražava duboke promjene u globalnim kontejnerskim tokovima. Unatoč padu razmjene sa Sjedinjenim Američkim Državama od gotovo 29 posto, kineski izvoz nije oslabio, već se preusmjerio prema novim i brzorastućim tržištima.
Podaci kineske carine potvrđuju da 2025. obilježavaju dva paralelna trenda: strukturni pad transpacifičke trgovine prema SAD-u i istodoban rast volumena prema Latinskoj Americi, Bliskom istoku, Africi te intra-azijskim rutama, piše Splash247.
Kontejnerska plovidba najizravnije osjeća ove promjene. Brodari na linijama Azija – Latinska Amerika, Azija – Bliski istok i Azija – Afrika bilježe dvoznamenkasti rast volumena. Kao odgovor slijede povećanja kapaciteta, dodatne ad hoc plovidbe te preusmjeravanje većih kontejnerskih brodova s tradicionalnih relacija.
Prema analizi američke platforme Vizion, kineski izvoznici su tijekom 2025. proveli iznimno snažan geografski zaokret. Rezervacije kontejnera za SAD smanjene su 8 do 12 posto u odnosu na 2024., dok su isporuke prema Europi porasle 10 do 15 posto. Još izraženiji je rast prema Africi, od čak 20 do 25 posto, dok su intra-azijske i ASEAN rute porasle 6 do 8 posto.
Poznati analitičar kontejnerskog tržišta Lars Jensen ističe kako Kina pokazuje sposobnost brzog prilagođavanja u svim okolnostima. Rast kontejnerskih volumena na rutama koje nisu vezane uz SAD jasno potvrđuje da se kineski izvoz ne smanjuje, već mijenja smjer.
Slično razmišlja i Peter Sand iz Xenete, koji naglašava da su brodari morali biti iznimno agilni u prilagodbi linija i tonaže. Globalna mreža kontejnerske plovidbe danas je složenija nego ikad, uz sve više novih ruta i tržišta.
Zaključno, rekordni suficit ne govori o slabljenju kineske izvozne snage, već o potpunom preslagivanju globalnih trgovačkih tokova. Kontejneri u 2025. plove dulje, na novim relacijama, i prema širem krugu tržišta, što dugoročno znači veće izazove, ali i nove prilike za brodare.









