O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Zvonko Jelačić: Hrvatske „jurilice“ vole stranci, no bilježimo porast u interesu za jedriličarsko modelarstvo

Brodovi u portu, vezani na rivi, mali ili veliki svakodnevna su pojava u bilo kojem dalmatinskom gradu. Gotovo svaki dječak koji se rodi u gradu na moru odrasta uz pogled na njih i upija njihovu ljepotu i sanja da će se jednog dana naći na njemu i broditi svjetskim morima. Nekima od njih pogled pak zapne na jedrilice i one malo, pomalo postanu sastavni dio njihova života. Takvu priču ima i 36-godišnji Splićanin Zvonko Jelačić. Od malena je dane provodio u jedriličarskom klubu i njegova ljubav prema jedrilicama prerasla je u posao. Nakon što je po završetku studija u Splitu stekao zvanje inženjera brodogradnje odlučio je osnovati tvrtku Sailboat RC, danas u samom svjetskom vrhu dizajna i proizvodnje radio-upravljanih jedrilica, budući da je već ranije postigao zapažene rezultate u radio-upravljanom jedrenju. Naime, Zvonko je 2009. godine na natjecanju na Barbadosu osvojio titulu najmlađeg svjetskog prvaka IOM klase ikad. Bilo je tu mnogo nagrada i priznanja, a sve je to, kako kaže, bila zasluga djeda koji ga je kao školarca uključio u jedrenje.

– Kada sam imao oko 8 godina otvorio se Jedriličarski Klub Zenta i djed je upisao sestru, mene i rođake te smo svi skupa počeli trenirati. Od četvero nas prvoupisanih dvoje i dalje jedri bez prestanka od samih početaka. Vjerujem da je ljubav najviše nastala kao rezultat poniranja sve dublje u jedrenje te kroz pokušaje spajanja raznih tehnika, znanja i kreativnog razmišljanja, da se tako izrazim, kroz jedrenje. Ljubav je rasla kako se pojačavalo znanje i iskustvo, a kada sam već kao dijete vidio da u jedrenju postoji mnogo potencijalnih različitih uspješnih putova te da je jako teško doći do nekog konačnog zaključka, zavolio sam ga još i više. Naime, volio sam dijeliti s drugima radost uz more, vjetar i sunce, a to me prati i danas. Teško je opisati što jedrenje znači za mene.

Kada ste zapravo osjetili onu istinsku povezanost i ljubav prema jedrilicama?
Iako sam bio još dijete prava strast javila se jako brzo, teško je reći kada točno, no vjerojatno nakon nekoliko godina. Vjerujem da je za većinu aktivnosti prava ljubav moguća tek kada se unese određena doza žrtve u nju budući da joj to i daje vrijednost, no to kao osmogodišnjak nisam, naravno, shvaćao na taj način. Bilo je važno samo pratiti ono što me ispunjavalo, a to sam i činio. Zbog toga vjerujem da je itekako važno djeci dopustiti da više slijede svoje iskrene strasti, a manje da ih guramo u nametnute kalupe.

U kojim ste se sve klasama okušali, koja vam je osobno najdraža i zbog čega?Isprobao sam klase Optimist, Laser, Krstaši (keelbot) i jedriličarsko modelarstvo (radio upravljano jedrenje). Generalno volim klase gdje taktika, znanje i strategija imaju veću važnost od same fizičke spreme i zbog toga smatram da je jedriličarsko modelarstvo kao multidisciplinarna aktivnost za mene najinteresantnija, a tu se najviše bavim međunarodno priznatom klasom – “IOM”. Mislim da me najviše vuče šaroliki spektar znanja i iskustva koji je primjenjiv unutar jedriličarskog modelarstva, rad na vlastitoj jedrilici koju “mazite  i pazite”, a posebice i brojne napete regate s vrsnim RU jedriličarima koje dolaze kao šlag na kraju torte.

