O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Država traži procjenu utjecaja na okoliš prije nego što se u Sjevernoj luci počne planirati naftni terminal

Za namjeravanu gradnju terminala za pretovar i skladištenje naftnih derivata u sjevernoj luci morat će se provesti postupak procjene utjecaja na okoliš, zaključak je Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja.

Luka d.d., koja ima višegodišnju koncesiju, u sjevernoj luci planira izgradnju terminala koji bi primao tankere s benzinom i dizelom do 40.000 tona nosivosti, piše Slobodna Dalmacija. Namjeravaju graditi četiri spremnika za goriva ukupnog kapaciteta 56.000 kubičnih metara, odnosno maksimalno 47.320 tona. U sjevernoj luci bi se punile mega jahte ili bi se goriva prema unutrašnjosti transportirala željeznicom i cisternama.

U skladu sa Zakonom, ovog ljeta, Luka d.d. podnijela je zahtjev Ministarstvu da se provede postupak ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš. Priložili su “Elaborat zaštite okoliša” kojeg je izradila tvrtka ANT iz Zagreba, u kojem je procijenjeno da je ekološka opasnost od eksplozije, požara i zagađivanja vrlo mala, skoro nikakva, ako terminal bude kvalitetno projektiran i izgrađen, te ako ga se bude dobro održavalo.

Doduše, priznalo se da postoji mogućnost zagađenja koje bi nastalo od višegodišnjeg korištenja terminala. Ali, zaključak Elaborata je da se ionako radi o industrijskom lučkom području pa da stoga šteta koja nastane neće biti velika.

Ovakvu argumentaciju nisu prihvatila nadležna tijela, gradovi Split i Kaštela, Splitsko-dalmatinska županija, Inspekcija zaštite od požara, vatrogastva i civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova, te Uprava pomorstva Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

U svojim očitovanjima zatražili su da se provede postupak u kojem će se ispitati kako bi terminal utjecao na okoliš. Županija i Inspekcija zaštite od požara su dali mišljenja kako nije moguće isključiti značajan negativni utjecaj na okoliš, dok su u Upravi pomorstva zaključili da se od terminala može očekivati negativan utjecaj, osobito s obzirom na dugoročne posljedice s ostalim zahvatima planiranim na istom području.

Grad Kaštela je upozorio da se planirani zahvat namjerava izgraditi uz granicu s Gradom Solinom te da se u slučaju iznenadnog onečišćenja mora naftnim derivatima može očekivati značajan negativan utjecaj na čitav akvatorij Kaštelanskog zaljeva. Napomenuli su da se u prostornim dokumentima nigdje ne spominje gradnja naftnog terminala, već trgovačko-industrijska luka, te gradnja i održavanje brodova u Slobodnoj zoni sjeverne luke.

Tvrde da se ova lokacija nalazi većim dijelom na području morske luke međunarodnog značaja, a manjim dijelom na području gospodarske namjene. Naveli su da su po prostornim planovima postojeći i planirani industrijski i lučki sadržaji gusto smješteni u ovdašnju okolicu te su upozorili da bi trebalo sagledati njihov kumulativni utjecaj na okoliš. Istakli su, također, da Elaboratom nisu u dovoljnoj mjeri obrađeni utjecaj planiranog zahvata na ljudsko zdravlje i kvalitetu življenja, kao ni opterećenje balastnim vodama.

Grad Split nije iznio određenu primjedbu na gradnju terminala, već je samo Ministarstvu izrazio mišljenje da je potrebno provesti postupak procjene utjecaja na okoliš.

Unutar samog Ministarstva Uprava za klimatske aktivnosti nije smatrala da je potrebno provesti studiju utjecaja na okoliš, a to nisu smatrali ni u Upravi vodnog gospodarstva i zaštite mora, kao niti u Upravi za zaštitu prirode, u Rješenju se ne navode njihova obrazloženja. Na koncu je Ministarstvo zaključilo da se mora provesti studiju utjecaja na okoliš, ali ne i ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu. Zaključak je, naime, da se predmetni zahvat ne nalazi na području ekološke mreže.

NEGATIVAN UČINAK

U “Rješenju” se vidi da su prevagnuli argumenti onih koji su upozorili na značajan negativan učinak na okoliš kojeg bi mogao imati planirani terminal u sjevernoj luci ukupnog kapaciteta 56.000 m3.

