Nakon tri neuspješna pokušaja odsukavanja Ever Forwarda, sve je vjerojatnije da bi ovaj kontejneraš dug 334 metra mogao ostati nasukan u muljevitom plićaku punih mjesec dana. Vlasnik plovila, Evergreen Marine sa sjedištem u Hong Kongu, prošlog je tjedna proglasio tzv. zajedničku havariju.
Podsjetimo, ovaj kontejnerski brod od 12.000 TEU nasukao se u nedjelju, 13. ožujka, nakon što je skrenuo s plovnog puta kanala Craigshill prilikom isplovljavanja iz Baltimorea za Norfolk u Virginiji. Odsukavanje otežava činjenica da je pramac broda zapeo duboko u blatu.
Pogledajte i: VIDEO: Dredgeri u akciji: Hoće li odsukavanje ‘Ever Forwarda’ morati čekati idući pun mjesec?
“S obzirom na to da će složenost daljnjih operacija odsukavanja zahtijevati više troškova, opreme i ljudi, Evergreen je u proglasio zajedničku (generalnu) havariju”, naveli su iz Evergreena u priopćenju za vlasnike tereta, nekoliko sati nakon što je drugi pokušaj odsukavanja propao.
Zajednička ili generalna havarija (engleski: General Average) je povijesni dio pomorskog zakona prema kojem vlasnici tereta moraju sudjelovati u operacijama spašavanja broda i tereta. Riječ je o šteti ili trošku koji je tijekom pomorskoga pothvata pod izvanrednim okolnostima učinjen namjerno i razborito radi zajedničkoga spasa ili interesa broda (odn. vozarine) i tereta pod utjecajem stvarne ili izravne zajedničke opasnosti.
Troškovi spašavanja plovila i tereta, kao što je to slučaj s Ever Forwardom, dijele se između svih strana – brodovlasnika, vlasnika tereta i drugih. Obično se koristi u ekstremnim slučajevima kada značajnija šteta nastane na teretu tijekom putovanja ili, u ovom primjeru, nasukavanja. Evergreen je prošle godine proglasio zajedničku havariju kada je Ever Given zapeo u Sueskom kanalu, a Egipat je zadržao plovilo dok nije postignuta nagodba.
U prvom pokušaju odsukavanja 28. ožujka sudjelovalo je pet, a u drugom sedam tegljača, koji su pokušali povući ili odgurati plovilo u kanal.
Pogledajte i: VIDEO: “Never” Forward – Neuspješan pokušaj odsukavanja kontejneraša
Ni treći put nije bilo sreće
Spasilački timovi utvrdili su da Ever Forward nije moguće odsukati zbog težine tereta, čak ni uz pomoć šest tegljača i dvije teglenice, objavila je obalna straža u priopćenju. Nastavit će s operacijom jaružanja oko broda do dubine od 13 metara, a dvije teglenice s kranom koristit će se za uklanjanje kontejnera s palube Ever Forwarda.
Kontejneri će se tijekom dana uklanjati s obje strane broda i spuštati na teglenice kako bi se brod olakšao. Teglenice će zatim transportirati kontejnere natrag do terminala Seagirt u Baltimoreu – na isto mjesto gdje su prvotno ukrcani na Ever Forward. Uklonit će se nekoliko stotina od ukupno 4.964 kontejnera koji se nalaze na Ever Forwardu, a većina tereta ostat će na brodu.
Nakon što se kontejneri uklone, spasilački timovi pokušat će ponovno odsukati Ever Forward. Očekuje se da će operacija trajati oko dva tjedna, ovisno o vremenskim prilikama. Sigurnosna zona od 500 metara oko broda i dalje ostaje na snazi, a pomorski promet i dalje se nesmetano odvija kanalom.
Sljedeći pokušaj odsukavanja provest će se 15. travnja, ako vremenske prilike to dozvole.
V.T.