Foto: HJS

Danas ste Svjetski i Europski prvak upravo u toj klasi. Možete li nam malo približiti IOM klasu i u čemu se ona razlikuje od nekih drugih klasa? Što je za nju specifično?
Klasa IOM, International One Meter class, je radio upravljana klasa jedrilica. Ona je najrasprostranjenija te najkonkuretnija klasa na svijetu. Za nju je posebno specifično što je “box rule”. To znači da je sve osim samih linija trupa i jedra definirano određenim pravilima klase. Time je onemogućeno da se netko previše izdvoji s ulaganjem pretjerane svote novca ili kupovinom samo najskuplje opreme. Samim time natjecanja su uvijek uzbudljiva, svi jedriličari trude se razvijati vlastite vještine, a nerijetki poput mene grade vlastite modele jednometarskih jedrilica, trup se najprije računalno dizajnira te se radi prvi prototip. Velika pažnja usmjerava se na izrađivanje cjelokupnog jedrilja, jarbola, kolombe, kormila i ostalih dijelova. Budući da tehnika neumorno napreduje, svaki milimetar bitan je u preciznosti izrade, promatraju se kemijska svojstva brojnih različitih korištenih materijala, otpornost, savitljivost, izdržljivost, mjere se sile na trupovima, traži se kako izvući najviše iz elektronike, itd. Dakle, kao što sam već naglasio, iznimno multidisciplinaran pristup je osnova djelovanja unutar IOM klase, ali i drugih klasa jedriličarskog modelarstva.

Gotovo svake godine održavaju se natjecanja na kojima ste osvajali nagrade. Pamtite li gdje ste sve bili?
Prošao sam mnoge zemlje i osvajao visoka mjesta na svjetskim natjecanjima u IOM klasi, a što se tiče zemalja neke od njih su Australija, Tajland, Kina, Barbados, Brazil, USA, GBR, Francuska, Italija i Izrael.  Mnoge od regata održavale su se i diljem Lijepe Naše. Upravo sada dolazi nam veliko regatno natjecanje u Rogoznici, državno prvenstvo koje traje od 18. do 20. siječnja i na kojem će prisustvovati i mnogi jedriličari iz drugih zemalja. Dakle, čeka me napeta borba za koju se trenutno svakodnevno pripremam.

Po struci ste inženjer brodogradnje. Kada je došla ideja da se počnete baviti izrađivanjem?
To je nekako išlo samo po sebi, imao sam ideju kako nešto unaprijediti prije desetak godina i kada sam to napravio shvatio da sam bio u pravu s pravcem razmišljanja što me itekako oduševilo u počecima! Budući da su drugi poželjeli imati hrvatske jedrilice, krenuo je razvoj. Puno naših IOM jedriličara sudjelovalo je kroz brojna druženja i regate u razvitku prve “hrvatske jurilice”, a posebice je važno istaknuti gospodina Roberta Grubišu iz Rijeke koji je od samih početaka s nama “u igri”.

Što je bilo prvo što ste zamislili i sami izradili?
Sastavio sam IOM jedrilicu od različitih dijelova brojnih proizvođača. Kupio sam ono što sam mislio da je najbolje i sastavio jedrilicu baš po svome guštu! Bilo je interesantno testirati je i pomno bilježiti što se sve može unaprijediti.

Iako imaju sve što i ostale jedrilice daljinski upravljane su zanimljive na svoj način. Kakvo iskustvo pruža natjecanje s njima?
Sva događanja tijekom plova, unutar regate, odvijaju se jako brzo, a radio upravljane jedrilice uz to što su mnogostruko manjih dimenzija imaju dodatno i daljinski upravljač kojim ih kontrolirate. Tu je nezaobilazno trimanje, odnosno fino podešavanje jedrilice, a taktika i nadmudrivanje izrazito su bitan faktor. Održavaju se neprestano nova natjecanja, organizacija je sve bolja, sami možete proizvesti vlastitu jedrilicu i vidjeti plod svoga rada, a čak i ako ste je kupili morate dobrano prionuti na rad da biste je sastavili ako ste početnik. Sve to pridodaje draži jedriličarskog modelarstva koje je nepresušno vrelo za ostvarenje poboljšanja, bilo da se fokusirate na izradu i, primjerice kemiju (epoksilna smola i djelovanje pri proizvodnji kroz različite mješavine, temperature i slično), bilo da proučavate fiziku (brojne sile koje djeluju na jedrilicu), elektroniku ili jedrenje.  Mogu reći da zbog natjecanja tjeramo vlastiti um na veliku disciplinu te neupitno razvijamo kognitivne sposobnosti kroz brojne odjedrene regate.