– S obzirom na to da je riječ o prometu zapaljivim tekućinama, pri čemu u određenim okolnostima može doći do izbijanja požara i eksplozije, a time i ugroze i zdravlja ljudi, životinja, prirode i materijalnih dobara ne može se isključiti značajan negativan utjecaj predmetnog zahvata na sastavnice okoliša. – stoji u Rješenju Ministarstva..

– Također, zbog blizine zahvata stambenim područjima Grada Splita, Solina, Vranjica i Kaštela u slučaju iznenadnog onečišćenja mora naftnim derivatima prilikom manipulacije i transporta istih ne može se isključiti značajan negativan utjecaj na zdravlje ljudi na području Grada Splita, Vranjica i Solina, kao i negativan utjecaj na cijeli Kaštelanski zaljev – smatraju u Ministarstvu.

U Rješenju Ministarstva se zaključuje kako se značajan negativan utjecaj na okoliš ne može isključiti također imajući u vidu druge planirane zahvate na području Sjeverne luke.

“Poput rekonstrukcije i proširenja na lučkom području vranjičko-solinskog bazena pod upravom Lučke uprave Split radi čega se u narednom periodu može očekivati znatno veće opterećenje svih sastavnica okoliša, a slijedom čega je potrebno sagledati i kumulativni utjecaj navedenih zahvata s ostalim planiranim/postojećim sadržajima na istom području.”

Dodajmo da se splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara na planiranu gradnju terminala za transport i spremište značajne količine lako zapaljivih goriva u neposrednoj blizini Kotara Brada nije očitovao, premda je ovih dana novinarima opet hvalio Masterplan koji planira izgradnju 7.500 stanova na Kopilici, a koji bi bili samo par stotina metara od predmetne lokacije.

Također, gradonačelnikov savjetnik za realizaciju Masterplana, Emil Zelić, koji je privremeno došao iz Kanade, nedavno se nije hitio očitovati oko kompatibilnosti ovih dvaju sadržaja. Nije, naime, htio komentirati pitanja o mogućoj opasnosti od terminala za imovinu i živote ljudi u planiranim zgradama na Kopilici, kao i utjecaj na kvalitetu življenja s obzirom na moguće zagađivanje mora od tankera.

 

 

 

Do sada je pronađena samo jedna poruka u boci s Titanica

Za namjeravanu gradnju terminala za pretovar i skladištenje naftnih derivata u sjevernoj luci morat će se provesti postupak procjene utjecaja na okoliš, zaključak je Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja.

Luka d.d., koja ima višegodišnju koncesiju, u sjevernoj luci planira izgradnju terminala koji bi primao tankere s benzinom i dizelom do 40.000 tona nosivosti, piše Slobodna Dalmacija. Namjeravaju graditi četiri spremnika za goriva ukupnog kapaciteta 56.000 kubičnih metara, odnosno maksimalno 47.320 tona. U sjevernoj luci bi se punile mega jahte ili bi se goriva prema unutrašnjosti transportirala željeznicom i cisternama.

U skladu sa Zakonom, ovog ljeta, Luka d.d. podnijela je zahtjev Ministarstvu da se provede postupak ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš. Priložili su “Elaborat zaštite okoliša” kojeg je izradila tvrtka ANT iz Zagreba, u kojem je procijenjeno da je ekološka opasnost od eksplozije, požara i zagađivanja vrlo mala, skoro nikakva, ako terminal bude kvalitetno projektiran i izgrađen, te ako ga se bude dobro održavalo.

Doduše, priznalo se da postoji mogućnost zagađenja koje bi nastalo od višegodišnjeg korištenja terminala. Ali, zaključak Elaborata je da se ionako radi o industrijskom lučkom području pa da stoga šteta koja nastane neće biti velika.

Ovakvu argumentaciju nisu prihvatila nadležna tijela, gradovi Split i Kaštela, Splitsko-dalmatinska županija, Inspekcija zaštite od požara, vatrogastva i civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova, te Uprava pomorstva Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

U svojim očitovanjima zatražili su da se provede postupak u kojem će se ispitati kako bi terminal utjecao na okoliš. Županija i Inspekcija zaštite od požara su dali mišljenja kako nije moguće isključiti značajan negativni utjecaj na okoliš, dok su u Upravi pomorstva zaključili da se od terminala može očekivati negativan utjecaj, osobito s obzirom na dugoročne posljedice s ostalim zahvatima planiranim na istom području.

