O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Kako postati kadet – vježbenik palube, stroja i elektrotehnike?

Vježbenik palube, stroja i elektrotehnike, u puku i kanalima komunikacije na dubokom oceanu nazvan kadet, a izveden od engleske inačice za hrvatski naziv, svaki je novak na brodu koji je završio pomorsku školu, pomorski fakultet ili je takav program odslušao na pomorskom učilištu, te stekao kompetencije za rad na palubi, u strojarnici i s električnim aparatima.

Vježbenici moraju posjedovati međunarodne pomorske potvrdnice za obnašanje dužnosti na brodu, a ovisno o stupnju obrazovanja, one mogu biti radne ili upravljačke razine. Nakon stjecanja znanja za rad na palubi broda, budući kadet ili kadetkinja mogu početi razmišljati o ukrcaju na brod. Važno je porazgovarati sa prijateljima pomorcima, članovima obitelji koji imaju iskustva sa osvajanjem svjetskih mora i profesorima iz obrazovne ustanove koji su, često, najupućeniji u stanje na moru, brodarstvu i pomorstvu.

Nakon toga nultog koraka, ukoliko odluka o odlasku na brod padne i osoba se uistinu poželi okušati u navigaciji morem kao profesiji, a ne hobiju, vrijeme je za prvi korak, a to je prikupljanje dokumentacije.

Nakon što završite određeni smjer na pomorskom učilištu, dobit ćete njime propisane pomorske svjedodžbe ili brevete. U današnje vrijeme, većina se učenika po završetku srednje škole odlučuje za nastavak školovanja na pomorskim fakultetima, te uz osnovne brevete koje dobiju po završetku svoga strukovnog obrazovanja, na pomorskim fakultetima ostvare prava na dodatne svjedodžbe i time pariraju konkurentnosti na tržištu pomoraca. Nakon što osoba završi pomorski fakultet nautičkoga smjera, ona ima sljedeće potvrdnice:

1. D2 – Temeljna sigurnost na brodu
2. D6B – Motrenje i ucrtavanje radarskim uređajem i korištenje ARPA uređaja
(radna razina)
3. D6C – Motrenje i ucrtavanje radarskim uređajem i korištenje ARPA uređaja
(upravljačka razina)
4. D11 – GMDSS radio-operater
5. D12 – Upravljanje gašenjem požara
6. D17 – Rukovanje brodicom za spašavanje i spasilačkom brodicom
7. D19 – Pružanje medicinske prve pomoći
8. D20 – Pružanje medicinske skrbi na brodu
9. D44 – Korištenje elektroničkog prikazivača pomorskih karata s informacijskim sustavom
10. D45 – Upravljanje ljudskim potencijalima na zapovjedničkom mostu
11. D47A – Rukovođenje, upravljanje posadom, te unapređenje timskog rada na brodu (radna razina)
12. D47B – Rukovođenje, upravljanje posadom, te unapređenje timskog rada na brodu (upravljačka razina)
13. D48 – Sprečavanje onečišćenja morskog okoliša

Nakon što je osoba sa željom za plovidbom podignula svoje brevete u uredu lučke kapetanije, vrijeme je za liječnički pregled. Liječnički pregled se obavlja u ordinacijama medicine rada specijaliziranim za preglede pomoraca, te je prije odlaska na sam pregled potrebno donijeti potvrdu liječnika opće prakse kao dokaz da ne bolujete od teških niti psihičkih bolesti.

Liječnički pregled za pomorca plaća se oko pet stotina hrvatskih kuna, uz dodatak od još nekoliko stotina ukoliko kompanija ima zahtjev za potvrdom o unosima alkoholnih napitaka i narkotičkih sredstava u organizam. Ukoliko se namjeravate ukrcati na stranu kompaniju, zatražite ove dvije potvrde na engleskome jeziku i imajte ih skenirane na svome digitalnome uređaju u svrhu što lakšega prosljeđivanja u slučajevima potrebe za istim.