Opišite nam kako izgleda jedna „morska bitka“ jedrilica.
Natječemo se oko oznaka (plutače) isto kao i “velike” jedrilice, imamo start na sredini regatnog polja orcu, krmu, orcu, krmu i orcu do cilja. Dakle, šeta se uz obalu, tj. regatno polje s daljinskim upravljačem u rukama, pogled svih natjecatelja oštro je fokusiran na jedrilice i “bitku”, gleda se smjer vjetra, potezi protivnika, vlastita jedrilica, valovi, potencijalne promjene, taktika… Ukoliko je jači vjetar bude i trčanja da se uhvate brze IOM jedrilice kojima gotovo ni najjači udari bure ili juga ne smetaju – dapače, stavi se tzv. “C” (najmanji) set jedara prije regate i natjecanje se održi u još većoj napetosti. Bude to poludnevno ili višednevno natjecanje, ekipa se naravno druži u pauzama i većina ostaje nakon natjecanja na podjeli nagrada i medalja, a dobar dio vremena odnosi se i na odgovaranje znatiželjnicima koji pitanjima neumorno obasipaju sve IOM jedriličare. No, budući da napravimo atrakciju u svakom gradu koji posjetimo, na to smo s godinama već navikli i postalo nam je dosta drago vidjeti toliki interes, posebice djece i mladih koji vape za novim instruktorima kako bi se uopće mogli započeti baviti jedriličarskim modelarstvom.

Koliko zapravo ljudi u Hrvatskoj pokazuje interes za daljinski upravljane jedrilice?
Oko pedesetak seniora za klasu IOM, ali za klasu DF65, budući da je jeftinija i pristupačnija, brojka je veća i neprestano raste, posebice u svijetu i razvijenim državama. Obje klase su odličnih plovnih karakteristika, no DF65 krase jednostavnije korištenje i lakše putovanje s jedrilicom, kao i sama dostupnost budući da se na IOM jedrilicu čeka i preko 5 mjeseci u prosjeku. Hrvatska iz godine u godinu pokazuje porast u interesu za jedriličarsko modelarstvo, no kao i za većinom stvari zaostajemo još za zapadnom Europom, SAD-om, Australijom, Kanadom, Japanom i drugim razvijenim državama koje su prepoznale benefite jedriličarskog modelarstva te ga snažnije integrirale u društvo.

Jedrilice vam nisu samo hobi i strast nego ste zapravo njima posvetili i svoj radni dio života. Već dvije godine radite u tvrtki koja se bavi multidisciplinarnim poljem jedriličarskog modelarstva. Čime se bavi tvrtka i koliko ima zaposlenika?
Da, Sailboat RC je u biti jedina tvrtka koja se profesionalno bavi proizvodnjom radio upravljanih jedrilica unutar Hrvatske. Zasad smo u orijentirani na dvije klase, no namjera nam je da se svakako proširimo. Brojne zapažene rezultate ostvarili smo diljem svijeta s više različitih jedriličara koji su koristili naše modele, a brand nam je dosta prepoznat na globalnoj razini, no imamo još dosta prostora za širenje čemu se itekako radujemo. Mi spadamo u mikropoduzeća te se držimo ispod 10 zaposlenih, no želja nam je svakako rasti u tom pogledu jer imamo inovacije, znanje, želju i timski rad. Svi zaposlenici shvaćaju da su važan dio priče i da je svatko odgovoran za svoj dio posla. Pokušavamo biti svaki dan 1% bolji nego jučer, neovisno što je poduzetnička klima jako nesigurna u zemlji.

Pretpostavljam da svi moraju biti zaljubljenici u jedrilice da bi mogli obavljati taj posao. Što je to što je bitno za izradu jedrilica?
Svi zaposleni u najmanju ruku moraju biti strpljivi, odgovorni, svjesni šire slike te moraju voljeti precizni posao. Trebaju biti ponosni kada stvore nešto vlastitim rukama, a dakako da je bonus ako vole jedrenje. Bitno je kod poslovanja da imate otvoren i iskren odnos s klijentima koji koriste vaše proizvode, da jedrilica drži visoku kvalitetu i odlične performanse, važno je inovacijom tražiti nova polja za napredovanje te naučiti kako kupcima prenijeti povijest, priču o nastanku i razvoju te vrijednosti koju nudite. Važno je da svi kotači upadnu na svoje mjesto, a tu je dobra suradnja i koordinacija esencijalna. Kada je taj koncept zaokružen, onda se snažnije kreće na tehničku realizaciju; izrada trupa kod kojeg najprije morate napraviti dizajn, odabir metode za izradu trupa, jedrilja i drugih elemenata i opreme za jedrilicu. Potrebno je jako mnogo testiranja, koordinacija svih zaposlenih, ali i 4-6 mjeseci da se proizvede jedan IOM model “K2” – naša perjanica koja je trenutno aktualni svjetski i europski prvak (i viceprvak također!).

