S novim sustavom opskrbe električnom energijom s kopna, Rijeka postaje jedna od prvih luka na Jadranu koja smanjuje emisije i zagađenje u skladu s najvišim ekološkim standardima EU.
U roku od tri godine, riječki kontejnerski terminali Jadranska vrata (AGCT) na Brajdici i Rijeka Gateway (RGW) na Zagrebačkoj obali počet će opskrbljivati brodove električnom energijom s kopna. Ova inicijativa, usklađena s direktivama EU, imat će značajan učinak na smanjenje emisija CO2, buke i čestica jer će brodovi moći zaustaviti diesel generatore tijekom operacija pretovara, što znači manje lokalno zagađenje i tiše luke, piše Novi List.
Ulaganje u luku Rijeka: Suvremena infrastruktura za čistiju budućnost
Vlada je na današnjoj sjednici donijela odluku o dodjeli bespovratnih sredstava iz Instrumenta za povezivanje Europe (CEF) Lučkoj upravi Rijeka za projekt “Unaprjeđenje infrastrukture luke Rijeka – Opskrba brodova električnom energijom s kopna.” S ukupnom vrijednošću od 15,46 milijuna eura (19,26 milijuna s PDV-om), projekt će pokriti 85 posto troškova putem CEF-a, dok će preostalih 2,32 milijuna eura, zajedno s troškom PDV-a od 3,8 milijuna eura, financirati državni proračun Hrvatske.
Prva luka na Jadranu s naprednom elektrifikacijom
Ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa ističe kako projekt već ulazi u fazu pripreme dokumentacije za javnu nabavu opreme za kopnenu opskrbu brodova električnom energijom. “Poziv za dostavu ponuda planiramo objaviti do kraja godine. Predviđeni rok za završetak projektiranja i svih radova je tri godine, s krajnjim rokom dovršetka do listopada 2027. godine,” izjavio je Vukorepa.
S ovim projektom, Rijeka će postati jedna od prvih luka na Jadranu koja omogućuje kopnenu opskrbu brodova električnom energijom, što je značajan korak u smanjenju utjecaja na okoliš i ispunjenju EU regulativa za pomorski sektor.
Primjena nove tehnologije i održivi ciljevi
Novi terminal RGW na Zagrebačkoj obali bit će izrazito automatiziran i koristiti isključivo obnovljive izvore energije, što je već dogovoreno ugovorom s koncesionarom. Osim elektrifikacije, terminal će implementirati tehnologije s ciljem smanjenja emisija CO2 i minimiziranja buke, svjetlosnog zagađenja te očuvanja kvalitete morske okoline.
“Zahvaljujući ovom projektu, dok su brodovi privezani uz obalu, neće trebati koristiti vlastite motore za proizvodnju električne energije, što znači značajno smanjenje lokalnih emisija i buke,” zaključio je Vukorepa.