Nekoliko stotina kuna izdvaja se i za cijepljenje protiv žute groznice. U prošlosti su se pomorci cijepili protiv ove pojave svakih osam godina, a moderna medicina vam je omogućila da se za tri stotine kuna riješite žute groznice zauvijek. Svi protivnici cijepljenja i strogi pobornici alternativa i prirode na brod ukrcani biti neće. Liječnik će provjeriti i koja ste krvna grupa. To je važno jer će vam biti upisano u Pomorsku knjižicu.

Pomorska knjižica za svakoga mornara važnija je od štedne. Ona se izdaje u nadležnom uredu lučke kapetanije na osobni zahtjev. Potrebno je donijeti potvrdu liječnika, dvije fotografije, dokaz o stručnoj spremi, osobni identifikacijski dokument, te platiti šezdeset kuna uredu lučke kapetanije. Cijeli proces izrade i upisa krvne grupe u Pomorsku knjižicu u konačnici će vas stajati također nekoliko stotina kuna, a da ne bi mislili da ste bacili novac ni na što, čekati ćete ju između tjedna do dva tjedna. Bit će vaša najbolja prijateljica punih deset godina ili jedno desetljeće, ne znamo što vam zvuči dulje.

Pošto namjeravate ploviti svijetom, morate napraviti i putovnicu. Za to će vam biti potrebne fotografije za putovnicu, pa stoga naglasite fotografu da se fotografirate za putovnicu, a ne za pokaz na relaciji Split-Dicmo, kako se ne bi morali fotografirati ponovo jer su djelatnice na pultovima izrade putovnica uvijek raspoložene vratit vas po još nešto. To nešto su često i sedamdeset kuna taksenih maraka koje možete kupiti na kiosku. Kiosk je najčešće smješten toliko daleko od policijske postaje, da taman dok skoknete i vratite se, ubaci vam se deset ljudi u red, te onda sve iz početka.

Potrebno je napraviti i vizu za Sjedinjene Američke Države ukoliko brod plovi ka njihovim vodama, te ćete za taj užitak izdvojiti oko sto američkih dolara u veleposlanstvu SAD-a u Zagrebu. Nakon što ste prikupili sve prethodno navedene dokumente, vrijeme je za pronalazak agencije za ukrcaj, odnosno vašega agenta.

Agent će vas odmah zatražiti da mu ispunite aplikaciju. Aplikacija je dokument s vašim podacima kojeg agent šalje kompaniji po otvaranju radnog mjesta prikladnoga vašim znanjima i vještinama. Agenti dobivaju prihode od strane brodarske kompanije na koju vrše ukrcaje, te se ukrcaj ne plaća agentu. Ukoliko bude potrebno, trebati ćete položiti i dodatne tečajeve za što ćete dobiti još jednu svjedodžbu o osposobljenosti, te ćete ju također predati agentu. Nakon što agent pronađe posao sukladan vašim željama, vi ste spremni za polijetanje.

Ukoliko niste izgubili potvrdu sa liječničkoga, kompanija će vam, u većini slučajeva, vratiti novac od liječničkoga pregleda uplatom na vaš žiro račun. Prije samoga polijetanja, imajte na umu misao da ne nosite nepotrebne stvari na brod, već jednu torbu sa stvarima opće namjene i jednu malu s osobnim stvarima.

Što normalnije izgledate, lakše ćete proći kontrole u zrakoplovnim lukama. Pregledi carinika variraju od rutinskih do ekstremnih, ovisno o vašem ponašanju i prilikama u državi u koju slijećete. U putnu torbu obavezno stavite Vježbenički dnevnik kadeta po cijeni od sto kuna.

Nakon slijetanja i pregleda, na aerodromu će vas čekati vaš agent za prijevoz do broda. Ako ga nema, nemojte pasti u nesvijest, već smireno reagirajte, pokušajte ga kontaktirati i on će se pojaviti u razumnom vremenu. Odvesti će vas do luke ili u najboljem slučaju direktno do samoga veza, te ostaviti na milost i nemilost dubokoga oceana.

Po dolasku na brod, važno se upoznati sa Zapovjednikom broda, te ostalom posadom. Zapovjednik će najčešće sazvati sastanak u salonu, te ćete se predstaviti kolegama. Nekoliko ćete dana provesti u upoznavanju s brodom jer je vrlo tehnički složeno prijevozno sredstvo.