Tko su vaši klijenti i koliko se prilagođavate njihovim željama i zahtjevima?
Naši klijenti većinom su unutar IOM klase iz gotovo svih razvijenih zemalja svijeta, vjerujem da je Sailboat RC do sada pokrio više od 30 različitih zemalja svojim proizvodima. To su najviše klijenti od 30+ koji razumiju strast oko izrade jedrilica te regatnu napetost. Oni se većinom pogone na osjećaj i jako duboko vole jedriličarsko modelarstvo. Mnogi od njih prenose svoja znanja i vještine na djecu i unuke zbog čega im nudimo pristupačnije jedrilice klase DF65. Naši klijenti vole sve više izbora u različitim komponentama jedrilice, traže brže vrijeme izrade, lijep dizajn i brzu jedrilicu koja je ‘state-of-the-art’ kvalitete. Prilagođavanje traje postepeno, uvijek se fokusiramo da svatko od nas u firmi napreduje, da sam traži dodatno znanje i da ima interes za inovacijom. Želimo povećati broj zaposlenika, kvalitetu izrade, a namjeravamo se prijaviti i na EU fondove za potporu u poslovanju kako bismo što brže ostvarili sve ideje koje imamo.

Vaša tvrtka je na samom svjetskom vrhu dizajna i proizvodnje radio-upravljanih jedrilica i jedini ste u svijetu koji izrađujete jedro iz jednog komada pomoću 3D modeliranja.
Da, imamo u snažnu kompetitivnu prednost s 3D mf jedrima koja u biti jedini na svijetu znamo napraviti iz jednog komada, dok svim drugim proizvođačima treba proći prvo rezanje i ponovno lijepljenje materijala za jedra.

Koliko ste do sada prodali jedrilica, odakle su klijenti i što najviše traže?
Najviše se prodaje model “K2” koji se koristi unutar IOM klase, ali brojka nije nešto bitna budući da se ne radi o masovnoj proizvodnji, vjerojatno oko pedeset u 2018. godine. Sve veći broj upita primamo iz Hrvatske vezano uz manje jedrilice DF65 te nas posebno veseli rast domaće scene RU jedriličara.

Koliko traje proces izrade jedrilice?
Proces same izrade čistog trupa traje oko 20 dana, ali trebalo je provesti dosta vremena za izradu svih kalupa i za usavršavanje procesa proizvodnje, traženje najboljih zaposlenika, uspostavljanje webshopa na www.sailboatrc.com te za svu pripadajuću opremu koja ide uz IOM jedrilice koje proizvodimo. No, zbog toga smo onima manje strpljivima odlučili ponuditi klasu DF65 koja se pokazala iznimno pristupačna, ali i kao savršen poklon jedriličarima ili modelarima.

Što je najzahtjevnije u samoj izradi?
Rekao bih održavanje visoke razine kvalitete i smišljanja proizvodnih procesa gdje je mogućnost grešaka svedena na minimum. Tehnički, izrada se sastoji od mnogih sitnih dijelova i detalja na koje se mora paziti.

Gdje nabavljate materijale za izradu i koliko su skupi?
Materijale doslovce nabavljamo svugdje po svijetu, ali pokušavamo uglavnom što bliže (EU) radi jednostavnosti i cijene shippinga.

Budući da imate odlične rezultate na tržištu, traženi ste i dobro poslujete jeste li možda razmišljali o tome da zatražite sufinanciranje svojih projekata?
Da, imali smo prijavu na natječaj od HAMG-BICRO-a koji nas je srušio za samo boda ili dva na ulaznom pragu što nam je pokazalo da smo se možda odmah trebali prijaviti na drugačiji natječaj i sredstva EU-a. Za mikropoduzeća ovakve prepreke su iznimno težak udarac na poslovanje. Naime, mnogo se  vremena provede na pisanje projekta, a dovoljna je samo neka rečenica koja vas može srušiti na natječaju. Naravno, nemate mogućnost žalbe niti ispravka. Bez obzira na to usmjereni smo na rast i razvoj, a budući da imamo dosta ideja, vjerujemo da nas najbolji projekti tek očekuju.

Vaša tvrtka je u samom usponu. Vidite li za desetak godina možda neko proširenje ili pak nešto drugo?
Za desetak godina vidimo se kao vodeća sila IOM klase u svijetu, ali i unutar svih drugih klasa jedriličarskog modelarstva. Sailboat RC raste zdravim tempom i samo nastavak dobre poslovne suradnje i svih zaposlenih daje nam nadu u bolje sutra, neovisno o crnim prognozama kojima svjedočimo u našem gospodarstvu i s brojnim iseljavanjima mladih i sposobnih ljudi koji nas itekako pogađaju. Vjerujemo da se možemo mijenjati i rasti kao i do sada, s jednim po jednim klijentom ako treba, no mi ćemo i dalje jedriti samo prema vrhu.