Grad Kaštela je upozorio da se planirani zahvat namjerava izgraditi uz granicu s Gradom Solinom te da se u slučaju iznenadnog onečišćenja mora naftnim derivatima može očekivati značajan negativan utjecaj na čitav akvatorij Kaštelanskog zaljeva. Napomenuli su da se u prostornim dokumentima nigdje ne spominje gradnja naftnog terminala, već trgovačko-industrijska luka, te gradnja i održavanje brodova u Slobodnoj zoni sjeverne luke.

Tvrde da se ova lokacija nalazi većim dijelom na području morske luke međunarodnog značaja, a manjim dijelom na području gospodarske namjene. Naveli su da su po prostornim planovima postojeći i planirani industrijski i lučki sadržaji gusto smješteni u ovdašnju okolicu te su upozorili da bi trebalo sagledati njihov kumulativni utjecaj na okoliš. Istakli su, također, da Elaboratom nisu u dovoljnoj mjeri obrađeni utjecaj planiranog zahvata na ljudsko zdravlje i kvalitetu življenja, kao ni opterećenje balastnim vodama.

Grad Split nije iznio određenu primjedbu na gradnju terminala, već je samo Ministarstvu izrazio mišljenje da je potrebno provesti postupak procjene utjecaja na okoliš.

Unutar samog Ministarstva Uprava za klimatske aktivnosti nije smatrala da je potrebno provesti studiju utjecaja na okoliš, a to nisu smatrali ni u Upravi vodnog gospodarstva i zaštite mora, kao niti u Upravi za zaštitu prirode, u Rješenju se ne navode njihova obrazloženja. Na koncu je Ministarstvo zaključilo da se mora provesti studiju utjecaja na okoliš, ali ne i ocjenu prihvatljivosti za ekološku mrežu. Zaključak je, naime, da se predmetni zahvat ne nalazi na području ekološke mreže.

NEGATIVAN UČINAK

U “Rješenju” se vidi da su prevagnuli argumenti onih koji su upozorili na značajan negativan učinak na okoliš kojeg bi mogao imati planirani terminal u sjevernoj luci ukupnog kapaciteta 56.000 m3.

– S obzirom na to da je riječ o prometu zapaljivim tekućinama, pri čemu u određenim okolnostima može doći do izbijanja požara i eksplozije, a time i ugroze i zdravlja ljudi, životinja, prirode i materijalnih dobara ne može se isključiti značajan negativan utjecaj predmetnog zahvata na sastavnice okoliša. – stoji u Rješenju Ministarstva..

– Također, zbog blizine zahvata stambenim područjima Grada Splita, Solina, Vranjica i Kaštela u slučaju iznenadnog onečišćenja mora naftnim derivatima prilikom manipulacije i transporta istih ne može se isključiti značajan negativan utjecaj na zdravlje ljudi na području Grada Splita, Vranjica i Solina, kao i negativan utjecaj na cijeli Kaštelanski zaljev – smatraju u Ministarstvu.

U Rješenju Ministarstva se zaključuje kako se značajan negativan utjecaj na okoliš ne može isključiti također imajući u vidu druge planirane zahvate na području Sjeverne luke.

“Poput rekonstrukcije i proširenja na lučkom području vranjičko-solinskog bazena pod upravom Lučke uprave Split radi čega se u narednom periodu može očekivati znatno veće opterećenje svih sastavnica okoliša, a slijedom čega je potrebno sagledati i kumulativni utjecaj navedenih zahvata s ostalim planiranim/postojećim sadržajima na istom području.”

Dodajmo da se splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara na planiranu gradnju terminala za transport i spremište značajne količine lako zapaljivih goriva u neposrednoj blizini Kotara Brada nije očitovao, premda je ovih dana novinarima opet hvalio Masterplan koji planira izgradnju 7.500 stanova na Kopilici, a koji bi bili samo par stotina metara od predmetne lokacije.

Također, gradonačelnikov savjetnik za realizaciju Masterplana, Emil Zelić, koji je privremeno došao iz Kanade, nedavno se nije hitio očitovati oko kompatibilnosti ovih dvaju sadržaja. Nije, naime, htio komentirati pitanja o mogućoj opasnosti od terminala za imovinu i živote ljudi u planiranim zgradama na Kopilici, kao i utjecaj na kvalitetu življenja s obzirom na moguće zagađivanje mora od tankera.

 

 

 

Do sada je pronađena samo jedna poruka u boci s Titanica

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video