Važno je znati na što se nadovezujete, pa zamolite, ako ga ima, kadeta na odlasku da vam objasni što je radio, kako, kada, gdje i sa kim, bez obzira na službeni handover.

Na brodu nema potrebe za isticanjem rase, nacionalnosti i religije. Poštujte starije kolege i uvažavajte tuđu spremnost na pomoć. Ukoliko ste završili pomorski fakultet, nemojte mornare gledati sa visoka jer ćete upravo od njih, često, najviše naučiti. Imajte na umu da je brod vaše radno mjesto, te se u slobodno vrijeme na brodu ne ponašajte kao da ste upravo došli iz zoološkog.

Susrest ćete se sa teškim radnim uvjetima, teškim vremenskim uvjetima, upoznat ćete ljude teškoga karaktera, uhvatit će vas nostalgija za rodnim krajem i prijateljima, pomislit ćete kako časnik radi duplo manje od vas, a ima četiri puta veću plaću, ponekad ćete biti premoreni, a velike su šanse i da svaki dan na brodu nekome ili nečemu nađete zamjerku. Sve je to kod svih kadeta, manje-više, isto. Niste odabrali posao, odabrali ste poziv.

Poziv jer samo oni iskonski zaljubljenici u navigaciju mogu otići sto osamdeset i nešto dana u potpuno nepoznato. Sto osamdeset i nešto dana daleko od obitelji, prijatelja, od svoje ljubavi. Sto osamdeset i nešto dana bez dagnji na buzaru. Sto osamdeset i nešto dana bez izlaska u grad i ruganja prijatelju koji vozi jer cijelu večer pije Sprite. Sto osamdeset i nešto dana bez okopavanja maslina. Dobro, ovo zadnje ćete nekako najlakše preboljeti, zar ne?

A kada vam svega bude dosta, očekuje vas još jedna avantura. Ukoliko vam primanja ne prelaze četiri stotine kuna dnevno, spadate u neoporezive, bez obzira bili na brodu više ili manje od ona famozna sto osamdeset i tri dana. Ako imate više od toga, osim lučkoj kapetaniji i poreznoj upravi, javite se i nama. Mi, naime, takve, nismo uspjeli pronaći.

Vježbenik palube, stroja i elektrotehnike, u puku i kanalima komunikacije na dubokom oceanu nazvan kadet, a izveden od engleske inačice za hrvatski naziv, svaki je novak na brodu koji je završio pomorsku školu, pomorski fakultet ili je takav program odslušao na pomorskom učilištu, te stekao kompetencije za rad na palubi, u strojarnici i s električnim aparatima.

Vježbenici moraju posjedovati međunarodne pomorske potvrdnice za obnašanje dužnosti na brodu, a ovisno o stupnju obrazovanja, one mogu biti radne ili upravljačke razine. Nakon stjecanja znanja za rad na palubi broda, budući kadet ili kadetkinja mogu početi razmišljati o ukrcaju na brod. Važno je porazgovarati sa prijateljima pomorcima, članovima obitelji koji imaju iskustva sa osvajanjem svjetskih mora i profesorima iz obrazovne ustanove koji su, često, najupućeniji u stanje na moru, brodarstvu i pomorstvu.

Nakon toga nultog koraka, ukoliko odluka o odlasku na brod padne i osoba se uistinu poželi okušati u navigaciji morem kao profesiji, a ne hobiju, vrijeme je za prvi korak, a to je prikupljanje dokumentacije.

Nakon što završite određeni smjer na pomorskom učilištu, dobit ćete njime propisane pomorske svjedodžbe ili brevete. U današnje vrijeme, većina se učenika po završetku srednje škole odlučuje za nastavak školovanja na pomorskim fakultetima, te uz osnovne brevete koje dobiju po završetku svoga strukovnog obrazovanja, na pomorskim fakultetima ostvare prava na dodatne svjedodžbe i time pariraju konkurentnosti na tržištu pomoraca. Nakon što osoba završi pomorski fakultet nautičkoga smjera, ona ima sljedeće potvrdnice:

1. D2 – Temeljna sigurnost na brodu
2. D6B – Motrenje i ucrtavanje radarskim uređajem i korištenje ARPA uređaja
(radna razina)
3. D6C – Motrenje i ucrtavanje radarskim uređajem i korištenje ARPA uređaja
(upravljačka razina)
4. D11 – GMDSS radio-operater
5. D12 – Upravljanje gašenjem požara
6. D17 – Rukovanje brodicom za spašavanje i spasilačkom brodicom
7. D19 – Pružanje medicinske prve pomoći
8. D20 – Pružanje medicinske skrbi na brodu
9. D44 – Korištenje elektroničkog prikazivača pomorskih karata s informacijskim sustavom
10. D45 – Upravljanje ljudskim potencijalima na zapovjedničkom mostu
11. D47A – Rukovođenje, upravljanje posadom, te unapređenje timskog rada na brodu (radna razina)
12. D47B – Rukovođenje, upravljanje posadom, te unapređenje timskog rada na brodu (upravljačka razina)
13. D48 – Sprečavanje onečišćenja morskog okoliša

Nakon što je osoba sa željom za plovidbom podignula svoje brevete u uredu lučke kapetanije, vrijeme je za liječnički pregled. Liječnički pregled se obavlja u ordinacijama medicine rada specijaliziranim za preglede pomoraca, te je prije odlaska na sam pregled potrebno donijeti potvrdu liječnika opće prakse kao dokaz da ne bolujete od teških niti psihičkih bolesti.

Liječnički pregled za pomorca plaća se oko pet stotina hrvatskih kuna, uz dodatak od još nekoliko stotina ukoliko kompanija ima zahtjev za potvrdom o unosima alkoholnih napitaka i narkotičkih sredstava u organizam. Ukoliko se namjeravate ukrcati na stranu kompaniju, zatražite ove dvije potvrde na engleskome jeziku i imajte ih skenirane na svome digitalnome uređaju u svrhu što lakšega prosljeđivanja u slučajevima potrebe za istim.

Nekoliko stotina kuna izdvaja se i za cijepljenje protiv žute groznice. U prošlosti su se pomorci cijepili protiv ove pojave svakih osam godina, a moderna medicina vam je omogućila da se za tri stotine kuna riješite žute groznice zauvijek. Svi protivnici cijepljenja i strogi pobornici alternativa i prirode na brod ukrcani biti neće. Liječnik će provjeriti i koja ste krvna grupa. To je važno jer će vam biti upisano u Pomorsku knjižicu.

Pomorska knjižica za svakoga mornara važnija je od štedne. Ona se izdaje u nadležnom uredu lučke kapetanije na osobni zahtjev. Potrebno je donijeti potvrdu liječnika, dvije fotografije, dokaz o stručnoj spremi, osobni identifikacijski dokument, te platiti šezdeset kuna uredu lučke kapetanije. Cijeli proces izrade i upisa krvne grupe u Pomorsku knjižicu u konačnici će vas stajati također nekoliko stotina kuna, a da ne bi mislili da ste bacili novac ni na što, čekati ćete ju između tjedna do dva tjedna. Bit će vaša najbolja prijateljica punih deset godina ili jedno desetljeće, ne znamo što vam zvuči dulje.

Pošto namjeravate ploviti svijetom, morate napraviti i putovnicu. Za to će vam biti potrebne fotografije za putovnicu, pa stoga naglasite fotografu da se fotografirate za putovnicu, a ne za pokaz na relaciji Split-Dicmo, kako se ne bi morali fotografirati ponovo jer su djelatnice na pultovima izrade putovnica uvijek raspoložene vratit vas po još nešto. To nešto su često i sedamdeset kuna taksenih maraka koje možete kupiti na kiosku. Kiosk je najčešće smješten toliko daleko od policijske postaje, da taman dok skoknete i vratite se, ubaci vam se deset ljudi u red, te onda sve iz početka.

Potrebno je napraviti i vizu za Sjedinjene Američke Države ukoliko brod plovi ka njihovim vodama, te ćete za taj užitak izdvojiti oko sto američkih dolara u veleposlanstvu SAD-a u Zagrebu. Nakon što ste prikupili sve prethodno navedene dokumente, vrijeme je za pronalazak agencije za ukrcaj, odnosno vašega agenta.