Piše: Andrea Zovko

Brodovi u portu, vezani na rivi, mali ili veliki svakodnevna su pojava u bilo kojem dalmatinskom gradu. Gotovo svaki dječak koji se rodi u gradu na moru odrasta uz pogled na njih i upija njihovu ljepotu i sanja da će se jednog dana naći na njemu i broditi svjetskim morima. Nekima od njih pogled pak zapne na jedrilice i one malo, pomalo postanu sastavni dio njihova života. Takvu priču ima i 36-godišnji Splićanin Zvonko Jelačić. Od malena je dane provodio u jedriličarskom klubu i njegova ljubav prema jedrilicama prerasla je u posao. Nakon što je po završetku studija u Splitu stekao zvanje inženjera brodogradnje odlučio je osnovati tvrtku Sailboat RC, danas u samom svjetskom vrhu dizajna i proizvodnje radio-upravljanih jedrilica, budući da je već ranije postigao zapažene rezultate u radio-upravljanom jedrenju. Naime, Zvonko je 2009. godine na natjecanju na Barbadosu osvojio titulu najmlađeg svjetskog prvaka IOM klase ikad. Bilo je tu mnogo nagrada i priznanja, a sve je to, kako kaže, bila zasluga djeda koji ga je kao školarca uključio u jedrenje.

– Kada sam imao oko 8 godina otvorio se Jedriličarski Klub Zenta i djed je upisao sestru, mene i rođake te smo svi skupa počeli trenirati. Od četvero nas prvoupisanih dvoje i dalje jedri bez prestanka od samih početaka. Vjerujem da je ljubav najviše nastala kao rezultat poniranja sve dublje u jedrenje te kroz pokušaje spajanja raznih tehnika, znanja i kreativnog razmišljanja, da se tako izrazim, kroz jedrenje. Ljubav je rasla kako se pojačavalo znanje i iskustvo, a kada sam već kao dijete vidio da u jedrenju postoji mnogo potencijalnih različitih uspješnih putova te da je jako teško doći do nekog konačnog zaključka, zavolio sam ga još i više. Naime, volio sam dijeliti s drugima radost uz more, vjetar i sunce, a to me prati i danas. Teško je opisati što jedrenje znači za mene.

Kada ste zapravo osjetili onu istinsku povezanost i ljubav prema jedrilicama?
Iako sam bio još dijete prava strast javila se jako brzo, teško je reći kada točno, no vjerojatno nakon nekoliko godina. Vjerujem da je za većinu aktivnosti prava ljubav moguća tek kada se unese određena doza žrtve u nju budući da joj to i daje vrijednost, no to kao osmogodišnjak nisam, naravno, shvaćao na taj način. Bilo je važno samo pratiti ono što me ispunjavalo, a to sam i činio. Zbog toga vjerujem da je itekako važno djeci dopustiti da više slijede svoje iskrene strasti, a manje da ih guramo u nametnute kalupe.

U kojim ste se sve klasama okušali, koja vam je osobno najdraža i zbog čega?Isprobao sam klase Optimist, Laser, Krstaši (keelbot) i jedriličarsko modelarstvo (radio upravljano jedrenje). Generalno volim klase gdje taktika, znanje i strategija imaju veću važnost od same fizičke spreme i zbog toga smatram da je jedriličarsko modelarstvo kao multidisciplinarna aktivnost za mene najinteresantnija, a tu se najviše bavim međunarodno priznatom klasom – “IOM”. Mislim da me najviše vuče šaroliki spektar znanja i iskustva koji je primjenjiv unutar jedriličarskog modelarstva, rad na vlastitoj jedrilici koju “mazite  i pazite”, a posebice i brojne napete regate s vrsnim RU jedriličarima koje dolaze kao šlag na kraju torte.

Foto: HJS

Danas ste Svjetski i Europski prvak upravo u toj klasi. Možete li nam malo približiti IOM klasu i u čemu se ona razlikuje od nekih drugih klasa? Što je za nju specifično?
Klasa IOM, International One Meter class, je radio upravljana klasa jedrilica. Ona je najrasprostranjenija te najkonkuretnija klasa na svijetu. Za nju je posebno specifično što je “box rule”. To znači da je sve osim samih linija trupa i jedra definirano određenim pravilima klase. Time je onemogućeno da se netko previše izdvoji s ulaganjem pretjerane svote novca ili kupovinom samo najskuplje opreme. Samim time natjecanja su uvijek uzbudljiva, svi jedriličari trude se razvijati vlastite vještine, a nerijetki poput mene grade vlastite modele jednometarskih jedrilica, trup se najprije računalno dizajnira te se radi prvi prototip. Velika pažnja usmjerava se na izrađivanje cjelokupnog jedrilja, jarbola, kolombe, kormila i ostalih dijelova. Budući da tehnika neumorno napreduje, svaki milimetar bitan je u preciznosti izrade, promatraju se kemijska svojstva brojnih različitih korištenih materijala, otpornost, savitljivost, izdržljivost, mjere se sile na trupovima, traži se kako izvući najviše iz elektronike, itd. Dakle, kao što sam već naglasio, iznimno multidisciplinaran pristup je osnova djelovanja unutar IOM klase, ali i drugih klasa jedriličarskog modelarstva.

Gotovo svake godine održavaju se natjecanja na kojima ste osvajali nagrade. Pamtite li gdje ste sve bili?
Prošao sam mnoge zemlje i osvajao visoka mjesta na svjetskim natjecanjima u IOM klasi, a što se tiče zemalja neke od njih su Australija, Tajland, Kina, Barbados, Brazil, USA, GBR, Francuska, Italija i Izrael.  Mnoge od regata održavale su se i diljem Lijepe Naše. Upravo sada dolazi nam veliko regatno natjecanje u Rogoznici, državno prvenstvo koje traje od 18. do 20. siječnja i na kojem će prisustvovati i mnogi jedriličari iz drugih zemalja. Dakle, čeka me napeta borba za koju se trenutno svakodnevno pripremam.

Po struci ste inženjer brodogradnje. Kada je došla ideja da se počnete baviti izrađivanjem?
To je nekako išlo samo po sebi, imao sam ideju kako nešto unaprijediti prije desetak godina i kada sam to napravio shvatio da sam bio u pravu s pravcem razmišljanja što me itekako oduševilo u počecima! Budući da su drugi poželjeli imati hrvatske jedrilice, krenuo je razvoj. Puno naših IOM jedriličara sudjelovalo je kroz brojna druženja i regate u razvitku prve “hrvatske jurilice”, a posebice je važno istaknuti gospodina Roberta Grubišu iz Rijeke koji je od samih početaka s nama “u igri”.

Što je bilo prvo što ste zamislili i sami izradili?
Sastavio sam IOM jedrilicu od različitih dijelova brojnih proizvođača. Kupio sam ono što sam mislio da je najbolje i sastavio jedrilicu baš po svome guštu! Bilo je interesantno testirati je i pomno bilježiti što se sve može unaprijediti.

Iako imaju sve što i ostale jedrilice daljinski upravljane su zanimljive na svoj način. Kakvo iskustvo pruža natjecanje s njima?
Sva događanja tijekom plova, unutar regate, odvijaju se jako brzo, a radio upravljane jedrilice uz to što su mnogostruko manjih dimenzija imaju dodatno i daljinski upravljač kojim ih kontrolirate. Tu je nezaobilazno trimanje, odnosno fino podešavanje jedrilice, a taktika i nadmudrivanje izrazito su bitan faktor. Održavaju se neprestano nova natjecanja, organizacija je sve bolja, sami možete proizvesti vlastitu jedrilicu i vidjeti plod svoga rada, a čak i ako ste je kupili morate dobrano prionuti na rad da biste je sastavili ako ste početnik. Sve to pridodaje draži jedriličarskog modelarstva koje je nepresušno vrelo za ostvarenje poboljšanja, bilo da se fokusirate na izradu i, primjerice kemiju (epoksilna smola i djelovanje pri proizvodnji kroz različite mješavine, temperature i slično), bilo da proučavate fiziku (brojne sile koje djeluju na jedrilicu), elektroniku ili jedrenje.  Mogu reći da zbog natjecanja tjeramo vlastiti um na veliku disciplinu te neupitno razvijamo kognitivne sposobnosti kroz brojne odjedrene regate.