Agent će vas odmah zatražiti da mu ispunite aplikaciju. Aplikacija je dokument s vašim podacima kojeg agent šalje kompaniji po otvaranju radnog mjesta prikladnoga vašim znanjima i vještinama. Agenti dobivaju prihode od strane brodarske kompanije na koju vrše ukrcaje, te se ukrcaj ne plaća agentu. Ukoliko bude potrebno, trebati ćete položiti i dodatne tečajeve za što ćete dobiti još jednu svjedodžbu o osposobljenosti, te ćete ju također predati agentu. Nakon što agent pronađe posao sukladan vašim željama, vi ste spremni za polijetanje.

Ukoliko niste izgubili potvrdu sa liječničkoga, kompanija će vam, u većini slučajeva, vratiti novac od liječničkoga pregleda uplatom na vaš žiro račun. Prije samoga polijetanja, imajte na umu misao da ne nosite nepotrebne stvari na brod, već jednu torbu sa stvarima opće namjene i jednu malu s osobnim stvarima.

Što normalnije izgledate, lakše ćete proći kontrole u zrakoplovnim lukama. Pregledi carinika variraju od rutinskih do ekstremnih, ovisno o vašem ponašanju i prilikama u državi u koju slijećete. U putnu torbu obavezno stavite Vježbenički dnevnik kadeta po cijeni od sto kuna.

Nakon slijetanja i pregleda, na aerodromu će vas čekati vaš agent za prijevoz do broda. Ako ga nema, nemojte pasti u nesvijest, već smireno reagirajte, pokušajte ga kontaktirati i on će se pojaviti u razumnom vremenu. Odvesti će vas do luke ili u najboljem slučaju direktno do samoga veza, te ostaviti na milost i nemilost dubokoga oceana.

Po dolasku na brod, važno se upoznati sa Zapovjednikom broda, te ostalom posadom. Zapovjednik će najčešće sazvati sastanak u salonu, te ćete se predstaviti kolegama. Nekoliko ćete dana provesti u upoznavanju s brodom jer je vrlo tehnički složeno prijevozno sredstvo.

Važno je znati na što se nadovezujete, pa zamolite, ako ga ima, kadeta na odlasku da vam objasni što je radio, kako, kada, gdje i sa kim, bez obzira na službeni handover.

Na brodu nema potrebe za isticanjem rase, nacionalnosti i religije. Poštujte starije kolege i uvažavajte tuđu spremnost na pomoć. Ukoliko ste završili pomorski fakultet, nemojte mornare gledati sa visoka jer ćete upravo od njih, često, najviše naučiti. Imajte na umu da je brod vaše radno mjesto, te se u slobodno vrijeme na brodu ne ponašajte kao da ste upravo došli iz zoološkog.

Susrest ćete se sa teškim radnim uvjetima, teškim vremenskim uvjetima, upoznat ćete ljude teškoga karaktera, uhvatit će vas nostalgija za rodnim krajem i prijateljima, pomislit ćete kako časnik radi duplo manje od vas, a ima četiri puta veću plaću, ponekad ćete biti premoreni, a velike su šanse i da svaki dan na brodu nekome ili nečemu nađete zamjerku. Sve je to kod svih kadeta, manje-više, isto. Niste odabrali posao, odabrali ste poziv.

Poziv jer samo oni iskonski zaljubljenici u navigaciju mogu otići sto osamdeset i nešto dana u potpuno nepoznato. Sto osamdeset i nešto dana daleko od obitelji, prijatelja, od svoje ljubavi. Sto osamdeset i nešto dana bez dagnji na buzaru. Sto osamdeset i nešto dana bez izlaska u grad i ruganja prijatelju koji vozi jer cijelu večer pije Sprite. Sto osamdeset i nešto dana bez okopavanja maslina. Dobro, ovo zadnje ćete nekako najlakše preboljeti, zar ne?

A kada vam svega bude dosta, očekuje vas još jedna avantura. Ukoliko vam primanja ne prelaze četiri stotine kuna dnevno, spadate u neoporezive, bez obzira bili na brodu više ili manje od ona famozna sto osamdeset i tri dana. Ako imate više od toga, osim lučkoj kapetaniji i poreznoj upravi, javite se i nama. Mi, naime, takve, nismo uspjeli pronaći.

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video