Opišite nam kako izgleda jedna „morska bitka“ jedrilica.
Natječemo se oko oznaka (plutače) isto kao i “velike” jedrilice, imamo start na sredini regatnog polja orcu, krmu, orcu, krmu i orcu do cilja. Dakle, šeta se uz obalu, tj. regatno polje s daljinskim upravljačem u rukama, pogled svih natjecatelja oštro je fokusiran na jedrilice i “bitku”, gleda se smjer vjetra, potezi protivnika, vlastita jedrilica, valovi, potencijalne promjene, taktika… Ukoliko je jači vjetar bude i trčanja da se uhvate brze IOM jedrilice kojima gotovo ni najjači udari bure ili juga ne smetaju – dapače, stavi se tzv. “C” (najmanji) set jedara prije regate i natjecanje se održi u još većoj napetosti. Bude to poludnevno ili višednevno natjecanje, ekipa se naravno druži u pauzama i većina ostaje nakon natjecanja na podjeli nagrada i medalja, a dobar dio vremena odnosi se i na odgovaranje znatiželjnicima koji pitanjima neumorno obasipaju sve IOM jedriličare. No, budući da napravimo atrakciju u svakom gradu koji posjetimo, na to smo s godinama već navikli i postalo nam je dosta drago vidjeti toliki interes, posebice djece i mladih koji vape za novim instruktorima kako bi se uopće mogli započeti baviti jedriličarskim modelarstvom.

Koliko zapravo ljudi u Hrvatskoj pokazuje interes za daljinski upravljane jedrilice?
Oko pedesetak seniora za klasu IOM, ali za klasu DF65, budući da je jeftinija i pristupačnija, brojka je veća i neprestano raste, posebice u svijetu i razvijenim državama. Obje klase su odličnih plovnih karakteristika, no DF65 krase jednostavnije korištenje i lakše putovanje s jedrilicom, kao i sama dostupnost budući da se na IOM jedrilicu čeka i preko 5 mjeseci u prosjeku. Hrvatska iz godine u godinu pokazuje porast u interesu za jedriličarsko modelarstvo, no kao i za većinom stvari zaostajemo još za zapadnom Europom, SAD-om, Australijom, Kanadom, Japanom i drugim razvijenim državama koje su prepoznale benefite jedriličarskog modelarstva te ga snažnije integrirale u društvo.

Jedrilice vam nisu samo hobi i strast nego ste zapravo njima posvetili i svoj radni dio života. Već dvije godine radite u tvrtki koja se bavi multidisciplinarnim poljem jedriličarskog modelarstva. Čime se bavi tvrtka i koliko ima zaposlenika?
Da, Sailboat RC je u biti jedina tvrtka koja se profesionalno bavi proizvodnjom radio upravljanih jedrilica unutar Hrvatske. Zasad smo u orijentirani na dvije klase, no namjera nam je da se svakako proširimo. Brojne zapažene rezultate ostvarili smo diljem svijeta s više različitih jedriličara koji su koristili naše modele, a brand nam je dosta prepoznat na globalnoj razini, no imamo još dosta prostora za širenje čemu se itekako radujemo. Mi spadamo u mikropoduzeća te se držimo ispod 10 zaposlenih, no želja nam je svakako rasti u tom pogledu jer imamo inovacije, znanje, želju i timski rad. Svi zaposlenici shvaćaju da su važan dio priče i da je svatko odgovoran za svoj dio posla. Pokušavamo biti svaki dan 1% bolji nego jučer, neovisno što je poduzetnička klima jako nesigurna u zemlji.

Pretpostavljam da svi moraju biti zaljubljenici u jedrilice da bi mogli obavljati taj posao. Što je to što je bitno za izradu jedrilica?
Svi zaposleni u najmanju ruku moraju biti strpljivi, odgovorni, svjesni šire slike te moraju voljeti precizni posao. Trebaju biti ponosni kada stvore nešto vlastitim rukama, a dakako da je bonus ako vole jedrenje. Bitno je kod poslovanja da imate otvoren i iskren odnos s klijentima koji koriste vaše proizvode, da jedrilica drži visoku kvalitetu i odlične performanse, važno je inovacijom tražiti nova polja za napredovanje te naučiti kako kupcima prenijeti povijest, priču o nastanku i razvoju te vrijednosti koju nudite. Važno je da svi kotači upadnu na svoje mjesto, a tu je dobra suradnja i koordinacija esencijalna. Kada je taj koncept zaokružen, onda se snažnije kreće na tehničku realizaciju; izrada trupa kod kojeg najprije morate napraviti dizajn, odabir metode za izradu trupa, jedrilja i drugih elemenata i opreme za jedrilicu. Potrebno je jako mnogo testiranja, koordinacija svih zaposlenih, ali i 4-6 mjeseci da se proizvede jedan IOM model “K2” – naša perjanica koja je trenutno aktualni svjetski i europski prvak (i viceprvak također!).

Tko su vaši klijenti i koliko se prilagođavate njihovim željama i zahtjevima?
Naši klijenti većinom su unutar IOM klase iz gotovo svih razvijenih zemalja svijeta, vjerujem da je Sailboat RC do sada pokrio više od 30 različitih zemalja svojim proizvodima. To su najviše klijenti od 30+ koji razumiju strast oko izrade jedrilica te regatnu napetost. Oni se većinom pogone na osjećaj i jako duboko vole jedriličarsko modelarstvo. Mnogi od njih prenose svoja znanja i vještine na djecu i unuke zbog čega im nudimo pristupačnije jedrilice klase DF65. Naši klijenti vole sve više izbora u različitim komponentama jedrilice, traže brže vrijeme izrade, lijep dizajn i brzu jedrilicu koja je ‘state-of-the-art’ kvalitete. Prilagođavanje traje postepeno, uvijek se fokusiramo da svatko od nas u firmi napreduje, da sam traži dodatno znanje i da ima interes za inovacijom. Želimo povećati broj zaposlenika, kvalitetu izrade, a namjeravamo se prijaviti i na EU fondove za potporu u poslovanju kako bismo što brže ostvarili sve ideje koje imamo.

Vaša tvrtka je na samom svjetskom vrhu dizajna i proizvodnje radio-upravljanih jedrilica i jedini ste u svijetu koji izrađujete jedro iz jednog komada pomoću 3D modeliranja.
Da, imamo u snažnu kompetitivnu prednost s 3D mf jedrima koja u biti jedini na svijetu znamo napraviti iz jednog komada, dok svim drugim proizvođačima treba proći prvo rezanje i ponovno lijepljenje materijala za jedra.

Koliko ste do sada prodali jedrilica, odakle su klijenti i što najviše traže?
Najviše se prodaje model “K2” koji se koristi unutar IOM klase, ali brojka nije nešto bitna budući da se ne radi o masovnoj proizvodnji, vjerojatno oko pedeset u 2018. godine. Sve veći broj upita primamo iz Hrvatske vezano uz manje jedrilice DF65 te nas posebno veseli rast domaće scene RU jedriličara.

Koliko traje proces izrade jedrilice?
Proces same izrade čistog trupa traje oko 20 dana, ali trebalo je provesti dosta vremena za izradu svih kalupa i za usavršavanje procesa proizvodnje, traženje najboljih zaposlenika, uspostavljanje webshopa na www.sailboatrc.com te za svu pripadajuću opremu koja ide uz IOM jedrilice koje proizvodimo. No, zbog toga smo onima manje strpljivima odlučili ponuditi klasu DF65 koja se pokazala iznimno pristupačna, ali i kao savršen poklon jedriličarima ili modelarima.

Što je najzahtjevnije u samoj izradi?
Rekao bih održavanje visoke razine kvalitete i smišljanja proizvodnih procesa gdje je mogućnost grešaka svedena na minimum. Tehnički, izrada se sastoji od mnogih sitnih dijelova i detalja na koje se mora paziti.

Gdje nabavljate materijale za izradu i koliko su skupi?
Materijale doslovce nabavljamo svugdje po svijetu, ali pokušavamo uglavnom što bliže (EU) radi jednostavnosti i cijene shippinga.

Budući da imate odlične rezultate na tržištu, traženi ste i dobro poslujete jeste li možda razmišljali o tome da zatražite sufinanciranje svojih projekata?
Da, imali smo prijavu na natječaj od HAMG-BICRO-a koji nas je srušio za samo boda ili dva na ulaznom pragu što nam je pokazalo da smo se možda odmah trebali prijaviti na drugačiji natječaj i sredstva EU-a. Za mikropoduzeća ovakve prepreke su iznimno težak udarac na poslovanje. Naime, mnogo se  vremena provede na pisanje projekta, a dovoljna je samo neka rečenica koja vas može srušiti na natječaju. Naravno, nemate mogućnost žalbe niti ispravka. Bez obzira na to usmjereni smo na rast i razvoj, a budući da imamo dosta ideja, vjerujemo da nas najbolji projekti tek očekuju.

Vaša tvrtka je u samom usponu. Vidite li za desetak godina možda neko proširenje ili pak nešto drugo?
Za desetak godina vidimo se kao vodeća sila IOM klase u svijetu, ali i unutar svih drugih klasa jedriličarskog modelarstva. Sailboat RC raste zdravim tempom i samo nastavak dobre poslovne suradnje i svih zaposlenih daje nam nadu u bolje sutra, neovisno o crnim prognozama kojima svjedočimo u našem gospodarstvu i s brojnim iseljavanjima mladih i sposobnih ljudi koji nas itekako pogađaju. Vjerujemo da se možemo mijenjati i rasti kao i do sada, s jednim po jednim klijentom ako treba, no mi ćemo i dalje jedriti samo prema vrhu.

Piše: Andrea Zovko

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video